[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Specifieke voor en/of nadelen van daf XF 105??


Gast Dennis

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Vraagje:

Ik heb het idee dat de SuperSpacecab meer windlawaai geeft dan de gewone SpaceCab.

De SSC is niet alleen hoger, maar ook van kunststof. De ander is metaal. Vaak ook nog eens met een dakspoiler = extra isolatie

Is mijn indruk juist?

Iemand ervaring met beide?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met een ssc gereden en met een gewone, je hebt wel iets meer geluid in de cabine maar niet heel veel. Nou heb ik ook ergens gelezen dat van de nieuwe SpaceCab het dak ook van kunststof zou worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Don Melvino

Beste auto.

Ik heb de eer om ermee te mogen rijden als vaste auto. Zelf nooit problemen mee , automaat , gaat goed en mooi geleidelijk over op volgende versnelling, en netjes op tijd , zie je het aankomen dat het toch te laat mocht schakelen pak je 'm zelf over met manual ...

Ik persoonlijk vindt het goud.

En zeker betreft het comfort , en zoals eerder vermeld , het slaapt ook goed (beter dan thuis:zegtniets:) :rolleyes:

ciao

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik rijd nu ook daf, na poosje op actros mp3 gereden te hebben, ik vind de daf qua schakelen matig, schakelt vrij laat terug, en omdat ie eerst gas geeft en dan pas koppelt, kom je voor je gevoel net niet van z'n plek.... qua gas reactie is die daf weer lekker fel, maar dat zie je weer terug in z'n verbruik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Thuis slaap je altijd het best.

Afgelopen twee weken op stap geweest met een XF105 ssc.

Bed is goed. De ruimte in de cabine ook.

Wel begint de (ontwerp) leeftijd van de auto merkbaar te worden. Ook: de DAF is tov andere merken erg basic. Alles zit erop en eraan, maar dat merk je toch wel.

Ook maf: geen bekerhouder. Lijkt een detail, maar ik grijp er de hele dag mis aan.

De automaat is een stuk beter geworden, maar het is nog steeds geen I-shift. De bak begint altijd in 2. Ongeacht of je leeg, vol, of solo rijdt. Pas na drie keer schakelen wordt de software 'intelligenter'. Volvo kent dat probleem niet, die 'weet' direct welk verzet er nodig is. Waarschijnlijk sensoren die de druk in de luchtbalgen meten en verwerken in het schakelprogramma.

Ook terugschakelen duurt langer. Dwz: het duurt vrij lang voordat de bak terugschakelt. Dit kan je met de hendel aan het stuur trouwens heel snel zelf doen. De dot tussengas die de motor dan geeft doet wat 'ouderwets' aan. Volvo doet dat bv nagenoeg ongemerkt, maar voor de petrolheads is het wel leuk. Vroemvroem voor grote jongens zeg maar.

Aardig: bij Volvo zeggen ze over de achterstand van de DAF-automaat dat het niet komt omdat de ingenieurs in Eindhoven het niet zouden kunnen, maar omdat DAF zelf de bak niet bouwt. De Apple filosofie dus: bouw zelf de hard- en de software.

De veel genoemde raamstijlen. Ja, dat is weird als je net als ik uit een Volvo komt. Maar op den duur wen je er aan. De kleine zijruiten vervuilen wel wat sneller. Iets vaker schoonmaken, anders heb je meteen een grote dode hoek.

In cabine is het wat rumoeriger - zeker met harde wind om de cabine. Denk dat de binnenruimte werkt als klankkast. Wellicht met wat extra bekleding dat dit iets dempt. Het is echter nooit overheersend.

Zit positie achter het stuur is prima. Ruimte genoeg. Iets meer stuurverstelling qua kanteling zou mooi zijn. De ruimte is er.

Het dashboard is best mooi, maar veel knoppen zitten uit het zicht. Op den duur weet je die wel te vinden, maar echt overzichtelijk is dat niet.

Na twee weken wist ik nog steeds niet wat alle knoppen op het middenconsole precies voor waren. Behalve die van de deurvergrendeling voor de bijrijderskant. Waarom zit dat niet meteen op de afstandbediening? Een keer klikken: bestuurderskant open, twee keer klikken bijrijderskant open.

Als dat niet kan: doe dan een knop naast de bediening van de ruiten in de deur. Nu moet je eerst de cabine inklimmen om de bijrijderskant te openen. Hoogst irritant.

De nwe 460 motor is zo sterk als een beer. Het verbaast mij niets dat die 460ers 500 pk auto's bijhouden. Motor is ook nog eens erg zuinig (varieert mbt werk,omstandigheden, routes, etc). Bij de DAF zeggen ze zelf ook: de 510 hoef je niet te nemen.

Adblue verbruik ligt hoger dan die van Volvo. Maar die laatste staat bekend om laag adblue verbruik.

Het blok klinkt ook mooi - voor de liefhebber. Inclusief dat 'afblaasgeluid' tijdens het overschakelen. Hoef je echt geen open uitlaat voor te laten monteren bij de truckpimper. Is trouwens toch meer een V8 piloten hobby.

Stationair is ie mooi stil. Alleen MAN en Scania hebben wat dat betreft geruislozer motoren.

Wegligging en het 'gevoel' is uitstekend. Zoals een DAF chauffeur me zei: je kan het ding als een kart de hoek omzetten. Da's echt zo. Bij Volvo gaat de cabine veel meer 'hangen'. Vond ik zelf altijd irritant. DAF is perfect wat dat aangaat.

Chassis opbouw cq layout is wat beperkt. Niet zozeer voor een 4x2 - grootste marktaandeel - maar met name als je een 6x2 wilt hebben. In Nederland niet ondenkbaar. De af-fabriek mogelijkheden zijn dan minimaal. In tegenstelling tot bv Volvo of Scania. Bij de dealer - lokaal, zoals ze dat noemen - kan er wel veel verbouwd worden om bv extra tankruimte te creëren. Nadeel daarvan is dat het niet standaard is en als je er onderweg eens problemen mee hebt je niet met standaardmaterialen kan worden geholpen. Plus: het kost extra.

Dan het uiterlijk. Smaken zullen altijd verschillen, maar een SSC moet het echt hebben van de kleurstelling, want met die grote hoed is het van huis uit geen knappert. Geef je ogen onderweg de kost en je ziet wat ik bedoel. Een 'gewone' SC is wat dat aangaat gewoon mooier.

Als laatste: treurig dat ik zelf moet rijden met die auto om een fatsoenlijk lijstje zoals hierboven in dit topic krijgen. Er zitten een miljoen DAF rijders hier op het forum........

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Als laatste: treurig dat ik zelf moet rijden met die auto om een fatsoenlijk lijstje zoals hierboven in dit topic krijgen. Er zitten een miljoen DAF rijders hier op het forum........

Liefde maakt blind:zegtniets:

Maar ik vroeg me al af hoe het je verging; weer back in business dus!

Zit er al (goede) voortgang in de afwilkkeling van het ongeval?

Maarten

bewerkt door Marotrans
Belangrijkste vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De nwe 460 motor is zo sterk als een beer. Het verbaast mij niets dat die 460ers 500 pk auto's bijhouden. Motor is ook nog eens erg zuinig (varieert mbt werk,omstandigheden, routes, etc).-

Ik neem aan dat je met "zuinig" bedoelt, zuinig t.o.v. je Volvo. Kan je dat uitdrukken in cijfers ?

Chassis opbouw cq layout is wat beperkt. Niet zozeer voor een 4x2 - grootste marktaandeel - maar met name als je een 6x2 wilt hebben. In Nederland niet ondenkbaar. De af-fabriek mogelijkheden zijn dan minimaal. In tegenstelling tot bv Volvo of Scania. Bij de dealer - lokaal, zoals ze dat noemen - kan er wel veel verbouwd worden om bv extra tankruimte te creëren. Nadeel daarvan is dat het niet standaard is en als je er onderweg eens problemen mee hebt je niet met standaardmaterialen kan worden geholpen. Plus: het kost extra.-

Herkenbaar verhaal, charter bij ons zocht onlangs ook een 6 x 2 en vertelde eigenlijk precies hetzelfde als wat jij doet. Uiteindelijk op een Volvo uitgekomen. Waarom zou je (eventueel) een 6 x 2 willen ?

Verder een mooi verhaal geschreven. Deze maand in Truckstar ook een uitgebreide test van trekkers van de diverse bekende merken, wellicht heb je er iets aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden