[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

gewicht vrachtwagenband


Gast JonasT

Recommended Posts

Gast JonasT

Hoi,

Aangezien ik de info nergens vind stel ik de vraag hier:

Wat is het (benaderend) gewicht van een vrachtwagenband type 385/65 R22.5 (merk=continental), bandenspanning 7.0 bar.

Bedankt alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peggel

ja uuhhh, lucht weegt sowieso niet erg veel he?:p

maar deze maat heb ik tenminste op mijn stuuras zitten, maar het wisselen ervan heb ik maar aan de bandenboer over gelaten:ja:

ieder zijn vak.

iemand riep ooit eens dat zo'n band wel 100 KG zou kunnen wegen, maar ik was die dag met mijn lekke band vergeten de weegschaal mee te nemen:zegtniets:

maar word nu ook wel een beetje nieuwsgierig eerlijk gezegd:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peggel
waarom wil je gewicht weten??

kan je nu al vertellen dat je em niet alleen mag tillen vd arbo

boven de 25? kg :D

daar dacht ik ook al meteen aan, maarja... de bandenboer heeft ook geen katrol in zijn busje hangen, dussss.

misschien wil hij wel solliciteren bij een bandenboer, maar heeft rug problemen?

dan kan hij dat beter maar laten, maar we wachten af wanneer hij weer online is:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
daar dacht ik ook al meteen aan, maarja... de bandenboer heeft ook geen katrol in zijn busje hangen, dussss.

misschien wil hij wel solliciteren bij een bandenboer, maar heeft rug problemen?

dan kan hij dat beter maar laten, maar we wachten af wanneer hij weer online is:D

mag toch hopen dat die bandenboer wel meer maten heeft dan alleen die ene :D;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peggel
mag toch hopen dat die bandenboer wel meer maten heeft dan alleen die ene :D;)

ja, mag je hopen ja:ja:

maar ik wacht de rede van ts nog even af:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat is het (benaderend) gewicht van een vrachtwagenband type 385/65 R22.5 (merk=continental), bandenspanning 7.0 bar.

Ik schat zo ongeveer 70 à 75 kg. Een beetje afhankelijk van het type profiel. Conti is wel één van de lichtste kwa eigen massa van de band.

>> http://www.bandenportaal.nl/2009/02/23/conti-lichtste-truckband

Gewicht ontleen ik aan onderstaande (laatste blad) en in vergelijking met een 315/80 R22,5 stuurasband. De grootte van zo'n band is vrijwel hetzelfde, alleen is de 385 band 7 centimeter breder.

>> http://www.umweltbundesamt.de/laermprobleme/publikationen/Nutzfahrzeug-Reifenliste-2000.pdf

Ben ook wel benieuwd naar de achtergrond van uw vraag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
is 7 bar niet wat weinig voor een supersingle of trailerband?

7 bar is inderdaad weinig voor een 385/65. Het geeft met 2 banden op een as, bij gelijke spanning een draagvermogen van nog geen 7.500 kg. Terwijl deze banden op een oplegger of aanhanger gemonteerd, meestal gebruikt worden voor assen tot een draagkracht van 9.000 kg. Deze draagkracht wordt bereikt bij een spanning van 9 bar.

Maar gemonteerd op (bijvoorbeeld) een vooras van een vrachtauto bij 7.500 kg zou die 7 bar dus een minimale bandenspanning kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

kan je nu al vertellen dat je em niet alleen mag tillen vd arbo

boven de 25? kg :D

"Tillen" volgens de Arbo is bij een band/wielcombinatie ook niet echt van toepassing. Dat geldt wanneer een voorwerp met een bepaald gewicht volledig van de grond moet worden getild en verplaatst. En dan ook nog met bepaalde frequentie/herhaling binnen een bepaald tijdsbestek, meerdere uren per dag. Meestal wordt een band verplaatst door te rollen.

Ik heb tenminste nog nooit een chauffeur of bandenboer (buiten "de sterkste man wedstrijden") met een band/wielcombinatie boven zijn hoofd getild zien rondlopen.

Arbo is dus zeker geen excuus om zelf geen band te hoeven wisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
75 kg staat er bij ons op de vrachtbrieven ;)

Is dat inclusief of exclusief het stukje karton dat eraan zit:D

Lucht bij 1 bar weegt trouwens 1,29 kg per kubieke meter, dus ongeveer 10 kg bij 8 bar. En in zo'n band gaat lang geen kubieke meter lucht, dus valt het extra gewicht door lucht in de band aardig te verwaarlozen tov de 75 kg van de band zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden