[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

CASE 5 Verbruik vrachtwagen


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid
Het is mij wel eens opgevallen dat een vrachtwagen in de winter een HOGER verbruik heeft dan in de zomermaanden.

Hoe zit dit???

Meer warmteverlies van de motor door de koude?

Gebruik van de (stand) kachel in de auto?

Aanzuiging van koudere lucht waardoor de verbranding anders is?

Wellicht zelfs meer wind in de wintertijd, waardoor de motor harder moet werken om dezelfde snelheid te houden?

Ik doe maar wat gokjes?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Meer warmteverlies van de motor door de koude?

Gebruik van de (stand) kachel in de auto?

Aanzuiging van koudere lucht waardoor de verbranding anders is?

Wellicht zelfs meer wind in de wintertijd, waardoor de motor harder moet werken om dezelfde snelheid te houden?

Ik doe maar wat gokjes?

Ben je op het v8power-forum geweest ;) :)

Dezelfde ideeen heb ik er namelijk over.

Standkachel ... maar wat zou zo'n ding verbruiken, vannacht heeft hij overigens wel de hele nacht aangestaan. Meestal zet ik hem uit omdat ik er een droge strot van krijg, maar vannacht was het hier (rotterdam) best koud. Wat zou zo'n standkachel verbruiken 250ml per uur?

8 uur = 2 liter

4 nachten = 10 liter per week ... zeg 15 voor het gemak.

*** ze gaan weer aan het werk ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tja... klinkt misschien raar, maar met kou wordt de lucht idd ijler. Heb weleens gedacht dat dan dus ook je bandenspanning iets daalt, dus meer weerdstand voordat je ze eens bijpompt?

Verder meer en langer (binnen)verlichting aan, dieselolie idem zie boven? Roep maar wat me te binnen schiet.

Wel een feit: bij ons op het bedrijf staat een gewone én een high-speed pomp. Ik tank bijna altijd bij de gewone pomp, scheelt een paar puntjes in het verbruik. Oorzaak: high-speed levert meer lucht vanwege de druk;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Ik heb weleens gehoord van iemand die het heeft getest dat als je een standkachel een heel weekend laat draaien dit ongeveer 3 liter kost.

Weet alleen niet bij welke temperatuur dit was en hoe hoog ze hem hadden ingesteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik dacht later ook nog aan het volume van de brandstof die je tankt.

Koude vloeistof neemt namelijk minder plaats in dan warme ... maw naarmate vloeistoffen warmer worden zetten ze uit === heb je (voorbeeld) in de kou 100 liter getankt en het wordt warmer kan het zijn dat je dan 102 liter in je tank hebt (toch maar voor 100 betaald).

Dat zal denk ik ook van invloed kunnen zijn ....

En ja de lucht (inlaat) is kouder en de lucht is ijler (minder ZUURSTOF in de lucht dus ... ???) ook dat moet van invloed zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron: Wim Lagerweij van het V8power-forum

In basis is het de warmteverlies dat optreed.

Het koelsysteem bevat welliswaar een regelsysteem waarmee het motorblok constant op de juiste temperatuur wordt gehouden, maar een blok dat lekker constant zijn toeren draait geeft vanwege de efficientie niet eens zo gek veel warmte af.

Volgas ligt dat anders, dan gaat hij overtollige warmte afvoeren en dat is 's zomers net zo als 's winters.

Maar een motorblok heeft warmte nodig om te draaien en het teveel aan warmteverlies resulteert in extra verbruik.

Koude lucht zorgt er juist voor dat het verbrandingsproces beter verloopt. Niet voor niets is er een inlaatlucht-koeler opgebouwd, omdat koude lucht meer zuurstofmoleculen bevat en daarmee een betere verbranding geeft.

Dan zijn er nog kleinere dingen die een rol spelen:

1. Lampen: vergis je niet wat die dingen soms kunnen doen

2. Airco, alhoewel in veel vrachtwagens die in de zomer net zo hard draait als in de winter

3. Warmdraaien: Een te koude motor draait niet op volle efficientie.

Om de emissiewaarden te onderdrukken, wordt veel meer brandstof verbruikt. Door verandering van het inspuitmoment ontstaat het kleine wondertje dat zelfs een koude motor niet hoeft te roken.

4. Storm: soms heeft dit invloed, maar in de rustige winterweken blijf je verschil zien met de rustige zomerweken.

5. Standkachel: wordt vaak afgetapt van de brandstoftank, het zijn weer een paar litertjes extra

6. TV, koffiezetapparaat, CD speler, rode lampjes en andere hotel-interieurdingetjes die in de winter wat vaker aan staan. Alles wat van de accu stroom krijgt, wordt via de brandstof opgewekt. Je zit in de winter meer binnen dan in de zomer.

Over het warmdraaien: in de nordics wordt gasgeven met de Retarder er op, gebruikt om maar zo snel mogelijk de auto op temperatuur te krijgen.

De warmte van de retarder komt in het koelwater terecht, terwijl de motor er harder aan moet trekken.

Als de motor op temperatuur is wordt het verbruik gunstiger. Het verdient zichzelf terug, terwijl de olie ook nog beter smeert bij de juiste temperaturen.

Maar je investeert in warmte, dat kost dus toch weer brandstof.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En ja de lucht (inlaat) is kouder en de lucht is ijler (minder ZUURSTOF in de lucht dus ... ???) ook dat moet van invloed zijn.

Mij is geleerd dat hoe warmer het is, hoe ijler de lucht is, in de zomer hebben vliegtuigen meer lengte op de startbaan nodig om op te stijgen.

Dat vloeistoffen uitzetten klopt wel, er is hier een hele rel, omdat sommige truckstops de verwarming in de opslag tank aan zetten in de zomer.

En de AC pomp draait niet als ie uitstaat, alleen de Vsnaar en het wieltje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Volgens mij is het gewoon een combinatie van de droogte van de lucht en de warmte. De diesel heeft in de zomer meer volume dan in de winter.

Auto verbruikt dan gewoon minder.

Heb ook weleens een verhaal gehoord dat je in de zomer meer diesel voor je geld krijgt.

Die zit namelijk in grote tanks onder de grond en is in verhouding koud.

Wordt vervolgens naar boven gepomt en dan (na de meter) in de tank zet hij uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De eerder getrokken vergelijking met de banden klopt wel. Koude lucht heeft minder volume. Echter is het zo dat er meer lucht en zuurstof in koude lucht gaat dan in warme. Meer lucht betekent ook dat er meer brandstof wordt toegevoegd. Daarnaast zijn uiteraard factoren als vooral het groter warmteverlies maar ook meer stroomverbruikers, bandentemperatuur etc. van invloed. Is niet alleen bij vrachtwagens het geval.

De samenstelling van diesel is 's winters ook anders dan zomers. Dit geldt volgens mij ook voor LPG. Of dat ook van invloed is durf ik niet te zeggen.

In het tuningscircuit is het gebruikelijk om het inlaatkanaal van de lucht zo te construeren dat de lucht stil komt te staan. Deze comprimeert dan waardoor er een betere vulling onstaat. Via luchtmassameter of luchtsnelheidsmeter wordt dan de hoeveelheid toetevoegen brandstof bepaald. Bij een Wankelmotor is dit effect heel duidelijk voelbaar. Op een heel warme dag is hij redelijk futloos. Beetje koele vochtige lucht in de avonduren en het is alsof je in een heel andere auto zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden