[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kromme schotelplaat (trailer)


Petruck

Recommended Posts

  • Forumlid
Als ik je nu begrijp ligt de lat bij de kingpen tegen de plaat en hoe verder je naar buiten komt krijg je een steeds groter ruimte er tussen (met andere woorden de plaat staat bol richting wegdek en niet richting laadvloer).

En als ik het begrijp licht de plaat bij de wig de dikte van de plaat onder het chassis en voor vlak als je de oprijplaat van 5 a 6 mm er afrekent dit zou betekenen dat of bij nieuwbouw met opzet er een kanteling in gemaakt is of de hele constructie is binnen in het chassis vervormt (wat ik bijna niet kan vatten).

Volgens mij meten zij daar verkeerd al zit de plaat scheef maakt niet uit zo lang er in een straal van 45cm rond de kingpen maar binnen die 3.5 licht, vroeger mochten er ook geen groeven in zitten hier word niet meer naar gekeken.

Klopt je begrijpt mijn beschrijving.....En ik hoop dat je gelijk heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 57
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Wat ik er van begrijp is de voorkant van de plaat naar beneden gekomen (zelfs nog 6 mm onder de plaat vanaf het kopschot). En is de achterkant van de plaat omhoog gekomen (12 mm boven de chassisbalken rond de plaat). Dit is dan een buiging die ontstaan kan zijn bij het in of uit rijden van een steile put, of bij te hard achteruit rijden bij aankoppelen.

@Johan: Als het allemaal zo afhangt van de mening van deze keurmeester, is het dan een optie om elders de oplegger te laten keuren?

Nee Marnix ik heb de andere foto's nog eens bekeken de de plaat van af het kopschot (oprijplaat) licht lager dan de kransplaat en bij de wig licht hij weer lager dan het chassis, dus net ander som.

Wij hebben hem vroeger ook wel iets gekanteld er ingelegd maar niet zo erg.

En wat je tweede punt betreft denk ik er ook zo over (misschien komt hij ook bij de Gamma je weet wel wat daar mee bedoelt word:D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je het niet eens bent met een afkeuring (of goedkeuring :rolleyes::rolleyes::rolleyes:) tijdens de APK kun je volgens mij een klacht indienen bij de RDW.
Eens, al is dit mijn 1e ervaring met een trailer keuren, en hoewel dit wel een zicht ding is weet ik niet goed de regelgeving.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee Marnix ik heb de andere foto's nog eens bekeken de de plaat van af het kopschot (oprijplaat) licht lager dan de kransplaat en bij de wig licht hij weer lager dan het chassis, dus net ander som.

Wij hebben hem vroeger ook wel iets gekanteld er ingelegd maar niet zo erg.

En wat je tweede punt betreft denk ik er ook zo over (misschien komt hij ook bij de Gamma je weet wel wat daar mee bedoelt word:D)

Eens , Marnix had hem volgens mij andersom begrepen.....enne Gamma ? Steile laadputten ;-)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt je begrijpt mijn beschrijving.....En ik hoop dat je gelijk heb.

Bol naar het wegdek toe is net het omgekeerde van wat er normaal gebeurt normaal met slijtage of belasting gaat hij bol naar de laadvloer staan, slijtage komt weinig voor bij een stuuras dit is bij een starre wel weer meer omdat hier de schotel onder de plaat draait en bij een stuuras niet alleen lengte slijtage i.v.m aan en afkoppelen.

Ik zit nu 25 jaar in de carrosseriebouw en wat je mij beschrijft ben ik 1x tegen gekomen (wat het bol staan dan) en dit is door een ongeval gebeurt waarbij de combinatie compleet met trekker aan de kop van de trailer was opgetild.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat je tweede punt betreft denk ik er ook zo over (misschien komt hij ook bij de Gamma je weet wel wat daar mee bedoelt word:D)

Volgens mij is de term "Gamma" bij ons op standplaats Emmeloord ontstaan. Het gaat over een specifieke garage met als motto "de echte doe-het-zelver kan niet zonder de Gamma":D

Als ik het goed begrepen heb, dan mogen we van hogerhand de term niet meer gebruiken. Maar met oplegger gerelateerde problemen zijn collega's altijd blij als ze naar Wolvega mogen:ok:

(al ben ik zelf de laatste 2x bij Gamma goed geholpen met kleinigheden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Trailer is door de keuring heen, en hoe....

Er waren een 2 tal euvels, banden en verlichting waar we zelf ook van vonden dat het gedaan moest worden.

Dit heb ik laten doen bij een gebruikte banden boer, deze had ook het euvel van de achteruitrijverlichting in 10 minutjes gevonden. (mijn vorige topic)

Uiteindelijk heb ik de verkoper van de trailer waar ie verleden jaar gekocht is gebeld, en die heeft me naar Renswoude gestuurd , (wel 90 km van Rotterdam)

Daar aangekomen, mocht ik hem gelijk afkoppelen voor de controle van de.......Kingpin, (En dacht nou gaat het komen hoor met de schotelplaat.)

De monteur kwam keurig met een soort lineaal waar al als een soort mal uitsparingen zaten. Echter voor ik goed en wel de cabine uit was, kreeg ik al een OK???:banaan: voor mij oren.

Uiteindelijk werd de trailer na c/a 45 minuten en het vervangen van 2 lampjes , en 2 veertjes goedgekeurd.

Dit in schril contrast van het andere bedrijf. (Ik denk wel dat de waarheid ergens in het midden ligt.)

Zefs het ontbreken van 1 stempelplaat onder 1 van de poten vond hij geen probleem.

Wel heb ik gewezen op de breuk van de as vang kabels. door dat er plastic omheen zit was dit echter niet goed te zien.

Tot mijn grote verbazing keek hij hier overheen of vond hij dit geen probleem. Om hier iets meer over te weten te komen ben ik van plan een nieuw topic te openen.

Ik ga dit Topic echter sluiten.

Echter niet zonder jullie onwijs te bedanken !!!!!

Hoewel het nu met een sisser is afgelopen, ben ik een stuk wijzer geworden over de schotelplaat, en niet onbelangrijke bijhorende stuurinrichting.

.......Petruck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden