[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

45 meter korte golf


19-AT-068

Recommended Posts

  • Administrators

ZO nou moest ik ff heel lang nadenken, maar ik heb het. Ik zat zelf vanuit de vrachtwagen veel op de triple 5 of 805 te werken, als de 19 AT 162, vanuit Italie diverse "leuke" calls gehad.:banaan:

Op de 6,6 hoor ik eigenlijk nooit meer iets. Hoor hier in NOorwegen wel heel af en toe piraten rond de 1600 khz. Maar ontvangst wordt gehinderd door hoge bergen hier.

Heb zelf nu wel een een set ( IC-706 MK2G) met antenne park voor 160, 80, 40, 20, 10 m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Is het daar al niet een tijdje dood ??

Ik luister er nog wel eens, maar vind eigenlijk nooit wat.. Ben nu trouwens wel veel bezig op 20 en 10 meter.. 10 meter is momenteel veel zuid-amerika en op 20 veel oost-europa.. conditie's lijken weer goed te worden..wellicht dat tripple 5 dan ook weer leuk wordt.

Hoewel ik me daar maar niet aan ga wagen mag ontvangen nog immer wel.... :D

Zijn er eigenlijk wel amateurs die een hf set in de vrachtwagen hebben ?

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb er weinig of geen verstand van, maar ik heb een Duitse collega bij Vos Bulk die heeft ook rare antennes op de auto, volgens zijn zeggen zit hij vanuit heel europa met huis te lullen.

En het zijn geen externe GSM antenne's ? :D

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er zitten 2 of 3 bakkies in die auto, hij is dus wel een bakkenist:D antenne is een meter of 3-4 lang, staan er 2 op en die heeft hij met een touwtje naar achter gebogen om niets te raken. Zal hem eens vragen wat het is, ik zie hem trouwens erg weing omdat hij op de zuigwagen zit komt hij niet zo vaak bij dezelfde klanten als ikke.

Als ie vanuit heel europa naar huist lult denk ik dat het HF is.. als hij een licentie heeft dan heeft hij keuze genoeg om uit te zoeken vanuit welke band het het beste kan.

2 meter en 70cm band geloof ik niet zo in, dat wil soms wel eens, maar bij lange na niet altijd.. en op de HF is die kans vele malen groter.

Rijdt ie op Zuid-Europa dan kan het vanuit bijna alle banden op de HF.. :D ik hoor vrijwel overal Italianen en Spanjaarden... Rijdt ie Oost Europa dan zou het wel eens de 20 of 40 meter kunnen zijn, die zie ik daar regelmatig voorbijkomen.. En de noren, Zweden, Denen en Finnen zie ik ook vaak op 20 meter voorbij komen...Ikzelf werk het lieft op 10 of 20 meter momenteel.. goede conditie;s en kan het met een 27Mc antenne en een goede zender doen (lees: antennetuner).. :D..

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik bel wel naar huis, prima verbinding :D:p

:D.. ook met externe GSM antenne's ? :D..

Maar kan een stuk duurder zijn ....oke, verbinding is waarschijnlijk stukken beter..Maar met het chauffeursloontje moet men op de centjes passen he.. :D.. en dan is wellicht een HF set wel een goede investering.. LOL

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zijn er eigenlijk wel amateurs die een hf set in de vrachtwagen hebben ?

--== Freddy ==--

Jazeker wel, deze PA3 heeft een yaesu ft897d met auto. antenne tuner in de trekker.

Antenne's:

sirio performer 5000 voor CB, 10 & 12meter band.

een sigma voor 2 meter en 70cm.

Daar naast een HF multi band antenne die ik alleen bij stilstand monteer en gebruik.

En ja, we gaan weer richting zonnenvlekken maximum (dacht 2013) en de condities verbeteren bijna dagelijks.

OP 12 en 10M 's middags beetje keuvelen met de yanks, zuid amerika en zuid afrika.

's Morgens vroeg de aussies en de kiwi's.

Komen hele mooie maanden aan voor de radio amateur :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jazeker wel, deze PA3 heeft een yaesu ft897d met auto. antenne tuner in de trekker.

Antenne's:

sirio performer 5000 voor CB, 10 & 12meter band.

een sigma voor 2 meter en 70cm.

Daar naast een HF multi band antenne die ik alleen bij stilstand monteer en gebruik.

En ja, we gaan weer richting zonnenvlekken maximum (dacht 2013) en de condities verbeteren bijna dagelijks.

OP 12 en 10M 's middags beetje keuvelen met de yanks, zuid amerika en zuid afrika.

's Morgens vroeg de aussies en de kiwi's.

Komen hele mooie maanden aan voor de radio amateur :ok:

Toe maar.. ook maar even Morse geleerd en PA geworden.. ik houd het (voorlopig) wel op mn PD.. heb jaar of wat terug er nog wel aan gedacht om de C licentie te halen.. maar dat werd hem niet.. misschien ooit in de future nog, maar om een boel electronica erbij te gaan leren zie ik ook niet zitten.. :D..

Maar ik zal het eens in de gaten houden.. welke frq kenne we je meestal wel spotten ?

En ja. de top moet ergens in 2013 a 2014 liggen als ik het goed heb gezien.. :D..dus we kunnen nog even vooruit.

Ikzelf heb een Kenwood TS570D(upgraded) waar ik hier thuis een beetje mee aan het PSK-en ben geslagen..op een Sigma Montova 5/8 golf antenne voor 20 en 10.. en voor 40 gebruik ik dan een 1:6 Balun met een zooi draad (en ruimtegebrek om het vrij te hangen.. :D )

---== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou, Freddy, met je D licentie kan je tegenwoordig ook aardig uit de voeten.

Heb m'n A licentie in 1989 gehaald, toen mocht je geloof ik nog maar op 6 kanaaltjes in de 2 meter band uitkomen en vandaar dat ik toen gelijk maar een paar tandjes heb bijgezet om de grote jachtakte te halen.

Verder heb ik geen vaste frequenties. Zoals gezegd, ik kan tijdens het rijden op 70cm, 2m, 10m, 12m en CB aktief zijn en ben daar waar er activiteit is.

Overige HF banden alleen tijdens stilstaan.

Ik sta nu over in Duitsland, dus heb nu alle 3 antennes op de cabine. (eigenlijk 4 als ik mn WLAN antenne mee reken waarmee ik nu verbinding met internet heb...)

Zal binnenkort eens foto's maken, het ziet er wel grappig uit :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ha, toch leuk dat hier ook zendamateurs zijn :ok:. Mobiel zit ik eigelijk alleen op 2 meter via PI3TWE .En op de 27mc .Heb ook een nieuwe cb ant. besteld bij truckerswereld ,en wel de mini stinger RVS uitvoering.

73 :bey: Frank ook een PA3 :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden