[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Controleren bandenspanning


Gast Hallowed

Recommended Posts

Gast Hallowed
bij afkoppelen sowieso de luchtvering iets omhoog. Meestal zakt de trailer altijd iets na, vooral als tie beladen is. Wat ik mis in dit verhaal is dat vrijwel niemand de moeite neemt om ook ff de banden te checken van de oplegger, gewoon simpel er tegen aan schoppen, vooral bij dubbel lucht kun je nooit zien of er een lege band tussen zit...........

Wat heeft het voor zin om tegen een band te schoppen?

Je ziet toch of hij er goed bij staat of niet!

Ooit is mij geleerd dat tegen de banden schoppen totaal zinloos was. (maar goed, dat was een rij-instructeur, die hebben wel vaker eigen ideeën van het vak over wat wel en geen zin heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helemaal mee eens, Freddie, met een moker werkt veel beter. En Hallowed, je kunt niet altijd zien dat een band leeg is, je verneemt het pas als ie er in het gunstigste geval af loopt of dat ie knapt. Heb 5 jaar in Canada en Amerika gereden en je bent daar verplicht een complete pre trip inspectie te doen, en dat ook in je logboek in te vullen. Zie hier in Europa bijna nooit iemand zelfs de meest simpele dingen checken. Aanhaken en wegwezen............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
En Hallowed, je kunt niet altijd zien dat een band leeg is, je verneemt het pas als ie er in het gunstigste geval af loopt of dat ie knapt.

Zoals ik mijn banden ken, wat heeft het voor zin om er tegen aan te schoppen? Alsof hij dan een beetje mee geeft?

Freddie's idee is vooral geschikt om een mooie afdruk op je voorhoofd te creeëren.

Dat tegen die band aan schoppen vind ik echt zo'n broodje aapverhaal. Schop voor de aardigheid eens tegen de band van je personenwagen, dan nog merk je niet of hij kapot is, of bijna kapot gaat.

Meer dan een visuele controle kun je niet doen op dat moment.

Wat stenen en zo verwijderen als je ze ziet, maar je merkt echt niet aan een schop tegen de band of die band hard zat is of niet.

Of ben ik nou gek?

Dat er te weinig gecontroleerd wordt, dat klopt wel. Menigeen stapt in en rijdt weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast mebo 07

Je kunt het zeker wel horen als je er een schop tegenaan geeft.Een harde band geeft een heel ander geluid dan één die leeg is. Oké, de bandenspanning kan je er niet mee controleren,maar het verschil in vol, leeg of half leeg is goed te horen.(voor Richard dan niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Hallowed
Oké, de bandenspanning kan je er niet mee controleren,maar het verschil in vol, leeg of half leeg is goed te horen.(voor Richard dan niet)

Dat wist ik niet.

Ik heb er verder ook niks aan zoals je al zegt, maar die is nieuw voor mij.

Weer wat geleerd vandaag. (al heb ik er geen barst aan :D)

Zo is het tenminste wel duidelijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je kunt het zeker wel horen als je er een schop tegenaan geeft.Een harde band geeft een heel ander geluid dan één die leeg is. Oké, de bandenspanning kan je er niet mee controleren,maar het verschil in vol, leeg of half leeg is goed te horen.(voor Richard dan niet)

Je kan het zelfs prima voelen of er 9 bar of 5 bar in een band zit. Niet dat je dat precies zou kunnen meten, maar het voelt toch anders als je er met de neus van je schoen tegen aan schopt.

Iedere morgen controleer ik op deze manier de banden onder de assen waar dubbellucht banden op liggen. Ook van de aanhanger of dieplader waar kleine bandjes onderliggen, die weg gebouwd zitten. Beetje lullig als je er net een rupskraan hebt opgezet en je een lekke/lege band blijkt te hebben, terwijl je net van de zaak komt.

Heel enkel merk je toch wel forse verschillen in de spanning van de banden. Dus even bij pompen en in de gaten houden. Meestal is het spanningsverschil dan wel al 3 à 4 bar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
probeer jij dan maar eens bij een 3 assige oplegger met dubbel lucht, tegen de binnenste band van de middelste as aan te schoppen.

dat zal je niet lukken maat, tenzij je paulus de boskabouter heet.

echte chauffeurs zouden dit met een moker controleren, ziet er profesioneler uit, en scheel t een hoop gekneusde tenen ;):D:D:D

en je sloopt je banden er op de lange duur mee.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel, ik schopte tegen de band, oh shit......

thumbnail.aspx?q=427534786593&id=aad7c84a23ca747ea594cbee2848a9c8&url=http%3a%2f%2fwww.odt.co.nz%2ffiles%2fstory%2f2009%2f05%2fa_truck_lay_on_its_side_for_nearly_three_hours_on__4185585354.JPG

Nou ja... maar ik check ze ook met een hamer, klauw hamertje. Je voelt best wel of er ongeveer genoeg druk in de band is. Plus je check ze allemaal in eeminder dan een minuut. Kun je gelijk de lichten even controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
verklaar je eens nader frank, want je schrijft nu in raadsels :confused::confused:

de banden krijgen een behoorlijke knauw als je op de wang gaat slaan met een moker, op de lange duur kan het rubber daardoor butsen gaan vertonen en kunnen de banden kapot gaan.

dat heb ik zo geleerd lang geleden.

nee, ik kan het niet aantonen met een linkje of zo. :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast midweek
dat valt reuze mee frank.

maar als je als een idioot gaat staan rammen dan heb je gelijk.

enja je hebt altijd van die idioten die dat ff stoer met een forse mep moeten doen.

maar das helegaar niet nodig, gewoon zachtjes slaan en je weet het.

en nu kunnen we samen niets aantonen :cool:

ik heb michelin een mailtje gestuurd.

maar eens zien of er antwoord op komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat valt reuze mee frank.

maar als je als een idioot gaat staan rammen dan heb je gelijk.

enja je hebt altijd van die idioten die dat ff stoer met een forse mep moeten doen.

maar das helegaar niet nodig, gewoon zachtjes slaan en je weet het.

Gewoon een schopje (of klopje) tegen het loopvlak is meer dan voldoende om te kunnen constateren of er mogelijk iets niet in orde is met de band.

Zal je overigens niet meevallen op tegen de wang van een trekasband (binnenste band) te gaan kloppen. Zeker niet als de spatborden gewoon gemonteerd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb michelin een mailtje gestuurd.

en ik heb antwoord gekregen van een productexpert van michelin:

"Het slaan met een hamer op het loopvlak van een bedrijfswagenband kan geen kwaad.

De band wordt er niet door beschadigd. Het slaan mag niet op de zijwand gebeuren, enkel op het loopvlak.

Het is een goede methode om te checken of de band niet lek is. Het geluid van het slaan op een band op een nomale bedrijfsspanning in vergelijking met een lekke of lege band is duidelijk hoorbaar. Op deze wijze kan een snelle check worden uitgevoerd, hoewel het meten van de daadwerkelijke spanning altijd de voorkeur geniet. (meten is weten!)"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toen ik met trekker oplegger reed, koppelde ik iedere morgen weer een andere trailer aan. Nooit wetende of een band lek was of niet. M'n collega heeft mij toen ook geleerd om altijd even met de vuist op het loopvlak te slaan. (nee niet te hard (deed ook geen pijn), en ik kon er goed bij bij die trailers). Zo heb ik inderdaad een keer een lekker band ontdekt.

Alleen belde ik de planner wakker en die moest even heel lang nadenken wat ie ermee ging doen :D

En bij die melkwagen kon ik het ook vaak zien, dan was de band ook echt leeg hoor, maar dan kon ik zien dat de ene "groter" was als de andere, en vaak klopte het ook nog ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vergeet bandenspanning ,bandendruk is de juiste benaming

Bandenspanning is goed hoor,bandendruk is de druk die de band op het wegdek maakt= asdruk gedeeld door het aantal banden.

Ik weet het,het is slap gelul maar ik moet ook aan mijn aantal postings komen.:D:D:D:D:D

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden