[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

inzicht duits boete stelsel


dvunz

Recommended Posts

  • Forumlid

Hierbij stuur ik u de presentaties van de voorlichtingsbijeenkomst Rij boetevrij door Duitsland van 12 mei 2011.

Tijdens de bijeenkomst zijn er nog een aantal vragen gesteld, waarbij op dat moment niet direct antwoord kon worden gegeven. Bij deze geef ik u hierover alsnog duidelijkheid.

Vragen:

1. Wanneer bij een bepaalde overtreding zowel de chauffeur als voertuigeigenaar in aanmerking komen voor een boete en strafpunten, hoe zit het dan als de chauffeur tevens voertuigeigenaar is?

In dat geval geldt dat de overtreder in aanmerking komt voor de hoogste boete. Meestal zal dit de boetecategorie zijn van “Fahrzeughalter”, ofwel voertuigeigenaar.

2. Wanneer een Nederlander in Duitsland het strafpuntenaantal heeft bereikt van 14-17 strafpunten, dan is hij verplicht een soort ‘verkeersherscholingscursus’ te volgen. Dit is de zogenaamde “Aufbauseminar für Punkteauffällige” (ASP). De vraag is echter, kan deze cursus ook in Nederland worden gevolgd?

Allereerst geldt dat een Nederlander deze cursus niet in Nederland, maar ook niet in de Nederlandse taal, kan volgen. De cursus vindt plaats bij een daartoe erkende rijschool in Duitsland. Ingeval een Nederlander (buitenlander) niet de Duitse taal machtig is, zal hij daarvoor iemand mee moeten nemen die voor de vertaling zorg draagt. Daarbij merk ik op dat een “Aufbauseminar” overwegend in groepen plaatsvindt, de kosten belopen over het algemeen rond de € 300 tot € 400.

3. In Duitsland worden voertuigen al vanaf 2,8 ton aangemerkt als vrachtwagen, met betrekking tot de rij- en rusttijden. In andere Europese landen valt de categorie van 2,8 - 3,5 ton hier niet onder. Dit betekent echter dat deze categorie in Duitsland moet voldoen aan de wetgeving van de rij- en rusttijden. Dit heeft tot gevolg dat als er een tachograaf in zit, deze gebruikt moet worden. Overigens moet dan natuurlijk ook over de voorgaande 28 dagen de rijtijdenadministratie aangetoond kunnen worden. Wanneer een auto uit deze categorie geen tachograaf heeft, dan moet de rijtijdenadministratie handmatig worden bijgehouden. Mag deze administratie ook worden aangetoond door een systeem van de rittenregistratie?

Het antwoord is nee. Dit heeft overigens meer een praktische achtergrond. Bij controle kan men immers vaak niet ter plaatse een dergelijk systeem uitlezen. Hierdoor zal een ambtenaar vaak niet op het controlemoment direct inzicht kunnen hebben in de rij- en rusttijden.

Tot slot meld ik nog dat de Bußgeldkatalog te bestellen/downloaden is bij de ADAC. Voor de download verwijs ik u naar de volgende link: http://www1.adac.de/ADAC_vor_Ort/Hessen_Thueringen/Verkehr/bussgeldkatalog/default.asp?ComponentID=20605&SourcePageID=20645. Het boekje LoadInfo, wat alle aspecten van ladingzekeren behandelt, is te bestellen via de volgende link: http://www.evo.nl/site/handboek-load-service.

Voor de gegevens van Anwaltskanzlei Strick te Kleve, wijs ik u naar de volgende link: http://www.strick.de/actueel/.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u alsnog vragen heeft, kunt u mij rechtstreeks bereiken via onderstaande gegevens of dit e-mailadres.

Met vriendelijke groet,

mr. Christiaan Kramer

EVO Juridische Bijstand

EVO

Postbus 350

2700 AJ Zoetermeer

T +31 (0)79 3467 248

F +31 (0)79 3467 800

KvK: 27259635

http://www.evo.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden