[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aandokken met ouderwetse aanhanger ( om een hoekje)


pieter90

Recommended Posts

  • Forumlid

ik heb een tijdje geleden mijn E gehaald met een trailer, echter zit ik nu op een combi bakwagen met schamelwagen. het is leuk rijden recht achteruit gaat makkelijk, met een bochtje gaat ook nog wel, maar dan dat haaks aandokken bij ons dat is een ramp meestal is er geen plaats om hem eerst helemaal recht voor het dok te krijgen

zie foto (meestal staan er voor de auto nog 2 dik trailers geparkeerd en moet ik aandokken tussen 2 trailers in dus dat is altijd even zweten

heeft iemand tips hoe ik dit makkelijker voor mijzelf kan maken

en 2

weet iemand waar je zo`n ding mag parkeren, ben al verschillende keren weggeiaagd van parkeerplaatsen en een paar keer zat er een leuke sticker op van JAWEL 65 keiharde eurotjes en natuurlijk moeten wij deze zelf betaalen.

ik moet meestal lossen in de binnensteden (utrecht, den haag, rotterdam, amsterdam) om hem dat op parkeerplaatsen te zetten buiten de stad kost wat te veel tijd als ik weer een klant moet halen uit de hanger

post-1183-1394779396,6312_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op industrieterreinen kan je meestal wel een aanhanger kwijt, maar let wel op dat je zo parkeert dat ze je niet kunnen vastzetten.

Is mij een keer overkomen. Wipkar losgekoppelt om motorwagen te lossen, vervolgens komt een dikke Jag en die parkeert 'm precies voor de wipkar. En met geen mogelijkheid kon ik de wipkar weer aankoppelen, dus maar op zoek gegaan naar de eigenaar. Na een tijdje gevonden, moest ook eerst nog z'n telefoongesprek afronden eer hij zijn Jag ergens anders parkeerde. Kortom mega veel tijd verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1. zorg dat je altijd een stuk touw bij je hebt. Dan vastbinden aan de auto (sleepoog) en met de trekker of motorwagen de auto wegtrekken. Dan je aanhangwagen/oplegger aankoppelen en wegrijden.

niet geheel netjes volgens 't boekje, maar wat moet je dan als je klem gezet word

Zo zou ik 't doen en zo doe ik 't als dit me overkomt.

2. aanhangwagen afkoppelen waar 't wel kan. Dan maar een half uur extra tijd. De baas stuurt je met zo'n auto weg, jij probeert tijd te winnen wat logisch is... maar dat kost je dan steeds 65 euro's. Betaald je baas de bekeuring? nee? dan weet je wat je alvast niet meer moet doen. Trouwens ook bekeuringen voor de baas zijn zuur. En als 't te lang duurt voor je terug bent, laat je hem de bekeuringen zien die je al gehad hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
niet doen maar politie bellen. Als jij een auto wegsleept bega je een strafbaar feit en als de politie het doet heb jij geenproblemen.

Ik moest een paar weken terug een oplegger aankoppelen waar een SUV zelfs iets onder geparkeerd had.

Whoops! Dat is erg lastig aankoppelen! ;)

Stond de oplegger ergens in de weg ofzo, dat ze hem er zo onder parkeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
haaks dokken is vaak steken of heen en weer tot je er wel recht voorstaat

en bedenk al het goede komt langzaam

langzaam ha dat is het langzaam en rechttrekken achteruit terugsturen, en weer rechtrekken ik blijf bezig

heb nu ook een spoedcursus aandokken gekregen

gaaat niet niet van harte maar ik heb hem wel binnen het half uur aan het dok staan (alwel vandaag dan) in het donker duurt het iets langer (geen verlichting aanwezig allleen die van de auto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoek een herkenningspunt op de grond, bijv: een rand van een stelconplaat of een put waar je de aanhanger langs afrijd om recht voor een dock te komen. Maar vooral geld ook hier rustig blijven, niet gek laten maken door anderen, het komt vanzelf en dan lach je om je "leerperiode".

Succes en gr. Gunpower:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen vrachtwagenrijbewijs dus zou graag willen antwoorden,

Maar euh: heeft niemand tips om haaks te dokken!????!??!??!???!??!?

ligt eraan he als het een stuuras is kan het al niet he :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en als je eens tijd over hebt op een zaterdag b.v. ga dan eens oefenen bij je op de zaak.

hoef jij je echt niet voor te schamen oefening baart kunst.

en dan heb je straks geen half uur meer nodig maar 3minuuten.:tu:

inderdaad ff een keer op zaterdag oefenen , toen ik voor het eerst met een aanhanger met molenstel weg moest kreeg ik dat pokke ding ook niet tegen de ramp.

ff op zaterdag een uurtje of 2 bezig geweest en walla het ging goed.nog niet erg snel maar wel goed , en dan gaat het op den duur wel sneller.

gr.martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen vrachtwagenrijbewijs dus zou graag willen antwoorden,

Maar euh: heeft niemand tips om haaks te dokken!????!??!??!???!??!?

Nee tips zijn er niet, je leert het in de praktijk,en een chauffeur is nooit ervaren ergens in,hij leert elke dag, en is pas uitgeleert, als ie stopt of tussen 6 plankjes ligt. Dus mijn tip is gewoon,oefenen en een paar giga op je bek gaan, dan maak je die fout ook niet meer, en ga zo maar door, en eens op een dag denk je, ik ga op een oplegger rijden, wedden dan krijg je dezelfde vragen ,als met een schamelaanhanger,dus begint het weer overnieuw......;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
waar je goed op moet letten is dat je de molen niet tegen je motorwagen aan gooit met achteruit dokken. Vooral haaks. Dan ben je zo aan het sturen en doen en dan krak. Beschadig je de motorwagen.

Of de triangel gaat krom...

Ik heb hem ooit zo krom gehad dat de aanhanger weer gewoon recht achter de wagen liep..... alleen een paar decimeter dichter erachter.... :rolleyes:

Was met erg nat weer. Ik wilde in een laadkuil aandokken. Op gegeven moment moest ik hem even recht trekken, en wilde remmen om weer naar de 2 te kunnen schakelen... door mijn natte schoenen gleed ik van de rem af, en de wagen bolde uiteraard vrolijk weer naar achteren..... Krak.... triangel krom :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
langzaam ha dat is het langzaam en rechttrekken achteruit terugsturen, en weer rechtrekken ik blijf bezig

heb nu ook een spoedcursus aandokken gekregen

gaaat niet niet van harte maar ik heb hem wel binnen het half uur aan het dok staan (alwel vandaag dan) in het donker duurt het iets langer (geen verlichting aanwezig allleen die van de auto

gewoon rustig blijven niet teveel aan je stuur draaien

en de hoeken van motorwagen en aanhanger zoveel mogelijk gelijk houden

verder wordt het een beetje uitproberen het gevoel komt vanzelf

ook wij hebben het na de nodige zweetdruppels en met verlies van een paar kilo,s ook geleerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Mijn ervaringen met achteruit rijden combi met molenbesturing.

Kreeg gelijk een vuurdoop,moest in zuid frankrijk mijn combi op die van een belgische collega.

Hij kon niet afkoppelen(wipkar)moest ik mijn combi achteruit op zijn auto zetten,dus eerst op aanhanger en dan door naar motorwagen.

Had het nog nooit gedaan,maar na een aantal keren proberen stond hij er redelijk goed op.

1 altijd rustig blijven,lukt het niet neem een kleine pauze(shaggie roken)

en probeer dan nog eens.

2 Je kunt aanhanger ook met de kop van je motorwagen erin rijden,heb je meer zicht.

3 Lukt het niet,door middel van 1-1,5 meter naar voren te rijden,staat de aanhanger er weer recht achter,en kan je verder manoevreren.

Wat ik veel zie is dat ze de combi weer opnieuw voor het dok gaan zetten,

dus opnieuw beginnen.

Foto's onder,1 aan de kant van de weg(industrieterrein) mijn combi op die van collega,dit gaat wel redelijk aanhanger alleen maar op motorwagen.

Foto 2,na veel proberen en zweten,is het mij toch gelukt om combi op belgische collega te zetten.

Dus veel zweten veel fouten maken en dan leer je het beste.

Soms heb je dagen rij je alles zo achteruit binnen,en zo heb je dagen dat het van geen kanten lukt.

post-2787-1394779549,9634_thumb.jpg

post-2787-1394779550,0096_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:p

Ik verdenk de filmer ervan dat een van die personenauto's van hem is.... :rolleyes:

hahahaha,ik dacht ;Als de truck die aanhanger heeft aangekoppeld,die persoon in de blauwe overal,nadat de vrachtwagen zou wegrijden in de personenauto zou stappen die ervoor geparkeerd stond.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Mijn ervaringen met achteruit rijden combi met molenbesturing.

Kreeg gelijk een vuurdoop,moest in zuid frankrijk mijn combi op die van een belgische collega.

Hij kon niet afkoppelen(wipkar)moest ik mijn combi achteruit op zijn auto zetten,dus eerst op aanhanger en dan door naar motorwagen.

Had het nog nooit gedaan,maar na een aantal keren proberen stond hij er redelijk goed op.

1 altijd rustig blijven,lukt het niet neem een kleine pauze(shaggie roken)

en probeer dan nog eens.

2 Je kunt aanhanger ook met de kop van je motorwagen erin rijden,heb je meer zicht.

3 Lukt het niet,door middel van 1-1,5 meter naar voren te rijden,staat de aanhanger er weer recht achter,en kan je verder manoevreren.

Wat ik veel zie is dat ze de combi weer opnieuw voor het dok gaan zetten,

dus opnieuw beginnen.

Foto's onder,1 aan de kant van de weg(industrieterrein) mijn combi op die van collega,dit gaat wel redelijk aanhanger alleen maar op motorwagen.

Foto 2,na veel proberen en zweten,is het mij toch gelukt om combi op belgische collega te zetten.

Dus veel zweten veel fouten maken en dan leer je het beste.

Soms heb je dagen rij je alles zo achteruit binnen,en zo heb je dagen dat het van geen kanten lukt.

Even een vraag, hier zijdelings van toepassing: waarom staan jullie altijd langs de weg te lossen i.p.v. bij garages op het terrein?? Achteruit-rij probleem of te weinig ruimte? Op die autostrada's kan ik er mee leven, maar vaak genoeg zit er ook de zgn volumineuze detailhandel in de buurt. Daar kan ik dan niet meer bij...:(

Niet om te katten, gewoon benieuwd;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden