[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

na 04.30 max. 10 diensturen


Mark van Hezik

Recommended Posts

  • Forumlid
Is er iemand die hier wat meer over heeft gehoord

het schijnt dat als je voor 04.30 uur vertrekt, je niet meer dan 10 diensturen mag maken

Het moet niet gekker worden

gr. mark:stom:

kijk wat verder op het forum zijn hele discussi over .staat in een ander topic .wetgeving nederland

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er is een oude wet van nachtarbeid, als je tussen 01. uur en 05.uur werkt mag je inderdaad maar 10 diensturen maken.

Hier is nooit zoveel naar gekeken en ik begin ook praktisch nooit voor 05.00 uur.

Met alle controles haalt men ook alles uit de kast om hier maar weer over te gaan controleren.

Heb wel gehoord dat er in duitsland de BAG en vooral in Polen de ITD er moeilijk over kan doen.

Jan Groteboer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

nog nooit problemen mee gehad, ook niet in frankrijk of duitsland, die kennen de nederlandse cao gerelateerde afspraken niet, ben 3 weken geleden in frankrijk nog door de police gecontroleerd, de pas werd gedurende 12 minuten door de agenten in hun computer gecontroleerd en ze gaven hem terug met de mededeling tres bien, tres bien, voor de nederlanders onder ons: zeer goed, zeer goed.

terwijl ik geladen of gelost had met de kaart eruit en out of scope aangetipt in de tacho, af en toe een keertje een paar minuten teveel rijuren, verder kijk ik dus echt nooit naar de begintijd en daarna de rust en dan ook nog te moeten bedenken dat het voor een bepaalde tijd begonnen was...........:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is er iemand die hier wat meer over heeft gehoord

het schijnt dat als je voor 04.30 uur vertrekt, je niet meer dan 10 diensturen mag maken

Het moet niet gekker worden

gr. mark:stom:

Er is een oude wet van nachtarbeid, als je tussen 01. uur en 05.uur werkt mag je inderdaad maar 10 diensturen maken.

Hier is nooit zoveel naar gekeken en ik begin ook praktisch nooit voor 05.00 uur.

Met alle controles haalt men ook alles uit de kast om hier maar weer over te gaan controleren.

Heb wel gehoord dat er in duitsland de BAG en vooral in Polen de ITD er moeilijk over kan doen.

Jan Groteboer

Kwestie van de klok en de klepel:

Indien je voor 06 uur aanvangt mag je niet meer dan 10 arbeidsuren maken,hier komen je rusturen nog bij.

Indien je na 05 uur begint mag je 12 arbeidsuren maken volgens het arbeidstijden besluit,niet te verwarren met het rijtijden besluit.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-nachtdiensten.html

Chauffeurs dienen zich niet alleen aan het rijtijden besluit,maar ook aan het arbeidstijden besluit te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kwestie van de klok en de klepel:

Indien je voor 06 uur aanvangt mag je niet meer dan 10 arbeidsuren maken,hier komen je rusturen nog bij.

Indien je na 05 uur begint mag je 12 arbeidsuren maken volgens het arbeidstijden besluit,niet te verwarren met het rijtijden besluit.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-nachtdiensten.html

Chauffeurs dienen zich niet alleen aan het rijtijden besluit,maar ook aan het arbeidstijden besluit te houden.

en als ik om 5.30 begin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en als ik om 5.30 begin.

Ambtenaren rekenen niet in halve uren.

Arbeidstijdenbesluit is trouwens Nederlandse nationale (sociale) wetgeving. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe dat in andere landen zit. Want als zoiets niet Europees geregeld is, dan kun je daar in het buitenland eigenlijk nooit voor beboet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ambtenaren rekenen niet in halve uren.

Arbeidstijdenbesluit is trouwens Nederlandse nationale (sociale) wetgeving. Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe dat in andere landen zit. Want als zoiets niet Europees geregeld is, dan kun je daar in het buitenland eigenlijk nooit voor beboet worden.

ik zat te kijken naar de tijd :ja:

voor 6 uur 10 uren .

na 5 uur 12 uren

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast bongo116
nog nooit problemen mee gehad, ook niet in frankrijk of duitsland, die kennen de nederlandse cao gerelateerde afspraken niet, ben 3 weken geleden in frankrijk nog door de police gecontroleerd, de pas werd gedurende 12 minuten door de agenten in hun computer gecontroleerd en ze gaven hem terug met de mededeling tres bien, tres bien, voor de nederlanders onder ons: zeer goed, zeer goed.

terwijl ik geladen of gelost had met de kaart eruit en out of scope aangetipt in de tacho, af en toe een keertje een paar minuten teveel rijuren, verder kijk ik dus echt nooit naar de begintijd en daarna de rust en dan ook nog te moeten bedenken dat het voor een bepaalde tijd begonnen was...........:ja:

maar goed dat ik nooit in Frankrijk kom dan springt hun apparaatje uit mekaar van mijn pas

:angel::angel::angel::angel::angel::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Foutje Karel, Arbeidstijdenbesluit is een europese regel. Een en ander s geregeld in 2002/15/EC en hier te vinden:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?28145-Arbeidstijdenbesluit

Toch niet helemaal Scania974.

U verwijst (terecht) naar Richtlijn 2002/15/EG, maar dat is de Richtlijn Arbeidstijden voor personen die Mobiele Werkzaamheden uitvoeren. Beter bekend als de 48-urige werkweek.

Dat is ook sociale wetgeving trouwens. Het arbeidstijden besluit is al van veel eerdere datum en gold (in ieder geval in Europees verband) nooit voor "mobiele werknemers". Vandaar ook de langdurige strijd van de vakbonden zoiets ook te moeten regelen voor "mobiele werknemers". hetgeen uitmondde in de 48-urige werkweek (Richtlijn 2002/15/EG).

Het probleem met sociale wetgeving is vooral dat er altijd veel uitzonderingen op te maken zijn. Van veel zaken mag op nationaal niveau (in nationale regelgeving) worden afgeweken als in CAO's iets anders wordt overeengekomen door vakbonden en werkgevers.

Vandaar dus mijn twijfel over hoe één en ander uiteindelijk in nationale wetgeving (of CAO's) in andere EU-landen is geregeld. Daar had ik dus geen zicht op toen ik m'n bijdrage gisteren schreef. Nu nog niet trouwens. Ik heb alleen scherp voor de geest dat "mobiele werknemers" (Chauffeurs) nadrukkelijk waren uitgezonderd in de Europese wetgeving waaruit het ArbeidstijdenWet en het ArbeidstijdenBesluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sturen we door naar de bar, links op de hoek afdeling sterke verhalen. ;):p:D

Ach Ger, daar doet toch geen ene agent moeilijk over als je een paar keer per dag of per week de tacho op out-of-scope zet. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar in de 2002/15/EG is het allemaal Europees geregeld, en het zal volgens mij niet lang meer duren voor daar de eerste bekeuringen op uitgeschreven gaan worden.

Ik ben het met u eens dat het een kwestie van tijd is tot dat er op één of andere manier gecontroleerd zal gaan worden op naleving van de 48-urige werkweek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een oude wet van nachtarbeid, als je tussen 01. uur en 05.uur werkt mag je inderdaad maar 10 diensturen maken.

Hier is nooit zoveel naar gekeken en ik begin ook praktisch nooit voor 05.00 uur.

Met alle controles haalt men ook alles uit de kast om hier maar weer over te gaan controleren.

Heb wel gehoord dat er in duitsland de BAG en vooral in Polen de ITD er moeilijk over kan doen.

Jan Groteboer

Hier sluit ik me bij aan. Van alle opmerkingen die hier staan, is dit volgens de wet de enige juiste.

Weet je wat me opvalt onderweg, want ik heb het ook wel eens over deze regeling: chauffeurs denken vaak dat ze zelf de wet aan mogen passen. Krijg je van volgende argumenten:

-Maar dan maak ik daarna wel een uurtje langer pauze, dan mag het wel.

-Ik rij elke dag gewoon 10 uur, doet niemand moeilijk over. Maak ik wel 1 uur, in plaats van 3 kwartier.

-Ik maak nog steeds 8 uur nachtrust, zegt niemand wat van.

-Ik rij gewoon met de digicard van de baas erin, zeg ik gewoon dat hij ritje mee was.

-3 uur rust en daarna 9 uur? Nee hoor, ik maak alleen die 9 uur. Maak ik wel 9,5 uur, dan vinden ze het altijd goed.

Veel van die dingen. Ik kan daar met m'n verstand niet bij. één ding is onduidelijk: hoeveel rij-uren je binnen 24 uur mag hebben. Ik zeg max 10 binnen de 24 uur. Er zit niet voor niks een optie op je tacho op de laatste 24 uur uit te printen. Ger kwam met een ding aan dat na elke rust periode (van 3+9 of 11) de nieuwe dienst begint, dus dat je als 11,5 uur binnen 24 uur zou mogen rijden (4,5 R + 0,75 P + 4,5 R + 0,75 P + 1 R + 11 P + 1,5 R). Volgens het IVW mag dat zo, heb er zelf naartoe gebeld, maar in sommige landen mag het toch niet. Die zeggen simpelweg 10 rij-uren max binnen 24 uur. Daar zou eens meer duidelijkheid over moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Ger heeft altijd gelijk dat weet je toch ;):p

Nee, gekheid. Maar je hebt wel gelijk, sommige landen, nee dat zeg ik verkeerd, sommige agenten geven er hun eigen draai aan, zolang je niet tegensputterd betaal je, ik duw hem de uitdraai van de rijtijdenwet in zijn eigen taal onder de neus en zeg dat hij ongelijk heeft, menig agent durft de discussie niet aan en zegd doorrijden en je bent gewaarschuwd, ze zullen je geen gelijk geven maar durven het ook niet samen met jou hoger op te zoeken. Bekeuren ze je wel zoek het dan ook hoger op !!!! zadat die agent ook iets leert van zijn fouten.

Hier is hij in elke taal te downloaden:

http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvhdlglbmvdzx_j9vvikqpopjt8zm/vi8rm2zj4hzs

Klik op de pdf icoon en kies je taal.

En da's het probleem, agenten, die afentoe net als chauffeurs, hun eigen regeltjes gaan toepassen :cool:.

Maar ik zal die link van jou zometeen eens uitprinten in Duits en Frans. Is altijd makkelijk om aan boort te hebben. En ben inderdaad overtuigd dat jij de regels goed kent, daar twijfel ik ook niet aan. Je zou zeggen het moet alleen maar makkelijker worden met zo'n digitacho. Maar wordt het toch niet echt.

Het was woensdag zo druk, dat ik bij Tilburg 9 uur 58 minuten erop had, en toen op, toevallig een homo-parking waar we het laatst hier over hadden, m'n rust moest maken. M'n kinderen vroegen me toen ik gisterochtend thuis kwam, waarom ik die laatste 30 km niet meer had gereden, ze dachten dat ik boos was ofzo. "nee, dat mag niet van de wetgever" zei ik. "die denken dat je te moe bent om na 10 uur nog dat half uurtje naar huis te kunnen rijden". Snapte de kinderen niks van. Maar ja, zijn ook kinderen he.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier sluit ik me bij aan. Van alle opmerkingen die hier staan, is dit volgens de wet de enige juiste.

Weet je wat me opvalt onderweg, want ik heb het ook wel eens over deze regeling: chauffeurs denken vaak dat ze zelf de wet aan mogen passen. Krijg je van volgende argumenten:

-Maar dan maak ik daarna wel een uurtje langer pauze, dan mag het wel.

-Ik rij elke dag gewoon 10 uur, doet niemand moeilijk over. Maak ik wel 1 uur, in plaats van 3 kwartier.

-Ik maak nog steeds 8 uur nachtrust, zegt niemand wat van.

-Ik rij gewoon met de digicard van de baas erin, zeg ik gewoon dat hij ritje mee was.

-3 uur rust en daarna 9 uur? Nee hoor, ik maak alleen die 9 uur. Maak ik wel 9,5 uur, dan vinden ze het altijd goed.

Veel van die dingen. Ik kan daar met m'n verstand niet bij. één ding is onduidelijk: hoeveel rij-uren je binnen 24 uur mag hebben. Ik zeg max 10 binnen de 24 uur. Er zit niet voor niks een optie op je tacho op de laatste 24 uur uit te printen. Ger kwam met een ding aan dat na elke rust periode (van 3+9 of 11) de nieuwe dienst begint, dus dat je als 11,5 uur binnen 24 uur zou mogen rijden (4,5 R + 0,75 P + 4,5 R + 0,75 P + 1 R + 11 P + 1,5 R). Volgens het IVW mag dat zo, heb er zelf naartoe gebeld, maar in sommige landen mag het toch niet. Die zeggen simpelweg 10 rij-uren max binnen 24 uur. Daar zou eens meer duidelijkheid over moeten zijn.

Dat mag overal........Het probleem ligt in Frankrijk. Daar word wel eens gezegd dat die 24 lopen van 00.00 uur tot 24.00 uur. In feite begint de periode van 24 uur op het tijdstip dat jij aanvangt met je dienst. Maar wij Nederlanders trekken te makkelijk onze geldbuidels. ik heb een dik jaar geleden geweigerd om een boete te betalen omdat ik 11 uur gereden zou hebben op maandag. Zondagnacht tot 01.00 uur en na een rustperiode van 9 uur op Maandag 10 uur. Na een lange discussie met verschillende gendarmes mocht ik toch verder rijden.

ik stel bij elke controle die ik krijg die vraag over hoe het nu zit en overal behalve Frankrijk zeggen ze dat je na een rustperiode van minimaal 9 uur weer gewoon 10 of 9 uur mag rijden. Die Fransen vergeten soms dat ze ook deel uitmaken van de EU en zodoende dezelfde regels moeten hanteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat mag overal........Het probleem ligt in Frankrijk. Daar word wel eens gezegd dat die 24 lopen van 00.00 uur tot 24.00 uur. In feite begint de periode van 24 uur op het tijdstip dat jij aanvangt met je dienst. Maar wij Nederlanders trekken te makkelijk onze geldbuidels. ik heb een dik jaar geleden geweigerd om een boete te betalen omdat ik 11 uur gereden zou hebben op maandag. Zondagnacht tot 01.00 uur en na een rustperiode van 9 uur op Maandag 10 uur. Na een lange discussie met verschillende gendarmes mocht ik toch verder rijden.

ik stel bij elke controle die ik krijg die vraag over hoe het nu zit en overal behalve Frankrijk zeggen ze dat je na een rustperiode van minimaal 9 uur weer gewoon 10 of 9 uur mag rijden. Die Fransen vergeten soms dat ze ook deel uitmaken van de EU en zodoende dezelfde regels moeten hanteren.

Maar het gaat er effe over wat de topicstarter vraagt. En ik rij zonder angst elke controle in Frankrijk in. En ben er zo weer weg. Terwijl jij, zoals je zelf schrijft, een lange discussie aan moet gaan. En dat voor 1 rij-uur meer op die dag. Ik weet wel dat dat ene rij-uur belangrijk kan zijn (bijvoorbeeld net Paris voorbij komen of volgende ochtend in de spits). In Polen willen ze je er ook op pakken, op de rij-uren binnen 24 uur.

Het is jammer dat het zo moet met controles. Kijk, 16 rij-uren op een dag, dat mag aangepakt worden, of 5 uur nachtrust. Maar dat gezeik over een paar minuten teveel, of in dat geval 11 rij-uren binnen 24 uur... Kan me niet voorstellen dat de controles daar eigenlijk ook voor bedoeld zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
en als ik om 5.30 begin.

Dan mag jij gewoon 12 arbeids uren maken,er is sprake van nachtdienst als tussen 0-00 uur en 06.00 uur meer dan een uur gewerkt word.:ja:

Als je om half zes begint werk je maar 30 min tussen 0-00 en 06.00 uur.:D

Staat,als je de brochure download ,op blz 6

Overigens ben ik nog nooit van mijn leven hier op gecontroleerd,het kan zijn dat dit bij een bedrijfscontrole boven water komt.

Mijn streven is echter altijd geweest om tussen 0.00 en 06.00 uur zoveel mogelijk op mijn bed,dan wel aan de bar(liefst lang voor het klokje twaalf slaat) te vertoeven .maar ja,soms loopt t wel eens anders.

Greetz Peter.

bewerkt door europeaan
Correctie.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan mag jij gewoon 12 arbeids uren maken,er is sprake van nachtdienst als tussen 0-00 uur en 06.00 uur meer dan een uur gewerkt word.:ja:

Als je om half zes begint werk je maar 30 min tussen 0-00 en 06.00 uur.:D

Staat,als je de brochure download ,op blz 6

Overigens ben ik nog nooit van mijn leven hier op gecontroleerd,het kan zijn dat dit bij een bedrijfscontrole boven water komt.

Mijn streven is echter altijd geweest om tussen 0.00 en 06.00 uur zoveel mogelijk op mijn bed,dan wel aan de bar(liefst lang voor het klokje twaalf slaat) te vertoeven .maar ja,soms loopt t wel eens anders.

Greetz Peter.

bedankt voor de uitleg :ok:

maar ik doe er lekker niks mee:D:D

heb al eerder gezegd ''blij dat ik niet meer rij''''''''als ik dit zo lees.

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het was woensdag zo druk, dat ik bij Tilburg 9 uur 58 minuten erop had, en toen op, toevallig een homo-parking waar we het laatst hier over hadden, m'n rust moest maken.

Je zei toen dat je het aantrok.:eek::eek:........maar je zoekt t zelf op dus.:D:D:D

Ik wil niet zeggen dat iedereen die op dit soort parkings stopt homo moet zijn,maar je had ook bij de Valk in Rijen kunnen stoppen(met 9 uur 54 min )of naar t vliegveld kunnen gaan (met 9 uur 58 minuten):ja::ja:

En als er dan toevallig geen kerel rond je wagen loopt Frans???? ben je dan hevig teleurgesteld omdat je vooroordeel niet bevestigd word?:D:D:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bedankt voor de uitleg :ok:

maar ik doe er lekker niks mee:D:D

heb al eerder gezegd ''blij dat ik niet meer rij''''''''als ik dit zo lees.

gr piet

Ik doe nog wel eens wat Piet,maar alleen als ik zin heb.:angel::angel:

Ik ben ook blij dat ik toen beslist heb om met pre-pensioen te gaan,maar soms als t goed weer is en de madammen weer in minirokken achter t stuur zitten kom ik nog wel s in actie.:D:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:D

Ik doe nog wel eens wat Piet,maar alleen als ik zin heb.:angel::angel:

Ik ben ook blij dat ik toen beslist heb om met pre-pensioen te gaan,maar soms als t goed weer is en de madammen weer in minirokken achter t stuur zitten kom ik nog wel s in actie.:D:D

Groeten Peter.

ja ok peter maar dan heb jij je vrachtwagen rijbewijs nog .

en die heb ik niet meer dus voor mij is het einde oefening .

en die minirokjes zie ik ook wel hoor .

ga er gewoon naast staan en vraag de weg :D:D:D(op de fiets ):banaan:

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:D

ja ok peter maar dan heb jij je vrachtwagen rijbewijs nog .

en die heb ik niet meer dus voor mij is het einde oefening .

en die minirokjes zie ik ook wel hoor .

ga er gewoon naast staan en vraag de weg :D:D:D(op de fiets ):banaan:

gr piet

Ja Piet,mijn rijbewijs heb ik nog(pas weer verlengt ) evenals mijn ADR certificaat,dat ik vorig jaar nog vernieuwd heb,en ik heb ook een nieuwe bestuurderskaart aangevraagt.(oud)baasje betaald omdat ik bij m op de loonlijst sta.(0 uren,dan word ik ook uitgenodigd voor t personeelsfeest :D:D:D)

Geen verre ritten hoor af en toe eens naar Italie of Spanje(als moeders t goed vind)

Maar meestal een koppeltrailer op brengen naar Rheinböllen of Luxemburg of noord France, of op maandag en vrijdag wat uitlossen en laden voor de jongens die hun 45 uur wekelijkse rust moeten maken.

Die hebben blijkbaar meer vertrouwen in mij dan in iemand die via een uzb word ingehuurd.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

*sofferdestof* Uche

 

Vraag :

 

Morgenavond 20.30h moet ik vertrekken vanaf Klarenbeek naar in de buurt van Halle. Daar moet ik morgenochtend om 06:00h staan. Als ik het zo begrijp uit de brochure kan de lading dus nooit om 06:00h aankomen, daar je met je tien diensturen in de knoop komt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden