[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wat gaat dit wel niet kosten


stille Willie 57

Recommended Posts

Noem eens wat bedragen dan Willem,wat heb je zo per uur?hoeveel brutto en hoeveel netto??

En wat heb je dan per 24 uur aan onkosten vergoeding???

als je geen bedragen noemt weten wij t niet en kunnen we ook niet vergelijken`.

dat jij veel uren kunt werken hebben we al begrepen,:D:D, wij zijn aan regels gebonden en als we die regels niet respecteren kost dat meer aan boetes dan dat t opbrengt.

Of laat ik de vraag anders stellen:wat heeft een Finse chauffeur die tussen Noorwegen en Finland werkt als hij van maandag t/m vrijdag 60 uur werkt?

En hoeveel extra als hij op zaterdag of op zondag werkt?

Als je dat ons laat weten krijgen we een helderder beeld over jullie.

Gr Peter.

Peter ik zal je zo een pm sturen met die gegevens.

De reden waarom dat niet op het forum plaats, is om de reden als ik vraag wat men in Nl nu verdient/krijgt, ik als antwoord krijgt, zie de CAO. :hamer:

Het werk is hier niet zoveel anders als bij jullie hoor. De uren die ik hier kan maken, kan ik bij jullie ook wel maken.

Nl is een tolerant land. Scandinavie is dat zeker niet. Fout is ook echt fout. De boete bedragen zijn misschien zo hoog niet, maar een rijverbod nekt je veel meer.

Een voorbeeldje. Met een tweede kaart gepakt worden in DK kost 8000€. In Noorwegen kost dat 1200€ maar mag je 3 maanden het land niet in.

Een finse chauffeur die Noorwegen rijd heeft minder als een Noor die Finland rijd. Daarom rijd er zelden tot nooit een Noor op Finland.;)

Of je het van maandag tot vrijdag doet, of van donderdag tot maandag maakt niet uit. Die toeslagen kent men niet. Nu lieg ik eigelijk, want als je heel goed zoekt, dan bestaat er wel een dergelijke regeling, maar er is niemand die dat betaalt.

Tussen dag of nacht werk zit ook geen verschil. Zoals ik eerder schreef, er word bedrag x per uur betaald, ongeacht waneer je dat uur werkt.

Aan het eind van het jaar krijgen wij een belastingkaart, daarop staat hoeveel belasting er ingehouden gaat worden. Deze kaart geef je aan je werkgever, en die houd die belasting in, en draagt die af.

Ik heb wel eens eerder geschreven dat ik 8% belasting betaald. Dat klopte ook wel, omdat ik normaal zomers niet of nouwlijks werkt. Echter werk ik nu veel en veel meer, en kom ik boven een grens. De gemiddelde grens van inkomen van laatste jaar. Boven dat bedrag schiet de belasting omhoog, dat bedrag staat ook op die belastingkaart. Dus het komt niet als een verrassing.

Ik betaal op dit moment 25%. Aan het eind van het jaar word er gekeken, en verrekent. En daarna volgt er teruggave, of moet er betaald worden.

Teruggave gebeurt altijd in de december maand van het jaar erop. Aanstaande december krijg ik ergens rond de 350€ terug gestort. Dat weet ik al sinds feb. Zou ik moeten betalen, wet ik dat ook in feb al, en heb ik tot eind van het jaar de tijd om dat terug tebetalen.

Als de belastingkaart komt, staan daar de bedragen op. verwacht je meer of minder tegaan werken, dan kan je het belasting % laten aanpassen.

Zoals ik schreef, ik betaal nu 25%. In het begin van het jaar was dat 8%. Tot ik over de grens ging.

Stel dat peggel het licht ziet, en we gaan samenwonen. Ik raak dat helemaal verliefd, en wil eigelijk helemaal niet meer aan het werk.

Ik laat dat me belastingkaart voor volgend jaar vastliggen op bv 10%. Ik ga dan krap aan 40uurtjes per week werken, en zal dan in dec 2013 een flink bedrag terug krijgen, omdat ik teveel betaald heb. Of als je het andersom ziet, teweinig verdient heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
bv huisman gaat ook met een adres of tig naar amsterdam, heen en terug ben je toch al gauw een uurtje of 6 mee zoet en er tig adressen uitgooien in 4uur en van klantje naar klantje rijden, misschien nog wat retour laden, kom je volgens mij niet uit met je arbeidstijd, maar wel volgens het rijtijdenbesluit.

Daar heeft Huisman een andere oplossing voor gevonden. Apeldoorn-Amsterdam is niet zo ver, en dan rijden er s'avonds 2 lzv's van Veendam naar Apeldoorn;)

Zowieso zie je in de doosjes/palletjes distributie veel samenwerking tussen vervoerders in verschillende regio's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peter ik zal je zo een pm sturen met die gegevens.

De reden waarom dat niet op het forum plaats, is om de reden als ik vraag wat men in Nl nu verdient/krijgt, ik als antwoord krijgt, zie de CAO. :hamer:

Het werk is hier niet zoveel anders als bij jullie hoor. De uren die ik hier kan maken, kan ik bij jullie ook wel maken.

Nl is een tolerant land. Scandinavie is dat zeker niet. Fout is ook echt fout. De boete bedragen zijn misschien zo hoog niet, maar een rijverbod nekt je veel meer.

Een voorbeeldje. Met een tweede kaart gepakt worden in DK kost 8000€. In Noorwegen kost dat 1200€ maar mag je 3 maanden het land niet in.

Een finse chauffeur die Noorwegen rijd heeft minder als een Noor die Finland rijd. Daarom rijd er zelden tot nooit een Noor op Finland.;)

Of je het van maandag tot vrijdag doet, of van donderdag tot maandag maakt niet uit. Die toeslagen kent men niet. Nu lieg ik eigelijk, want als je heel goed zoekt, dan bestaat er wel een dergelijke regeling, maar er is niemand die dat betaalt.

Tussen dag of nacht werk zit ook geen verschil. Zoals ik eerder schreef, er word bedrag x per uur betaald, ongeacht waneer je dat uur werkt.

Aan het eind van het jaar krijgen wij een belastingkaart, daarop staat hoeveel belasting er ingehouden gaat worden. Deze kaart geef je aan je werkgever, en die houd die belasting in, en draagt die af.

Ik heb wel eens eerder geschreven dat ik 8% belasting betaald. Dat klopte ook wel, omdat ik normaal zomers niet of nouwlijks werkt. Echter werk ik nu veel en veel meer, en kom ik boven een grens. De gemiddelde grens van inkomen van laatste jaar. Boven dat bedrag schiet de belasting omhoog, dat bedrag staat ook op die belastingkaart. Dus het komt niet als een verrassing.

Ik betaal op dit moment 25%. Aan het eind van het jaar word er gekeken, en verrekent. En daarna volgt er teruggave, of moet er betaald worden.

Teruggave gebeurt altijd in de december maand van het jaar erop. Aanstaande december krijg ik ergens rond de 350€ terug gestort. Dat weet ik al sinds feb. Zou ik moeten betalen, wet ik dat ook in feb al, en heb ik tot eind van het jaar de tijd om dat terug tebetalen.

Als de belastingkaart komt, staan daar de bedragen op. verwacht je meer of minder tegaan werken, dan kan je het belasting % laten aanpassen.

Zoals ik schreef, ik betaal nu 25%. In het begin van het jaar was dat 8%. Tot ik over de grens ging.

Stel dat peggel het licht ziet, en we gaan samenwonen. Ik raak dat helemaal verliefd, en wil eigelijk helemaal niet meer aan het werk.

Ik laat dat me belastingkaart voor volgend jaar vastliggen op bv 10%. Ik ga dan krap aan 40uurtjes per week werken, en zal dan in dec 2013 een flink bedrag terug krijgen, omdat ik teveel betaald heb. Of als je het andersom ziet, teweinig verdient heb.

dat is volgens mij een logisch antwoord, daar het cao boekje op het www wel te vinden is.

maar waar vind ik de cao van scandinavie??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is volgens mij een logisch antwoord, daar het cao boekje op het www wel te vinden is.

maar waar vind ik de cao van scandinavie??

Nou Wirtjo, op dat zelfde hele grote www. :bey:

Ik heb jarenlang in Nl gewoont en gewerkt. Bij een baasje die CAO betaalde. Ik ben daarom nog wel een beetje bekent met de Nederlandse CAO. Ook al zijn de bedragen nu anders, maar het principe niet.

Ik woon en werk ondertussen al weer wat jaartjes in Finland, en daardoor is het me hier wel duidelijk geworden.

Ondanks dat ik wekelijks door Zweden rijd, heb ik er daar geen goed beeld van. Heb wel ergens een plaatje, maar duidelijk is het me niet. Is voor mij verder ook niet intresant, omdat ik weet dat het salaris daar beduidelijk lager ligt.

Ons hoordkantoor zit in Denemarken, en aangezien ik daar wekelijks komt, en ik nogal wat deense charters als collega's heb, en Denemarken op zich wel een intresanat land is, omdat ze tot de duurst betaalde chauffeurs van europa behoren, weet ik onder tussen wel hoe de betaling in Denemarken in elkaar zit.

De hoofdmoot van ons werk ligt echter in Noorwegen. En dat de Noren dik betaalt worden zal bekent zijn. Men wil graag dat ik over stapt naar de Noorse bv, iets wat ik wijger.

Ik ben echter goed op de hoogte wat de Noorse "CAO" inhoud.

Ik heb echter ook Poolse en Estische collega's, en heb een aardig idee wat die verdienen, of hoe de betaling daar in elkaar zit.

Als ik dan de plussen en minnen tegen elkaar afweegt, dan ben IK in Finland het beste thuis. Ondanks dat we niks in Finland doen.

Terug komend op de vraag, want verdien je nou in Nl.

Ja zie CAO. Dat is wat men zou horen teverdienen. Maar dat vroeg ik niet.

Ik hoor van alles, en dat vele niet volgens de CAO betaalt worden weet ik al jaren.

Neem alleen het schrappen van de uren maar. Wat is schrappen? 1 uurtje? 5 uurtjes? 10 uurtjes?

Dat er ondertussen vele ondertussen voor een maandsalris aan de gang zijn weet ik allang.

Het probleem in Nl is dat er een taboe hangt op het salaris. En weet je waarom? (volgens mij dan) men durft het niet tezeggen, omdat ze weten dat het niet klopt. :ja:

Als je daadwerkelijk volgens CAO betaald word, dan kan je toch rustig schrijven hoeveel je over gemaakt krijgt per maand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Dezelfde vraag,die ik net aan Willem stelde,ook voor jou,het lijkt me wel wat als we eens van de bronnen horen hoe een salaris is samengesteld.

Overigens dat jij met de bus geen tachograafplicht hebt is niks uitzonderlijks hoor;

....

Dat weet ik Peter, ik wil enkel aangeven dat "het leven" er een stuk prettiger op geworden is nu ik die schijven niet meer HOEF te gebruiken.

Overigens, op de Rode Kruis ambulance waar ik af en toe op rij gebruiken we de tacho wel, als eventueel bewijslast bij ongelukken.

Maar dan zou het ook leuk zijn als wij jouw vergelijking eens kunnen zien. Dus mag jij ook met de billen bloot Peter!

Een BUSchauffeur zit in Noorwegen, afhankelijk van opleiding en ervaring op een bruto bedrag van tussen de ca NOK. 150,- en NOK. 170,- per uur. Zoek zelf de koers maar op.

( in de noorse bus cao is een afspraak gemaakt om een opleiding te volgen (soort nascholing). Indien de chauf deze heeft doorlopen ( 4 modules) krijgt hij er ca 12 kroon per uur bij en kom je rond de 170 uit).

Een gemiddelde werkweek van 37 1/2 uur. Weinig tot geen overuren (indien in geregeld vervoer). Een kleine toeslag bij " rare" tijden, maar daar wordt je niet rijk van.

Maar, ondanks een 35% belasting wat eraf gaat, blijft er redelijk veel over, daar de "overige" belastingen meevallen. Nagenoeg geen inhoudingen behalve die 35 %. Betaal een fractie aan ziektekostenverzekering, geen AOW inhouding, een klein deel in de personeelspot.

Daarnaast zijn de gemeentelijke belastingen zeer laag te noemen. Hierdoor blijft mijn netto besteedbaar inkomen vrij redelijk.

Ondanks dat we een BTW hebben van 24% en 14% in de supermarkt, ondanks dat je voor een brood ruim 3,5 euro betaald!!! is het loon redelijk te noemen!

Wat de vrachtwagenchauffeurs hier krijgen, weet ik niet, dat hangt sterk af van welk bedrijf. Ze zitten veel op daggeld, zoals Willem al aangaf. Daarnaast, de schaarse internationale chauffeur, hebben tot Padborg een bepaald tarief en dan verder weer zuidelijker een toeslag....

Bij ons zitten de vrachtwagenchauffeurs op minder dan de busdrivers, maar doordat ze meer uren maken komen ze redelijk gelijk uit. Wij worden in iedergeval per uur betaald, geen vast loon en de baas weet niets van een rood potlood af, wordt niet gestreept en omdat er altijd volk in de bus kan zitten krijgen we ALLE uren die wij in dat hok doorbrengen betaald, pauze ook!

Hoop dat een en ander duidelijk is. Ik ga geen preciese bedragen noemen want in Nederland wordt ook altijd zo geheimzinnig over loon gedaan. En vaak zegt men " staat in de CAO" maar recht hebben op en krijgen van is een groot verschil en wanneer men geen bedragen wilt noemen denk ik meestal dat er dus geen CAO betaald wordt.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Wirtjo, op dat zelfde hele grote www. :bey:

Ik heb jarenlang in Nl gewoont en gewerkt. Bij een baasje die CAO betaalde. Ik ben daarom nog wel een beetje bekent met de Nederlandse CAO. Ook al zijn de bedragen nu anders, maar het principe niet.

Ik woon en werk ondertussen al weer wat jaartjes in Finland, en daardoor is het me hier wel duidelijk geworden.

Ondanks dat ik wekelijks door Zweden rijd, heb ik er daar geen goed beeld van. Heb wel ergens een plaatje, maar duidelijk is het me niet. Is voor mij verder ook niet intresant, omdat ik weet dat het salaris daar beduidelijk lager ligt.

Ons hoordkantoor zit in Denemarken, en aangezien ik daar wekelijks komt, en ik nogal wat deense charters als collega's heb, en Denemarken op zich wel een intresanat land is, omdat ze tot de duurst betaalde chauffeurs van europa behoren, weet ik onder tussen wel hoe de betaling in Denemarken in elkaar zit.

De hoofdmoot van ons werk ligt echter in Noorwegen. En dat de Noren dik betaalt worden zal bekent zijn. Men wil graag dat ik over stapt naar de Noorse bv, iets wat ik wijger.

Ik ben echter goed op de hoogte wat de Noorse "CAO" inhoud.

Ik heb echter ook Poolse en Estische collega's, en heb een aardig idee wat die verdienen, of hoe de betaling daar in elkaar zit.

Als ik dan de plussen en minnen tegen elkaar afweegt, dan ben IK in Finland het beste thuis. Ondanks dat we niks in Finland doen.

Terug komend op de vraag, want verdien je nou in Nl.

Ja zie CAO. Dat is wat men zou horen teverdienen. Maar dat vroeg ik niet.

Ik hoor van alles, en dat vele niet volgens de CAO betaalt worden weet ik al jaren.

Neem alleen het schrappen van de uren maar. Wat is schrappen? 1 uurtje? 5 uurtjes? 10 uurtjes?

Dat er ondertussen vele ondertussen voor een maandsalris aan de gang zijn weet ik allang.

Het probleem in Nl is dat er een taboe hangt op het salaris. En weet je waarom? (volgens mij dan) men durft het niet tezeggen, omdat ze weten dat het niet klopt. :ja:

Als je daadwerkelijk volgens CAO betaald word, dan kan je toch rustig schrijven hoeveel je over gemaakt krijgt per maand?

zal eens gaan zoeken op dat grote www naar de cao van scandinavie cq finland (hoop wel dat het te lezen is daar mijn talenkennis niet verder komt dan nederlands , duits , engels en vooral niet vergeten gronings:D)

dat er een taboe op de centen hangt is al jaren zo, vroeger(wat is vroeger) reed ik na een overname voor vos oss , verhalen te over en dan met name over uren niet betalen, gooide je dan een loonstrook op tafel moesten ze allemaal schijten of hadden het anders druk, maar geen tijd om hun loonstrook te halen.

zal volgens sommigen nou ook niet bij de beste baas/werkgever werken, maar er wordt conform cao betaald en NIKS gestreept.

men moet niet altijd naar een ander kijken maar tevreden zijn met wat je hebt en als dat niet genoeg is moet je ander werk zoeken, anders doe je je zelf tekort

ps: als jij wilt weten wat ik verdien stuur maar een pb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stel dat peggel het licht ziet, en we gaan samenwonen. Ik raak dat helemaal verliefd, en wil eigelijk helemaal niet meer aan het werk.

Ik laat dat me belastingkaart voor volgend jaar vastliggen op bv 10%. Ik ga dan krap aan 40uurtjes per week werken, en zal dan in dec 2013 een flink bedrag terug krijgen, omdat ik teveel betaald heb. Of als je het andersom ziet, teweinig verdient heb.

Als Peggel dan gewoon in Finland blijft werken en met jouw 40 uurtjes + het statiegeld,,kunnen jullie daar leven als Le bon Dieu en France.:D:DLOLLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn hier weinig containers tevervoeren. Ze zal het in de vis moeten zoeken, en daardoor een viswijf worden. :zegtniets:

Me/het bier koop ik statiegeldvrij, dus dat gaat niet op.

Peggel geloof niet in sprookjes, dus laat staan in een sprookjeshuwlijk.

Nee, ik heb de hoop op Peggel maar opgeven. Misschien dat Arjan er wat in ziet. :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De reden waarom dat niet op het forum plaats, is om de reden als ik vraag wat men in Nl nu verdient/krijgt, ik als antwoord krijgt, zie de CAO. :hamer:

Het werk is hier niet zoveel anders als bij jullie hoor.

Maar dan zou het ook leuk zijn als wij jouw vergelijking eens kunnen zien. Dus mag jij ook met de billen bloot Peter!

Hoop dat een en ander duidelijk is. Ik ga geen preciese bedragen noemen want in Nederland wordt ook altijd zo geheimzinnig over loon gedaan. En vaak zegt men " staat in de CAO" maar recht hebben op en krijgen van is een groot verschil en wanneer men geen bedragen wilt noemen denk ik meestal dat er dus geen CAO betaald wordt.....

Ik maak geen punt van mijn inkomsten hoor,er is niks geheimzinnigs aan,als je weet hoeveel uren iemand werkt,is dat niet zo moeilijk uit te rekenen.

Ik ben sinds april 2008 in het pre pensioen en heb een jaarlijkse uitkering van rond de € 31500 brutto per jaar,dat is 85% het gemiddelde van de laatste 3 jaar met een max van 10 overuren,wat daar netto van overblijft is voor ieder individu verschillend omdat het belastbaar loon niet voor iedereen t zelfde is.

IK mag overigens zoveel bijverdienen als ik wil,ik moet er wel belasting over betalen natuurlijk.

En heb momenteel een paar pannetjes op t vuur staan,hoewel dat om prive redenen op een laag pitje staat.

Toen ik nog Full time werkte bij BAS logistics had ik het laatste jaar dat ik volledig gewerkt heb iets van rond de € 40 000(volgens mijn jaaropgave) dat is dus zonder de onkostenvergoeding,maar die zie ik niet als loon,als je er wat van overhoud is t leuk.

IK heb altijd ongeregeld internationaal gereden en ben altijd in E6 betaald geweest,momenteel is dat €14,15 per uur.

De hele cao met salarisschalen kun je hier lezen:

http://www.salaris-informatie.nl/images/stories/CAO/beroepsgoederenvervoer/CAO_beroepsgoederenvervoer_2010-2011.pdf

Wat je hier netto aan overhoud ligt aan een hele hoop factoren ,daar moet je de belasting wetten bijhalen,maar in principe is het zo dat als je b.v dit salaris neemt en geen extra inkomsten hebt en geen aftrekposten ,je over de eerste €18.628 33% betaald(1.85% belasting en31.15 premie volks verzekering)

Van €18.628 tot €33.463 betaal je 41,95 %(10.8 belasting en 31,15 premie) en boven de €33.436 betaal je 42 % belasting.

IN het werk wat ik deed maakten wij nogal wat zaterdag en zondag uren,(150%c.q. 200%)en aan onkosten vergoeding zat je zo rond de € 8 a 900 per maand,en die is onbelast.

wat de werktijden betreft;wij moesten ons meestal aan de uren houden zodat ik wel kan zeggen dat,als je met stukgoed op Italie of Spanje rijdt,je niet veel thuis bent maar je kunt er wel 100 jaar mee worden.

toch werd er iedere maand zo tussen de 3000 en 3300 euri overgemaakt,incl onkosten.

Er zijn wel bedrijven waar veel meer verdiend word,alhoewel dat ook steeds minder word met de controles op o.a. de wekelijkse rust en zes werkdagen.

Het probleem in Nederland is volgens mij het hele systeem met de salaris indeling,volgens de FUWA regels dat kan veel eenvoudiger:rijd iemand regionaal,nationaal,of internationaal? word er veel overnacht of veel nachtwerk verricht??nu is er voor iedere tak van transport een FUWA voorschrift.

Maar ja,dat zal wel nooit veranderen vrees ik.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden