Spring naar bijdragen
Gast routier

ADR-Transit verbod?

Recommended Posts

Gast routier

Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Ik ben er gisteren nog langs gekomen maar mij is ook niks opgevallen.

Zou het kunnen zijn dat je collega de autoweg verlaten heeft om te gaan tanken in Rodange ? dat men daar een rijverbod heeft ingesteld.

Of het moet zijn dat die tunnel op de A30 bij Hayange verboden geworden is.

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben er gisteren nog langs gekomen maar mij is ook niks opgevallen.

Zou het kunnen zijn dat je collega de autoweg verlaten heeft om te gaan tanken in Rodange ? dat men daar een rijverbod heeft ingesteld.

Of het moet zijn dat die tunnel op de A30 bij Hayange verboden geworden is.

Groeten Peter.

Mijn buurman (die bij De Rijke werkt) had dat bericht ook gekregen maar vertelde dat het over de N82 zou gaan.

Dat is de weg van Arlon naar Virton,ik weet wel dat er daar ook een rijverbod is voor +7,5 ton van Arlon naar Florenville ,de N83,maar dat is voor alle verkeer,niet alleen ADR .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Vorige week ook geen borden oid zien staan.......en toch tweemaal langsgekomen......let ik nu zo slecht op of zijn het weer van die wazige borden die de belgen zelf bedacht hebben:confused:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Ik heb een mailtje gestuurd naar de ESI group in Ieper,

http://www.esi.be/

het Belgische ADR opleidings instituut,bij hun was niets bekent en konden het ook nergens terugvinden.

zij zijn over het algemeen prima op de hoogte met dit soort zaken.

Probeer eens via het kantoor bij jullie te weten komen wat er precies aan de hand is.

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Is dit korter? Of is dit puur om de drukte in Lux te ontwijken??
Korter is het niet,waar algelang hoe laat je komt win je toch een hoop tijd.

S morgens sta je in Arlon al aan te schuiven tot Luxemburg stad,als je dan over Longwy gaat win je zo maar een half uur of meer.

En vanaf Thionville is de file s'morgens nog erger,en dan moet er geen accident gebeuren want dan zijn de rapen gaar.

Op het stuk van Arlon tot de grens zitten een stuk of 4-5 rotondes en is dus wat minder,maar voor de rest loopt t wel.

Greetz Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
Het enige is in die tunnel dat je daar met 50 kmh doorheen moet als je adr bij je hebt. Ik rij ook vaak over Longwy en altijd met adr.

Mooi dat je het even aanhaalt!:ok: Ik was deze topic even vergeten!:ja:

Ik weet inmiddels hoe het verhaal in elkaar steekt:

Het was een charterbedrijf van ons, die op 1 van de rontonde's in Belgie aan de kant is gezet.

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

En aangezien het alternatief dus via Luxemburg is, is dat dus de juiste routering, en moet men, aldus de pet ,deze route aanhouden.

Dat dit dus weer via een ander land gaat, doet blijkbaar juridisch niet ter zake.

Voorts is hij er met een waarschuwing vanaf gekomen, en bleek het verhaal zoals eerst omschreven niet in zijn geheel te kloppen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

.

Wist de"pet"ook te vertellen welk wetsartikel dit was?????:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Ik,en velen met mij,vrees ik, heb er nog nooit van gehoord,

ADR opleiding in den Belgique gevolgd en daar wist men er ook niks over te vertellen.

Of is het mogelijk dat jullie charter zich een oor aan heeft laten naaien door de "pet"?

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
Wist de"pet"ook te vertellen welk wetsartikel dit was?????:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Ik,en velen met mij,vrees ik, heb er nog nooit van gehoord,

ADR opleiding in den Belgique gevolgd en daar wist men er ook niks over te vertellen.

Of is het mogelijk dat jullie charter zich een oor aan heeft laten naaien door de "pet"?

Groeten Peter.

Nee, met deze info mocht hij het doen! Of hij er naar gevraagd heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat hij al blij was dat hij zo door mocht rijden!;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, met deze info mocht hij het doen! Of hij er naar gevraagd heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat hij al blij was dat hij zo door mocht rijden!;)

Ja,misschien wilde die " veldwachter " daar een eigen wetje maken en zo en mooi handeltje opzetten voor z'n pensioen aan te vullen.:kill::hamer:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet ook niet welk wetsartikel deze regel onder valt, maar bij ons in het bedrijf wordt ook altijd gezegd dat je in belgië met adr niet binnendoor mag rijden, alleen om bij klanten te komen v.v. naar de snelweg of bijvoorbeeld om bij een werkplaats te komen als je stukken hebt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi dat je het even aanhaalt!:ok: Ik was deze topic even vergeten!:ja:

Ik weet inmiddels hoe het verhaal in elkaar steekt:

Het was een charterbedrijf van ons, die op 1 van de rontonde's in Belgie aan de kant is gezet.

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

En aangezien het alternatief dus via Luxemburg is, is dat dus de juiste routering, en moet men, aldus de pet ,deze route aanhouden.

Dat dit dus weer via een ander land gaat, doet blijkbaar juridisch niet ter zake.

Voorts is hij er met een waarschuwing vanaf gekomen, en bleek het verhaal zoals eerst omschreven niet in zijn geheel te kloppen.

IK heb een mailtje gestuurd naar E.S.I. het Belgische opleidings instituut.

maar even afwachten wat men zegt.

Overigens is het zo in Spanje dat niet zomaar overal mag rijden met ADR,als er geen autobaan voorhanden is,je dient dan altijd op de grote routes nationals te blijven,

Zoals op dit kaartje aangegeven:

http://www.dgt.es/was6/portal/contenidos/documentos/informacion_carreteras/restricciones/restricciones009.pdf

Behalve als je onderweg bent via de kortste weg naar je los bestemming.

Ik reed,als ik naar Madrid ging altijd via Pamplona en van daar uit de A 15 naar beneden,bij Olvega nam ik echter de CL 101 om via Noviercas en Omega naar Almazan te gaan.

IK had op een dag ADR erop en werd door de guardie civil net buitenOlvega gecontroleerd en na betaling van € 300 mocht ik omdraaien en via de N 122 naar Soria te gaan en van daar uit naar Almazan-Medinaceli.

Daar liep in die tijd geen autoweg,maar ik moest wel de RN weg nemen,die mag je niet verlaten.

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

er word je bij de adr cursus ook geleerd dat alle snelwegen adr route's zijn.

dat je niet onnodig door bebouwde kommen mag rijden.

dat je altijd vanaf de snelweg de hoofdroute's moet nemen.

dus op het moment dat je de doorgaande snelweg verlaat om binnendoor te gaan rijden om wat voor reden dan ook, behalve voor laden en lossen, kunnen ze je pakken.

en de adr regels zijn internationaal vastgesteld.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
er word je bij de adr cursus ook geleerd dat alle snelwegen adr route's zijn.

dat je niet onnodig door bebouwde kommen mag rijden.

dat je altijd vanaf de snelweg de hoofdroute's moet nemen.

dus op het moment dat je de doorgaande snelweg verlaat om binnendoor te gaan rijden om wat voor reden dan ook, behalve voor laden en lossen, kunnen ze je pakken.

en de adr regels zijn internationaal vastgesteld.

Dat ben ik het niet helemaal met je eens Freddie,In Spanje is dat wel zo,in Nederland zijn sommige stoffen routeplichtig,in Frankrijk maak je zelf uit hoe je rijd,als er geen rijverbod op jouw traject is.

Ieder land heeft daar zijn eigen regels in,deze regels zijn niet in het ADR vastgesteld,Was t niet zo dat je vroeger in Hongarije met ADR niet over de autobaan mocht?

het is te begrijpen dat je zelf al niet door een bebouwde kom gaat met ADR ,als t niet nodig is,maar het openings topic gaat over een 4 baans N(ationaal) weg van Arlon naar de Franse grens.

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat ben ik het niet helemaal met je eens Freddie,In Spanje is dat wel zo,in Nederland zijn sommige stoffen routeplichtig,in Frankrijk maak je zelf uit hoe je rijd,als er geen rijverbod op jouw traject is.

Ieder land heeft daar zijn eigen regels in,deze regels zijn niet in het ADR vastgesteld,Was t niet zo dat je vroeger in Hongarije met ADR niet over de autobaan mocht?

het is te begrijpen dat je zelf al niet door een bebouwde kom gaat met ADR ,als t niet nodig is,maar het openings topic gaat over een 4 baans N(ationaal) weg van Arlon naar de Franse grens.

Groeten Peter.

klopt peter, maar elk land mag aanvullende regels opstellen.

en een N weg heeft een lagere status als een A weg.

ik weet wel dat ik als ik met adr rijd, zoveel mogelijk de snelweg pak via de snelste route, en die pas verlaat als ik eraf moet om mijn bestemming te bereiken.

zo is mij dat geleerd bij de cursus.

want waarom niet de snelweg door luxemburg pakken, maar wel binnendoor gaan rijden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast routier
want waarom niet de snelweg door luxemburg pakken, maar wel binnendoor gaan rijden.

Dat is al omschreven: om de file's in Luxemburg te vermijden!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

want waarom niet de snelweg door luxemburg pakken, maar wel binnendoor gaan rijden.

Het betreft hier een weg,4 baans met enige rotondes ,vanaf Arlon naar de Belgisch/Franse grens waar deze naadloos aansluit op het netwek van franse autoroutes,dit noem ik niet 'binnendoor"

http://maps.google.nl/maps?q=Aarlen,+Belgi%C3%AB&hl=nl&ie=UTF8&ll=49.599167,5.808333&spn=0.007955,0.017123&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.794958,8.76709&t=h&z=16&layer=c&cbll=49.599167,5.808333&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-10115957

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Het betreft hier een weg,4 baans met enige rotondes ,vanaf Arlon naar de Belgisch/Franse grens waar deze naadloos aansluit op het netwek van franse autoroutes,dit noem ik niet 'binnendoor"

http://maps.google.nl/maps?q=Aarlen,+België&hl=nl&ie=UTF8&ll=49.599167,5.808333&spn=0.007955,0.017123&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.794958,8.76709&t=h&z=16&layer=c&cbll=49.599167,5.808333&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-10115957

zo zou ik het ook niet noemen, maar men beschouwt die weg als een mindere weg dan de snelweg, vandaar de status nationaal.

als je hier de A37 afrijd dan is het in duitsland opeens een bundesstrasse en geen autobahn.

die weg heeft nu eenmaal die status en daarom kan men zeggen en van je verlangen om de snelweg te nemen.

ik vind het ook ver gezocht hoor daar niet van, maar ja heb je een verkeerde ambtenaar dan ben of kun je de klos zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
IK heb een mailtje gestuurd naar E.S.I. het Belgische opleidings instituut.

maar even afwachten wat men zegt.

.

mailtje met de volgende tekst:

Geachte heer Migneaux,

Zondag 29-05-2011 heb ik u een mailtje gestuurd over een vermeend rijverbod voor ADR op de route Arlon-Longwy.

Op 01-06-2011 heeft u mij reeds beantwoord dat er uwerzijds niks van een rijverbod bekend is,waarvoor mijn dank.

Ik ben wat verder op het gerucht ingegaan en het blijkt dat een chauffeur,geladen met ADR,staande is gehouden op deze route.

De politie heeft hem gezegd dat het in België verboden is om met een,met ADR geladen voertuig, de autoweg te verlaten,anders dan om een losbestemming te bereiken of om een noodzakelijke reparatie te laten uitvoeren.

De betreffende chauffeur is niet beboet maar heeft van de betreffende agent een”waarschuwing” gehad.

Kunt u mij vertellen of er inderdaad een wet bestaat in België die deze rijverboden regelt?

Ik kan mij niet herinneren dat dit besproken is op de cursus ADR die ik bij u gevolgd heb in Essen,ook kan ik in het handboek bij de landen documentatie hier niets over vinden.

Of is het mogelijk dat hier de controlerende agent niet juist heeft gehandeld?

Deze discussie is ontstaan n.av. een bericht van een chauffeur op het chauffeursforum:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?31990-ADR-Transit-verbod

Kunt u mij enige duidelijkheid verschaffen?

Waarvoor mijn dank.

Peter

En hier het antwoord van E.S.I. :

Geachte,

Als wij bij de landendocumentatie gekomen waren op de ADR cursus, dan was de eerste zin die er verteld werd de volgende: “Een ADR transport moet de autosnelweg volgen, behalve in geval van noodzaak.”

En dat is inderdaad een nationaal verbod in België.

Er bestaat daar 1 uitzondering op: namelijk als de afstand die u via de autosnelweg doet dubbel zo groot is als de afstand binnendoor, dan is het toch toegelaten om binnendoor te rijden.

Met vriendelijke groet,

Jürgen Migneaux

IT-verantwoordelijke

Docent ADR opleidingen

ESI Group

Sint Pietersstraat 6

B-8906 Ieper

http://www.esi.be/

mailto:info@esi.be

Tel.: + 32 (0)51-249.250

Fax.: + 32 (0)51-224.638

Duidelijke zaak dus,

Blijkbaar heeft de controlerende ambtenaar"de pet"hier toch het gelijk aan zijn zijde gehad.

I.d.d staat het betreffende artikel direct als eerste bij de landendokumentatie,ik,en velen met mij ,vrees ik,heb er overheen gelezen.:stom::stom::stom::stom:

Benieuwd hoevelen het wel gelezen hadden.:D:D

Groeten Peter.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb dat niet gelezen peter.

maar het werd mij zo geleerd tijdens 2 adr cursussen.

je volgt de snelwegen en pas wanneer je niet anders kunt om je bestemming te bereiken pak je de onderliggende wegen.

weet je wat het vuile is van de regel?

ja mag niet eens 1km van de snelweg naar dat leuke autohof of routier rijden :hamer::hamer::hamer:

ze zullen er niks van zeggen als je het doet, maar het is volgens de regels wel fout!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...