[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

probleem met afkoppelen wipkar


Gast Ziggy

Recommended Posts

  • Forumlid
Nee, dat ben ik niet helemaal met u eens.

De maximale D-waarde (136 kN) van een 40mm is voor een maximaal (combinatie-)gewicht afhankelijk van de samenstelling van de combinatie (wat weegt de motorwagen en wat weegt de aanhanger) in verschillende variaties. Vanaf 50mm is geschikt voor hogere (combinatie-)gewichten.

En een 40mm is zowiezo ongeschikt voor een middenasser.

Een handig rekenschema vindt u HIER ( << klik !! < ).

Dat klopt hier had ik ff zo snel niet bij na gedacht maar inderdaad de D-waarde is hier op ook van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot

Ook wij rijden met pen 50,maar ken eigenlijk weinig problemen met afkoppelen..Gooi de hanger altijd ff van de rem,voor ik hem losgooi..Is de spanning eraf..Aankoppelen is een ander verhaal,ik rij met een Orlandi vangmuil,en rij je maar iets scheef tegen je vangmuil klapt gelijk je pen naar beneden..:mad:

Erg irritant,zie mensen ook wel eens kijken als ik scheldend mn auto uitkom om die k.t vangmuil weer open te doen.. Mn collega's hebben ringfeder (zeg ik dat goed?) en werkt toch beter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot
Ook wij rijden met pen 50,maar ken eigenlijk weinig problemen met afkoppelen..Gooi de hanger altijd ff van de rem,voor ik hem losgooi..Is de spanning eraf..Aankoppelen is een ander verhaal,ik rij met een Orlandi vangmuil,en rij je maar iets scheef tegen je vangmuil klapt gelijk je pen naar beneden..:mad:

Erg irritant,zie mensen ook wel eens kijken als ik scheldend mn auto uitkom om die k.t vangmuil weer open te doen.. Mn collega's hebben ringfeder (zeg ik dat goed?) en werkt toch beter...

Oh ja moet er wel ff bij vermelden dat ik met een schamelhanger rij...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn collega heeft een Rockinger, man wat een drama. Als je er niet recht voor staat en de muil ietsjes scheef komt te staan zit ie muurvast. Alleen met een grote hamer de muil weer recht slaan is dan de enige optie. Zou misschien ook wel schelen als m`n collega eens de tijd zou nemen de boel eens te smeren.

Ik heb een Ringfeder op de VOLVO en dat is top, nooit geen problemen mee...

Als er op de nieuwe DAF een Rockinger zit rij ik `m de eerste week wel naar de @#%$^&^$%@#$@^#, kan er gelijk mooi een Ringfeder op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je er niet recht voor staat en de muil ietsjes scheef komt te staan zit ie muurvast. Alleen met een grote hamer de muil weer recht slaan is dan de enige optie.

Moet u eens proberen om de handel van de pen iets omhoog te trekken.

Grote kans dat de muil dan vanzelf weer terug rechtschiet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

haha allemaal heel herkenbaar: humeurbederf, schelden, aan gort rijden. die laatste tip kreeg ik laatst ook al van iemand: zet je triangel een keer te hoog en buts er eens goed tegenaan zodat de vangmuil scheurt. krijg je vanzelf een nieuwe.

nou zit ik zo niet in mekaar en de triangel is zonder extra hulpmiddelen niet hoger te zetten. nog maar eens bij de baas aankaarten dat het veel tijd en ergernis kost... (moet weleens een keer of 4-5 de wagen in of uit omdat ie niet pakt of vergrendelt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik stop en loop naar achteren.

het eerste wat ik doe is de lucht van de ahw afgooien, want die van mij loopt echt wel weg als ik eerst de vangmuil opentrek:ja:

dan druk ik de vangmuil open.. stekkers los en rubbertje van chassis losmaken anders wordt die heeeel lang.

dat rubbertje houdt de slangen mooi op spanning en is vaak na een vakantie van mij vernieuwd:zegtniets:

dan de pootjes uit en klaar is kees.

alles samen ongeveer 40 sec.

maar vele opties zijn al gezegd

zorg dat ie redelijk vlak staat en anders ff met luchtvering spelen, maar daar heb ik weinig last van.

zelfs als de ahw aan het dok staat en de luchtvering van de wipkar aan de achterkant helemaal omhoog is gaat de vangmuil nog goed open en blijft de kar mooi aan het dok staan.

het enige dat we dan extra hebben is ook achter de pootjes naar beneden draaien.

voor het geval er een heftruck in rijdt:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik stop en loop naar achteren.

het eerste wat ik doe is de lucht van de ahw afgooien, want die van mij loopt echt wel weg als ik eerst de vangmuil opentrek:ja:

dan druk ik de vangmuil open.. stekkers los en rubbertje van chassis losmaken anders wordt die heeeel lang.

dat rubbertje houdt de slangen mooi op spanning en is vaak na een vakantie van mij vernieuwd:zegtniets:

dan de pootjes uit en klaar is kees.

alles samen ongeveer 40 sec.

maar vele opties zijn al gezegd

zorg dat ie redelijk vlak staat en anders ff met luchtvering spelen, maar daar heb ik weinig last van.

zelfs als de ahw aan het dok staat en de luchtvering van de wipkar aan de achterkant helemaal omhoog is gaat de vangmuil nog goed open en blijft de kar mooi aan het dok staan.

het enige dat we dan extra hebben is ook achter de pootjes naar beneden draaien.

voor het geval er een heftruck in rijdt:angel:

Zo deed ik het ook altijd,tot ik een keer afgeleid werd en vergat het pootje te laten zakken,zodat de triangel op de grond lag.

vanaf die tijd altijd eerst het pootje naar beneden,tot het net de grond raakt,en verder zoals jij beschreef.

Aankoppelen :pootje omhoog,slangen eraan,indien de koppeling niet geheel dicht zit effe jutteren en weer controleren.

Ik reed nooit weg zonder de de borging van de koppeling geheel vast zat.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik reed nooit weg zonder de de borging van de koppeling geheel vast zat.

En hebt u het echt helemaal nooit, al is het maar één keer, meegemaakt dat de luchtslangen en verlichtingskabel "te kort" werden in uw hele carriere?

Natuurlijk precies op zo'n moment dat het stront van de dijk regent en je op je hurken, IN DE DONKER, met een regenjack over de rug, gehurkt naast het triangel zit te vloeken (vooral op jezelf) hoe je nu precies met ZULK WEER zo lomp kon zijn om niet goed op te letten. En ook nog eens met dat kleine K*tschroevendraaiertje van het schroefje afschiet en in je eigen hand steekt ... Terwijl je anders desnoods wel 2 keer om de wagen heen loopt als je het niet 100% vertrouwde .. ?? :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En hebt u het echt helemaal nooit, al is het maar één keer, meegemaakt dat de luchtslangen en verlichtingskabel "te kort" werden in uw hele carriere?

Natuurlijk precies op zo'n moment dat het stront van de dijk regent en je op je hurken, IN DE DONKER, met een regenjack over de rug, gehurkt naast het triangel zit te vloeken (vooral op jezelf) hoe je nu precies met ZULK WEER zo lomp kon zijn om niet goed op te letten. En ook nog eens met dat kleine K*tschroevendraaiertje van het schroefje afschiet en in je eigen hand steekt ... Terwijl je anders desnoods wel 2 keer om de wagen heen loopt als je het niet 100% vertrouwde .. ?? :p

Ja hoor,niets werelds is mij vreemd,:D:D:D:D:D:D

Maar het ergste wat ik meemaakte was in Genova,op een vrijdag ochtend,ik moet op de motorwagen nog wat bijladen,midden in het haven gebied tussen de nomaden.

Koppel de kar af en rij een paar meter naar voor.

omdat de weg wat afliep stel ik de luchtvering wat omlaag,zodat mijn laadvloer vlak komt te liggen en laad mijn zware paletten,dit alles in de stromende regen.

Ik ga de kar weer aankoppelen maar ben vergeten dat de achterkant van de Mw omlaag stond en het trek oog schiet dus "over" de vangmuil en ramt tegen het lichtmetalen huis van het hefmechanisme,dat gelijk in drie stukken op de grond lag.

Daar sta je dan op vrijdag,rond de middag,tussen de nomaden.

Mijn mazzel was dat 50 meter verder de Volvo dealer zat,maar die was net weg om te eten,ikke de triangel met een spanband aan de motorwagen gehangen en een spanband of twee eraan om hem vooruit te trekken en zo langzaam maar zeker bij die Volvo dealer voor de deur kunnen komen.

Een vervangende koppeling was daar niet en die moest ui Milaan komen,dat werd dus zaterdag,gelukkig kon ik bij die man op het terrein overnachten en kreeg ik de sleutel van het hek,stond ik nog een beetje veilig met mijn ,best wel gevoelige,lading.

http://maps.google.nl/maps?q=44.408821,8.904049&sll=44.407449,8.90132&sspn=0.006295,0.006295&num=1&t=h&z=19

bij t groene pijltje zit mijn klant,en links daarvan ,in de rotonde zat de Volvo dealer in Genova.

En dan kun je je i.d.d wel voor je kop slaan ja:stom::stom::D:D

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
IN DE DONKER, met een regenjack over de rug, gehurkt naast het triangel zit te vloeken (vooral op jezelf) hoe je nu precies met ZULK WEER zo lomp kon zijn om niet goed op te letten.

Voordeel van een wipkar is dan wel weer dat je meestal onder de motorwagen kunt schuilen als je zoiets stoms voorhebt.:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En hebt u het echt helemaal nooit, al is het maar één keer, meegemaakt dat de luchtslangen en verlichtingskabel "te kort" werden in uw hele carriere?

Natuurlijk precies op zo'n moment dat het stront van de dijk regent en je op je hurken, IN DE DONKER, met een regenjack over de rug, gehurkt naast het triangel zit te vloeken (vooral op jezelf) hoe je nu precies met ZULK WEER zo lomp kon zijn om niet goed op te letten. En ook nog eens met dat kleine K*tschroevendraaiertje van het schroefje afschiet en in je eigen hand steekt ... Terwijl je anders desnoods wel 2 keer om de wagen heen loopt als je het niet 100% vertrouwde .. ?? :p

Na het aankoppelen nog nooit. Ik stapte altijd, maar dan ook echt altijd uit om te controleren. Ook als het regent! Met afkoppelen is het me twee keer gebeurd dat ik door afleiding vergat volledig af te koppelen. Dat controleren blijf ik doen, ik voer nog met enige regelmaat transport van (oversized) kranen en boten uit. Ik laad die spullen zelf en na een kilometer of 30 gereden te hebben controleer ik de ladingzekering. Altijd!!! No matter what!! Eigenlijk altijd voor niks maar ik zit veel prettiger!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja europeaan ik controleer altijd, maar dan ook altijd of de vergrendeling weer naar beneden gevallen is en bij mijn huidige wipkar hoor ik namelijk een luide klik als ie vergrendelt.

dus als je netjes aankoppeld en je doet het met niet al te veel geweld dan hoor je de klik meteen en weet je dat het goed is.

op het momnet dat je het kabelwerk doet kijk je natuurlijk nog visueel of het inderdaad goed zit.

ook ik heb al eens meegemaakt dat de wipkar aan de voorkant heel erg laag kwam na het loskoppelen....pootjes vergeten uit te draaien:hamer:

na ja dan draai je iets langer om het weer goed te krijgen.

zonder fouten leer je niks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ach je hoeft je niet te schamen volgens onze collega's uit Maasdijk gebeurt het haast wekelijks dat ze een vangmuil moeten herstellen, nu rijden daar in die hoek wel erg veel combi's.

Werk jij de carrosseriefabriek in Wolvega? Goed werk doen jullie daar:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Yep met storingen (buiten werk tijden)kan je me wel eens getroffen hebben en als ze het op de rep niet meer weten :ja:

Jaar terug ben ik nog es bij jullie geweest met zo'n oude gele krone trailer. Die dingen waren echt af, de bovenkant achter wiebelde nogal en dan kreeg de achtersluitklep in elke bocht een beste klap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jaar terug ben ik nog es bij jullie geweest met zo'n oude gele krone trailer. Die dingen waren echt af, de bovenkant achter wiebelde nogal en dan kreeg de achtersluitklep in elke bocht een beste klap.

Die ouwe krengen bij bakkersland 8 van de 10 keer dat ik op storing naar Emmeloord moest waren op deze trailers.

meende vorige week nog 1 zag rijden klopt dat ??.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die ouwe krengen bij bakkersland 8 van de 10 keer dat ik op storing naar Emmeloord moest waren op deze trailers.

meende vorige week nog 1 zag rijden klopt dat ??.

Bij ons zijn ze er al een half jaar uit. Bij vd Brink en Post-Kogeko lopen ze nog wel.

De Heiwo 3-assers met stuuras is nog steeds het meest degelijke wat we hebben. Goed spul! Zijn d'r een paar van omgebouwd tot fluistertrailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden