[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

probleem met afkoppelen wipkar


Gast Ziggy

Recommended Posts

Bij het afkoppelen van de wipkar is het soms heel moeilijk om de trekhaak los te krijgen.

Ik doe bij het afkoppelen telkens het volgende:

1. handrem wipkar opzetten

2. keggen zetten

3. steunpoot uitdraaien- laat die net tot op de grond komen

4. alle leidingen afkoppelen

nu gaat het soms fout, de ene keer lukt het direct om de trekhaak los te maken, soms moet ik enige keren voor/achter schommelen vooraleer ik 'm loskrijg. :confused:

(ooit zo geleerd)

Wie kan mij een goeie tip geven om frustratie te vermijden :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien toch eerst even een keg achter het wiel gooien. Stel dat die kar meteen aan de wandel gaat, zodra de vangmuil wordt losgetrokken.

Als het goed is niet. Want hij staat op de handrem. Tenminste de auto staat op de handrem. dan hoort de aanhanger dat ook te doen. En gaat ie op de wandel, gooi je de rooie slang los. Moet ie ook op de rem springen. Gebruik nooit wielkeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zorg er in ieder geval voor (indien mogelijk) dat de hele combinatie zo horizontaal mogelijk staat en niet met de kont van de truck omhoog.

Hierna een keg achter het wiel leggen en dan de gele slang afkoppelen. Nu de vangmuil open trekken en daar na de rode slang en lichtkabels.

Eventueel hierna ook nog een keg voor het wiel doen.

Zo deed ik het altijd toen ik bij o.a. Vos met een wipkar reed en meestal ging het dan prima :ok:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zoals ik het hier lees, krijgen jullie de vangbek gewoon los als de kar "hangt"??

dat lukt bij de mijne (schamelhanger) zeer zeker niet. de boel moet netjes vrij staan. ook aankoppelen en borgen is drama. tis overigens een rockinger en ik heb al meermaals gehoord dat dat kleredingen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zie ook de reactie van Corne64.

zoals ik het hier lees, krijgen jullie de vangbek gewoon los als de kar "hangt"??

dat lukt bij de mijne (schamelhanger) zeer zeker niet. de boel moet netjes vrij staan. ook aankoppelen en borgen is drama. tis overigens een rockinger en ik heb al meermaals gehoord dat dat kleredingen zijn.

Het ligt er natuurlijk ook aan of de luchtvering erop of eraf staat. Met de schamel aanhanger deed ik het nog wel eens - als het zich voordeed - even iets lucht van de (voor-)as af laten lopen, of juist een tikkie bijpompen. Als de aanhanger dan al op de rem staat, dan krijg je ook wat ruimte op de koppeling. Het gaat vaak maar om "iets".

Als het echt elke keer een "drama" is, dan is het vaak een teken dat de bus van het trekoog is ingesleten. De bolling van de "pen" blijft dan telkens toch "hangen" in de ingesleten bus. Dan werkt het alweer een stuk fijner door in het trekoog even een nieuwe slijtbus in te (laten) tikken.

Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Zowiezo altijd zorgen dat er eerst een stukje recht vooruit of achteruit is gereden en niet in een "bocht" afkoppelen. Dan hebt u weer kans op zijdelingse spanning, met hetzelfde effect dat de pen "klemt".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar dat is mijn persoonlijke ervaring. Zowiezo altijd zorgen dat er eerst een stukje recht vooruit of achteruit is gereden en niet in een "bocht" afkoppelen. Dan hebt u weer kans op zijdelingse spanning, met hetzelfde effect dat de pen "klemt".

En even wachten met de handrem erop zetten. Als je stil staat ff de voet van de rem, en dan pas de handrem erop. Is de pen meestal ook wel vrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En even wachten met de handrem erop zetten. Als je stil staat ff de voet van de rem, en dan pas de handrem erop. Is de pen meestal ook wel vrij.

Klopt helemaal.

Maar ik verwees daarom speciaal eerst naar de bijdrage van Corne64. Mijn (meeste) ervaring ligt bij Volvo waar de aanhanger niet meteen op de rem staat als de handrem erop staat. Ik weet dat het bij Scania zo is/was, heb ik ook nog een periode mee gestuurd. Maar daar had ik al snel dat laten veranderen. Ik vond dat namelijk heel erg lastig als meteen alles op de rem staat. Ook bij een MAN, daar werkte ik zelf met een knopje waardoor alleen de trekas van de motorwagen op de (hand-)rem stond. Bij laden of lossen waar je in één keer een groot gewicht kwijtraakt of juist erop krijgt staat de hele combi anders te "kraken" van de spanning. Mercedes kan ik me niet meer herinneren. Daf is me die paar keer de afgelopen jaren eigenlijk niet echt opgevallen, of blijven "hangen" in de grijze massa.

Ik zie trouwens ook dat TS bij 1 schrijft "handrem wipkar opzetten". Ik weet niet precies wat hij bedoelt daarmee. Dat zal toch niet de "echte" handrem met "slinger" zijn op "de kar". Ik zou namelijk heel erg in m'n geheugen moeten graven of ik die ooit wel eens heb gebruikt en wanneer dan. Zoals ik het nu kan bedenken, bleef dat vooral beperkt tot één keer per jaar "gangbaar" maken voor de APK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt helemaal.

Maar ik verwees daarom speciaal eerst naar de bijdrage van Corne64. Mijn (meeste) ervaring ligt bij Volvo waar de aanhanger niet meteen op de rem staat als de handrem erop staat. Ik weet dat het bij Scania zo is/was, heb ik ook nog een periode mee gestuurd. Maar daar had ik al snel dat laten veranderen. Ik vond dat namelijk heel erg lastig als meteen alles op de rem staat. Ook bij een MAN, daar werkte ik zelf met een knopje waardoor alleen de trekas van de motorwagen op de (hand-)rem stond. Bij laden of lossen waar je in één keer een groot gewicht kwijtraakt of juist erop krijgt staat de hele combi anders te "kraken" van de spanning. Mercedes kan ik me niet meer herinneren. Daf is me die paar keer de afgelopen jaren eigenlijk niet echt opgevallen, of blijven "hangen" in de grijze massa.

Ik zie trouwens ook dat TS bij 1 schrijft "handrem wipkar opzetten". Ik weet niet precies wat hij bedoelt daarmee. Dat zal toch niet de "echte" handrem met "slinger" zijn op "de kar". Ik zou namelijk heel erg in m'n geheugen moeten graven of ik die ooit wel eens heb gebruikt en wanneer dan. Zoals ik het nu kan bedenken, bleef dat vooral beperkt tot één keer per jaar "gangbaar" maken voor de APK.

Een off-topic vraagje:ja: Wie of wat wordt er telkens bedoelt met TS?

Bij voorbaat dank,

Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een off-topic vraagje:ja: Wie of wat wordt er telkens bedoelt met TS?

Bij voorbaat dank,

Holland

Ik heb daar (ook) nachten van wakker gelegen, in het begin op dit forum. ;)

Op enig moment dacht ik dat ermee bedoeld werd TopicStarter. En op die manier bent ik het toen ook maar gaan gebruiken. Ik bedoel er dus TopicStarter mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een Daf gewoon op de handrem zetten, en de handrem dan indrukken en doorduwen.

De rem van de oplegger/aanhanger wordt dan gelost, loslaten en het hele spul staat spanningsvrij als je tenminste niet op een helling staat. Rode slang eerst dan de gele (bij ons gaan ze tegelijk ivm duolink luchtkoppeling).

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het gaat inderdaad om de spanning als je stopt en direct op de handrem zet blijft die spanning op de koppeling (aanhanger of trailer remt iets eerder dan de truck) dit is op verschillende manieren op te lossen al wil een lik smeervet op pen en oog ook wel helpen.

1/ na stoppen via voetrem voor het op de handrem zetten ff de voetrem lossen.

2/ na stoppen eerst de gele slang los gooien.

3/ na stoppen slangen los (duomatic) ff de losknop (zwarte) een keer in drukken en daar na weer aantrekken.

4/ na stoppen slangen los en de truck een keer van de handrem zetten.

altijd zorgen dat je nooit in een bocht moet afkoppelen (wringen van de midden assen) ik draai meestal de steunpoot tot net op de grond niet meer en als de koppeling los is draai ik hem nog iets meer.

ook trailers werkt het bijna het zelfde (stuuras een starre heeft er bijna nooit last van)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
........ Dat zal toch niet de "echte" handrem met "slinger" zijn op "de kar". Ik zou namelijk heel erg in m'n geheugen moeten graven of ik die ooit wel eens heb gebruikt en wanneer dan. Zoals ik het nu kan bedenken, bleef dat vooral beperkt tot één keer per jaar "gangbaar" maken voor de APK.

Ik heb nog wel een leuke anekdote over dat slingertje!

In mijn vorige leven laadde ik veel in Karlstadt am Main, net boven Wurzburg. Zware vrachten waren dat. Nu reed ik daar altijd geladen weg over de Spessart, ik ben even kwijt welk nummer Bundesstrasse dat was. Voordat je bij die Bundesstrasse was moest je eerst nog een stukje ecnt binnendoor naar Lohr am Main. Vanaf Lohr ging het dan gestaag omhoog (de oudere generatie noemden dit 'd'n ouwe weg) om vervolgens om gegeven ogenblik over een afstand van 15 kilometer weer naar beneden te slingeren met een enkel scherp bochtje waar danig geremd moest worden. De motorrem en de gewone remmen kregen flink op dr mieter. Mooi stukje weg overigens.

Op een goede dag reed ik naar boven en net voor dat de weg zou afvlakken staat er een mevrouw met een klein kindje met pech langs die Bundesstraat. Op een vrij gevaarlijk punt. Dus the Duke, behulpzaam als hij is, parkeerde zijn imposante VierzigTonner am Strassenrand en help dat vrouwtje. Ze stond zonder brandstof en op het moment dat ik haar aan de kant duw (haar auto;)) stopte er iemand van een garagebedrijf. Toeval!

Ik verder met dat ding en het wilde eigenlijk niet meer op gang komen. Maar oke, uit stilstand en een zware vracht mag dat. Bovenaan gekomen rustig aan naar beneden, het was gloeiend heet die dag herinner ik me nog. Ik had dat stuk werkelijk waar al 100 keer gereden dus kies de juiste gang en blijf zoveel mogelijk met mn voet van de rem. Beneden slinger je dan door een dorpje en dan kom je aan een stoplicht waar je zo de 3 opschiet. Voor insiders, dat stuk waar ze die overdekte autobaan hebben gemaakt. Maar goed, dat stoplicht. Ik sta amper stil en er stopt een motorrijder naast me die druk gebarend duid dat ik mn raam open moet doen. Deine Bremsen brennen roept ie! Ik kijk in de spiegel en ik zie een grote rookwolk onder mijn karretje uitkomen. Eruit en er naar toe, en ja hoor, het zaakje was roodgloeiend. Maar branden deed het nog niet, dus snel rijden om te koelen, en niet meer aan de rem! Ondertussen bel ik naar huis om te melden aan de chefmonteur dat ik een technisch mankement heb aan de remmen! Nounounou, wat ging de beste man tekeer (deed hij altijd trouwens). 'Ge zult wel te hard naar beneden gedonderd zijn' en 'Gullie kunt niks heel houden' en 'technisch mankement, technisch mankement, technisch mankement mn reet' en dat soort dingen:D.

Goed, geen technisch mankement, dus ik ging maar eens eten in Kleinostheim bij de CalPam. Ding op de parking en naar binnen en na het eten maar eens kijken.

Wat was er nu gebeurd.......dat slingertje werkt met een asje en een katrol waar een een staaldraad overheen loopt die je met dat slingertje vast draait. Is dat mechaniekje toch afgebroken zeg en trekt die staaldraad strak waardoor mijn remmen op de kar zachtjes aanliepen. Het kostte een lekke band daar het allemaal iets te warm geweest was. En een ty-wrap om het zaakje op te binden.

Het gezicht wat de monteur trok was onbetaalbaar toen ik hem bij terugkomst bij zijn oren greep en met zijn neus onder de kar duwde:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

idd een heel mooi verhaal.

om ff ontopic te komen:

de zwarte losknop even indrukken doe ik inmiddels standaard. collega's vinden het maar raar maarja die rijden nooit met mijn auto en kennen de koppeling en combinatie dan ook niet.

dat van die uitgesleten bus in het trekoog zal ik ook eens nakijken volgende week

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pak eens een vetspuit, heel eenvoudig en wil ook wel eens helpen. Ik heb heel veel merken vangmuilen mogen tegenkomen, en eigenlijk zijn ze geens van allen slecht. Dikwijls is het slecht functioneren een zaak van niet smeren en/of slijtage. Bij een middenas-aanhangwagen moet idd opletten dat je recht wegzet. Wat spelen met de luchtvering etc.

Trouwens, die rode vangmuilen van VBG vond ik wel ondingen, maar ze functioneerden wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Pak eens een vetspuit, heel eenvoudig en wil ook wel eens helpen. Ik heb heel veel merken vangmuilen mogen tegenkomen, en eigenlijk zijn ze geens van allen slecht. Dikwijls is het slecht functioneren een zaak van niet smeren en/of slijtage. Bij een middenas-aanhangwagen moet idd opletten dat je recht wegzet. Wat spelen met de luchtvering etc.

Trouwens, die rode vangmuilen van VBG vond ik wel ondingen, maar ze functioneerden wel.

Die ondingen hebben wij ook, en dan de zware versie. Met de handel links.

Zit geen enkele vetnippel op en het is blijft een drama om ze open of dicht te krijgen. Bijna dagelijks met de WD 40 er op en met de vetspuit proberen de pen gangbaar te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die ondingen hebben wij ook, en dan de zware versie. Met de handel links.

Welke "zware" versie bedoelt u dan, de 57mm of de 50mm ( << klik !! < ) ?

En voorzover ik weet kan men verschillende handels ( << klik !! < ) bestellen en is de positie van de handel (links of rechts) uitwisselbaar. Zelfs met een langer asje kunnen er desgewenst 2 handels, zowel links als rechts, worden gemonteerd.

Ik heb met VBG juist altijd erg plezierig gewerkt. Veel onderdelen (slijtplaat, pen/busjes, of ruilkop) waren los te verkrijgen en eenvoudig te (de-)monteren. Daardoor was de koppeling altijd in goede staat te houden tegen niet al te hoge kosten. Wat dat betreft vond ik het altijd een "beer" van een koppeling.

Maar of die uitwisselbaarheid allemaal inmiddels soms is veranderd dat weet ik niet, het is namelijk al even geleden dat ik zo'n ding op de werkbank heb gehad. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een paar jaar terug zijn we over gegaan van de 40 mm naar de 50 mm.

Sindsdien is de bediening een drama als je de koppeling niet dagelijks gebruikt. Binnen een weel zijn er al langere bediningshandels op gekomen omdat die korte stompjes helemaal een drama was, vooral tijdens het afkoppelen.

We hebben een paar wagens met de 575V en een stuk of 5 met de 590VR, als ik het goed zie.

Die 590 hebben we speciaal zodat we onze middenas trommelzeven ook gemakkelijk kunnen aan af koppelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We hebben een paar wagens met de 575V en een stuk of 5 met de 590VR, als ik het goed zie.

Die 590 hebben we speciaal zodat we onze middenas trommelzeven ook gemakkelijk kunnen aan af koppelen.

Beide types die u noemt zijn geschikt voor middenassers en kunnen ook een flinke verticale kracht hebben (van boven naar beneden, iets wat OP de koppeling "hangt".

Bijvoorbeeld de 8500 is een echte koppeling voor schamelaanhangers, waarbij eigenlijk alleen maar "getrokken" (horizontale kracht) moet worden. Maar VBG heeft er wel een handje van om nogal eens van type-aanduiding te wisselen, hoor. Waardoor men het spoor weer even volledig bijster raakt ... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

40 mm is voor schamelaanhangers en 50 of 57 is voor een middenasser waarvan de 57 mm een groter en platter koppeling heeft,

het kan zijn dat de schamel met een ondertrekpunt is uitgevoerd en een 50 heeft dit om eventueel ook om met een middenasser te kunnen rijden (zit volgens mij een wettelijke op).

De bediening van de vangmuil kan via stang/kabel of op lucht zijn (bij onderbouwkoppelingen) de 1 zal gemakkelijker gaan dan de ander en het is ook maar net wat de baas wil betalen hier voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 mm is voor schamelaanhangers

Nee, dat ben ik niet helemaal met u eens.

De maximale D-waarde (136 kN) van een 40mm is voor een maximaal (combinatie-)gewicht afhankelijk van de samenstelling van de combinatie (wat weegt de motorwagen en wat weegt de aanhanger) in verschillende variaties. Vanaf 50mm is geschikt voor hogere (combinatie-)gewichten.

En een 40mm is zowiezo ongeschikt voor een middenasser.

Een handig rekenschema vindt u HIER ( << klik !! < ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 mm is voor schamelaanhangers en 50 of 57 is voor een middenasser waarvan de 57 mm een groter en platter koppeling heeft,

het kan zijn dat de schamel met een ondertrekpunt is uitgevoerd en een 50 heeft dit om eventueel ook om met een middenasser te kunnen rijden (zit volgens mij een wettelijke op).

De bediening van de vangmuil kan via stang/kabel of op lucht zijn (bij onderbouwkoppelingen) de 1 zal gemakkelijker gaan dan de ander en het is ook maar net wat de baas wil betalen hier voor.

Wij hebben ook 40 bij de schamels. Mijn neef heeft 50 er op zitten bij de schamels. Vooral omdat ze nogal eens gewicht trekken. Die bekken komen soms wel 4 keer per jaar los als de auto of aanhanger de garage in moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden