[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rechter geeft Fnv gelijk in zaak Nico Mooij


the duke

Recommended Posts

  • Reacties 266
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
op de lange afstand, wat de oostblokkers het meest doen, maakt het niet zo heelveel verschil tussen echte kilometers of computerkilometers.

.

Als het 1000 km is voor een rit, en ze betalen 950 km, dat telt zeer snel op. chauffeur doet 20 1000 km ritten, en krijgt er 19 betaald.

Dat is 1 van de dingen waar veel bedrijven hier groot door zijn geworden.

Ook lossen/laden/tanken/onderhoud is op eigen kosten als er per km betaald word.. Dingen die je later tijdens je pensioen ook tekort komt, of in de ziekte wet om maar wat te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk niet dat deze uitspraak veel verandering gaat brengen. Tenminste ik begrijp eruit dat dat alleen is als een nederlands bedrijf chauffeurs heeft rijden via een Pools uitzendbureau. Heeft dus niets te maken met bv mijn werkgever of vos of andere bedrijven die via een oosteuropeese vestiging mensen uit die landen in dienst hebben. Of lees ik het verkeerd?!?!

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=50.994006,5.242092

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk niet dat deze uitspraak veel verandering gaat brengen. Tenminste ik begrijp eruit dat dat alleen is als een nederlands bedrijf chauffeurs heeft rijden via een Pools uitzendbureau. Heeft dus niets te maken met bv mijn werkgever of vos of andere bedrijven die via een oosteuropeese vestiging mensen uit die landen in dienst hebben. Of lees ik het verkeerd?!?!

Wat ik er van begrijp ook.

Ik kan er verder nog weinig over vinden.

Advocaat van transportbedrijf Mooij waarschijnlijk in beroep

08 augustus 2011

Han Vallenduuk, advocaat van transportbedrijf Mooij, gaat waarschijnlijk in beroep tegen het vonnis van de rechtbank Roermond over de salariëring van Poolse chauffeurs.

"Tenzij mijn cliënt daar zelf van af ziet", aldus advcaat Vallenduuk.

Hoewel de Limburgse kantonrechter volgens Vallenduuk opvallend "zijn best heeft gedaan" op het vonnis, staan er naar de mening van de advocaat verschillende dingen in die niet kloppen.

Als je de redeneringen in het vonnis helemaal volgt, zou volgens Vallenduuk onder meer de conclusie moeten zijn dat Poolse chauffeurs in Nederland volgens de ABU-CAO, de arbeidsvoorwaarden voor de uitzendbureaubranche, zouden moeten worden betaald. "De meest ingrijpende fout" die de rechter in zijn vonnis heeft gemaakt, vindt Vallenduuk.

Nico Mooij, de eigenaar van het transportbedrijf, zou nog een stokje voor een beroepsprocedure kunnen steken omdat hij er simpelweg misschien geen zin meer in heeft. "Uit alles is de afgelopen tijd gebleken dat Mooij het wel gehad heeft met Nederland," aldus Vallenduuk. "Hij is al bezig gegaan om iets anders op te zetten, een nieuwe constructie waardoor het vonnis geen doel meer zou treffen."

Vallenduuk trekt ook de bewering van FNV Bondgenoten, dat het vonnis in de zaak Mooij grote gevolgen zou kunnen hebben voor de hele transportbranche, in twijfel. "Een uitspraak van een kantonrechter? Ik kan de conclusie die FNV trekt, niet onderschrijven."

Bron: Nieuwsblad Transport ( << klik !! < )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Leuk gadget Corne. Sta je daar voor de nacht?

------------------------------------------------------

Nico Mooij, de eigenaar van het transportbedrijf, zou nog een stokje voor een beroepsprocedure kunnen steken omdat hij er simpelweg misschien geen zin meer in heeft. "Uit alles is de afgelopen tijd gebleken dat Mooij het wel gehad heeft met Nederland,"

Of NL heeft het gehad met hem, zeker de chauffeurs.

Als hij een man met karakter is en NL beu is, dan ook niet in NL laden en lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het 1000 km is voor een rit, en ze betalen 950 km, dat telt zeer snel op. chauffeur doet 20 1000 km ritten, en krijgt er 19 betaald.

Dat is 1 van de dingen waar veel bedrijven hier groot door zijn geworden.

Ook lossen/laden/tanken/onderhoud is op eigen kosten als er per km betaald word.. Dingen die je later tijdens je pensioen ook tekort komt, of in de ziekte wet om maar wat te noemen.

we gokken nu wat, want we weten niet hoe mooij betaal(de). echte kilometers of computer.

en op zich zou het niet uitmaken, want ik neem aan dat dat bij solicitatie verteld word, en anders kon je er om vragen.

hij betaal(de) niet alleen kilometergeld, maar ook 300euro.

dus het laden/lossen/tanken/wachten is niet geheel onbetaald.

ik heb zelf jaren lang op kilomtergeld gereden.

ik kreeg toen de keuze tussen per uur, of per kilomter betaald teworden.

na gerekent tehebben, koos ik voor kilometergeld.

als je bv de deense CAO bekijkt, dan staat daarin zelfs hoe de kilometers vergoed moeten worden.

want een gedeeltelijke kilometervergoeding is daar zo geregeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hij een man met karakter is en NL beu is, dan ook niet in NL laden en lossen.

ibo, je zit vandaag wel op de kort over nagedacht toer.

ik ken nico mooij niet, maar ik denk dat er bedoelt word dat hij heel de regelgeving in NL beu is.

(zoals heelveel nederlanders er wel eens over denken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

300 euro per maand is, ruim gerekend, 70 euro per week, 10 euro per dag.

10 euro om bv. een huif af te breken en op bouwen, het tanken, alweer, of trailer wassenn, weet niet wat hij rijd.

Niet echt een vetpot lijkt me.

Krijg hier ook per mijl, maar wel andere bedragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ibo, je zit vandaag wel op de kort over nagedacht toer.

ik ken nico mooij niet, maar ik denk dat er bedoelt word dat hij heel de regelgeving in NL beu is.

(zoals heelveel nederlanders er wel eens over denken)

Nee, net niet collega.;)

Hij wilt enkel de goede dingen in NL halen, maar wel zonder er iets voor terug te doen.

Nou weet ik ook wel dat het een kosten plaatje is, maar als je serieus geld wilt verdienen is de aanschaf van een vrachtwagen misschien niet de slimste zet.

Of zoals ze hier zeggen, de snelste manier om 1 miljoen dollar in je bank te hebben?

Als je twee miljoen hebt en dan een truck kopen.............:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als hij een man met karakter is en NL beu is, dan ook niet in NL laden en lossen.

Deze uitspraak van u kan ik niet volgen.

Het zou jammer zijn als Mooij z'n boeltje oppakte en voor de makkelijkste weg zou kiezen. Alhoewel ik me voor kan stellen dat iemand het beu raakt als ook de rechter niet volledig thuis lijkt in deze lastige materie.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat de rechter geconcludeerd zou hebben dat de Nederlandse CAO van toepassing zou zijn op de Polen. Maar dat kan helemaal niet. Ik zie dat de advocaat daar al een opmerking bij plaatst in het stukje wat ik net vond van Nieuwsblad Transport.

We kennen in Nederland de Wet Arbeidsvoorwaarden Grensoverschrijdende Arbeid (WAGA << klik !! <). Die stelt zeker wel eisen aan buitenlandse werknemers, ook als ze maar tijdelijk in Nederland werkzaam zijn.

Maar om dan buitenlandse werknemers ook meteen onder een bepaalde Nederlandse CAO te plaatsen en die van toepassing te verklaren op die werknemers, dat gaat wel erg ver. De WAGA verwijst naar de Wet AVV en Artikel 2 ( << klik !! < ). Maar die zegt niets over de lonen (loonstaffels) uit een Algemeen Verbindend Verklaarde CAO, er worden slechts minimale eisen gesteld indien van AVV sprake zou zijn. En dan nog wel alleen voor de tijdsduur dat de Polen in Nederland, op Nederlands grondgebied (werkzaam) zouden zijn.

Verbindend verklaarde bepalingen gelden ook ten aanzien van werknemers, die tijdelijk in Nederland arbeid verrichten en wier arbeidsovereenkomst wordt beheerst door een ander recht dan het Nederlandse recht, indien deze bepalingen betrekking hebben op:

a. maximale werktijden en minimale rusttijden;

b. het minimum aantal vakantiedagen, gedurende welke de verplichting van de werkgever om loon te betalen bestaat;

c. minimumloon, daaronder begrepen vergoedingen voor overwerk, en daaronder niet begrepen aanvullende bedrijfspensioenregelingen;

d. voorwaarden voor het ter beschikking stellen van werknemers;

e. gezondheid, veiligheid en hygiëne op het werk;

f. beschermende maatregelen met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van kinderen, jongeren en van zwangere of pas bevallen werkneemsters;

g. gelijke behandeling van mannen en vrouwen, alsmede andere bepalingen inzake niet-discriminatie

Zonder dat ik de uitspraak (nog) ken, toch minimaal een aantal vraagtekens - aan deze kant - bij de inhoud van het openingsartikel van dit topic.

Misschien dat Kenavo er meer van weet. Maar op dit moment betwijfel ik of de CAO Beroepsvervoer ook daadwerkelijk toepasselijk kan worden verklaard op de Poolse werknemers van Mooij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu wil ik niet zeggen dat ik het beter weet, maar voor zover ik weet hoort ook een uitzendkracht betaald te worden naar gelang de CAO waar het werk dat hij uitvoert onder valt.

Dat ben ik helemaal met u eens.

Maar dan gaat het om een Nederlands uitzendbureau wat in Nederland is gevestigd en in Nederland haar diensten aanbiedt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of zoals ze hier zeggen, de snelste manier om 1 miljoen dollar in je bank te hebben?

Als je twee miljoen hebt en dan een truck kopen.............:ja:

zoals ze hier het grapje hadden in de tijd van het oude geld.

een transporteur wint een hoofdprijs in een lotto. er word hem gevraagt wat hij met het geld gaat doen?

hij antwoord, nog 2 jaar werkzaam blijven in het transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En indien het FNV heeft aan kunnen tonen dat de vestiging van Mooij in Polen gewoon een postbusfirma is?

Daar zit ik dus een beetje mee.

En daar ben ik ook heel benieuwd naar. Iets soortgelijks hebben we in Nederland ook wel gehad met "papieren vervoerders". Vooral veel Engelsen die hier in Nederland bij de NIWO een Nederlandse vergunning aanvroegen op een postbus adres in Nederland. Maar toen was het de Nederlandse overheid en een Nederlandse organisatie die volgens de Nederlandse wet- en regelgeving bepaalde dat het om "fop-ondernemingen" ging omdat ze niet voldeden aan de Nederlandse voorwaarden.

In dit geval van Mooij zou je dan dus denken dat de autoriteit niet aan een Nederlandse rechter toekomt om zo'n beslissing te nemen over het Poolse uitzendbureau. Maar dat die autoriteit alleen toekomt aan de Poolse overheid en de Poolse organisaties. Die dan op basis van Poolse wet- en regelgeving bepalen of het om een "fop-uitzendbureau" zou gaan volgens Poolse maatstaven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ibo, je zit vandaag wel op de kort over nagedacht toer.

ik ken nico mooij niet, maar ik denk dat er bedoelt word dat hij heel de regelgeving in NL beu is.

(zoals heelveel nederlanders er wel eens over denken)

Ik ken hem wel Zeker nog van vroeger uit Het is gewoon een hard werkende man Die ook probeert de zaak over eind te houden Hij heeft vroeger ook voor weys Intereuropa gereden in de loop der jaren is die een paar keer faliet geweest Dus van ene kant kent die de weg wel

En is gaan werken gewoon met poolse mensen Wat zo veel bedrijven doen.

Ze meten hem niet alleen paken Maar allemaal over heel Europa Dan sta ik er achter.De rest vrij uit kan blijven gaan Nu weet ik niet Wat die in Nederland heeft Of dat op zijn vrouw haar naam staat Omdat die een paar keer over de kop is geweest

En ik geloof dat die nog een G.M.B.H. in Duitsland heeft

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nico mooij zal hier vast ook wel melezen, want wie leest er nou niet mee op cf. :p

@nico, gewoon emigreren naar polen, en daar een transportbedrijf opzetten. je ben dan offieceel een pools bedrijf. :ok:

je koopt een vakantiehuisje in NL, waar je dan zelf in gaat "wonen" en van een nederlandse collega transporteur, of nederlandse dealer huur je auto's.

trek je ouwe nederlandse bv leeg, en laat die claim maar komen.

de nederlandse staat draait dan op voor de kosten. :ok:

karel65 zal het vast wel weten, want als nico die claim van achtersallig loon niet kan betalen, dan zal er vast wel een nederlands potje zijn, van waaruit het wel betaald gaat worden. (suv of zoiets?)

heelveel zullen wel blij zijn met de uitspraak van de rechter.

en FNV komt veel lof toe. vooral lid worden van de bond.

die FNV heeft er voor gezorgt dat die polen nu het geld krijgen volgens nederlandse CAO.

duizende, zo niet tienduizende euro's krijgen ze nu als nog gestort. FNV :ok:

er werkt(e) 1 nederlander bij mooij. ik gok een planner, of boekhouder.

bij mooij werkte verder geen nederlanders, en door deze uitspraak gaat mooij zijn chauffeurs niet vervangen door nederlanders. nee mooij gaat opzoek naar een andere mogelijkheid.

waar de FNV nu waarschijnlijk zo trots op is, hebben ze voor de nederlandse chauffeur niks berijkt, en word en komt er ook geen werk voor de nederlandse chauffeur.

men heeft berijkt dat mooij waarschijnlijk helemaal het land verlaat, daardoor geen belasting meer betaald in NL, het pand niet meer huurt, en waarschijnlijk ook zijn NL auto niet meer zal gaan rijden, waardoor nL het verzekeringsgeld mis loopt, plus de wegenbelasting, en meer van dit soort dingen.

het werk wat mooij doet komt ook niet vrij, want dat neemt mooij gewoon mee.

er is daarmee 1 grote verliezer, en dat is de nederlandse staat. en de nederlandse staat zijn jullie. en jullie draaien op voor de kosten die die staat gaat missen. :ja: FNV. :ok:

en mensen hier op het forum maar roepen, word aub lid van de bond. samen staan we sterk.

idd, de FNV deed er in dit geval alles aan. en ze wonnen. met geld door jullie bijeen gebracht, en niet door die polen (denk ik)

de FNV is goed bezig om oostblokkers werkzaam in NL goed betaald tekrijgen. en het eigenvolk....:zegtniets:

mensen vooral lid worden van de bond.

FNV. :ok::banaan:LOL

zo, en nu eerst een biertje. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijns inziens: hoe verder hoe beter:angel:

Hmmm .., toch denk ik daar persoonlijk iets anders over.

Maar dat had u wellicht wel verwacht. Ik probeer de diverse ondernemingen toch zo (objectief mogelijk) te bezien op hun toegevoegde waarde voor de BV Nederland. "Beter iets, dan niets", zeg maar. Er vanuitgaande dat vrijwel iedere onderneming haar werkzaamheden ook kan uitvoeren indien de "thuisbasis" buiten Nederland is gevestigd. Zeker waar het wegvervoerbedrijven betreft. Er zitten namelijk nog steeds wielen onder die wagens, ongeacht het kenteken op de voor- of achterbumper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijns inziens: hoe verder hoe beter:angel:

zoals ik ik mijn posting er boven al schreef. het vertrek van mooij zal nederland geen voordeel opleveren.

wel nadelen. financieel gezien.

zo blij zou ik er maar niet van zijn. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nico mooij zal hier vast ook wel melezen, want wie leest er nou niet mee op cf. :p

Hahahaha ... , geweldig!

de nederlandse staat draait dan op voor de kosten. :ok:

karel65 zal het vast wel weten, want als nico die claim van achtersallig loon niet kan betalen, dan zal er vast wel een nederlands potje zijn, van waaruit het wel betaald gaat worden. (suv of zoiets?)

Ik ken dhr Nico Mooij niet.

Dus inschatten hoe de man hiermee omgaat, kan ik ook niet. Ik kan wel een scenario schetsen:

Het Poolse uitzendbureau betaalt haar Poolse werknemers in Polen. Om die Poolse werknemers te kunnen betalen zal dat Poolse uitzendbureau facturen sturen naar Nico Mooij Nederland (het transportbedrijf wat NU voor de Nederlandse rechter stond).

Op een procedure aangespannen door het FNV bepaalt een Nederlandse rechter nu dat de facturen die het Poolse uitzendbureau gestuurd heeft "veel te laag" zijn.

Op last van de rechter (en het FNV) moet dat Poolse uitzendbureau nu opeens HOGERE facturen gaan sturen naar Nico Mooij Nederland ... (kunt u me nog volgen ??) :p

En niet alleen DAT maar dan zou ik het als Pools Uitzendbureau meteen ook helemaal volgens "de regeltjes van het FNV en die Nederlandse (kanton-)rechter" willen doen. Het was als Nico Mooij Nederland immers nooit de bedoeling geweest om iets tegen de Nederlandse wet te doen .. (bent u er nog bij ??)

Ik zou eisen dat het Poolse uitzendbureau met terugwerkende kracht de juiste lonen zou factureren aan Nico Mooij Nederland. Want ik heb er een verschrikkelijke hekel aan om iets tegen de wet te doen. :(

Gossie .., dat zullen dan hele hoge facturen gaan worden .... Die kan Nico Mooij Nederland waarschijnlijk NOOIT gaan betalen .... :eek::nee:

Jongens ..., maar DAT is ff lullig .. Nu moet Nico Mooij Nederland noodgedwongen faillissement aanvragen ... :ok:

Fraude .. ?? De boel getilt ??

Nee hoor curator ...., door de (kanton-)rechter in Roermond en het FNV moest ik dat doen ... Kijk maar .. hier heb ik een rechterlijke uitspraak !! :bey:

Zo .., en nu stap ik eerst in m'n auto en rij naar Polen. Want daar had ik nog een Pools uitzendbureau. Volgens mij staat daar nog wel het één en ander op de bankrekening aan nagefactureerde bedragen, terwijl de Poolse werknemers toch een keurig Pools salaris hebben gebeurd. Misschien doe ik nog wel wat aan "winstdeling". 300,- euro per Pool ofzo .. Mooi meegenomen voor die jongens. Dat is daar een heleboel geld en ze hebben daar niet veel .. in Polen. :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hehe karel. geweldig dit. :ok:

polen/oostblok is jaren lang comunistische geweest =rood.

vele hebben een rode "handtekening"

ik zou hun mening nu hier wel eens willen lezen.

en vooral het betoog waarom men lid zou moeten worden van een bond, en dan zeker de FNV.

FNV doet me altijd aan wim kok denken. toen die nog lid was van de regering tegen alles was, en toen die eenmaal bij de FNV zat, tegen alles van de regering was.

en waar die nu gebleven is? geen idee. ook niet belangrijk denk.

die polen wisten voor welke beloning ze aan het werk gingen. en zijn zelf accord gegaan.

nederlandse chauffeurs worden masaal terug geschaalt, en gaan daarmee accord.

aan het werk gaan tegen een vergoeding die niet klopt is 1. maar dat accepteer je op dat moment.

aan het werk zijn tegen een bepaalde vergoeding, maar je eigen laten verlagen is iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nederlandse chauffeurs worden masaal terug geschaalt, en gaan daarmee accord.

Nederlandse chauffeurs in dienst bij een Nederlandse onderneming vallen onder Nederlands Recht.

die polen wisten voor welke beloning ze aan het werk gingen. en zijn zelf accord gegaan.

aan het werk gaan tegen een vergoeding die niet klopt is 1. maar dat accepteer je op dat moment.

De Polen bij dat Poolse uitzendbureau van Mooij zijn waarschijnlijk onder Poolse voorwaarden in dienst gekomen. En ik sluit niet uit voor een salaris wat BOVEN de Poolse gangbare normen ligt.

Zij vallen daarmee (voor hun arbeidsovereenkomst) onder Pools recht en zullen zich dus bij een Poolse rechter moeten gaan melden om een graantje mee te pikken van wat het FNV in Nederland, bij een Nederlandse rechter, nu voor ze "bereikt" heeft. Ik ken de procedures in Polen niet en de wetgeving daar ook niet. Maar het lijkt me sterk dat Poolse werknemers daar bij een Poolse rechter kunnen gaan afdwingen dat hun Poolse werkgever (dat uitzendbureau) aan hen een Nederlands CAO-salaris zou moeten gaan betalen. Terwijl ze al ruimschoots BOVEN de Poolse normen betaald zijn en dat ook nog zo zelf ooit hebben afgesproken met hun Poolse werkgever (dat uitzendbureau).

Maar dat is natuurlijk even koffiedik kijken van mijn kant. omdat ik daar de regels niet ken. Ik kan hier in Nederland ook niet naar een rechter stappen dat mijn Nederlandse baas mij een Amerikaans Salaris moet betalen, als dat anders en beter zou zijn dan mijn Nederlandse CAO-salaris wat mijn Nederlandse baas mij volgens de Nederlandse wet moet betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nederlandse chauffeurs in dienst bij een Nederlandse onderneming vallen onder Nederlands Recht.

ja en waar recht krom is, is krom recht.

op dit forum word al genoeg geklaagt dat de salarisen omlaag gaan. salarisen kunnen wettelijk niet omlaag.

dat kan alleen via schaal verlaging. en dat gebeurt "masaal" in NL

nederlanders die dus accord gaan met een lagere beloning.

maar wel afgeven op oostblok collega's :stom:

je hoef alleen maar telezen op het forum, en naar aanleiding van wat mensen schrijven kan je al opmaken of ze betaald worden naar nederlands recht, of zelf zo "stom" waren om voor minder accord tegaan.

hoe harder ze "kankeren" (sorry voor die woordkeuze) des te slechter ze zelf betaald worden.

vastgeld mag in nederland niet. volgens nederlands recht

het mag niet, maar mijn lijstje met nederlandse bedrijven die vast geld betalen aan nederlandse chauffeurs zou je nog wel eens kunnen verbazen.

en dan woon en werk ik niet eens in NL. ik kom er zelfs al jaren niet meer.

jullie zouden die lijst nog veel langer kunnen maken. :ja:

je moet al blij zijn met D5 is een vaak gehoorde uitspraak op dit forum.

waarom blij zijn? klopt dat D5 dan niet? :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat je op dit forum ook kan lezen.

men weet dat de salarisen/beloningen in heel europa steeds dichter bij elkaar komen.

en dat men in NL daarom zal moeten verlagen.

en met dat gedachte goed, vind men het eigelijk niet eens zoraar dat men gekort word.

en dan komt er een rare kwibus zoals ik, en die zegt dat ze allemaal gek zijn. en ik zeg dat dan ook nog grof.

maar ik ben dan wel zo'n rare kwibus, die wel beter weet, en mijn wereld is iets groter als NL.

ik weet wat ik verdien, want de mensen in de omliggende landen van me verdienen. en wat die kwibussen in NL verdienen.

van tenminste 5 landen weet ik ongeveer wel hoe de "CAO" in elkaar steekt.

zoals karel het mooi omschreef, ga eens praten over de materie, en de meeste hebben geen idee waarover ze het eigelijk hebben.

oostblokker is zo algemeen. vraag ze maar wat een pool verdient, en ze hebben geen idee. ze hebben iets van horen zeggen. ik vraag ze dan altijd, weet je wat een est verdient? want dat is ook een oostblokker. dan hebben ze hellemaal geen idee. en als ik ze dan zegt, net zoveel, dan wel meer als jou, dan geloven ze je niet.

mooi toch, ik spreek de est bijna dagelijks, en hun nooit.

estland kreeg sinds afgelopen jan de euro. en daarin mag je niet zomaar mee doen. want dat betreft heb je meer aan de oostblok estlander, als aan het zuid europeese zo geliefde griekenland, spanje of italie. :bey:

bewerkt door Gast
moet je hier alles in geuren en kleuren uit leggen? ik had een schrij fouje gemaakt. pff dat je daavoor ook al verantwoording
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden