[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR-Transit verbod?


Gast routier

Recommended Posts

Gast routier

Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Ik ben er gisteren nog langs gekomen maar mij is ook niks opgevallen.

Zou het kunnen zijn dat je collega de autoweg verlaten heeft om te gaan tanken in Rodange ? dat men daar een rijverbod heeft ingesteld.

Of het moet zijn dat die tunnel op de A30 bij Hayange verboden geworden is.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben er gisteren nog langs gekomen maar mij is ook niks opgevallen.

Zou het kunnen zijn dat je collega de autoweg verlaten heeft om te gaan tanken in Rodange ? dat men daar een rijverbod heeft ingesteld.

Of het moet zijn dat die tunnel op de A30 bij Hayange verboden geworden is.

Groeten Peter.

Mijn buurman (die bij De Rijke werkt) had dat bericht ook gekregen maar vertelde dat het over de N82 zou gaan.

Dat is de weg van Arlon naar Virton,ik weet wel dat er daar ook een rijverbod is voor +7,5 ton van Arlon naar Florenville ,de N83,maar dat is voor alle verkeer,niet alleen ADR .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorige week ook geen borden oid zien staan.......en toch tweemaal langsgekomen......let ik nu zo slecht op of zijn het weer van die wazige borden die de belgen zelf bedacht hebben:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag heb ik een bericht over de b.c. gekregen dat wij voortaan met ADR-vervoer niet meer over Longwy naar Frankrijk mogen, omdat daar een verbod voor schijnt te bestaan.

Een collega van mij blijkt daar deze week gepakt te zijn!

Een duur grapje, want het koste 500 Euries!:(

Nu vraag ik mij af, klopt dit wel?

Er zijn geen borden geplaatst aldaar, en zowiezo zou ik niet weten of er routeplichten bestaan in Frankrijk, aangaande ADR-vervoer!

Is er iemand die mij hier meer info over kan geven?:confused:

Ik heb een mailtje gestuurd naar de ESI group in Ieper,

http://www.esi.be/

het Belgische ADR opleidings instituut,bij hun was niets bekent en konden het ook nergens terugvinden.

zij zijn over het algemeen prima op de hoogte met dit soort zaken.

Probeer eens via het kantoor bij jullie te weten komen wat er precies aan de hand is.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is dit korter? Of is dit puur om de drukte in Lux te ontwijken??
Korter is het niet,waar algelang hoe laat je komt win je toch een hoop tijd.

S morgens sta je in Arlon al aan te schuiven tot Luxemburg stad,als je dan over Longwy gaat win je zo maar een half uur of meer.

En vanaf Thionville is de file s'morgens nog erger,en dan moet er geen accident gebeuren want dan zijn de rapen gaar.

Op het stuk van Arlon tot de grens zitten een stuk of 4-5 rotondes en is dus wat minder,maar voor de rest loopt t wel.

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast routier
Het enige is in die tunnel dat je daar met 50 kmh doorheen moet als je adr bij je hebt. Ik rij ook vaak over Longwy en altijd met adr.

Mooi dat je het even aanhaalt!:ok: Ik was deze topic even vergeten!:ja:

Ik weet inmiddels hoe het verhaal in elkaar steekt:

Het was een charterbedrijf van ons, die op 1 van de rontonde's in Belgie aan de kant is gezet.

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

En aangezien het alternatief dus via Luxemburg is, is dat dus de juiste routering, en moet men, aldus de pet ,deze route aanhouden.

Dat dit dus weer via een ander land gaat, doet blijkbaar juridisch niet ter zake.

Voorts is hij er met een waarschuwing vanaf gekomen, en bleek het verhaal zoals eerst omschreven niet in zijn geheel te kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

.

Wist de"pet"ook te vertellen welk wetsartikel dit was?????:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Ik,en velen met mij,vrees ik, heb er nog nooit van gehoord,

ADR opleiding in den Belgique gevolgd en daar wist men er ook niks over te vertellen.

Of is het mogelijk dat jullie charter zich een oor aan heeft laten naaien door de "pet"?

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
Wist de"pet"ook te vertellen welk wetsartikel dit was?????:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Ik,en velen met mij,vrees ik, heb er nog nooit van gehoord,

ADR opleiding in den Belgique gevolgd en daar wist men er ook niks over te vertellen.

Of is het mogelijk dat jullie charter zich een oor aan heeft laten naaien door de "pet"?

Groeten Peter.

Nee, met deze info mocht hij het doen! Of hij er naar gevraagd heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat hij al blij was dat hij zo door mocht rijden!;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, met deze info mocht hij het doen! Of hij er naar gevraagd heeft weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat hij al blij was dat hij zo door mocht rijden!;)

Ja,misschien wilde die " veldwachter " daar een eigen wetje maken en zo en mooi handeltje opzetten voor z'n pensioen aan te vullen.:kill::hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mooi dat je het even aanhaalt!:ok: Ik was deze topic even vergeten!:ja:

Ik weet inmiddels hoe het verhaal in elkaar steekt:

Het was een charterbedrijf van ons, die op 1 van de rontonde's in Belgie aan de kant is gezet.

Er blijkt in België een wet te bestaan, die net als in Spanje zegt, dat je zoveel mogelijk de route via de autobaan moet aanhouden, indien met ADR vervoert.

En aangezien het alternatief dus via Luxemburg is, is dat dus de juiste routering, en moet men, aldus de pet ,deze route aanhouden.

Dat dit dus weer via een ander land gaat, doet blijkbaar juridisch niet ter zake.

Voorts is hij er met een waarschuwing vanaf gekomen, en bleek het verhaal zoals eerst omschreven niet in zijn geheel te kloppen.

IK heb een mailtje gestuurd naar E.S.I. het Belgische opleidings instituut.

maar even afwachten wat men zegt.

Overigens is het zo in Spanje dat niet zomaar overal mag rijden met ADR,als er geen autobaan voorhanden is,je dient dan altijd op de grote routes nationals te blijven,

Zoals op dit kaartje aangegeven:

http://www.dgt.es/was6/portal/contenidos/documentos/informacion_carreteras/restricciones/restricciones009.pdf

Behalve als je onderweg bent via de kortste weg naar je los bestemming.

Ik reed,als ik naar Madrid ging altijd via Pamplona en van daar uit de A 15 naar beneden,bij Olvega nam ik echter de CL 101 om via Noviercas en Omega naar Almazan te gaan.

IK had op een dag ADR erop en werd door de guardie civil net buitenOlvega gecontroleerd en na betaling van € 300 mocht ik omdraaien en via de N 122 naar Soria te gaan en van daar uit naar Almazan-Medinaceli.

Daar liep in die tijd geen autoweg,maar ik moest wel de RN weg nemen,die mag je niet verlaten.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er word je bij de adr cursus ook geleerd dat alle snelwegen adr route's zijn.

dat je niet onnodig door bebouwde kommen mag rijden.

dat je altijd vanaf de snelweg de hoofdroute's moet nemen.

dus op het moment dat je de doorgaande snelweg verlaat om binnendoor te gaan rijden om wat voor reden dan ook, behalve voor laden en lossen, kunnen ze je pakken.

en de adr regels zijn internationaal vastgesteld.

Dat ben ik het niet helemaal met je eens Freddie,In Spanje is dat wel zo,in Nederland zijn sommige stoffen routeplichtig,in Frankrijk maak je zelf uit hoe je rijd,als er geen rijverbod op jouw traject is.

Ieder land heeft daar zijn eigen regels in,deze regels zijn niet in het ADR vastgesteld,Was t niet zo dat je vroeger in Hongarije met ADR niet over de autobaan mocht?

het is te begrijpen dat je zelf al niet door een bebouwde kom gaat met ADR ,als t niet nodig is,maar het openings topic gaat over een 4 baans N(ationaal) weg van Arlon naar de Franse grens.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
want waarom niet de snelweg door luxemburg pakken, maar wel binnendoor gaan rijden.

Dat is al omschreven: om de file's in Luxemburg te vermijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

want waarom niet de snelweg door luxemburg pakken, maar wel binnendoor gaan rijden.

Het betreft hier een weg,4 baans met enige rotondes ,vanaf Arlon naar de Belgisch/Franse grens waar deze naadloos aansluit op het netwek van franse autoroutes,dit noem ik niet 'binnendoor"

http://maps.google.nl/maps?q=Aarlen,+Belgi%C3%AB&hl=nl&ie=UTF8&ll=49.599167,5.808333&spn=0.007955,0.017123&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.794958,8.76709&t=h&z=16&layer=c&cbll=49.599167,5.808333&cbp=12,0,,0,0&photoid=po-10115957

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
IK heb een mailtje gestuurd naar E.S.I. het Belgische opleidings instituut.

maar even afwachten wat men zegt.

.

mailtje met de volgende tekst:

Geachte heer Migneaux,

Zondag 29-05-2011 heb ik u een mailtje gestuurd over een vermeend rijverbod voor ADR op de route Arlon-Longwy.

Op 01-06-2011 heeft u mij reeds beantwoord dat er uwerzijds niks van een rijverbod bekend is,waarvoor mijn dank.

Ik ben wat verder op het gerucht ingegaan en het blijkt dat een chauffeur,geladen met ADR,staande is gehouden op deze route.

De politie heeft hem gezegd dat het in België verboden is om met een,met ADR geladen voertuig, de autoweg te verlaten,anders dan om een losbestemming te bereiken of om een noodzakelijke reparatie te laten uitvoeren.

De betreffende chauffeur is niet beboet maar heeft van de betreffende agent een”waarschuwing” gehad.

Kunt u mij vertellen of er inderdaad een wet bestaat in België die deze rijverboden regelt?

Ik kan mij niet herinneren dat dit besproken is op de cursus ADR die ik bij u gevolgd heb in Essen,ook kan ik in het handboek bij de landen documentatie hier niets over vinden.

Of is het mogelijk dat hier de controlerende agent niet juist heeft gehandeld?

Deze discussie is ontstaan n.av. een bericht van een chauffeur op het chauffeursforum:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?31990-ADR-Transit-verbod

Kunt u mij enige duidelijkheid verschaffen?

Waarvoor mijn dank.

Peter

En hier het antwoord van E.S.I. :

Geachte,

Als wij bij de landendocumentatie gekomen waren op de ADR cursus, dan was de eerste zin die er verteld werd de volgende: “Een ADR transport moet de autosnelweg volgen, behalve in geval van noodzaak.”

En dat is inderdaad een nationaal verbod in België.

Er bestaat daar 1 uitzondering op: namelijk als de afstand die u via de autosnelweg doet dubbel zo groot is als de afstand binnendoor, dan is het toch toegelaten om binnendoor te rijden.

Met vriendelijke groet,

Jürgen Migneaux

IT-verantwoordelijke

Docent ADR opleidingen

ESI Group

Sint Pietersstraat 6

B-8906 Ieper

http://www.esi.be/

mailto:info@esi.be

Tel.: + 32 (0)51-249.250

Fax.: + 32 (0)51-224.638

Duidelijke zaak dus,

Blijkbaar heeft de controlerende ambtenaar"de pet"hier toch het gelijk aan zijn zijde gehad.

I.d.d staat het betreffende artikel direct als eerste bij de landendokumentatie,ik,en velen met mij ,vrees ik,heb er overheen gelezen.:stom::stom::stom::stom:

Benieuwd hoevelen het wel gelezen hadden.:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

..

ja mag niet eens 1km van de snelweg naar dat leuke autohof of routier rijden :hamer::hamer::hamer:

ze zullen er niks van zeggen als je het doet, maar het is volgens de regels wel fout!

Hoe zat het ook al weer met het onbeheerd achterlaten, dan wel parkeren met ADR geladen voertuigen?

Indien je die regel toepast betekend het dat de chauffeur niet meer bij geen enkel restaurant kan eten, want de P-plaats is toch publiek toegankelijk....?

En zou de exploitant van het restaurant een hinderwet vergunning hebben voor het parkeren van ADR wagens?

Regels zijn er voor de veiligheid, maar af en toe zijn de regels te ver doorgeslagen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb dat niet gelezen peter.

maar het werd mij zo geleerd tijdens 2 adr cursussen.

je volgt de snelwegen en pas wanneer je niet anders kunt om je bestemming te bereiken pak je de onderliggende wegen.

weet je wat het vuile is van de regel?

ja mag niet eens 1km van de snelweg naar dat leuke autohof of routier rijden :hamer::hamer::hamer:

ze zullen er niks van zeggen als je het doet, maar het is volgens de regels wel fout!

Het zal wel de wens zijn van de instructeur,en enkele landen hebben deze regel,Spanje(zeer streng) België,zoals blijkt,In Nederland kennen we de regeling routeplichtige stoffen,die aangewezen word door de minister,de provincie of het gemeentebestuur van een betrokken gemeente,enkel voor lossen of laden mag dan de autoweg verlaten worden Mits men een vergunning heeft .

Verder is het in NL zo dat, voertuigen met ADR de bebouwde kom moeten vermijden,ongeacht de hoeveelheid en soort van de goederen,dit geld ook voor vrijgestelde goederen,het is dus niet specifiek voorgeschreven om de autowegen te volgen,alhoewel je dat in NL wel doet,je word er dikwijls niet vrolijk van om de N wegen te nemen ook zonder dat je ADR geladen hebt.

In andere landen zijn er weer andere regelingen op dit gebied;in F en It is het geen probleem om de autoweg te verlaten,als men daar ergens geen ADR verkeer wilt zet men er een bord weg.

Verschillende landen hebben ook snelheids beperkingen of bepaalde rijverboden voor ADR,dat hebben wij in NL ook niet.

je kunt dus nooit stellen dat het ADR reglement,in zn geheel, overkoepelend is voor alle aangesloten landen,wel de nummering en verpakkings eisen,vrijstellingen,gelimiteerde hieveelheden enzo,maar niet de specifieke eisen zoals snelheden,vergunningen,rijverboden enz,dit zijn toegevoegde eisen van ieder individueel land waar het vervoer plaatsvind.

Hoe zat het ook al weer met het onbeheerd achterlaten, dan wel parkeren met ADR geladen voertuigen?

Indien je die regel toepast betekend het dat de chauffeur niet meer bij geen enkel restaurant kan eten, want de P-plaats is toch publiek toegankelijk....?

En zou de exploitant van het restaurant een hinderwet vergunning hebben voor het parkeren van ADR wagens?

Regels zijn er voor de veiligheid, maar af en toe zijn de regels te ver doorgeslagen!

Het ADR schrijft specifiek voor welke goederen en in welke hoeveelheden,beperkt zijn in het parkeren.

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/bewaking.htm

,ze moeten:

1 :parkeren op een veilig depot of fabrieks terrein.

2:Indien dit niet mogelijk is op een bewaakt terrein,waarvan de bewaker weet om wat soort lading het gaat en waar de chauf zich bevind.

3 : indien dit niet mogelijk is op een publiek of privaat terrein waar de transport eenheid vermoedelijk veilig staat.

4: indien geen van de eerder genoemde opties mogelijk is ;op een geschikte vrije ruimte verwijderd van grote openbare wegen en plaatsen die normalerwijze niet dient als doorgangs of verzamel plaatsen voor het publiek.

Dit word aangegeven in kolom 16 van de nummerieke lijst:

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/downloads/L_ADR_TAB.pdf

Voorts zijner in de klasse 4.1 de UNO Nrs 3231 en 3232(zelfontledende stoffen,type B)en in de klasse 5.2 de UNO Nrs 3111 en 3112 (organische peroxiden,type B) waarbij bewaking verplicht is boven de 500 kg.

Voorts zijn er nog goederen met een zeer hoog risico waar een veiligheids plan voor moet zijn ,deze goederen vind je terug in kolom 12 van dezelfde lijst.

Als de ADR goederen die jij vervoert niet voorkomen op deze lijsten is er geen enkel bezwaar om naar jouw routiertje te rijden,mits er geen rijverbod is zoals in dit topic besproken.

De regels zijn i.d.d. nogal eens onduidelijk en als we er met z'n allen aan gewend zijn verandert men het hele systeem weer.

maar het ADR is er niet alleen voor onze en andersmans veiligheid,er zijn talloze mensen die nooit direct met ADR goederen werken ,maar hier wel een zeer dik belegde boterham aan verdienen,zoals de mensen die deze regels opstellen,instructeurs,overheids diensten die ons controleren en daar weer geld(lees boetes) uit genereren en vergeet vooral niet de leveranciers van helmen,hesjes,brandblussers extra(overdreven)stuwmateriaal,veiligheids brillen,spoelwaterleveranciers ,enz,enz,enz.:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die discussie was al eens langs gekomen namelijk toen een chauuffeur een bekeuring kreeg bij Joost aan de LAR, en ik denk ook wel dat het bekend is dat je de oude ADR routye Boom6-Kortrijk ook niet mag nemen daarom stop ik oonk nooit meer bij Joost aan de LAR.

Het schiet wel erg ver door allemaal he,als je nu werkelijk over smalle N wegen gaat,maar over de LAR,of, zoals in dit topic de A 8 van Arlon naar Longwy????dit gaat toch te ver?

De N4,van Namen,via Bastogne naar Arlon, ias ook verboden terrein dus,eten in Bande of Tenneville is er dus niet meer bij.:confused:

Als je op deze routes,zeker als je naar de LAR gaat,een boete krijgt met ADR,is dat pure geld klopperij,dit heeft niks met verkeersveiligheid te maken.:hamer::kill:

Vreemd de A 12, Antwerpen via Boom naar Brussel is wel een autoweg,ondanks alle stoplichten en kruisingen en daar zou dit verbod niet gelden ?? :eek::eek:

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die discussie was al eens langs gekomen namelijk toen een chauuffeur een bekeuring kreeg bij Joost aan de LAR, en ik denk ook wel dat het bekend is dat je de oude ADR routye Boom6-Kortrijk ook niet mag nemen daarom stop ik oonk nooit meer bij Joost aan de LAR.
Ik denk dat de kans dat je een muggezifter treft die je ervoor laat betalen wel erg klein is.

Het gebeurt blijkbaar wel.

IK zelf heb het gelukkig nooit meegemaakt en ga ook regelmatig van de weg af om te eten(alleen niet naar Joost op de LAR.:D:D) zoals via de N4 naar Bande of Tenneville of afslag 27,dat mag ook niet dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 years later...
  • Administrators

Ik denk dat een brief op zijn plaats is:

 

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Vervoer te Land
Directie Intermodaliteit
Dienst Vervoer van Gevaarlijke Goederen (ADR)
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
B-1210 Brussel

 

HIER staat weinig nieuws in....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden