[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Opsnijden m&s banden


Marotrans

Recommended Posts

  • Administrators

Mijn trekker heeft op de trekas Michelin Energy banden, met de toevoeging M&S. Mud and Snow: winterbanden dus.

Nu zijn deze banden dit voorjaar opgesneden, en staan nu met nat wegdek nog meer te spinnen dan afgelopen winter met al die gladde zooi:zegtniets:

Dus vanmiddag maar eens de bandenboer gebeld, en gevraagd of na opsnijden die M&S-kwalificatie nog wel geldt. Volgens hun wel dus...

Mijn ervaring uitgelegd, en toen kreeg ik het verhaal dat in dergelijke gevallen bij buitenlandauto's vóór de winter er nieuwe banden op komen, en na de winter de opgesneden exemplaren er weer op gaan om ze kaal te rijden. Beetje dubbel zeg maar!

Wat ik me nu afvraag: is dit wel zo, dat ze M&S blijven? Iemand ervaring??

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb hier geen ervaring mee helaas maar zit te denken dat het rubber misschien van af het punt dat ze gesneden worden wat harder kan zijn plus dat de hoogte van je rubber laag kleiner wordt waar door hij minder soepel wordt en hier door in mijn ogen modder en sneeuw minder goed kan lossen (je m+s band wordt dan meer een gewone band).

Heb zo iets ook eens gehad met de remblokken voor van een busje, ik vond dat ik op een bepaalt moment harder moest trappen met remmen bleek dus dat de blokken een tweede laag hadden die harder is dan het eerste gedeelte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn trekker heeft op de trekas Michelin Energy banden, met de toevoeging M&S. Mud and Snow: winterbanden dus.

Nu zijn deze banden dit voorjaar opgesneden, en staan nu met nat wegdek nog meer te spinnen dan afgelopen winter met al die gladde zooi:zegtniets:

Dus vanmiddag maar eens de bandenboer gebeld, en gevraagd of na opsnijden die M&S-kwalificatie nog wel geldt. Volgens hun wel dus...

Mijn ervaring uitgelegd, en toen kreeg ik het verhaal dat in dergelijke gevallen bij buitenlandauto's vóór de winter er nieuwe banden op komen, en na de winter de opgesneden exemplaren er weer op gaan om ze kaal te rijden. Beetje dubbel zeg maar!

Wat ik me nu afvraag: is dit wel zo, dat ze M&S blijven? Iemand ervaring??

Maarten

dat "dus" kun je het beste veranderen in" ?"

De toevoeging M+S kan op iedere band voorkomen,de fabrikant maakt dat zelf uit,als hij vind dat zijn profiel hiervoor geschikt is,het kan zowel op winterbanden als op all season als op zomerbanden voorkomen.

Een echte winterband is voorzien van het "sneeuwvloksymbool" :

http://winterbanden.blogspot.com/2010/03/worden-ms-banden-in-duitsland-gezien.html

En ik ben blij dat ik nooit met jouw bandenboer heb moeten werken,opsnijden:ja,mits goed gedaan,en voor de winter nieuwe eronder.

Maar na de winter weer de opsnijders eronder???dacht t niet.

Als je voor de winter al hebt gereden op deze opsnijders en je gaat ze demonteren en winterbanden erop leggen,als je in t voorjaar(april,eerder mag je ze niet wisselen in bepaalde landen)hoeveel KM denk je dan nog te rijden met deze banden???en het demonteren en monteren kost ook iedere keer geld.

Wat natuurlijk wel kan:als de banden opgesneden moeten worden monteer je gelijk winterbanden en ga je in april met deze(verse) opsnijders verder.

Verder is het ook een rekensom:als jij gemiddeld 400.000 km rijdt met je trekas banden en je moet 1.000.000 km maken met die auto moet je helemaal niks opsnijden;het miljoen haal je niet met twee sets,je hebt drie sets nodig en de derde set is halfsleet als je m inruilt,ga je opsnijden is degene die m inruilt er goed mee.

Groeten Peter.

P.S. nog iets:sinds men uren schrappen normeren is gaan noemen heet het opsnijden van banden herprofileren. :D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tja, het blijft vaag...

Voor de volledigheid: ik heb dit verhaal gistermiddag ook bij de directeur jr. neergelegd, hij heeft onlangs deze bandenboer binnengehaald. Dat is niet de bedoeling zei hij meteen, en gaat er achteraan. Daar ben ik al wel blij mee!

In februari heb ik ook al discussie gehad over een ritje Duitsland in met ijzeldreiging en zomerbanden; ben toen zover gekomen met uitzoeken dat het toegestaan is om met M&S banden wel te rijden.

En wat het opsnijden betreft, ik denk ook dat er dan een andere laag rubber gebruikt wordt om op te rijden. Met alle gevolgen van dien...

Het is wat Peter al zegt: cijfertjes bepalen de keus! Eerder zaten we bij een lokaal bandenbedrijf, indien nodig gewoon vervangen, en de laatste tijd werden er geregeld banden op de velg gedraaid om er iets meer kilometers uit te halen.

Maar nu waait er een nieuwe wind, en is ook bij ons het opsnijden en coveren geïntroduceerd. Alles heeft zijn prijs, en elke prijs komt ergens vandaan toch? De komende winter wordt de eerste die we zo in gaan.

Hoe dan ook, ik zou nog nader horen en eventueel ter beoordeling naar de snijert gestuurd worden. Dat maar eerst afwachten:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tja, het blijft vaag...

Voor de volledigheid: ik heb dit verhaal gistermiddag ook bij de directeur jr. neergelegd, hij heeft onlangs deze bandenboer binnengehaald. Dat is niet de bedoeling zei hij meteen, en gaat er achteraan. Daar ben ik al wel blij mee!

In februari heb ik ook al discussie gehad over een ritje Duitsland in met ijzeldreiging en zomerbanden; ben toen zover gekomen met uitzoeken dat het toegestaan is om met M&S banden wel te rijden.

En wat het opsnijden betreft, ik denk ook dat er dan een andere laag rubber gebruikt wordt om op te rijden. Met alle gevolgen van dien...

Het is wat Peter al zegt: cijfertjes bepalen de keus! Eerder zaten we bij een lokaal bandenbedrijf, indien nodig gewoon vervangen, en de laatste tijd werden er geregeld banden op de velg gedraaid om er iets meer kilometers uit te halen.

Maar nu waait er een nieuwe wind, en is ook bij ons het opsnijden en coveren geïntroduceerd. Alles heeft zijn prijs, en elke prijs komt ergens vandaan toch? De komende winter wordt de eerste die we zo in gaan.

Hoe dan ook, ik zou nog nader horen en eventueel ter beoordeling naar de snijert gestuurd worden. Dat maar eerst afwachten:ja:

Maarten

Overigens is het ook zo dat,in Duitsland en Oostenrijk, winterbanden,dus met het berg/sneeuwvloksymbooltje,slechts als winterband in aanmerking komen als er nog minimaal 4 mm profiel opzit,met minder worden ze niet meer als winterband aangemerkt.

Of dit met de rubber samenstelling in de onderste laag te maken heeft weet ik niet.

En een M+S band heet zo omdat het profiel daar voor ontworpen is,als men gaat snijden komen er wel wat groeven in maar van een echt profiel kan men niet meer spreken.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
En een M+S band heet zo omdat het profiel daar voor ontworpen is,als men gaat snijden komen er wel wat groeven in maar van een echt profiel kan men niet meer spreken.

Dat is ook mijn bezwaar Peter! Er zitten groeven in, bij bepaalde snelheden komt er net zoveel lawaai af als van een rupsvoertuig, maar de grip is weg...

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik weet niet exact hoe het met truck banden zit maar bij luxe auto banden heb je wel banden die een M+S keurmerk hebben maar daarom nog niet een winterband is, een echte winterband heeft een speciaal soort profile en het rubber compount is van een zachtere soort (dus minder slijtvast maar flexibeler).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet niet exact hoe het met truck banden zit maar bij luxe auto banden heb je wel banden die een M+S keurmerk hebben maar daarom nog niet een winterband is, een echte winterband heeft een speciaal soort profile en het rubber compount is van een zachtere soort (dus minder slijtvast maar flexibeler).

Wat is het verschil tussen M+S en winterbanden?

M + S-banden (Mud and Snow) kunnen het hele jaar gebruikt worden, maar ze presteren in sneeuw minder goed dan echte winterbanden. Winterbanden verslijten iets meer op warme dagen, maar minder op koude dagen. Winterbanden blijven hun nut behouden zo lang ze een profieldiepte van 4 mm hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat is het verschil tussen M+S en winterbanden?

M + S-banden (Mud and Snow) kunnen het hele jaar gebruikt worden, maar ze presteren in sneeuw minder goed dan echte winterbanden. Winterbanden verslijten iets meer op warme dagen, maar minder op koude dagen. Winterbanden blijven hun nut behouden zo lang ze een profieldiepte van 4 mm hebben.

Precies zo als je het schrijft, een alle seizoenen band kan M+S keurmerk op zitten (heeft over het algemeen een grover en een iets afwijkend profiel) een winter band licht met zijn werkgebied van +10 graden en kouder en het profiel heeft een lamelvormige profiel wat de sneeuw door de beweging van het zachtere rubber weg perst maar zeker boven de 10 graden harder slijt en eigenlijk bij minder dan 6 mm al slechter wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Tja, het blijft vaag...

Voor de volledigheid: ik heb dit verhaal gistermiddag ook bij de directeur jr. neergelegd, hij heeft onlangs deze bandenboer binnengehaald. Dat is niet de bedoeling zei hij meteen, en gaat er achteraan. Daar ben ik al wel blij mee!

In februari heb ik ook al discussie gehad over een ritje Duitsland in met ijzeldreiging en zomerbanden; ben toen zover gekomen met uitzoeken dat het toegestaan is om met M&S banden wel te rijden.

En wat het opsnijden betreft, ik denk ook dat er dan een andere laag rubber gebruikt wordt om op te rijden. Met alle gevolgen van dien...

Het is wat Peter al zegt: cijfertjes bepalen de keus! Eerder zaten we bij een lokaal bandenbedrijf, indien nodig gewoon vervangen, en de laatste tijd werden er geregeld banden op de velg gedraaid om er iets meer kilometers uit te halen.

Maar nu waait er een nieuwe wind, en is ook bij ons het opsnijden en coveren geïntroduceerd. Alles heeft zijn prijs, en elke prijs komt ergens vandaan toch? De komende winter wordt de eerste die we zo in gaan.

Hoe dan ook, ik zou nog nader horen en eventueel ter beoordeling naar de snijert gestuurd worden. Dat maar eerst afwachten:ja:

Maarten

In Duitsland zijn winterbanden pas vereist als de weersomstandigheden dat vereisen;als je b.v op een kurkdroge autobahn rijdt, met -30 graden,ben je perfect,wettelijk in orde met zomerbanden,zodra het echter begint te ijzelen of sneeuwen dien je winterbanden te hebben,niet eerder.

In dit geval zul je dus moeten stoppen en wachten tot de weercondities beter worden.

Toen ik bij mijn baas nog continu reed heb ik daar altijd met een drie asser motorwagen met wipkar gereden,en de voorbanden werden na ong 200 000 km op de velg omgedraaid ,omdat deze de gewoonte hadden om aan de binnenkant meer te slijten dan aan de buitenkant.

Ik heb daar een Volvo gereden(FH 12) waar ook op de vooras super singles oplagen,trailer banden dus,vraag me niet om de maat want dat weet ik niet meer,en door dit omdraaien op de velg heb ik daar toch bijna(op 2000 km na) een half miljoen km mee gemaakt,daarna zijn deze banden opgesneden en hebben nog jaren op de middelas van een treintrailer gelegen,geen slecht resultaat dacht ik.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Over opsnijden gesproken ... onze bandenboer denkt dat je ook banden mag opsnijden voor het ADR tanktstransport .. tenminste hij claimt dat de regels daaromtrent zijn veranderd en dat het nu wel mag ..... ???

Persoonlijk vind ik dit zeer vreemd ....

Dat vind ik ook erg vreemd, welke vestiging is dat?

Dat willen ze bij ons niet hebben trouwens, als ze op zijn komen er nieuwe onder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat is op?

De banden zijn er voor gemaakt om opgesneden teworden.

Waarom zou dat men ADR niet mogen?

Ik weet niet wat de regelgeving daarvoor is, bij ons komen er gewoon nieuwe onder als het originele profiel er bijna af is.

Dat is de regel bij ons, alleen maar nieuw. Niet opsnijden, geen covers en alleen maar Michelin.

Groet,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dat nieuw dan ook echt nieuw nieuw?

Een beetje band gaat tegenwoordig 3x mee.

Eerst als nieuw. Daarna komt er een nieuw leven met een kous (weet de benaming even niet) En daarna het derde leven als cuver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ze op de plank liggen staan ze ten eerste al niet op spanning en liggen ze ook binnen weg van weersinvloeden;)

Opsnijden kan een uitkomst zijn, mits zorgvuldig gedaan. zodra er te diep gesneden wordt neemt de kans op een klapper met 75% toe.

Zelfs ik heb op m`n schrootwagen geen opgesneden banden liggen, baas wil er simpelweg niet aan. En dat vind ik helemaal niet erg.:D

Wel heb ik erg goedkope banden(merk Aoelus, behalve op de vooras) en die krijgen de kans niet om te klappen want dan zijn ze al versleten. +/- 15.000km op de trekas:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een caravan controle kunnen de blauw petten wel eens zuren over de leeftijd van de band (als het 1 is die de wetten hier over net gelezen heeft) voor een paar jaar terug had ik een collega waar ze bij een controle onderweg de opmerking dat zijn banden haast vervangen moest worden toen hij hier om vroeg waarom zeiden ze dat de leeftijd van de band bijna bereikt was en hij had net 3 maanden er voor ze nieuw er onder laten zetten de rekening lag nog in het dashboardkastje.

Zolang de band goed opgeslagen licht is er niet veel mee aan de hand, maar de veroudering gaat wel door maar voor dat je daar last van krijgt is de band onder tussen wel versleten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bij een oude werkgever van mij kwam een nieuwe monteur werken .

wou opgesneden banden op de stuuras leggen .

heb geweigerd om weg te gaan ,gingen dus wel nieuwe onder .

is wel dik 25 jaar terug hoor .

maar hoe zit dat nu met de kwaliteit banden van nu ?

ik denk als ik nog zou rijden deed ik het nog niet .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden