[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tja..... wat moet ik hier nog van zeggen?


Domino

Recommended Posts

  • Forumlid
Heb je dat wiel goed bekeken? Die "zilveren" randjes om die moeren heen, is gewoon ingevreten en weggesleten velg! Die moeren hebben losgezeten en die gaten moeten zijn uitgelubberd.

Inderdaad,ik heb de foto eens vergroot en,:stom::stom:, sorry je hebt gelijk,hier is meer aan de hand.

Normaal zul je met een afgebroken wielbout geen probleem hebben,zeker niet met een naafgecentreerd velg, de wielmoeren hoeven hier ook niet zo strak te worden aangetrokken.

Dat was vroeger,met velgcentering op de bouten,d.m.v de conische ringen wel erger,deze moest je echt regelmatig natrekken en als ze eenmaal uitgeleuterd waren kon je je velg wegsmijten ,dat was onbruikbaar.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Toen ik in een grijs verleden nog een bijrijderke was had mijn baasje een nieuwe "international" een Amerikaan,gekocht,een der eerste auto's met een kantelcabine.

De wiel moer constructie was echter een ramp:je schroefde het binnenste wiel op het velg met een lange bout die zowel binnendraad als buitendraad had,

een soort buis dus,een cm of 5 lang en aan het eind een zeskant voor de wiel sleutel,deze draaide je dan vast,vervolgens ging het buitenste wiel over deze"wielmoer"en werd daarop met een tweede wielmoer vastgezet,je had dus twee verschillende soorten velgen een voor het binneste wiel en een voor het buitenste.

Deze wielen waren niet na te gterkken enm liepen om de haverklap los en dan moest heel de naaf eraf om deze bouten weer te vervangen.

een regelrechte ramp was dat,ik heb ze later ook nooit meer gezien(gelukkig)

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk dat ik weinig tekst en uitleg hoef te geven... niet mijn wiel in ieder geval!

[ATTACH=CONFIG]30468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]30467[/ATTACH]

Dit waren wel mijn wielen.

Ik werd gewaarschuwd door een inhalende colega chauffeur die gebaarde van me trailerwielen zwabberden.

Ik merkte er werkelijk niets van.

post-2054-1394784453,6477_thumb.jpg

post-2054-1394784454,115_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zijn niet dezelfde wielen. Te eerste is de wielbout er , ten tweede totaal andere velg, enkel de kleur van het naaf kapje is ong hetzelfde, maar niet hetzelfde.

Had detective moeten worden... heele dag ergens in een auto zitten en iemand in de gaten houden terwijl je 3 pakjes sigaretten weg paft....:D

Oh, dan was ik nu wel dood, slecht idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit waren wel mijn wielen.

Ik werd gewaarschuwd door een inhalende colega chauffeur die gebaarde van me trailerwielen zwabberden.

Ik merkte er werkelijk niets van.

[ATTACH=CONFIG]30610[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]30609[/ATTACH]

Ik zei het ook tegen die chauffeur... hij zei dat ie ervanaf wist en dat het "ok" was..... en hij ging gewoon rijden... Mijn duits is niet zo best.. maar ik heb hem gezegd dat ie levensgevaarlijk bezig was. Hij zei weer dat het ok was.. en is vertrokken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zijn niet dezelfde wielen. Te eerste is de wielbout er , ten tweede totaal andere velg, enkel de kleur van het naaf kapje is ong hetzelfde, maar niet hetzelfde.

Had detective moeten worden... heele dag ergens in een auto zitten en iemand in de gaten houden terwijl je 3 pakjes sigaretten weg paft....:D

Oh, dan was ik nu wel dood, slecht idee.

Na gedegen detective werk stellen wij vast dat de as op de foto van TS een SMB as is met een supersingleband en de as van Valencia een ROR as is en dubbellucht banden heeft.

Neemt niet weg dat Valencia mazzel gehad heeft dat zijn collega m waarschuwde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na gedegen detective werk stellen wij vast dat de as op de foto van TS een SMB as is met een supersingleband en de as van Valencia een ROR as is en dubbellucht banden heeft.

Neemt niet weg dat Valencia mazzel gehad heeft dat zijn collega m waarschuwde.

Vorige week is mijn collega nog over een supersingel heen gestuiterd die was losgelopen van een trailer.Bumper,opstap en de tank beschadigd.Oja en 5 personenwagens waren ook de klos.Of het dezelfde is zou ik absoluut niet weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na gedegen detective werk stellen wij vast dat de as op de foto van TS een SMB as is met een supersingleband en de as van Valencia een ROR as is en dubbellucht banden heeft.

Zeer goed collega detective.:ok: Had dat nog niet eens in de gaten. Hier zie je vrijwel nooit super singeles. De Michelin X tires zie je wel regelmatig, maar bv. bij ons hebben ze die geprobeert, en ze krijgen er net de helft in mijlen uit als dubbel lucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vorige week is mijn collega nog over een supersingel heen gestuiterd die was losgelopen van een trailer.Bumper,opstap en de tank beschadigd.Oja en 5 personenwagens waren ook de klos.Of het dezelfde is zou ik absoluut niet weten.

Deze heb ik vrijdag gezien, dus het lijkt mij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Absoluut niets tegen jou Melkmeisje. Maar ik zou me toch heel, heel diep schamen als al m'n wielmoeren zo los zaten als bij forumlid Valencia. Deze echter plaatst hier zelfs foto's van op een forum op het wereld-wijde web en schrijft erbij dat hij/zij 'er echt niets van gemerkt heeft'.

Dat noem ik schaamteloos.

Misschien schaamteloos maar wel heel erg eerlijk :ja::ok:
Het lijkt me ook niet meer dan je plicht om je wagen visueel te controleren, en je hoeft niet zo`n heel erg scherp oog te hebben om losse wielmoeren te kunnen spotten:stom:

Maar buiten dat, vind ik het op zich wel een interessante bijdrage. :ja: En ik heb nu ook geleerd dat je op die "streepjes" moet letten. Dat wist ik niet (misschien lijk ik nu wel dom, maar goed ik kan ook niet alles weten..), ik let altijd wel op of alles goed vast zit, geen lekke banden enzovoorts, maar nooit geweten dat die streepjes een teken zijn dat de boel niet goed zit.

Tijdens het zoeken op google nog wel een interessante link gevonden hoe je ook een wiel kan verliezen:

http://www.radiostadmontfoort.nl/cms/index.php?id=00002578

En nog eentje (wel een oudje hoor) die geluk heeft gehad dat z'n wielen supergoed vast zaten:

http://www.carbreak.nl/blog/372

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Maar ik zou me toch heel, heel diep schamen als al m'n wielmoeren zo los zaten als bij forumlid Valencia. Deze echter plaatst hier zelfs foto's van op een forum op het wereld-wijde web en schrijft erbij dat hij/zij 'er echt niets van gemerkt heeft'.

Dat noem ik schaamteloos.

Wat een raar andwoord zeg, ik zou me dus moeten schamen.

wat kan ik er nu aandoen, koppel een trailer aan en controleer visueel die trailer.

op: schades, wielen/banden, wielmoeren, verlichting, en of ie goed aangekopeld is,

Niets aan de hand zoals heel vaak en dus rijden maar.

En dan opeens werd ik gelukig gewaarschuwd door een inhalende colega chauffeur.

Ik zal in het vervolg wel even nadenken voordat ik weer wat op het wereld wijde web (het chauffeursforum.nl) neer zet.

voor dat je het weet geven ze je de schuld of zeggen ga jij je maar ff schamen.

Beetje jammer dit.

Groetjes Valencia ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

post-11286-1394784518,0157_thumb.jpg

Klapper met 90 km/ph:angel:

Op de A35/N83 Tussen Colmar en Selestat ter hoogte van Guemar.

Op vrijdagmiddag rond 16.00 uur, gevolg 12 km file achter me:D

Voor eenieder die dit nog nooit meegemaakt heeft ( bij mij de 2e keer in 28 jaar )

Men zal zeggen poepoe geluk dat je geen sjekkie zat te draaien( ik wel op dat moment)

Maar je voelt die klapper aankomen omdat je stuur gaat trillen, en je denk op dat moment

verrek wat is dat nu?

Automatich hou je je stuur met 2 handen vast, en jaja dan komt de klapper.

Dan komt het> NIET REMMEN!!! Stuur goed vasthouden en laten rollen

Vertrouwen op je engelbewaarder die op je schouder zit mee kijken:D

post-11286-1394784517,8126_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan heb je toch met je ogen dicht gekeken. Je wielmoeren lopen er niet binnen de 4 1/2 uur vanaf. Niet zo. En omkoppelen is geen excuus. JIJ bent ermee onderweg en niet iemand anders.

Ik blijf erbij: Je moest je rot-schamen.

Ik heb ook helemaal geen excuus met omkopelen zoals jij zeg.

Omkopelen is totaal niet aan de orden geweest.

Maar goed dit is jou mening en die is een beetje bod maar daar deal ik mee hoor.

Ik ben blij dat het allemaal goed afgelopen is.

en daar wou ik het dan maar bij laten.

Groetjes Valencia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
maar ik heb laatst al laten weten in een ander topic dat ik hier niet ben om vrienden te maken.

Nee oke, dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.

Maar wat gezeliger mag of kan je wel zijn, en dat is dan weer mijn mening.

Als nieuwe leden dit zo lezen denken ze wel 3 keer na voor dat ze wat posten.

En dat kan toch niet de bedoeling zijn lijkt mij.

IK heb wel spijt het hier te delen door een zeer gewaardeerd poster.

Jij had het over "een trailer aangekoppeld", dan ben jij verantwoordelijk dat alles vastzit en naar behoren werkt. En als je wielmoeren zo los zitten had je dat kunnen (moeten) zien. Daar ben je chauffeur voor en daar wordt je ook voor betaald. Zo simpel is het.

Als ik het opgemerkt zou hebben ( en dat heb ik dus niet ) zou ik er natuurlijk niet gaan rijden.

Kom alsjeblieft NOOIT aan met een verhaaltje dat je het niet wist of dat het niet jouw schuld is. Het hoort gewoon bij je werk om dat na te kijken.

Ik kom ook niet aan met verhaaltjes ik heb ook geen excuus het is me overkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar wat gezeliger mag of kan je wel zijn, en dat is dan weer mijn mening.

Het valt natuurlijk nooit mee om op een gezellige manier te vertellen dat iemand gewoon een lompe streek heeft uitgehaald.

Heel eerlijk dat u de foto gepost heb, maar anderzijds net zo eerlijk dat RobNiat gewoon zegt waar het op staat. In die zin ben ik het wel met hem eens. Misschien zou ik de woorden iets anders hebben gekozen, maar dat doet niets af aan de boodschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoeveel kilometer rij je gemiddeld op een dag, Pierre?

Advies is bij ons toch om zeker binnen 150 km de wielen nar te trekken. Weet uit ervaring dat de moeren al behoorlijk los kunnen zitten, terwijl ik je zelf toch goed vast had gezet, de vorige avond, na het wisselen van een lekke band.

Ik schat dat je 's morgens voor je eerste pauze die eerste 150 km er al op hebt zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoeveel kilometer rij je gemiddeld op een dag, Pierre?

Advies is bij ons toch om zeker binnen 150 km de wielen nar te trekken. Weet uit ervaring dat de moeren al behoorlijk los kunnen zitten, terwijl ik je zelf toch goed vast had gezet, de vorige avond, na het wisselen van een lekke band.

Ik schat dat je 's morgens voor je eerste pauze die eerste 150 km er al op hebt zitten.

Meestal idd na 150 km. Had een keer in Hoogeveen een lekke band laten repareren en zou in Emmeloord langs de bandenzaak. Kwam ik er voor de deur pas achter dat het juist de concurerende firma was. Ze keken wel een beetje vreemd op, maar trokken wel ff netjes de moeren voor me na.

Nadeel van zelf wielmoeren natrekken is nog wel n's dat je er rugklachten aan overhoudt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Meestal idd na 150 km. Had een keer in Hoogeveen een lekke band laten repareren en zou in Emmeloord langs de bandenzaak. Kwam ik er voor de deur pas achter dat het juist de concurerende firma was. Ze keken wel een beetje vreemd op, maar trokken wel ff netjes de moeren voor me na.

Nadeel van zelf wielmoeren natrekken is nog wel n's dat je er rugklachten aan overhoudt....

Hoezo? Wat spook jij dan uit met die stang?

Veel mensen hebben het idee dat die moeren onnozel vast moeten zitten. Maar dat is helemaal niet nodig.

De voorassen (stuurassen) trekken wij alleen maar met de momentsleutel aan, en dan met 650 Nm.

Dat is dus 65 kilo op een buis/stang met een meter lengte. 2 keer natrekken om zeker te zijn dat alles goed vast zit, alleen kan dit vaak alleen 's avonds als je op de zaak bent. Onze monteur wil die moment sleutel niet de hele dan missen, en zo'n ding is iets te duur om maar eentje te kopen voor elke wagen.

Veel al hangen de mensen er met hun volle gewicht op om ze maar zo goed mogelijk vast te krijgen. Maar ik denk niet dat er veel chauffeurs zijn die niet zwaarder zijn dan 65 kilo. Zelfs ik niet.........:angel::angel::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoezo dat dan ...... ? :confused:

Heb wel n's wielmoeren nagrtrokken met een stang die ietsje krom was. In de tijd dat ik toch al gauw last van de rug had, was het toen helemaal raak.

Maar wat Jan ook zegt klopt wel, als je met een goede houding je gewicht erin gooit moet het te doen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb wel n's wielmoeren nagrtrokken met een stang die ietsje krom was. In de tijd dat ik toch al gauw last van de rug had, was het toen helemaal raak.

Maar wat Jan ook zegt klopt wel, als je met een goede houding je gewicht erin gooit moet het te doen zijn.

Gewicht "erin gooien" ..?

Hmm ..., ik vind dat altijd van die lul-argumenten - excuus voor het woord -, mensen willen wel naar de sportschool of halen privé de vreemdste capriolen uit. Maar van wielmoeren natrekken/nalopen zouden ze last van hun rug krijgen.

Probeer desnoods een pijp van 1,5 meter op de kop te tikken die over de standaard stangen heenpast. Op 1,5 à 2 meter kan toch (zelfs) ieder "vedergewicht" wel een klein moment een kracht zetten van pak 'm beet 40 of 30 kg ..? :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor de duidelijkheid ik ben geen lid van de sportschool en haal prive ook niet "de vreemdste capriolen" uit. Je zit gewoon met het feit dat de meeste stangen een stukje meegeven. En de spanning die op de stang staat, komt dan ook op je lichaam te staan. Maar gebruikt u de methode met "het voetje erop"? Dat is inderdaad fysiek weinig inspannend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden