[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Juiste volgorde aan en afkoppelen oplegger.


Gast MHuitD

Recommended Posts

  • Forumlid

bij afkoppelen sowieso de luchtvering iets omhoog. Meestal zakt de trailer altijd iets na, vooral als tie beladen is. Wat ik mis in dit verhaal is dat vrijwel niemand de moeite neemt om ook ff de banden te checken van de oplegger, gewoon simpel er tegen aan schoppen, vooral bij dubbel lucht kun je nooit zien of er een lege band tussen zit...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
aankoppelen:

verlichting en alarmlichten aanzetten (als je dat nog niet had gedaan)

rode slang aansluiten.

abs kabel aansluiten

stroomkabel(s) aansluiten

gele slang aansluiten.

Geel moet hierbij toch als eerste worden aangesloten?

aankoppelen:

gele slang eraf

stroomkabels eraf

abs kabel eraf

rode slang eraf

En hier toch juist de rode?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb nu wel een vraag , waarom steeds die luchtvering naar omhoog voor af te pikken , ik deed dit nooit , gewoon op rijstand afpikken

Juist ja..zwaar irritant wanneer je collega zulke werkzaamheden heeft uitgevoerd.. Vooral bij dagelijks koppelen.

De rest van de quote is weg maar wie is er nou fout als hij de trailer naar binnen boort?:smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Juist ja..zwaar irritant wanneer je collega zulke werkzaamheden heeft uitgevoerd.. Vooral bij dagelijks koppelen.

De rest van de quote is weg maar wie is er nou fout als hij de trailer naar binnen boort?:smurf:

ik zie daar niks irritant aan, je moet toch de luchtvering laten zakken tot de schotel er onder zit en dan pas naar omhoog tot tegen de trailer en aanpikken , daarna even trekken voor te zien of ie vast zit en dan verder omhoog want dan kan je gemakkelijker de poten opdraaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kan wel zijn maar dat boeit mij helegaar niks.

en wel om het volgende, meestal is er weinig ruimte, en zitten de slangen en kabels onder het vet.

( tsja geen luchtvering laten zakken, en dan kop van de trailer onder het vet!!)

en ja aangezien ik geen zin heb om me 2x of vaker per dag te verschonen doe ik het in deze volgorde.

dus datgene wat het verste weg zit als eerste aansluiten en dan naar je toe werken.

ach als je zo vaak als ik gekoppeld hebt, dan leer je vanzelf om je eigen schoon te houden, want sommigen die maken er toch een bende van.

en zolang de trekker op de handrem staat, maakt het volgens mij geen ene homofiel uit in welke volgorde je de slangen aansluit, zolang je maar aangekopeld bent!!

Hier hebben we dat gevraagt of we het in een bepaalde volgorde moesten doen , omdat ze hier nogal bezig zijn met vuiligheid , sorry veiligheid , en het antwoord was , dat dit gelijk bleef hoe we het deden , dat er geen specifieke volgorde is , als je maar goed bent aangekoppeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Afkoppelen werkt bij mij iets anders omdat we ECAS op de trailers hebben.

trekker een stuk omhoog

gele slang los

poten naar beneden

schotel los

laten zakken tot je de trailer vering hoort corrigeren

rode slang los

verlichting stekker los

losventiel indrukken

luchtvering verder laten zakken totdat de schotel net vrij is

ABS stekker los (werkt de ECAS van de trailer ook op)

en gas erop

aankoppelen net zoals een normale trailer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afkoppelen werkt bij mij iets anders omdat we ECAS op de trailers hebben.

trekker een stuk omhoog

gele slang los

poten naar beneden

schotel los

laten zakken tot je de trailer vering hoort corrigeren

rode slang los

verlichting stekker los

losventiel indrukken

luchtvering verder laten zakken totdat de schotel net vrij is

ABS stekker los (werkt de ECAS van de trailer ook op)

en gas erop

aankoppelen net zoals een normale trailer

Voortaan eerst maar een plaatje zoeken.

Dit kastje bedienen we de luchtvering van de oplegger mee.

WSB002.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die kastjes zitten bij ons ook op de nieuwe trailers. Opzich leuk, maar dan stap je uit, loopt naar achter om de luchtvering nog wat te verstellen, kom je er achter dat je eerst de auto op contact moet zetten voordat je de luchtvering kunt bedienen.

En afgelopen vrijdag moest ik rekken lossen, en dan is het een wat hoog dock, maar toen was in het menu het icoontje voor luchtvering bedienen verdwenen. Van alles geprobeerd, maar meer dan 5 minuten wilde ik er niet aan verspillen. Dus toen maar de luchtvering van de trekker naar beneden gegooid. Dan komt de achterkant ook omhoog.

Opzich leuk als je altijd dezelfde oplegger erachter hebt hangen, maar anders:nee:

Nog zoiets, met een zware vracht blijft de trailer nog wel n's op de rem staan. Dus je komt aan bij de winkel, stapt uit etc, en wilt nog een meter naar achteren, staat de trailer op de rem. Is wel een truukje voor, de ABS stekker ff los, en na het lossen weer aansluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
ik zie daar niks irritant aan, je moet toch de luchtvering laten zakken tot ...

Ben ik toch niet helemaal met je eens!

Wij rijden met drie merken trekkers, en er zit echt wel verschil in:ja:

Het zijn allemaal 'normale' trekkers, niet voor mega-trailers, verlaagd of zo.

Wat dus wel irritant is: als iemand een bak afkoppelt met een Scania in de rijstand, kom ik er met een Mercedes in de laagste stand slecht onder. Wanneer die bak met de terreintrekker (Scania 93) is weggezet, kan ik gaan slingeren:mad:

Andersom: wanneer ik te hoog afkoppel, heeft m'n collega met de Scania een probleem!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden