[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rechter geeft Fnv gelijk in zaak Nico Mooij


the duke

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik denk dat we het niet helemaal zien zoals het is. Ik denk echt dat deze uitspraak enkel en alleen geld voor bedrijven die via een pools uitzendbureau chauffeurs in huren. Dus niet voor bedrijven die via een buitenlandse vestiging chauffeurs heeft rijden. En dan is het helemaal niet zo,n storm als de meeste hier denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 266
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
Ik denk dat uit principe de FNV zeer geinteresseerd is wie daar iets mee opschiet. Namelijk de Nederlandse en Poolse chauffeur. Op termijn, dat dan weer wel.

De Nederlandse chauffeur schiet met dit gebeuren niets op en ik denk dat het zelfs een stap in de verkeerde richting is. Met deze uitspraak in het achterhoofd zouden bedrijven wel eens versneld kunnen gaan uitvlaggen, iets waar niemand in NL iets wijzer van wordt.

En die Poolse chauffeurs zijn er helemaal niets mee opgeschoten. Die worden, zoals te lezen valt ontslagen.

Het hebben van principes is goed, maar in dit soort zaken is het vaak beter je niet daardoor te laten leiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

"De Polen werken in verhouding tot hun Nederlandse collega's voor een schijntje.... De uitspraak gaat grote gevolgen hebben voor de transportsector en andere bedrijfssectoren.... Mooij is niet onder de indruk: "ik word er niet warm of koud van. Zo verdwijnt weer een bedrijf uit Nederland. Aan het eind van de week heb ik alle wagens op Pools kenteken gezet.""

Zo maar even een paar kreten uit de krant geplukt, waarvan de laatste drie zinnen het meest veelzeggend zijn denk ik.

Bron: papieren editie De Stentor/ Zutphen

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk echt dat deze uitspraak enkel en alleen geld voor bedrijven die via een pools uitzendbureau chauffeurs in huren. Dus niet voor bedrijven die via een buitenlandse vestiging chauffeurs heeft rijden. En dan is het helemaal niet zo,n storm als de meeste hier denken.

En dat zelfs nog niet eens.

De uitspraak van de rechtbank is nog steeds niet te vinden op internet. Maar wat ik tussen de regels doorlees, is de belangrijkste conclusie dat de verhouding tussen transportbedrijf Mooij Nederland en het Poolse Mooij Uitzendbureau heel direct waren. Namelijk: zelfde eigenaar, zelfde directeur, chauffeurs van uitzendbureau Mooij Polen werden alleen maar uitgehuurd aan Transportbedrijf Mooij Nederland.

Het zou me niet verbazen als het verdrag van Rome (wat de heer Klaassen ergens noemde) leidend is geweest in de gedachten van de (kanton-)rechter. En dan met name de overkoepelende regel van Artikel 6 ( << klik !! < ):

Artikel 6 Individuele arbeidsovereenkomsten

1. ........

2. ........

a) .........

b) .........

(Hoofdlijn: Iedereen is wordt betaald volgens de voorwaarden van het land waar hij in dienst is genomen en z'n arbeidsovereenkomst heeft, Lees: Uitzendbureau Mooij Polen. )

tenzij uit het geheel der omstandigheden blijkt dat de arbeidsovereenkomst nauwer is verbonden met een ander land, in welk geval het recht van dat andere land toepasselijk is.

Dus zo'n vaart zal het ook wel weer niet lopen. En heeft het FNV nog een lange weg te gaan voordat ze alle Nederlandse (internationale) transportbedrijven uit Nederland hebben weggejaagd ... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mooij is niet onder de indruk: "ik word er niet warm of koud van. Zo verdwijnt weer een bedrijf uit Nederland. Aan het eind van de week heb ik alle wagens op Pools kenteken gezet.""

Hmm .., tja ... als je geen zin hebt in al te veel gezeur aan je hoofd en ook niet op de "belangstelling" zit te wachten, is dit de makkelijkste weg.

Dat is natuurlijk het dilemma van iedere (internationale) vervoerder. Koester ik hier (in Nederland) m'n leveranciers nog, zodat die in ieder geval nog werkgelegenheid houden? Of vertrek ik en ga werken vanuit een andere lidstaat.

Grotere vervoerders doen zulke zaken relatief ongemerkt met een (buitenlandse) nevenvestiging, waar op enig moment opeens 300 man in dienst blijken te zijn. En dan met groot "kabaal" hier gaan reorganiseren met ontslagen voor de Nederlandse chauffeurs. Voor kleine vervoerders is de stap een stuk rigoreuzer. En kan een relatief kleine gebeurtenis wel eens precies de welbekende druppel vormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De Nederlandse chauffeur schiet met dit gebeuren niets op en ik denk dat het zelfs een stap in de verkeerde richting is. Met deze uitspraak in het achterhoofd zouden bedrijven wel eens versneld kunnen gaan uitvlaggen, iets waar niemand in NL iets wijzer van wordt.

En die Poolse chauffeurs zijn er helemaal niets mee opgeschoten. Die worden, zoals te lezen valt ontslagen.

Het hebben van principes is goed, maar in dit soort zaken is het vaak beter je niet daardoor te laten leiden.

Je moet ergens beginnen en onduidelijk is hoe de vlag er over 2-3 jaar bij hangt. Misschien betaalt het principe zich wel uit.

Laat ze maar oprotten naar Polen incl management, adm. en planning. Ook dat behelst die uitspraak natuurlijk. Het gaat erom van waaruit de hele zaak aangestuurd wordt.

Ik ben benieuwd of die uitgevlagde transporteur zonder Nederlands honk nog gemakkelijk in Nederland aan de bak komt. Verladers hebben hun transporteur graag dichtbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat vind u "kroegpraat"?

De aangehaalde quote van dhr Hendrikus vind ik helemaal geen "kroegpraat".

Ik wel. En al zou die uitspraak op waarheid berusten, ik bemoei me weinig met andere vervoerders, trek m'n eigen plan en vaar daar wel bij. Tot nu toe tenminste. ;)

Edit: ik sla geen discussie dood, ik ventileer mijn mening. Mag dat van u?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar bestaat er onder werkgevers geen stilzwijgende afspraak geen Poolse chauffeurs op de Nederlandse loonlijst te plaatsen? Uit principe.

Hendrikus, ik had over deze zin heengelezen, die u gelukkig nogmaals van uzelf aanhaalt.

Alleen gaat het niet om "de Pool" of wie dan ook. Kwam het besef maar eens dat het probleem, met name voor het Nederlandse internationale vervoer, besloten ligt in de CAO, die zo ongeveer "heilig verklaard" is ... maar waar praktisch niemand zich vervolgens aan houdt of kán houden.

Dan zouden we een stuk verder zijn, als daar eens op een normale, onderhoudende wijze over gesproken kon worden. Op de huidige manier jaagt men Nederlandse vervoerders het land uit, terwijl er geen enkele Nederlandse (CAO-)chauffeur mee is gediend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat ze maar oprotten naar Polen incl management, adm. en planning. Ook dat behelst die uitspraak natuurlijk. Het gaat erom van waaruit de hele zaak aangestuurd wordt.

Hendrikus, en nederlandse chauffeur had bij zulke bedrijven geen werk, en zullen het ook niet gaan krijgen.

want men in nederland wel heeft, is de verkoop, onderhoud, keuringen, verzekeringen, planners, inkomstenbelasting, huur gebouwen, etc etc.

en jij wil zelfs dat NL uitjagen?

Ik ben benieuwd of die uitgevlagde transporteur zonder Nederlands honk nog gemakkelijk in Nederland aan de bak komt. Verladers hebben hun transporteur graag dichtbij.

ohh ja denk jij dat. even los van mooij, maar puur naar de oostblokbedrijven kijkende.

die doen genoeg werk in west europa.

dus ik zou dat laatste maar niet tehard denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wel. En al zou die uitspraak op waarheid berusten,

De hele uitspraak in z'n verband is natuurlijk waanzin.

Maar dat weet dhr Hendrikus zelf ook wel. Ik zoek altijd naar dingen waar we het WEL over eens kunnen zijn .. Meer het constructieve type :cool: ... zeg maar ... :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar dat weet dhr Hendrikus zelf ook wel.

Ik vraag me af of Hendrikus dat wel weet, goed kans dat hij er heilig van overtuigd is dat er een dergelijke afspraak bestaat.

Nu is ie naar de kroeg, straks lezen we misschien wel meer van zijn gedachtes. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De hele uitspraak in z'n verband is natuurlijk waanzin.

Maar dat weet dhr Hendrikus zelf ook wel. Ik zoek altijd naar dingen waar we het WEL over eens kunnen zijn .. Meer het constructieve type :cool: ... zeg maar ... :p

Ik zie de grote bedrijven er als winaar uit komen Die lachen nu

Maar de kleine bedrijven zijn de verliezers

Als jij een postbus hebt als UZB kan het niet

Maar heb je een bedrijf in het Oostblok met een UZB in het bedrijf kan het wel.

En waar zit het verschil dan.

De rechter had veel beter na moeten denken Of had Europees moeten denken

Want het speelt over alle E.U. landen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zie de grote bedrijven er als winaar uit komen Die lachen nu

Maar de kleine bedrijven zijn de verleizers

Als jij een oostbus hebt als UZB kan het niet

Maar heb je een bedrijf in het oostblok met een UZB in het bedrijf kan het wel.

En waar zit het verschil dan.

Het FNV heeft de ziel toch allang verkocht aan het grootkapitaal?

Grote bedrijven hebben meerdere vestigingen. Bijvoorbeeld Niet alleen in Nederland, maar ook in Frankrijk, of Hongarije, of weet ik wat waar. Die verhuren die Poolse uitzendkracht niet aan één bepaalde vestiging in Nederland. Maar telkens aan de verschillende vestigingen, verdeeld over Europa ....

Dan is er geen "centje pijn". Dan krijgt het FNV er geen vinger achter en een Nederlandse rechter ook niet. Plus dat men ook nog eens een batterij aan juristen tegenover zich treft van zo'n groot bedrijf.

Maar ja .., dan hebben we het over dezelfde grote bedrijven waar ik hier al eerder over sprak. Die dreigen gewoon hun lidmaatschap van TLN of KNV op te zeggen. En trekken daarmee dan vervolgens de gehele Nederlandse CAO omver. Dus dat zal echt niet gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je moet ergens beginnen en onduidelijk is hoe de vlag er over 2-3 jaar bij hangt. Misschien betaalt het principe zich wel uit.

Laat ze maar oprotten naar Polen incl management, adm. en planning. Ook dat behelst die uitspraak natuurlijk. Het gaat erom van waaruit de hele zaak aangestuurd wordt.

Ik ben benieuwd of die uitgevlagde transporteur zonder Nederlands honk nog gemakkelijk in Nederland aan de bak komt. Verladers hebben hun transporteur graag dichtbij.

Dat is verleden tijd.Een verlader laat net zo gemakelijk een transporteur Leeg naar Nederland komen of het niks is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden