[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bakken afnetten


Kapitein Haak

Recommended Posts

  • Forumlid

Kom eens een dagje betonpuin rijden, Harm. Je zal je verbazen.......

 

Zo te zien heeft dit toaal geen nut. Alles lijkt met betonijzer in elkaar gehaakt te zitten. Het enige wat je bereikt is dat het net aanvlarden is als je het er af haalt.

 

Zolang er geen zand afstuift hoeft dergelijke lading niet afgedekt te worden, maar voor je een agent zo iets aan zijn verstand gebracht hebt ben je te laat om nog te kunnen lossen.

 

Zolang desbetreffende agent niet op de vrachtwagen is geklommen om te constateren of het er daadwerkelijk niet af kan vallen zal, zeker als de chauffeur daar wel opnames van gaat maken, het aanvechten zeker een grote kans van slagen hebben. Indien deze hork van een chauffeur zorgt voor de juiste verdediging.

 

Als hij slim was dan zorgde hij er voor dat die agent OP de wagen ging kijken of het daadwerkelijk er niet af kan vallen. En daat een plaatje van maken. Kon ie nog een leuk puntje aandragen bij de rechter. Iets met val beveiliging.

 

Deze fries denkt dat ie slim is, maar laat duidelijk horen dat ie dat niet is. Een agent heeft altijd gelijk, althans dat willen ze graag hebben. Zo te horen heeft er zich voorafgaand aan het filmpje al heel wat afgespeeld.

De chauffeur heeft gelijk in zijn verhaal, maar weet duidelijk niet wanneer ie zijn bek dicht moet houden. Duidelijke foto's maken het liefst met agent in beeld en dan aanvechten is de enige oplossing.

 

Maar een kleed er over had ik ook niet gedaan. Dan had ik de bak er terplaatse afgezet en was weg gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je wint het toch niet... Bewijs maar eens (..) dat het er niet af kan vallen. Kun je niet...

Een agent heeft in principe altijd gelijk en de wet staat aan zijn kant: De vracht moet afgedekt zijn.

Dat de agent dezelfde vracht met een simpel netje wel laat rijden is eigenlijk grote kolder: Een gewoon net houdt brokken steen of beton echt niet tegen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit gaat de chauffeur nooit winnen Dit is gewoon afrekenen de lading moet gewoon afgenet zijn kweet ook wel dát zo'n net een brok steen niet tegen houdt  

 

En de agent hoeft niet op de auto te klimmen hij kan dat zo zien tis klein bakje 

 

Voor 260 euro is tie gesteld :D 

bewerkt door road train
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oh jawel hoor, je heb zeker een kans.

 

Bij ons hebben ze al enkele keren de boete aangevochten en gewonnen. De rechter oordeeld heel snel als desbetreffende agent niet de lading terplekke heeft gecontroleed. Dus op de bak gekeken.

 

Zelfs de boete voor 2 betonpoeren van 11 ton per stuk op een 15 kuubs bak werd zonder meer vernietigd. Zat geen ketting over, en geen kleed. 

 

het is het zelfde verhaal als met te snel rijden, zonder goede meetapparatuur mogen ze je ook niet zo maar beboeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei steenhaas1:

 Nee, lading mag er niet af kunnen vallen.

Daarom vind ik het raar dat bij veewagens de beesten naar buiten kunnen schijten, da's toch ook verlies van lading? ;)



Nou als er toevallig een goed oplet, dan ben je ook aan de beurt.

Collega destijds in Duitsland bekeurd omdat er kippeveren uit waaide.

Blijft lastig, maar kippen in een potdichte bak gaat hem niet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
22 minuten geleden zei steenhaas1:

 Daarom vind ik het raar dat bij veewagens de beesten naar buiten kunnen schijten

 

8 minuten geleden zei ouwe:

Collega destijds in Duitsland bekeurd omdat er kippeveren uit waaide.

Nou... even terzijde dan maar: eerder deze week haalt mij een veewagen in met een behoorlijk dikke straal er achter uit lopend.

Heb je toch de hele voorruit (eigenlijk de hele voorkant) onder de zeik zitten!

 

Wat het filmpje betreft: ik denk dat in de huidige tijd, waarin de mening van de heren agenten steeds meer bindend verklaard wordt, je gewoon dat netje van de Gamma er overheen moet gooien. Alleen maar om van het gezeik af te zijn en dat soort discussies te voorkomen. Dat het geen brokken beton houdt ziet iedereen, maar je hebt aan de regels voldaan en "die paar gele strepen" kunnen gewoon tevreden op zoek naar boeven :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ga je niks aan hebben met een vrachtje zand of puin, Maarten. Zal toch minimaal een kleed moeten zijn. Maar is al ik een half volle 40 kuubermop moet halen gaat er ook geen kleed of net over. Ongeacht het product er in zit. Simpelweg omdat ik dat niet ga redden op 3 meter hoogte.

 

Wetgever is duidelijk, je mag geen kans hebben op afvallende lading. En hoe je dat doet is jouw probleem.

 

Stenenwagens, aardappelwagens en bietenwagens hoeven ook geen lading af te dekken. Zolang ze maar niet tot de rand laden mag er wel een kop op zitten. Maar weg rollende/glijdende lading moet te alletijde achter de rand blijven liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Teddybeer:

aardappelwagens en bietenwagens hoeven ook geen lading af te dekken. Zolang ze maar niet tot de rand laden mag er wel een kop op zitten. Maar weg rollende/glijdende lading moet te alletijde achter de rand blijven liggen.

Ze moeten wel de lading af dekken. 

Zelfs  díe boeren in de maïs tijd ze doen het niet maar moet wel 

:ja:  vraag het maar eens een keer aan zo'n sheriff als ze je un keer aan de kant zetten..... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mais waait weg door de rijwind. Ooit al eens een aardappel of een suikerbiet zien weg waaien?  En tuurlijk verteld zo een sherrif je dat je alles moet afdekken.

Maar je moet niet alles geloven wat mensen je proberen wijs te maken. word je knettergek van als je dat doet.

bewerkt door iveco 35c17
  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Teddybeer:

Kom eens een dagje betonpuin rijden, Harm. Je zal je verbazen.......

Dat hoef ik niet Teddy, bij Klok Containers uit Rotterdam en Jan Verboon uit Den Haag heb ik bijna vier jaar lang als er geen werk met de botser was op een containerauto gereden. En wij reden hoofdzakelijk al het afval beton weg wat bij de aanleg van de N14 en metrolijn bij de Beneluxtunnel over bleef. En regelmatig wanneer een collega niet had afgenet reden er mensen tot aan de zaak achter hem aan omdat ze werden gezandstraald. Maar ook mensen waar complete stukken afgebroken beton gewoon nog op de auto lagen, omdat het volgens hem niet kon breken of schuren.

 

8 uur geleden zei Leeuw:

Dat de agent dezelfde vracht met een simpel netje wel laat rijden is eigenlijk grote kolder: Een gewoon net houdt brokken steen of beton echt niet tegen...

Dat is ook kolder, want in de wet staat ook welk net bij welke lading dient te worden gebruikt. 

 

6 uur geleden zei Teddybeer:

Bij ons hebben ze al enkele keren de boete aangevochten en gewonnen. De rechter oordeeld heel snel als desbetreffende agent niet de lading terplekke heeft gecontroleed. Dus op de bak gekeken.

Dat gaat hier niet op, de lading steekt ver boven de laadruimte uit en is dus vanaf de grond te zien.

 

5 uur geleden zei steenhaas1:

Daarom vind ik het raar dat bij veewagens de beesten naar buiten kunnen schijten, da's toch ook verlies van lading? ;)

Dan heb jij die aflevering van Blik op de Weg niet gezien die helemaal over ladingzekeren ging. Waar ze achter een veewagen reden waar alles gewoon uitloopt, die kreeg gewoon een boete.

En met een veewagen kun je die boete tweeledig krijgen, een voor de lading en een voor het milieu.

Overigens in diezelfde aflevering kreeg een koelwagen waar vocht uitliep ook gewoon een boete.

 

3 uur geleden zei Teddybeer:

Stenenwagens, aardappelwagens en bietenwagens hoeven ook geen lading af te dekken. Zolang ze maar niet tot de rand laden mag er wel een kop op zitten. Maar weg rollende/glijdende lading moet te alletijde achter de rand blijven liggen.

Daarom rijden AB en collegabedrijven tegenwoordig ook allemaal met zeiltje dicht als ze de polder in komen. Hier op de snelweg rijdt een agent die niets te maken heeft met wat de chauffeur erover heeft te melden. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat wetsartikel ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

 

Dat  AB Texel, en al die andere aardappel/uienboeren er een kleedje over trekken heeft meer te maken met het feit dat de verwerker dit eist dan dat er een veldwachter staat te loeren die denkt dat ie zijn kerstbonus moet veiligstellen.

 

Momenteel rijden er af en toe ook wel eens een paar bietentrucks ( hoofdzakelijk Post en Post-Haveman) geladen door de polder. Hoeveel dekken daar de vracht vanafzolang de fabriek dat niet eist vanwege de temperaturen? Niet 1, of ze doen onderweg het kleed er al weer af, want ik zie ze er nooit mee rijden als ze Lemmer voorbij zijn. Dus dat zal dan wel prijsschieten zjn voor die dienders in de polder. Simpelweg opwachten bij de ketelbrug en kassa.....

 

Het zelfde geldt voor de aardappelauto's voor AVEBE. Zolang het geen wintersweer is komt daar geen kleed over. En roep niet dat er in deze regio geen controle is. Iets met Brinkhuizen.........

 

Dat die lading boven de rand uitsteekt zegt niks over de kans van afvallen.mje kan in de film zien dat het betonpuin is, wat niet met de vergruizer is behandeld. Dus het zit nog aan elkaar vast door middel van het betonijzer. Dat valt er nooit af.

 

Ook bij ons proberen ze het wel eens te verhalen dat er schade is vanwege afvallend puin. Zelfs als je dat al weken niet hebt gereden. Dus geloven doe ik al die claims niet gelijk. Wat niet wil zeggen dat er geen chauffeurs zijn waar niets van de bak alf zal (kunnen) vallen.

 

Maar het is niet zonder meer zo dat meneer/mevrouw de agent onvoorwaardelijk gelijk heeft, maar je zal bij een bezwaar zeker goed je gelijk moeten kunnen aantonen.

 

En gezien zijn verbale vaardigheden in dit filmpje gaat dat helemaal goed komen. LOLLOLLOLLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HIT:

Dan heb jij die aflevering van Blik op de Weg niet gezien die helemaal over ladingzekeren ging. Waar ze achter een veewagen reden waar alles gewoon uitloopt, die kreeg gewoon een boete.

En met een veewagen kun je die boete tweeledig krijgen, een voor de lading en een voor het milieu.

Overigens in diezelfde aflevering kreeg een koelwagen waar vocht uitliep ook gewoon een boete.

 

 

 

 

 

Maar het is bij (bijna) elke veewagen mogelijk en die krijgen alleen een bekeuring bij een heterdaadje, de wet is dus niet voor iedereen gelijk.

Net als bij sleepdiensten die nemen een auto op lepel, alarmverlichting aan en rijden maar, als een niet professionele sleper betreft krijgt die een bekeuring.

Zeker in deze tijd is het toch technisch goed mogelijk om je sleep van deugdelijke tijdelijke verlichting te voorzien, als je kijkt wat voor materiaal ze aan boord hebben zou er een paar lampen wel bijpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ klopt. Veel sleepdiensten denken ook zonder niwo voertuigen te mogen vervoeren vanaf de opslag nat en garage, terwijl ze alleen de eerste berging zonder mogen. 

33 minuten geleden zei Leeuw:

 

Laat maar zien dan...

 Ik heb geen feitenboekje online kunnen vinden, maar in mijn tijd stond er " een voor de lading afdoende manier van zekeren en/of afdekken " 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei steenhaas1:

Net als bij sleepdiensten die nemen een auto op lepel, alarmverlichting aan en rijden maar, als een niet professionele sleper betreft krijgt die een bekeuring.

Zeker in deze tijd is het toch technisch goed mogelijk om je sleep van deugdelijke tijdelijke verlichting te voorzien, als je kijkt wat voor materiaal ze aan boord hebben zou er een paar lampen wel bijpassen.

 

Als de alarmverlichting van het af te slepen voertuig nog werken én de hoofdverlichting van de sleepwagen zichtbaar is voor het overige verkeer (dus, hoog geplaatst aan achterzijde cabine bijvoorbeeld) dan mag er toch, legaal, gesleept worden?

 

Zo'n balk met verlichting en zuignappan voor op de achterruit zie je inderdaad niet vaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei HIT:

 Ik heb geen feitenboekje online kunnen vinden, maar in mijn tijd stond er " een voor de lading afdoende manier van zekeren en/of afdekken " 

Feitenboekje heb ik ook niet gevonden.

 

Wel het wetsartikel. Staat precies omschreven welke lading je op welke wijze moet afdekken.:p

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2017-05-07#Hoofdstuk5_Afdeling18_Paragraaf0_Artikel5.18.6

image.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden