[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tu 35


Gast fleur

Recommended Posts

Vorige week kreeg ik een Franstalig formulier betreffende de TU 35 regeling. Hierin wordt gesteld dat lege tank(s, enz.) die product nummers "3257 en 3258" zijnde bitumen en zware stookolie mits alle veiligheidsmaatregelen zijn genomen (alle deksels/kranen dicht) niet meer onder de ADR regelgeving vallen. Nu moeten alle gaten in zo'n ding altijd gesloten zijn, maar dit even buiten beschouwing. De vraag aan jullie op dit forum is: weet iemand waar ik dit formulier in het Duits, en Nederlands kan vinden ? De UN site is een drama (te veel info) en voor de rest kom ik als halve digibeet niet verder dan com. sites. Groet: Hans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Interessant!

Leeg ongereinigd van Bitumen valt dus niet onder het ADR omdat het gevaar === TEMPERATUUR van de lading geweken is.

Ze valt dus kennelijk onder het ADR omdat ze warmer wordt vervoerd dan 100C (in het kort gezegd)

Nadat je dus hebt gelost is het gevaar geweken ... maar zoals ik het nu hier gelezen heb kun je bij het voeren van je ADR markeringen in Polen dus een boete krijgen. (engelse voorbeeld) .... maar op basis van de TU 35 regeling mag je zelf uitzoeken of je je borden blijft voeren of niet??????

# moet het strakkies op mijn gemak nog maar een keer gaan doorlezen, binnenkort op ADR herhaling lijkt me wel een leuke vraag aldaar ;) /#

STEL nou ... de temperatuurmeter op je tank ...blijft hangen rond de 140C .... dan zou je dus wel je adr-markeringen (oranje borden) moeten blijven voeren toch? zakt de meter onder de 100C dan zou het 'opeens' niet meer mogen???

Mij lijkt het erop als of je aan de Goden (inspectie/politie/controle) bent uitgeleverd ... als Oom Agent op de temperatuurmeter kijkt of zijn eigen temperatuurmeter gebruikt ... op welke temperatuur komt hij dan uit ... boven de 100C = verplicht borden te voeren, onder of gelijk aan 99C borden dus niet te voeren .... dat kan willekeur worden toch?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
volgens mijn bescheiden mening is het al langere tijd dat als de temperatuur van bitumentanks onder de 100 graden zakt, je geen adr borden meer hoeft te voeren..... (zowieso iets meer dan 5 jaar geleden is dit ook al tijdens adr cursus behandeld)

Dat zou betekenen dat je ze echter wel zou mogen voeren ..... toch?

Stel je voor net gelost ... dat spul van rond de 260C .... dan duurt het even voordat de temperatuur in de tank onder de 100C zal zijn gezakt toch?

Zolang de temperatuur in de tank boven de 100C is zul je je oranje borden moeten blijven voeren ....

Zodra hij onder de 100C zakt .....

Ik zou ze lekker laten zitten denk ik ... maar mag dat? Het gevaar is immers geweken, dat was de temperatuur ...

De tank is nog steeds LEEG, ONGEREINIGD.... ......... ..............................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zou betekenen dat je ze echter wel zou mogen voeren ..... toch?

Stel je voor net gelost ... dat spul van rond de 260C .... dan duurt het even voordat de temperatuur in de tank onder de 100C zal zijn gezakt toch?

Zolang de temperatuur in de tank boven de 100C is zul je je oranje borden moeten blijven voeren ....

Zodra hij onder de 100C zakt .....

Ik zou ze lekker laten zitten denk ik ... maar mag dat? Het gevaar is immers geweken, dat was de temperatuur ...

De tank is nog steeds LEEG, ONGEREINIGD.... ......... ..............................

Is/was het niet zo, dat ongereinigd gelijk is aan geladen ? ( warmte is wel weg, maar rest gevaarklasse`s blijft )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als de Bitumen gelost zijn ... en die zijn in het ADR ingedeeld vanwege dat ze WARM (heet) zijn tijdens het vervoer === anders kun je ze namelijk niet vloeibaar lossen!

Is de tank zo goed als leeg, eventuele resten koelen af ... en stollen dus (gaan over in hun meer/vaste vorm) ... het gevaar is dus op een gegeven moment geweken!

Ook is er bij bitumen (voor zover ik weet) geen ander gevaar!

Alleen de grote hitte (warmte) geeft een gevaar tijdens vervoer/laden/lossen .....

Ik (ben ff een paar dagen bij mijn broer in dland/boeken dus niet bij de hand) maar zodra de temperatuur in de tank onder de 100C is .... vervalt dus kennelijk het gevaar waardoor ze werd ingedeeld in klasse 9.

Bij vervoer van bijvoorbeeld benzine blijft het gevaar ... brandgevaarlijkheid === dampen en eventueel nog wat restliters blijven in je voertuig achter.

Hier blijft het gevaar dus bestaan benzine, un1203 klasse 3 dus bestaan ... leeg of vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat zo'n bitumentank wel gereinigd kan worden, zo'n tank zal ook om de paar jaar een drukproef moeten ondergaan.

Er zal dan wel flink met stoom gewerkt worden om de gestolde bitumen eruit te krijgen.

Enne benzine is levensgevaarlijk, moet je niet willen rijden dat spul.:D:D:D

Je kan beter in de diesel zitten, krijg je vette klauwen van maar is veel veiliger.:D:D

(sorry Lique kon het niet laten)

bewerkt door marco555
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zou betekenen dat je ze echter wel zou mogen voeren ..... toch?

Stel je voor net gelost ... dat spul van rond de 260C .... dan duurt het even voordat de temperatuur in de tank onder de 100C zal zijn gezakt toch?

Zolang de temperatuur in de tank boven de 100C is zul je je oranje borden moeten blijven voeren ....

Zodra hij onder de 100C zakt .....

Ik zou ze lekker laten zitten denk ik ... maar mag dat? Het gevaar is immers geweken, dat was de temperatuur ...

De tank is nog steeds LEEG, ONGEREINIGD.... ......... ..............................

Beetje erg heet Angelique, de gemiddelde temperatuur ligt rond de 180 graden. Alleen de 125/5 ligt op 240 graden:D

Ik denk dat zo'n bitumentank wel gereinigd kan worden, zo'n tank zal ook om de paar jaar een drukproef moeten ondergaan.

Er zal dan wel flink met stoom gewerkt worden om de gestolde bitumen eruit te krijgen.

Enne benzine is levensgevaarlijk, moet je niet willen rijden dat spul.:D:D:D

Je kan beter in de diesel zitten, krijg je vette klauwen van maar is veel veiliger.:D:D

(sorry Lique kon het niet laten)

Drukproef van een bitumentank gebeurd met een volle vracht bitumen en niet meer met water. Eens per jaar wordt een bitumentank ook gereinigd, worden er een stel gekken met een jekker ingeschopt om uit te hakken:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je gaat me nu vast uitleggen wat er gebeurd...:D

gooi eens een pepermuntje in een fles cola, zelfde effect en een stukkie veiliger:D. Dat gebeurt er ook als er Bitumen over water geladen word, alleen dan moet je hard lopen. Water word dan dor de hitte omgezet in stoom en 1 liter water is 1600 liter stoom en dat wil allemaal door het mangat naar buiten incl. de Bitumen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
gooi eens een pepermuntje in een fles cola, zelfde effect en een stukkie veiliger:D. Dat gebeurt er ook als er Bitumen over water geladen word, alleen dan moet je hard lopen. Water word dan dor de hitte omgezet in stoom en 1 liter water is 1600 liter stoom en dat wil allemaal door het mangat naar buiten incl. de Bitumen

*begint vast te renne*...

lijkt me heftig. is dat weleens gebeurd?:D (Foto's van?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zelfs een filmpje, mag om juridische redenen niet geplaatst worden helaas. Wie weet staat het ergens op youtube of andere filmpjeswebite. Ik plaats het niet en stuur het ook niet via E-mail iig.

haha dat vraag ik ook niet van je als je ex-werkgever(s ) dit niet goed vinden hoor.

was alleen benieuwd of het ooit gebeurd is maar dat is het dus schijnbaar.

op youtube staat er niks over. opzich niet vreemd, neem aan dat je op de meeste locaties niet mag fotograferen/filmen.(en als t gebeurd ook wel wat beters te doen hebt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, gaaf alle reacties.

Waar het in weze om gaat is het feit dat men in Frankrijk van mening is dat indien de tank leeg is alle gevaar is geweken = bordjes dicht!

In Duitsland is "die polizei" van mening dat dit NIET kan, en de BAG weer WEL !?!? dussss.

Belgie zal ik niet nader omschrijven, en er is een collega die van de IVW een brief heeft waarin wordt gesteld dat de borden dicht kunnen als de tank leeg is.

Kortom, heerlijk zo'n éénduidig en het fantastisch met elkaar eens zijnde Europa (zucht)

Groet: Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
gooi eens een pepermuntje in een fles cola, zelfde effect en een stukkie veiliger:D. Dat gebeurt er ook als er Bitumen over water geladen word, alleen dan moet je hard lopen. Water word dan dor de hitte omgezet in stoom en 1 liter water is 1600 liter stoom en dat wil allemaal door het mangat naar buiten incl. de Bitumen

Het instructie-filmpje is inderdaad heel erg GAAF ... misschien is dat het verkeerde woord, maar in eerste instantie vond ik het WAUW .. even later heb je meer ontzag voor het spul en de gevaren waarmee je rijdt .... inclusief laden/lossen natuurlijk. Met name het laden en het lossen zou ik zeggen!

Het water gaat inderdaad door de hoge temperatuur van de Bitumen over in zijn gasvormige toestand. Aangezien de enige weg het mangat is ... krijg je een soortement vulkaan achtige toestand! Zo moet je dat zien! Echt 'ontploffen'/scheuren kan zo'n tank ook ... of dat nu jouw tank achter je voertuig is maar ook een opslagtank bij een klant.

Water en Bitumen (op Temperatuur) da's geen goed idee ... heb nog niets op YouTube gevonden.

Wel een aantal artikelen waarbij het is misgegaan gaan over opslagtanks bij klanten.

Helaas geen instructiefimpje gevonden jammer ... 't zou voor iedereen leerzaam kunnen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb mijn oude dagboekverhalen ook weer even doorgelezen.

Ladytrucker » Blog Archive » Eerste week nwe werkgever

Los zijn we naar Antwerpen gereden om daar te laden. Ook hier moest ik eerst weer een filmpje kijken en een vragenlijst beantwoorden. Deze film was veel duidelijker dan de tekenfilm in Europoort. Hier hebben ze ook een proef gefilmt wat er gebeurt als er water (regen of al water in de tank zit) gebeurt en dat is behoorlijk heftig!!! Zeker als er veel water in de tank zit dan kan dat tot grote problemen leiden want water en heet Bitumen gaat absoluut niet samen. Gooi maar eens een paar spatters water bij heet vet in de frituur en je krijgt al een aardig idee …

En ... hihihi...

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik een DAF ga krijgen … maar ja, dat weet je nooit. Ze rijden ook met Scania (laag dak), Volvo, MAN en ik heb ook een Mercedes Actros in de garage zien staan. Zou dat hem worden?

't werd destijds de MAN .... zo'n beetje de laatste wagen die ik wilde hebben. En daarna weer een MAN ...

Nu zeg ik de laatste jaren dat het mij niet meer uitmaakt met welk merk wagen ik op pad ben ... maar ondertussen weet ik dat dit niet helemaal waar is => ben toch DAFmaf ;)

Bij mijn huidige werkgever dus weer een DAF ... :D:banaan::D

Allllright .... 'ts offtopic

Ook in de praktijk geleerd dat beschermingskledij echt MOET en ALTIJD!!!

In de Bitumen dus. Nooit op mijn DAFBOEK verteld .... en gelukkig geen verwondingen opgelopen.

Ik moest dus lossen in België ergens ...

De klant had gezegd dat er RUIM voldoende ruimte was voor mijn lading! De meter aan de buitenkant van de tank bleef hier namelijk wel eens hangen en was dus niet geheel betrouwbaar te noemen. <en dit was in het begin dus zo ervaren met Bitumen was ik nog niet>

Niets aan het handje dus ... de lossing liep ..... en dus ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten .... brrrrr ik had er een vreemd gevoel bij en ben dus even verderop gaan zitten. Zo'n 10 meter verder op denk ik ... daar kon ik de boel nog goed in het zicht houden en zit je niet vrijwel direct onder de ontvangende tank.

En ja ... hoor ... 't kwam er gewoon bovenuit ..... $%@#$#$%^#%@#$% ... overal snel weer aan HEEL SNEL ... en m'n loskraan dichtgezet! <gelukkig geen grote spill dus>

Stel je voor je had er wel op het muurtje vlak onder gezeten ... dan was dat dus niet mooi geweest.

Kortom ALTIJD je kleding aanhouden je weet NOOIT of en wanneer er iets gebeurt!

(had mijn overal boven uit gedaan om wat zonnestralen op te vangen ... zat toch buiten het beeld van wie daar werkte ;) )

Ja, ik was flink kwaad ... en wat bleek vanuit het productieproces had een andere operator bitumen terug gedaan in de tank waarop ik aan het lossen was ... toen paste mijn lading dus mooi niet meer. Alles op de CMR laten schrijven, hoewel men vond (operator's) dat dit niet nodig was .. doe het toch maar heb ik gezegd en zo geschiedde! ;)

Ja, je moet er dus altijd bij blijven staan zodat je kunt ingrijpen & dat heb ik ook kunnen doen.

En wel op een veilige plaats, dat muurtje net onder de ontvangende tank was dus niet veilig!

Even een kop koffie halen is er dus eigenlijk niet bij hoewel dat wel gebeurt als het lossen eenmaal net loopt .... dan heb je wel even de tijd en de gelegenheid om ff een bak koffie te scoren. Maar aangezien je nooit weet of en wanneer er iets gebeurt???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
haha dat vraag ik ook niet van je als je ex-werkgever(s ) dit niet goed vinden hoor.

was alleen benieuwd of het ooit gebeurd is maar dat is het dus schijnbaar.

op youtube staat er niks over. opzich niet vreemd, neem aan dat je op de meeste locaties niet mag fotograferen/filmen.(en als t gebeurd ook wel wat beters te doen hebt)

Het is een beveiligings filmpje. Het was toevallig gefilmd door de beveiligingscamera bij een raffinaderij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ok, gaaf alle reacties.

Waar het in weze om gaat is het feit dat men in Frankrijk van mening is dat indien de tank leeg is alle gevaar is geweken = bordjes dicht!

In Duitsland is "die polizei" van mening dat dit NIET kan, en de BAG weer WEL !?!? dussss.

Belgie zal ik niet nader omschrijven, en er is een collega die van de IVW een brief heeft waarin wordt gesteld dat de borden dicht kunnen als de tank leeg is.

Kortom, heerlijk zo'n éénduidig en het fantastisch met elkaar eens zijnde Europa (zucht)

Groet: Hans

Daarom Hans, altijd een leeg en ongereinigd verklaring bij je hebben en de laatste CMR en de bordjes open. Zit je altijd goed.

Groeten je oud collega:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is een beveiligings filmpje. Het was toevallig gefilmd door de beveiligingscamera bij een raffinaderij.

Je bedoelt dus niet dat filmpje met dat VAT Bitumen === in scene gezet om het gevaar duidelijk te maken?

Dat vond ik al indrukwekkend. Voor de rest heb ik wel wat foto's gezien destijds van een tank waarbij nog .... een paar duizend liter regenwater in zat ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden