[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Meer weeglussen op snelwegen


JWZ

Recommended Posts

  • Forumlid

Rijkswaterstaat gaat de komende jaren op tien nieuwe locaties in het snelwegennet weeglussen aanbrengen.

De nieuwe weeglussen komen vooral in het noorden, oosten en zuiden van het land te liggen. Als eerste is de A28 ter hoogte van Zwolle aan de beurt.

De strijd aan

Met de nieuwe weeglussen wordt de strijd aangegaan met transportbedrijven die stelselmatig met overbeladen trucks of overbeladen assen rijden.

De weeglussen zijn namelijk allemaal van het zogeheten WIM-VID-systeem, ofwel Weighing in Motion Video-systeem. Van elke truck waarvan één as, of meerdere assen te zwaar zijn, of het totaalgewicht te hoog is, worden de gegevens opgeslagen. Dit gebeurt 24 uur per dag, zeven dagen per week.

Deze data worden gekoppeld aan bestanden van de RDW. Hiermee kan de IVW, die belast is met het controleren op overbelading, bedrijven opsporen die zich stelselmatig schuldig maken aan overbelading.

Enkele trekas

Trekker-oplegger-combinaties met een enkele trekas, ook wel Euro-semi's genoemd, zijn geregeld te zwaar op de trekas. De IVW is daarom een groot voorstander van voorloop- of sleepassen. Het lost een hoop problemen op voor vervoerders.

Verder zal de IVW tijdens controles ter plaatse te zware voertuigen eruit pikken en op de weegbrug zetten.

Bron: Truckstar.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet zolang geleden hoorde ik nog een vervoerder zeggen: het is een beetje geweest, dat gedoe met aslasten.

Om die reden had hij weer twee-assige trekkers gekocht ipv drieassers.

Het is dus 'niet een beetje geweest'.

Als de Nederlandse overheid het voor de verandering eens een beetje goochem aanpakt, doet ze net als de Engelsen: het fiscaal aantrekkelijk maken voor vervoerders om met drieassige trekkers te gaan rijden.

Hoe het technisch fiscaal exact zit daar weet ik niet, maar het komt erop neer dat een drieasser voordeliger is dan een tweeassige trekker. Ondanks de hogere aanschafprijs. Slim.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Blijft raar gezeur met die aslasten en weeglussen.

Maar het verbaasde mij altijd dat er bij de IJselbrug in Zwolle nog nooit van die lussen liggen.

Een alternatieve route is er eigenlijk niet om vlot langs Zwolle te komen.

Schijnt wel zo te zijn dat ze je niet mogen bekeuren van de videobeelden bij zo'n weeglus.

Ze behoren je altijd (geijkt) na te wegen. Dit omdat het systeem toch niet zo betrouwbaar is als ze zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijft raar gezeur met die aslasten en weeglussen.

Maar het verbaasde mij altijd dat er bij de IJselbrug in Zwolle nog nooit van die lussen liggen.

Een alternatieve route is er eigenlijk niet om vlot langs Zwolle te komen.

Schijnt wel zo te zijn dat ze je niet mogen bekeuren van de videobeelden bij zo'n weeglus.

Ze behoren je altijd (geijkt) na te wegen. Dit omdat het systeem toch niet zo betrouwbaar is als ze zeggen.

Ze mogen tegenwoordig gewoon bekeuren via die lussen hoor, en dat doen ze ook.

In 2007 kreeg ik van mijn toenmalige werkgever instructies om met bepaalde vrachten de lussen te mijden, want er kwamen toch wel veel verbalen binnen.

Worden er regelmatig auto's van hetzelfde bedrijf gepakt komen ze even langs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laatst een gesprek hier over gehad met een KLPD-er van de post Assen, die ik privee ken. Maar die wist dus te melden dat alle boetes aanvechtbaar zijn die niet nagewogen zijn met een statische weging. Dit o.a. onder invloed van de lading (klotsen) en oneffenheden in het wegdek. Daar door is de meting NOOIT zuiver van weeglussen.

Maar we zullen het snel genoeg weten. Ben deze week met 2 verschillende auto's op 3 verschillende plaatsen over weeglussen gekomen. A12 Arnhem, A12 Woerden en A4 Hoofddorp. Alle keren over de 5% limiet heen. Nergens van de weg gehaald, dus we zouden dan de factuur wel op de zaak moeten krijgen.

Even gezocht op de site van het IVW.

http://www.ivw.nl/onderwerpen/vrachtauto/belading/overbelading/

15% van alle vrachtwagens die in Nederland rijden zijn overbeladen. Elke vrachtwagen heeft een maximum toegestaan gewicht en asdrukken. Gegevens hierover staan in het kentekenbewijs. Een vrachtwagen mag niet te zwaar worden beladen. Het overschrijden van de maximum toegestane normen is strafbaar. Rijden met te zwaar beladen vrachtwagens veroorzaakt schade aan het wegdek, bruggen en viaducten. Deze schade loopt jaarlijks op tot tientallen miljoenen euro’s. Daarnaast heeft overbelading een negatieve invloed op de verkeersveiligheid en bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat werken samen om overbelading verder terug te dringen.

Wanneer overbelading?

Er wordt gesproken van overbelading wanneer:

  • het totaal gewicht meer dan 50 ton bedraagt (wettelijke norm);
  • het toegestane gewicht van de vrachtauto te hoog is (zie kentekenbewijs);
  • de druk op een of meer assen te hoog is (zie kentekenbewijs).

Voorkomen van overbelading

Er zijn verschillende manieren om overbelading te voorkomen, bijvoorbeeld:

  • bij het beladen van het voertuig rekening houden met de maximale asdrukken en niet alleen met het maximale totaalgewicht;
  • door te investeren in apparatuur in de vrachtauto waarmee bij het laden of lossen de asdrukken worden afgelezen;
  • het voertuig zodanig beladen dat er na het lossen op verschillende adressen geen overbelading ontstaat;
  • door het gebruiken van het juiste voertuig voor de te vervoeren lading.

WIM

Om overbelading terug te dringen wordt gebruik gemaakt van het Weigh in Motion-systeem (WIM).

De werking van WIM

Op een aantal plaatsen in het land zijn sensoren aangebracht in het wegdek. Die sensoren meten de asdruk van passerende vrachtauto’s. Van alle passerende vrachtauto’s worden opnames gemaakt van de kentekens en de vrachtauto’s zelf. De gegevens worden direct door een computer verwerkt. De vrachtauto kan vervolgens door de Inspectie V&W van de weg worden gehaald en opnieuw worden gewogen. Is het voertuig daadwerkelijk overbeladen dan wordt een proces-verbaal opgemaakt.

Is er sprake van ernstige overbelading dan wordt er naast het proces-verbaal ook een maatregel genomen. Dit houdt in dat ter plaatse af- of overgeladen moet worden. Op dit moment zijn er acht meetsystemen in werking. Deze zijn aangebracht in het wegdek van de Rijksweg A 4, de Rijksweg A 12, de Rijksweg A 15 en de Rijksweg A 16. Tot 2014 komen er ieder jaar 4 meetsystemen bij. Vanaf 2014 liggen er dan 20 meetsystemen in het wegdek.

Verwerking WIM-gegevens

De Inspectie V&W ontvangt gegevens van alle vrachtauto’s en gebruikt de informatie uit de WIM-systemen. Uit die informatie wordt elke maand een lijst samengesteld van bedrijven die met hun voertuigen de weeglussen hebben gepasseerd en waarbij overbelading is vastgesteld. Deze bedrijven worden schriftelijk geconfronteerd met de vastgestelde overtredingen. De bedrijven krijgen daarna de gelegenheid treffende maatregelen te nemen. Bij onvoldoende resultaat worden er zo nodig gericht acties uitgevoerd. Hierbij kan de Inspectie V&W gebruik maken van de last onder dwangsom.

Aansprakelijkheid bij overbelading

De vervoerder is altijd aansprakelijk bij overbelading. Een verlader kan medeaansprakelijk zijn. De verlader is medeaansprakelijk als er sprake is van:

  • misleiding over het opgegeven gewicht;
  • enige vorm van dwang of drang in de richting van de vervoerder/chauffeur;
  • het niet opvolgen van de aanwijzingen die door de vervoerder gedaan zijn.

Door het Openbaar Ministerie zijn richtlijnen uitgegeven wanneer bij overbelading kan worden volstaan met een waarschuwing, wanneer een proces-verbaal volgt en wanneer een maatregel dient te worden genomen. Deze richtlijnen zijn:

Asdrukoverschrijding van minder dan 10%:waarschuwing

Asdrukoverschrijding van meer dan 10% proces-verbaal

Asdrukoverschrijding van meer dan 20% proces-verbaal en maatregel (ter plaatse af- of overladen)

Totaalgewicht overschrijding van minder dan 5% waarschuwingTotaalgewicht overschrijding van meer dan 5% proces-verbaal

Totaalgewicht overschrijding van meer dan 10% proces-verbaal en maatregel (ter plaatse af- of overladen)

Bij herhaling van overtredingen kan het Openbaar Ministerie de boete die volgt op een proces-verbaal met 50 tot 100 procent verhogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het hangt enorm van het werk waarin je zit af, maar bepaalde takken van vervoer hebben vaker te doen met aslastoverschrijding dan andere.

Koelers, (zee)containers en losgestort (ik denk dan met name aan walkingfloors) zijn bekende takken van vervoer waar het nogal eens misgaat.

Ik weet niet hoe het precies zit - heb er zelf geen ervaring mee - maar ik zie Butter vaak rijden met een bult aardappelen op 5 assen. Aardappelen zijn niet echt licht. Het lijkt me dat je dan je trekas al aardig in 'het rood' hebt.

Volgens mij hadden zijn in het verleden meer drieassers dan nu. Nieuwe wagens zijn weer vaak 'gewone' tweeassers. Kan me vergissen, ga af op wat ik onderweg zie.

Komt het er ooit nog van, dan zou ik zelf zeker een drieasser aanschaffen. Gewoon om van al het gezeik af te zijn.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het hangt enorm van het werk waarin je zit af, maar bepaalde takken van vervoer hebben vaker te doen met aslastoverschrijding dan andere.

Koelers, (zee)containers en losgestort (ik denk dan met name aan walkingfloors) zijn bekende takken van vervoer waar het nogal eens misgaat.

Ik weet niet hoe het precies zit - heb er zelf geen ervaring mee - maar ik zie Butter vaak rijden met een bult aardappelen op 5 assen. Aardappelen zijn niet echt licht. Het lijkt me dat je dan je trekas al aardig in 'het rood' hebt.

Volgens mij hadden zijn in het verleden meer drieassers dan nu. Nieuwe wagens zijn weer vaak 'gewone' tweeassers. Kan me vergissen, ga af op wat ik onderweg zie.

Komt het er ooit nog van, dan zou ik zelf zeker een drieasser aanschaffen. Gewoon om van al het gezeik af te zijn.

-

Let wel, die aardappeltrailers zijn aan de binnenkant aan beide zijden schuin, dit scheelt wel een boel ruimte tov een rechthoekige laadruimte.

Het scheelt ook enorm als de aardappeltjes grotendeels van zand zijn ontdaan.:ja:

Met mijn eigen ervaring met zulke vrachten, en met hoogstwaarschijnlik zwaardere trailers zit je met binnenlandse vrachten vaak nog wel goed. Knikker je hem vol met piepers met aarde en met bult erop voor dld, dan heb je een heel ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het hangt enorm van het werk waarin je zit af, maar bepaalde takken van vervoer hebben vaker te doen met aslastoverschrijding dan andere.

Koelers, (zee)containers en losgestort (ik denk dan met name aan walkingfloors) zijn bekende takken van vervoer waar het nogal eens misgaat.

Ik weet niet hoe het precies zit - heb er zelf geen ervaring mee - maar ik zie Butter vaak rijden met een bult aardappelen op 5 assen. Aardappelen zijn niet echt licht. Het lijkt me dat je dan je trekas al aardig in 'het rood' hebt.

Volgens mij hadden zijn in het verleden meer drieassers dan nu. Nieuwe wagens zijn weer vaak 'gewone' tweeassers. Kan me vergissen, ga af op wat ik onderweg zie.

Komt het er ooit nog van, dan zou ik zelf zeker een drieasser aanschaffen. Gewoon om van al het gezeik af te zijn.

-

Ze zitten tussen de 30 a 35 ton Vooras van de trekker is een 10 ton,s as

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ze zitten tussen de 30 a 35 ton Vooras van de trekker is een 10 ton,s as

huub

9 ton zal je bedoelen, HWM?

Aardappels wegen ongeveer 650-700 kg per m3. Die kippertrailers die de zetmeelaardappelen rijden zijn allemaal rond de 50 m3 groot en blijven, geladen, onder de 52.5 ton omdat het meerdere niet betaald wordt door AVEBE.

Nu zo'n onderlosser. Met 14 ton leeggewicht en een zware vooras mag je 33 ton laden met zo'n onderlosser. Normaal gesproken kan je dan de bak wel goed volgooien voor je aan je max. gewicht zit. 46.5 ton dus. Maar direct vanaf land, en zeker als het wat nattig op het land is, heb je zo maar 5- 10% aanhangende grond extra.

Dan ga je flink de mist in, zeker met je trekas. Vooral omdat er bijna altijd een starre trailer achter hangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar komt nog een geintje bij. Ik heb een jaar zeecontainers gereden met mijn eigen trekker. Is een voorloper. Dan moet je zelfs met een reefer toch goed zitten. Dat zat ik ook tot er om het kenteken van de oplegger gevraagd werd. Was een triple schuiver van D tec.

Die agent wist mij te vertellen dat het een lichte nek was. Voor zulke gewichten moest er een zware nek voor.

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 ton zal je bedoelen, HWM?

Aardappels wegen ongeveer 650-700 kg per m3. Die kippertrailers die de zetmeelaardappelen rijden zijn allemaal rond de 50 m3 groot en blijven, geladen, onder de 52.5 ton omdat het meerdere niet betaald wordt door AVEBE.

Nu zo'n onderlosser. Met 14 ton leeggewicht en een zware vooras mag je 33 ton laden met zo'n onderlosser. Normaal gesproken kan je dan de bak wel goed volgooien voor je aan je max. gewicht zit. 46.5 ton dus. Maar direct vanaf land, en zeker als het wat nattig op het land is, heb je zo maar 5- 10% aanhangende grond extra.

Dan ga je flink de mist in, zeker met je trekas. Vooral omdat er bijna altijd een starre trailer achter hangt.

Met die eigenbouw trailers zijn ze 12 ton leeg:D kunnen ze 36 ton meenemen zonder de aslasten te overschrijden. Ze hebben bij Butter trekkers waar de assen 4 meter uit elkaar liggen en de schotel is zo geplaatst dat alle assen optimaal benut worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met die eigenbouw trailers zijn ze 12 ton leeg:D kunnen ze 36 ton meenemen zonder de aslasten te overschrijden. Ze hebben bij Butter trekkers waar de assen 4 meter uit elkaar liggen en de schotel is zo geplaatst dat alle assen optimaal benut worden.

12+36=48 ton

trailer mag 27 ton

enkelastrekker 21 ton?:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als het qua ruimte kan - kopstraal oplegger-achterzijde cabine- dan kan je idd veel gewicht 'naar voren' brengen met de schotel verder voor de achteras.

Of het lekker rijdt, zo'n 9 tons vooras, is vers twee.

Zelf zou ik dan opteren voor een midlift as. Weegt slechts +/-400 kg extra en brengt 4 ton extra asdruk/laadvermogen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het hangt enorm van het werk waarin je zit af, maar bepaalde takken van vervoer hebben vaker te doen met aslastoverschrijding dan andere.

Koelers, (zee)containers en losgestort (ik denk dan met name aan walkingfloors) zijn bekende takken van vervoer waar het nogal eens misgaat.

-

Denk ook aan de bouwmaterialen (steenauto's).

Hebben niet voor niks vaak óf een vierassige oplegger, óf drieassige trekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

is het nu ook zo dat iedereen die zijn voorloop/sleepas uit nut, eigenlijk in overtreding is omdat je maar 12 ton schoteldruk mag hebben? niet dat ze dat kunnen wegen maargoed.

wat ik nooit gesnapt heb is dat er container lzv's rijden met 10 assen voor 60 ton, snap wel dat ze lichte en zware containers op verschillende plaatsen moeten kunnen laden maar zijn al die assen niet een beetje zonde voor het totaal gewicht? net zo als een voorloper voor een 5 assig chassis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
is het nu ook zo dat iedereen die zijn voorloop/sleepas uit nut, eigenlijk in overtreding is omdat je maar 12 ton schoteldruk mag hebben? niet dat ze dat kunnen wegen maargoed.

wat ik nooit gesnapt heb is dat er container lzv's rijden met 10 assen voor 60 ton, snap wel dat ze lichte en zware containers op verschillende plaatsen moeten kunnen laden maar zijn al die assen niet een beetje zonde voor het totaal gewicht? net zo als een voorloper voor een 5 assig chassis.

Verklaar je nader?

Hangt van het type schotel af, wat je monteert. Er zijn ook schotels te "krijgen" die 36 ton mogen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Verklaar je nader?

Hangt van het type schotel af, wat je monteert. Er zijn ook schotels te "krijgen" die 36 ton mogen hebben.

schoteldruk is afhankelijk van oplegger. Het klopt dat het meeste 12 ton schoteldruk is. Echter zijn er ook iets zwaardere trailers te krijgen waar je 15 ton schoteldruk hebt. Dan kun je dus je extra as ook benutten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden