[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe kan een scania hoger op de poten worden gezet zonder de vering aan te passen?


Domino

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn bakwagen heeft voor bladveren zitten. En een 8 tons vooras.

Maar zodra hij geladen is en er een beetje gewicht voorin komt (niet overbeladen), zakken de veren best wel door en hangt m'n uitlaat en spatlappen vrij dicht bij de grond.

De uitlaat heeft dan ook al meerdere malen kennis gemaakt met het wegdek. Ik ben er vaak wel op bedacht en gooi de luchtvering achter al omhoog als ik twijfel of ik het wel of niet red bij een drempel of rand van bv een laadkuil.

Nu zijn ze er bij m'n werk al over bezig wat de beste oplossing is, maar ik dacht ik vraag het hier nog eens. Wie weet heeft iemand "DE" oplossing.

Er zijn er een paar al genoemd:

* een extra veerblad, maar ik weet niet wat dat dat doet met het rijcomfort, of dat ik de auto dan binnenkort uit stuiter.

* blokken tussen het veren pakket en de as

* luchtvering, maar dat lijkt mij nogal ingrijpend en nogal kostbaar.

* en die laatste pot eronder weg :D dan is het probleem ook opgelost, maar ik denk niet dat dat goedgekeurd wordt :angel:;)

Maar alle goede ideeën zijn welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
waarom zet je geen maatje grotere banden op je vooras?

Dat is inderdaad ook een optie, al zijn de banden die er nu op zitten redelijk aan de maat, maar volgens mij zou het nog wel kunnen qua ruimte. Ik zal hem eens opperen op het werk, thnx!

En de spatlappen en uitlaat wat hoger zetten? Of desnoods een ander type uitlaat, is dat een optie?

Anders: stuggere vering. Je wilt de lege auto ook weer niet al te hoog op de poten hebben!

De spatlappen zijn wel hoger te maken, maar de uitlaat zit al op z'n hoogste. Daarboven zit 1 luchtketel en de accubak. En een andere soort uitlaat, weet ik niet of dat kan ivm de Emissie-eisen.

Ja dat was ook een optie, compleet andere veren geloof ik of een blad erbij. Maar ik weet niet wat beter is. Ook ivm het rij-comfort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit je verhaal maak ik op, dat er met de vering opzich niks mis is.

Als de vering goed is, dan gewoon grotere banden, en klaar.

De spatborden van een bakwagen(tje) zijn volgens mij gelijk aan de grote broer.

Je kan er zelfs V8 730 banden onderzetten.

Wel een V8 jas erbij vragen he. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Uit je verhaal maak ik op, dat er met de vering opzich niks mis is.

Als de vering goed is, dan gewoon grotere banden, en klaar.

De spatborden van een bakwagen(tje) zijn volgens mij gelijk aan de grote broer.

Je kan er zelfs V8 730 banden onderzetten.

Wel een V8 jas erbij vragen he. :p

Haha ik en een V8 jas?? Echt niet hoor ;) Maar ik zal zeker de grotere bandenmaat opperen op het werk. Geen idee of ze daar ook al aan hadden gedacht.

Dat scheelt een centimetertje, meer niet. En je kunt harder rijden dan de teller aangeeft, da's wel makkelijk;)

Het kan zo'n 5 cm schelen heb ik begrepen, en wat dat harder rijden, geldt alleen als ze op de achteras groter worden ;) Hooguit dat de EBS kan gaan zeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is niet moeilijk Dan blijven de banden droog bij regen En komt er geen En je kunt de voeten vegen bij in stapen.

Huub

ja... ik begreep ook al niet wat ie bedoelde? :confused:

Ik dacht dat Willem de enige was hiero die af en toe een biertje drinkt, maar ik ga nu toch twijfelen of Huub het ook niet stiekem doet ;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat de beste oplossing een opvulling ergens in de as, bijvoorbeeld tussen de veren en het chassis een paar blokken van een centimeter of 10 ofzo.

Even een off-topic vraag voor Kalakuski: Ik zie op de A1 altijd heel veel auto's rijden met thermo transit erop, zijn meestal kale witte scania's en volvo's met witte trailers en lichtblauwe reclame erop. Op jouw avatar staat ook thermo transit maar met hele andere reclame, werk je voor een charter of is dat de oude stijl van het bedrijf, of wellicht is het een heel ander bedrijf??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat scheelt een centimetertje, meer niet. En je kunt harder rijden dan de teller aangeeft, da's wel makkelijk;)

Als je ze oppomp scheelt het misschien een cm, maar anders is het verschil echt wel groter.

Wat domino al zegt, 5 cm scheelt dat zomaar.

Onze zomerbanden zijn een maatje kleiner als de winterbanden.

en zou je de trekasbanden veranderen, dan scheelt dat 7km/u. :ja:

@KevinV8, Die op me avetaar is in de oude kleuren, en die kleuren zijn bijna helemaal verdwenen.

Alles is nu maagdelijk wit. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Denk dat de beste oplossing een opvulling ergens in de as, bijvoorbeeld tussen de veren en het chassis een paar blokken van een centimeter of 10 ofzo.

Even een off-topic vraag voor Kalakuski: Ik zie op de A1 altijd heel veel auto's rijden met thermo transit erop, zijn meestal kale witte scania's en volvo's met witte trailers en lichtblauwe reclame erop. Op jouw avatar staat ook thermo transit maar met hele andere reclame, werk je voor een charter of is dat de oude stijl van het bedrijf, of wellicht is het een heel ander bedrijf??

Ja dat leek mij ook wel een mooie oplossing, maar ik weet niet waarom dat niet gedaan wordt.

Als het goed is kunnen ze een andere demper monteren,die zit dan onder de auto.

Dit hebben ze bij de auto waar ik mee rij ook gedaan

Ah dat is ook nog een optie! Gaat ook op het lijstje :) Maar heb je dan niet dat die pijp vanuit grote demper te laag hangt onder de auto? Want die hangt ook niet al te hoog...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat je met andere banden met je EBS en met de APK fout gaat.(kan misschien 1 maatje groter als deze binnen de grens gebied licht ) vul plaat tussen de blad veer en vooras zet direct ook geen zoden aan de dijk denk dat je met een andere uitlaat beter uit de voeten komt kan ook met een extra veerblad maar wordt dan wel stugger in zijn veren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Denk dat je met andere banden met je EBS en met de APK fout gaat.(kan misschien 1 maatje groter als deze binnen de grens gebied licht ) vul plaat tussen de blad veer en vooras zet direct ook geen zoden aan de dijk denk dat je met een andere uitlaat beter uit de voeten komt kan ook met een extra veerblad maar wordt dan wel stugger in zijn veren.

Ook geen vulplaat/blok zoals Kapitein Haak aangeeft? Van zo'n 8 cm?

Bij het bedrijf waar ik stage heb gelopen hadden ze ook 2 scania`s die dat probleem hadden.

Bij wijze van proef hebben ze toen bij de ene blokken van 8cm tussen de as en de veren gestoken en was :ok:

Goedkoop, simpel en doeltreffend;)

Goed om te horen, ik ga het zeker aangeven bij ze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij het bedrijf waar ik stage heb gelopen hadden ze ook 2 scania`s die dat probleem hadden.

Bij wijze van proef hebben ze toen bij de ene blokken van 8cm tussen de as en de veren gestoken en was :ok:

Goedkoop, simpel en doeltreffend;)

8cm dat is een groot blok als je zulke grote veerstroppen kunt krijgen die passen is het mogelijk moeten ze bij de Scania wel willen mee werken. (maar kom je met je stuurstang niet in de problemen of is hier ook een langere geplaatst)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn bakwagen heeft voor bladveren zitten. En een 8 tons vooras.

Maar zodra hij geladen is en er een beetje gewicht voorin komt (niet overbeladen), zakken de veren best wel door en hangt m'n uitlaat en spatlappen vrij dicht bij de grond.

Heeft u wel eens exact gewogen wat de wagen dan weegt onder de vooras?

waarom zet je geen maatje grotere banden op je vooras?

Ik weet niet wat er nu onder ligt.

Als het nu 385/55 R22,5 is zou men naar 385/65 R22,5 kunnen. Dat scheelt, uit m'n hoofd, een centimeter of 4 in hoogte (+8 cm in diameter). Als ik de avatat van Domino zo bekijk, lijkt het 385/55, dus de goedkopere 385/65 zou dan zeker een goede, simpele oplossing zijn.

Het kan zo'n 5 cm schelen heb ik begrepen, en wat dat harder rijden, geldt alleen als ze op de achteras groter worden ;) Hooguit dat de EBS kan gaan zeuren.

Ik weet niet wat er achterop ligt.

Als dat 315/70 R22,5 is dan is er niets aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kan toch wel eens "kwaad" worden om zukle topic's.

met start serieus met een vraag.

en ik denk dat ik toch echt de beste oplossing heb (simpel, maar hoevaak word het simpele niet over het hoofd gezien?)

op de vraag of de vering verder wel goed is, reageert domino niet, dus neem ik maar aan van wel.

en dan blijft men komen met blokken tussen de veren/as. je gaat daarmee de "vrijheid" van de vering begrenzen. en darna komt er dan waarschijnlijk een topic over het "bonken" van de auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

en dan blijft men komen met blokken tussen de veren/as. je gaat daarmee de "vrijheid" van de vering begrenzen. en darna komt er dan waarschijnlijk een topic over het "bonken" van de auto.

Ik denk dat u dan in de war bent met "blokken" tegen het doorslaan. Tussen de as en het chassis, en dan hebt u gelijk met dat "bonken".

Met blokken (slechts enkele centimeters) tussen as en veerblad verandert de veerkarakteristiek niet hoor. De veerbladen op zichzelf worden daar ook niet slapper of stugger van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De spatlappen zijn wel hoger te maken, maar de uitlaat zit al op z'n hoogste. Daarboven zit 1 luchtketel en de accubak. En een andere soort uitlaat, weet ik niet of dat kan ivm de Emissie-eisen.

Als ze die accubak en luchtketel verder naar achter plaatsen, dan kan de uitlaat dus wel een stuk hoger? Want als ik naar de foto kijk zit er verderop achter de fietsenvanger nog voldoende ruimte.

En wat Karel zegt, een keer meten hoeveel last er op de vooras komt beladen. Kan me haast niet voorstellen dat er meer dan 8 ton op staat, bij een bakwagen zal eerder de achteras overbelast raken, maar je weet nooit...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heeft u wel eens exact gewogen wat de wagen dan weegt onder de vooras?

Ik weet niet wat er nu onder ligt.

Als het nu 385/55 R22,5 is zou men naar 385/65 R22,5 kunnen. Dat scheelt, uit m'n hoofd, een centimeter of 4 in hoogte (+8 cm in diameter). Als ik de avatat van Domino zo bekijk, lijkt het 385/55, dus de goedkopere 385/65 zou dan zeker een goede, simpele oplossing zijn.

Ik weet niet wat er achterop ligt.

Als dat 315/70 R22,5 is dan is er niets aan de hand.

Nee ik heb nooit gemeten wat er exact voorop ligt maar ik kan me haast niet voorstellen dat ie daar zo zwaar overheen gaat, ik heb bij mijn weten zo ongeveer de "zwaarste" vooras en wel de meeste "problemen".

Die bandenmaten kloppen, ik kan altijd eens voorstellen voor andere banden, maar ik heb geen idee wat ze daar van vinden. Maar ik zal het zeker opperen.

ik kan toch wel eens "kwaad" worden om zukle topic's.

met start serieus met een vraag.

en ik denk dat ik toch echt de beste oplossing heb (simpel, maar hoevaak word het simpele niet over het hoofd gezien?)

op de vraag of de vering verder wel goed is, reageert domino niet, dus neem ik maar aan van wel.

en dan blijft men komen met blokken tussen de veren/as. je gaat daarmee de "vrijheid" van de vering begrenzen. en darna komt er dan waarschijnlijk een topic over het "bonken" van de auto.

De vering is verder prima (om daar nog even op te antwoorden :) ) , en wat Karel hieronder schrijft bedoelt men inderdaad ook met die blokken, die doen niks met de vering zelf.

Ik denk dat u dan in de war bent met "blokken" tegen het doorslaan. Tussen de as en het chassis, en dan hebt u gelijk met dat "bonken".

Met blokken (slechts enkele centimeters) tussen as en veerblad verandert de veerkarakteristiek niet hoor. De veerbladen op zichzelf worden daar ook niet slapper of stugger van.

Destijds door de dealer voorgesteld en ook omgebouwd. :p

Wie weet wat zij ervan zeggen, kan het altijd eens voorleggen.

Als ze die accubak en luchtketel verder naar achter plaatsen, dan kan de uitlaat dus wel een stuk hoger? Want als ik naar de foto kijk zit er verderop achter de fietsenvanger nog voldoende ruimte.

En wat Karel zegt, een keer meten hoeveel last er op de vooras komt beladen. Kan me haast niet voorstellen dat er meer dan 8 ton op staat, bij een bakwagen zal eerder de achteras overbelast raken, maar je weet nooit...

Ik kan door middel van sensoren zien hoeveel er op de achteras staat, maar niet op de vooras. Maar wat ik al schreef, lijkt het mij ook niet dat die te zwaar belast wordt.

Er hangt tegenwoordig ook een opbergkist aan die kant, maar ik zal morgen eens kijken hoeveel ruimte er overblijft om misschien e.a. te verplaatsen.

Maar ik weet dan ook weer niet hoe dat zit met eventuele garanties enzo van Scania uit, als je dat gaat verbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden