[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Achteruitrijverlichting Trailer


Petruck

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn Achteruitrij verlichting gaat niet branden bij de trailer. (allebij)

Nu vermoed ik dat er iets met een zekering is.

-Zit er ook een zekeringkastje op een trailer? (Zo ja waar zit die dan meestal.)

-Waar kan ik het euvel anders zoeken...

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn Achteruitrij verlichting gaat niet branden bij de trailer. (allebij)

Nu vermoed ik dat er iets met een zekering is.

-Zit er ook een zekeringkastje op een trailer? (Zo ja waar zit die dan meestal.)

-Waar kan ik het euvel anders zoeken...

Alvast bedankt.

Is het wel aangesloten ?? Als je er een andere trailer achter hebt doen de lampjes het daar wel ??

Achteruitrijlampen zitten op de accessoirekabel. Zit die er wel tussen ??

Vragen, vragen vragen .....:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
(ikzelf heb bij mijn Volvo nog wel eens een kabel in het loze gat geprikt dat je eigenlijk gebruikt om de kabels netjes op te bergen als je solo rijdt. duurde ook wel een tijdje voor ik doorhad wat er mis was...)

!

MISTER NIAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Hoeveel weken duurde dat Rob?

Groetjes, Corydon die nooit geen fouten maakt.

Als ie eens een goede dag heeft.:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog sterker heb een keer 1 gehad met de storing niks van de verlichting brand, wat was de oorzaak nu ff lache de 15 polige stekker zat in de ecas/abs en die stekker zat weer in de 15 vraag mij niet hoe (past normaal absoluut niet) maar wel ongeveer een 4 uren bezig geweest om alles te herstellen en je raad het al de chauffeur wist van niks had dan een collega gedaan???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben aan het onderzoeken of er iets met de accesoirekabel is.

Heb helaas even geen collega met een reserve.

Echter voor de duidelijkheid......welke is de accesoirekabel.

Die grote met het ijzeren hefboom beugeltje (7 polen rond geplaatst)?

Of die kleineren (6 polen rond, en 1 in het midden)

Gr.....een aanstormend monteur :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ECAS was vroeger toch van DAF:(:(:(

ECAS is een elektronische niveauregeling voor luchtvering van Wabco.

Inderdaad eerst vooral toegepast op luchtgeveerde, trekkende voertuigen. Maar met de komst van de verplichte antiblokkeersystemen op getrokken materieel heeft de toepassing van ECAS een enorme vlucht genomen.

In het begin bij de invoering nogal wat storingen meegemaakt met dit luchtveringsysteem. Bijvoorbeeld hef-assen die - aangestuurd door het elektonische systeem - opeens zelf gingen "denken". Dan moest er iemand met een computer bijkomen om alle variabelen opnieuw in te regelen en programmeren. Er waren maar 1 of 2 monteurs in Nederland die wisten hoe dat moest. Terwijl vervoerders en chauffeurs nog volop gewend waren aan de handbediende luchtventielen met een knop of handel erop die iedereen "snapte. In de ene stand ging de lucht eraf, in de andere stand de lucht eraf .., en gebeurde er niets dan was er wat aan de hand en kon je zelf uitzoeken wat er aan de hand was. met de elektonica ging dat allemaal iets anders. "Stroom" kun je namelijk niet zien aankomen .., en hoor je ook niet sissen als er ergens iets niet goed zat.

Voor veel chauffeurs en monteurs van getrokkenmaterieel was dat toch wel even een overgang.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ECAS was vroeger toch van DAF:(:(:(

Die dikke kabel is ABS/EBS, die zorgt tegenwoordig voor het remmen. Probeer maar eens met je gele slang er af, je aanhanger/oplegger zal gewoon remmen.

Acc kabel is een gewone 7 polige met wit binnenwerk;)

Dit,zou ik maar niet proberen.

Met de gele slang geef je een "remcommando"als je die niet aansluit zal je oplegger/aanhanger niet remmen,als je tenminste de rode slang wel hebt aangesloten,anders kom je niet van z'n plaats.

De dikke kabel met het ijzeren beugeltje is is i.d.d. de ABS kabel die er voor zorgt dat je geremde wielen t.a.t blijven "draaien,maar deze heeft niks te maken met het wel of niet remmen,als je deze ABS kabel niet aansluit zal je trailer/aanhanger gewoon remmen,alleen op glad wegdek zullen de wielen eerder blokkeren en is het risico in een slip

te raken groter.

DE accessoire stekker kun je herkennen aan de dikkere massa aansluiting,op "12 uur"(bovenin dus)als je in de stekker kijkt,deze is een"vrouwtje"de"verlichting is een "mannetje.

Als je in het"stopcontact"kijkt,dat op de opl/aanhw kijkt kun je je(bijna) niet vergissen,dit heeft niks met de kleur van het binnenwerk te maken,er zijn groene,zwarte,witte,en nog een paar.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit,zou ik maar niet proberen.

Met de gele slang geef je een "remcommando"als je die niet aansluit zal je oplegger/aanhanger niet remmen,als je tenminste de rode slang wel hebt aangesloten,anders kom je niet van z'n plaats.

De dikke kabel met het ijzeren beugeltje is is i.d.d. de ABS kabel die er voor zorgt dat je geremde wielen t.a.t blijven "draaien,maar deze heeft niks te maken met het wel of niet remmen,als je deze ABS kabel niet aansluit zal je trailer/aanhanger gewoon remmen,alleen op glad wegdek zullen de wielen eerder blokkeren en is het risico in een slip

te raken groter.

DE accessoire stekker kun je herkennen aan de dikkere massa aansluiting,op "12 uur"(bovenin dus)als je in de stekker kijkt,deze is een"vrouwtje"de"verlichting is een "mannetje.

Als je in het"stopcontact"kijkt,dat op de opl/aanhw kijkt kun je je(bijna) niet vergissen,dit heeft niks met de kleur van het binnenwerk te maken,er zijn groene,zwarte,witte,en nog een paar.

Groeten Peter.

[ATTACH=CONFIG]27860[/ATTACH]

Bedoel je zoiets, Peter? :D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met de gele slang geef je een "remcommando"als je die niet aansluit zal je oplegger/aanhanger niet remmen,als je tenminste de rode slang wel hebt aangesloten,anders kom je niet van z'n plaats.

Aha ..., die verschillende kleuren hebben dus TOCH een functie ... Daarom is het natuurlijk goed om kleur bij kleur te houden ....!? ;)

Nooit geweten. Mezelf wel eens ontzettend geergerd aan het feit dat de "huisvervoerder" bij een losadres altijd voorrang kreeg ten opzichte van een Nederlandse leverancier die daar de vorige middag al voor de poort aankwam. Maar niet meer gelost kon worden, omdat eerst de auto's van de buitenlandse huisvervoerder die dag nog afgehandeld moesten worden. de volgende morgen .., van hetzelfde laken een pak. Op een onbewaakt ogenblik bij zo'n blaaskaak-chauffeur van die huisvervoerder - terwijl hij zich binnen melden was en uit pure frustratie - de beide luchthandjes op de slangen van de aanhanger omgewisseld.

Nadat ik uiteindelijk gelost was en een uur of 3 later de poort uitreed, stond die chauffeur en nog steeds op precies dezelfde plek. Met een servicebus van de Iveco erbij.

Altijd gedacht dat er zich toevalligerwijs, tegelijkertijd een storing in de motorwagen had voorgedaan .. Want die luchthandjes had ik toch echt weer op de juiste kleur aangesloten op de luchthandjes van de motorwagen. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit,zou ik maar niet proberen.

Met de gele slang geef je een "remcommando"als je die niet aansluit zal je oplegger/aanhanger niet remmen,als je tenminste de rode slang wel hebt aangesloten,anders kom je niet van z'n plaats.

De dikke kabel met het ijzeren beugeltje is is i.d.d. de ABS kabel die er voor zorgt dat je geremde wielen t.a.t blijven "draaien,maar deze heeft niks te maken met het wel of niet remmen,als je deze ABS kabel niet aansluit zal je trailer/aanhanger gewoon remmen,alleen op glad wegdek zullen de wielen eerder blokkeren en is het risico in een slip

te raken groter.

DE accessoire stekker kun je herkennen aan de dikkere massa aansluiting,op "12 uur"(bovenin dus)als je in de stekker kijkt,deze is een"vrouwtje"de"verlichting is een "mannetje.

Als je in het"stopcontact"kijkt,dat op de opl/aanhw kijkt kun je je(bijna) niet vergissen,dit heeft niks met de kleur van het binnenwerk te maken,er zijn groene,zwarte,witte,en nog een paar.

Groeten Peter.

Grappig dat zo weinig chauffeurs dit weten:p.

Toch is het zo, Alle voertuigen met EBS kun je laten remmen zonder de gele commandoslang.

Bij samenstellen met EBS dient de gele slang aleen nog maar voor handrem en als het EBS uitvalt krijgt deze weer de oude functie van het analoog remmen zeg maar.

Ben daar ook maar toevallig achter gekomen toen ik eens een afgescheurde gele slang had omdat ie achter een twistlock was blijven hangen met het nemen van een scherpe bocht. En als je met een geladen reefer van 34T achter je kont geen remmen meer op je chassis hebt voel je dat echt wel :ja::ja:.

En waarom vragen ze in de garage als je je meld met een defecte stekker of het de witte of de zwarte is??????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ECAS is een elektronische niveauregeling voor luchtvering van Wabco.

Inderdaad eerst vooral toegepast op luchtgeveerde, trekkende voertuigen. Maar met de komst van de verplichte antiblokkeersystemen op getrokken materieel heeft de toepassing van ECAS een enorme vlucht genomen.

In het begin bij de invoering nogal wat storingen meegemaakt met dit luchtveringsysteem. Bijvoorbeeld hef-assen die - aangestuurd door het elektonische systeem - opeens zelf gingen "denken". Dan moest er iemand met een computer bijkomen om alle variabelen opnieuw in te regelen en programmeren. Er waren maar 1 of 2 monteurs in Nederland die wisten hoe dat moest. Terwijl vervoerders en chauffeurs nog volop gewend waren aan de handbediende luchtventielen met een knop of handel erop die iedereen "snapte. In de ene stand ging de lucht eraf, in de andere stand de lucht eraf .., en gebeurde er niets dan was er wat aan de hand en kon je zelf uitzoeken wat er aan de hand was. met de elektonica ging dat allemaal iets anders. "Stroom" kun je namelijk niet zien aankomen .., en hoor je ook niet sissen als er ergens iets niet goed zat.

Voor veel chauffeurs en monteurs van getrokkenmaterieel was dat toch wel even een overgang.

;)

Je hebt nog gelijk ook:rolleyes:

Ben een beetje in de war met EGAS van DAF, dat fantastische systeem die of de boel op hol liet lopen of er gewoon op de gekste momenten mee kapte...:stom::stom::stom::stom:

Heb nog ff gegoogled, ABS/ECAS klopt niet helemaal bij elkaar, ECAS staat nog steeds voor hoogte regeling, al dan niet op lucht danwel hydraulisch. Dus de kabel van het ABS is de `ABS/EBS stekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Grappig dat zo weinig chauffeurs dit weten:p.

Toch is het zo, Alle voertuigen met EBS kun je laten remmen zonder de gele commandoslang.

Bij samenstellen met EBS dient de gele slang aleen nog maar voor handrem en als het EBS uitvalt krijgt deze weer de oude functie van het analoog remmen zeg maar.

Ben daar ook maar toevallig achter gekomen toen ik eens een afgescheurde gele slang had omdat ie achter een twistlock was blijven hangen met het nemen van een scherpe bocht. En als je met een geladen reefer van 34T achter je kont geen remmen meer op je chassis hebt voel je dat echt wel :ja::ja:.

En waarom vragen ze in de garage als je je meld met een defecte stekker of het de witte of de zwarte is??????

Je hebt gelijk wat betreft voertuigen,uitgerust met EBS,dan moet echter wel het trekkende voertuig en het getrokken voertuig voerzien zijn van EBS,het meest moderne systeem op remgebied.

Het grappige is dat ik er nooit mee gewerkt heb(hoelang bestaat het eigenlijk,dat het standaard gemonteerd word op voertuigen?)wel eens ergens zien staan ,maar je je hebt zoveel afkortingen: ABS,EBS,LBS,RBS,VBS,

IK heb t even gegoogled en voila:

http://www.timloto.org/download/pdf_lesbrieven/luchtdruk/Hfdst3ebs.pdf

Maar ook dan is er als noodvoorziening nog steeds een aansluiting via de gele slang,om zonder te rijden is normalerwijze gevaarlijk.

Als je echter een trekker hebt met deze voorziening(EBS) en je hangt daar een oplegger/ahw achter die wel ABS heeft maar geen EBS,en je sluit de gele slang niet aan denk ik dat je James last krijgt als je vol in de ijzers moet,omdat je trailer dan niet remt.

IK denk dat jouw garage alleen zwarte en witte stekkers verkoopt en er dus vanuit gaat dat het een stekker is die door hun geleverd is,:D:D

IK had een groene en een zwarte :ja:

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had de info bij de zelfde link weg als jij:D

Gaat idd alleen bij EBS, alle voorgaande systemen werkt het niet bij. En een EBS achter een voertuig zonder ABS(vind je tegenwoordig bijna niet meer) is drama want dan blokkeerd idd de oplegger/aanhanger.

Die groene stekker waar je het over hebt heeft een wit binnen werk.... Dat bedoelen ze met de kleuren...

Ben daar ook nog niet zo lang achter hoor:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aha ..., die verschillende kleuren hebben dus TOCH een functie ... Daarom is het natuurlijk goed om kleur bij kleur te houden ....!? ;)

Nooit geweten. Mezelf wel eens ontzettend geergerd aan het feit dat de "huisvervoerder" bij een losadres altijd voorrang kreeg ten opzichte van een Nederlandse leverancier die daar de vorige middag al voor de poort aankwam. Maar niet meer gelost kon worden, omdat eerst de auto's van de buitenlandse huisvervoerder die dag nog afgehandeld moesten worden. de volgende morgen .., van hetzelfde laken een pak. Op een onbewaakt ogenblik bij zo'n blaaskaak-chauffeur van die huisvervoerder - terwijl hij zich binnen melden was en uit pure frustratie - de beide luchthandjes op de slangen van de aanhanger omgewisseld.

Nadat ik uiteindelijk gelost was en een uur of 3 later de poort uitreed, stond die chauffeur en nog steeds op precies dezelfde plek. Met een servicebus van de Iveco erbij.

Altijd gedacht dat er zich toevalligerwijs, tegelijkertijd een storing in de motorwagen had voorgedaan .. Want die luchthandjes had ik toch echt weer op de juiste kleur aangesloten op de luchthandjes van de motorwagen. :zegtniets:

wat je ook kon doen , indien je dit bij u had , was van die stopselkes die de fransen gebruiken op hun wijnflessen , kon je gewoon in de handjes steken en terug op de juiste plaats aankoppelen, zagen ze zelfs geen verschil aan de handjes , LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als ik dit verhaal zo lees en als het waar is, dan ben jij de meest waardeloze chauffeur van nederland.

dit soort dingen flik je niet bij je collega's.:ja::ja:

Helemaal mee eens, ik schaam me er ook diep voor. :p

Beschouw het alstublieft als een jeugdzonde waar ik altijd heel veel spijt van heb gehouden. (Was wel gewoon lekker thuis dat weekend, want ik kon nog wel terugladen die middag op een ander adres). :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar je krijgt toch niet met goed fatsoen een geel luchthandje op een rode aansluiting en anders om.

Er zit toch enig verschil in die dingen....:confused::confused::confused:

ik heb daar nog nooit verschil in gemerkt, kon je gemakkelijk de rode kabel op het gele handje aankoppelen en omgekeerd ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar je krijgt toch niet met goed fatsoen een geel luchthandje op een rode aansluiting en anders om.

Er zit toch enig verschil in die dingen....:confused::confused::confused:

Inderdaad .., dat ziet een beetje oplettende chauffeur meteen. Daar hoeft echt geen servicewagen aan te pas te komen. :angel:

(gewoon even goed lezen wat ik opschreef). ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aha ..., die verschillende kleuren hebben dus TOCH een functie ... Daarom is het natuurlijk goed om kleur bij kleur te houden ....!? ;)

Nooit geweten.

HEREN TOCH.... DE RODE VULT DE LUCHT KETEL en gooit de parkeer rem eraf, of is dat nog steeds anders in EU, een af gekoppelde trailer staat niet op de rem? Dat was wel altijd zo.

Net als9s0, DE GEELE, HIER IS DIE BLAUW,oeps, is inderdaad de commando.

En daarom veranderd er hier zo weinig, lees dat het nogal veel storingen heeft. Ook de super singles, of de Michelin X tires zie je nog steeds niet zo heel veel. Ten eerste krijg je er minder km mee, en dubbel lucht heeft het zeer grote voordeel dat je na een klapband niet gelijk stil moet staan. Zo zie je maar, soms is vooruit gang achteruit gang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden