[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR-Transit verbod?


Gast routier

Recommended Posts

  • Forumlid
48 minuten geleden zei Murphy:

Ik denk dat een brief op zijn plaats is:

 

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Vervoer te Land
Directie Intermodaliteit
Dienst Vervoer van Gevaarlijke Goederen (ADR)
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
B-1210 Brussel

 

HIER staat weinig nieuws in....

Waarschijnlijk zul je dan hetzelfde antwoord krijgen als ik,toen ik de vraag stelde aan het E.S.I.het Belgische opleidings instituut *

 

Vraag:

 

Geachte heer Migneaux,

Zondag 29-05-2011 heb ik u een mailtje gestuurd over een vermeend rijverbod voor ADR op de route Arlon-Longwy.

Op 01-06-2011 heeft u mij reeds beantwoord dat er uwerzijds niks van een rijverbod bekend is,waarvoor mijn dank.

Ik ben wat verder op het gerucht ingegaan en het blijkt dat een chauffeur,geladen met ADR,staande is gehouden op deze route.

De politie heeft hem gezegd dat het in België verboden is om met een,met ADR geladen voertuig, de autoweg te verlaten,anders dan om een losbestemming te bereiken of om een noodzakelijke reparatie te laten uitvoeren.

De betreffende chauffeur is niet beboet maar heeft van de betreffende agent een”waarschuwing” gehad.

Kunt u mij vertellen of er inderdaad een wet bestaat in België die deze rijverboden regelt?

Ik kan mij niet herinneren dat dit besproken is op de cursus ADR die ik bij u gevolgd heb in Essen,ook kan ik in het handboek bij de landen documentatie hier niets over vinden.

Of is het mogelijk dat hier de controlerende agent niet juist heeft gehandeld?

 

Het antwoord:

 

Geachte,

Als wij bij de landendocumentatie gekomen waren op de ADR cursus, dan was de eerste zin die er verteld werd de volgende: “Een ADR transport moet de autosnelweg volgen, behalve in geval van noodzaak.”

En dat is inderdaad een nationaal verbod in België.

Er bestaat daar 1 uitzondering op: namelijk als de afstand die u via de autosnelweg doet dubbel zo groot is als de afstand binnendoor, dan is het toch toegelaten om binnendoor te rijden.

Met vriendelijke groet,

Jürgen Migneaux

IT-verantwoordelijke

Docent ADR opleidingen

ESI Group

Sint Pietersstraat 6

B-8906 Ieper

 

* mailverkeer van 22 juli 2011( ook reeds gepubliceerd in dit topic)

Conclusie :het mag dus niet,het ADR schrijft voor dat je met gevaarliojke goederen zo veel mogeliojk de bebouwde kom moet vermijden,de Belgen gaan nog verder;daar mag je zelfs niet van de autostrada af.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Pierre:

 

Effe wat stof van dit -interessante- topic afblazen...

Er is bij ons ook regelmatig discussie over hoe het precies zit met ADR in België, en dan voornamelijk als land van doorvoer naar Frankrijk. De discussie gaat dan over het wel of niet mogen rijden met ADR over de N-wegen. Al eerder zijn enkele collega's bekeurd op de N4 van Bastogne naar Arlon toen ze in Martelange wilden gaan tanken. Daar valt iets voor te zeggen; er is n.l. een goed alternatief, de snelweg die haast parallel loopt naast deze N4.
Elders op het forum is te lezen dat men staande is gehouden met ADR op het stukje N81 van Arlon naar Longwy, maar ook ik neem met ADR altijd deze route. Links en rechts word verteld dat het verboden is om met ADR op de gewestwegen te rijden in België, en schijnbaar moet de afstand over de autobaan minimaal twee keer zo lang zijn als over de gewestwegen, òf moet er noodzaak zijn om via deze gewestwegen en niet via de autobaan te gaan. Toch lijkt niemand hier een duidelijk antwoord op te kunnen geven wat wél en niet is toegestaan, zelfs de Belgische collega's onderweg weten soms niet precies hoe het zit.

 

Afgelopen week had ik een paar klanten ADR en ben begonnen in de regio tussen Châlons-en-Champagne en Verdun. De meest voor de hand liggende route is via Charleroi de N5 naar Charleville-Maizières te nemen, dit zou dus niet mogen. Ook via Namen en de N89 over Bouillon en Sedan zou dus niet mogen, en ben ik min of meer genoodzaakt om óf via Brussel Valenciennes richting Reims te gaan, óf via Luxemburg en Metz richting Verdun te gaan, wat in beide gevallen zo'n 80 kilometer extra is, afgezien van de tolkosten in Frankrijk.
Men verteld dat op de genoemde trajecten zoals via Bouillon nooit geen controle is, maar dit is meer gokwerk dan wetenschap heb ik de indruk. Ik vind het allemaal vrij onduidelijk; mag ik met ADR binnendoor over de N5 naar Reims, of ben ik verplicht de autosnelweg te nemen?


 

Als je in de omgeving van Charleville Meziere,Verdun of Reims wat hebt zou je een fake CMR kunnen maken naar een chemische industrie in de buurt daar,Kies maar uit welke:

http://www2.cr-champagne-ardenne.fr/patrimoineindustriel08/IA08001421.html  :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei europeaan:

Als je in de omgeving van Charleville Meziere,Verdun of Reims wat hebt zou je een fake CMR kunnen maken naar een chemische industrie in de buurt daar,Kies maar uit welke:

http://www2.cr-champagne-ardenne.fr/patrimoineindustriel08/IA08001421.html  :D

 

Dat is denk ik niet wat Pierre bedoeld , hij zal willen weten denk ik wat de officiële weg is . En niet een of andere illegale oplossing .

En dan gaat het niet om controle onderweg , maar wat gebeurd er als je met zo'n illegale CMR brokken maakt , om maar te zwijgen over brokken met letselschade .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
35 minuten geleden zei europeaan:

Als je in de omgeving van Charleville Meziere,Verdun of Reims wat hebt zou je een fake CMR kunnen maken naar een chemische industrie in de buurt daar,Kies maar uit welke:

http://www2.cr-champagne-ardenne.fr/patrimoineindustriel08/IA08001421.html  :D

 

Dat lijkt me de slechtste oplossing.

Je pleegt dan nog een groter misdrijf denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

 en helaas lijken er haast net zoveel collega-chauffeurs te zijn die ook niet weten hoe het nu precies zit....
 

IK heb je zojuist verteld hoe t precies in elkaar zit.:kiss:( dus er zijn er die t wel weten :D)

 

Deze wijsheid heb ik uiteraard niet van mijzelf,maar is mij verteld door het European Safety Institute, die in Belgie de succesvolle opleidingen verzorgd.

 

Mijn tip m.b.tot het maken van een fake CMR gaat vergezeld van een smiley( :D ),ik ga er van uit dat de boodschap wel overkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei Pierre:


Nou ja...een leugentje om bestwil mag natuurlijk altijd. Het moet alleen geen geld gaan kosten...

Dan nog;hoe dikwijls zal t bij een controle gebeuren dat men daadwerkelijk je lading controleert,plak op de achterste 2 colli een adresticker met het adres van een vent in Charleville,met bijbehorende CMR,.dat hoeft niet ünbedingt je ADR klant te zijn.

Altijd in oplossingen denken Pierre.LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan nog;hoe dikwijls zal t bij een controle gebeuren dat men daadwerkelijk je lading controleert,plak op de achterste 2 colli een adresticker met het adres van een vent in Charleville,met bijbehorende CMR,.dat hoeft niet ünbedingt je ADR klant te zijn.
Altijd in oplossingen denken Pierre.LOL
Weet je wat ik zo raar vind.
Dat het nergens vermeld staat.
Want dit is nieuw voor mij.
Nooit geweten dat je met ADR niet op N wegen in belgie mocht rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei syme65:

Weet je wat ik zo raar vind.
Dat het nergens vermeld staat.
Want dit is nieuw voor mij.
Nooit geweten dat je met ADR niet op N wegen in belgie mocht rijden emoji85.png

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Niemand die er ooit bij stilgestaan heeft,tot er een wakkere politieagent actie ondernam.

Nu we verder zijn gaan zoeken blijkt t allemaal wél te kloppen.

En het staat wél ergens vermeld hé,in de algemene verkeersregels belgië:

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/algemene-regels.htm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Nou ja... het ADR regelt het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen in alle landen die dit verdrag geratificeerd hebben, en is van toepassing op het grensoverschijdend vervoer dat plaatsheeft tussen tenminste twee van deze landen. Op zich heeft het ADR dus geen betrekking op binnenlands vervoer. 

 

IN Nederland is het ADR ge-implementeerd in het VLG ( Vervoer over Land van Gevaarlijke goederen) 

Het ADR en het VLG zijn dus met elkaar verweven z.m.z.

IK ga er van uit dat in andere Europese landen hetzelfde t geval zal zijn.

Nederland kent b.v. een routeplicht,vanuit het VLG,toch moet ook internationaal vervoer zich aan deze regels houden,.evenals binnenlands vervoer zich aan de ,door het ADR ,gestelde tunnelcodes dient te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-2-2019 om 16:22 zei andremast:

En hoe zit dat in frankrijk met binnendoor rijden met adr ,zijn daar nog restricties kan daar niks over vinden.

IN Frankrijk plaatst men borden als een weg gesloten is voor ADR vervoer.

Verder zijn er snelheids beperkingen: 

Voertuigen met gevaarlijke goederen [ bewerken | verander de code ]

De snelheidslimieten voor gevaarlijke vrachtwagens (R.413-9 11 CR) zijn als volgt:

voertuigen snelwegen Snelwegen, enkele richting12 Andere routes opeenhoping Discs geplaatst op voertuigen
PT-voertuigen en aanhangwagen (gedefinieerd door PTAC ofPTRA als bedoeld in artikel R.312-4) sup. 12 T met karakterTech. Art. R.413-9 80  km / h 70  km / h 60 km / h 50  km / h 10 80/70/60
Voertuigen en PT sup. 12 anders dan hierboven 80  km / h 60  km / h 60  km / h 50  km / h 10 80/60
PTAC-voertuigen sup. 3,5 T en inf. of gelijk aan 12 T 90  km / h 80  km / h 80  km / h 50  km / h 10 90/80
PTRA zet sup klaar. 3,5 T en inf. of gelijk aan 12 T 13 inclusief trekker als bedoeld in 2-3 hierboven 90  km / h 80  km / h 60  km / h 50  km / h 10 90/80

 Bron:https://fr.wikipedia.org/wiki/Vitesse_maximale_autorisée_par_type_de_véhicule_en_France

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 


Ben afgelopen vrijdagochtend maar weer eens een keer binnendoor via de N5 over Couvin en Charleroi richting Brussel gereden, wat een k*tweg blijft dat. Het scheelt vanaf Reims dan wel een goede 40 km. en de tol, in tijd al helemaal niks.
Voor mij dus een goede reden om geheel volgens de regels gewoon over Valenciennes te gaan met ADR die kant op. Hoeven we daar niet meer over te discussiëren...:D

Als je vanuit Reims komt ligt t ( volgens mij) anders;in Frankrijk mag je wél de N wegen volgen.

Zelfs dat stuk A 304 van Charleville Mezieres is klaar tot Bruly,dat daar de autoweg ophoudt kan jij niks aan doen.

Ik weet niet hoe dan de uitleg zal zijn.

Je kunt ,vanaf Reims natuurlijk ook via Sedan,daar via de N 89 ,Bouillon,naar de E 411gaan.

Dat brengt je in dezelfde situatie,w.b. het vermijden van N wegen.

Qua afstand is t,naar Brussel, net zo ver als via Valenciennes,alleen je betaald vanaf Reims geen tol.

Zou je naar het oosten van ons land of Limburg moeten,scheelt t wél een slok op een borrel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 18-2-2019 om 12:12 zei syme65:

Helemaal mee eens Pierre.
Als je echt alle uitzonderingen uit je hoofd moet leren ...niet te doen.
Maar waarom geven die belgen dat niet aan met borden vraag ik mij dan weer af ...


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Waarom zouden ze?

Jij word geacht de verkeersregels van het land dat je bezoekt te kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei syme65:

Nu in Putten ADR laden voor Fontaine les Vervins .
Dat zou dus inhouden dat ik niet via Mons, Maubeuge zou mogen rijden ?!.
Maar moet via Valenciennes moet rijden .

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 

Ja,en dan bij Valenciennes afslag 23 nemen en via de D 934 via Le Quesnoi en La Capelle naar Vervins kunt rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden