[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR in het nederlands in duitsland halen voorbij


Scania-Henkie

Recommended Posts

  • Forumlid
Ook in de duitse cursus wordt geleerd dat je met een ADR voertuig niet overal mag rijden. Ook in de duitse cursus wordt over tunnelverboden gerept. By the way, ik heb op een chemietankwagen gereden en wat transport betreft is dat bijna de veiligste manier van rijden.

Die levensgevaarlijke cocktail aan brandbare, oxiderende, bijtende en giftige producten en we rossen door woonwijken en D-tunnels zoals jij het schrijft kom ik eigenlijk enkel in artikeltjes van de TELEGRAAF tegen....

Alleen wat ik van de NL cursus nog steeds niet snap is dat je een VOLLEDIG lesdag aan bv kl 3 moet spenderen..... brandbaar, heel brandbaar, heel erg brandbaar....

Laat maar....

Ik zeg ook niet dat de Nederlandse cursus volmaakt is (uw klasse 3 voorbeeld is daarin inderdaad een goede) maar er wordt mij door sommige chauffeurs wel eens iets te gemakkelijk over het vervoer van gevaarlijke stoffen gedacht. Mijn telegraaf-tekst was daarvan dan wel het verre uiterste ;). Als u op een chemietankwagen heeft gereden weet u in ieder geval waar u het over heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, een examen waarbij de examinator zijn vinger bij het goede antwoord legt is véél beter! Toch? En vervolgens gaan we rijden met een levensgevaarlijke cocktail aan brandbare, oxiderende, bijtende en giftige producten en we rossen door woonwijken en D-tunnels...

Nou sorry hoor, maar als chauffeur heb je maar een verdomd grote verantwoordelijkheid voor je gevaarlijke lading! En verschuilen achter 'ken ik nie, wist ik nie' is dan de slechtste instelling die je kunt hebben. En als je op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats bent, wordt je daar echt wel op afgerekend.

Dat moest er even uit!

Ho even Erik,nergens beweer ik dat men zo maar een bekkie doet met ADR,en dat je maar wat doorrost in D tunnels en woonwijken,en ik beweer zeker niet dat men geen verantwoording heeft.

Maar als je als chauffeur WEET waar je wel en niet mag rijden en of je product geschikt is om vervoert te worden in de verpakking zoals men die jou aanbied,moet je als chauffeur nog meer weten dan?

Het is wel leuk als je de eigenschappen van een product kent,maar daar heb je tijdens het vervoer weinig aan,je weet dat het gevaarlijk is en wat de aard van het gevaar is.

En een examinator die de vinger bij het juiste antwoord legt is geen examinator,ik weet niet hoe t in Nederland gaat,of in Duitsland.

Ik kan alleen over Belgie spreken,daar worden de examens afgenomen door mensen van het ministerie van transport(in de aula van de universiteit van Antwerpen,of Geel) en word er voor je met t examen begint duidelijk gemaakt dat frauderen,spieken enz,resulteerd in onmiddelijke wegzending van de examens.

Waar je dat vandaan hebt weet ik niet,maar i.i.g niet in den Belgique.

Dat moest er bij mij even uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Nederland gaat het niet zo, gelukkig in België dus ook niet. Ik heb die verhalen van meerdere personen gehoord die in Duitsland examen hebben gedaan.

Mogelijk zijn het incidenten, mogelijk ook niet.

Bij het ILT (voorheen IVW) hebben ze ook een zeer gedegen opleiding gehad over gevaarlijke stoffen. Uit beroepsinteresse kijken ze dus met belangstelling naar vrachtwagens die dit vervoeren. Als de chauffeur dan op de meest simpele vragen zonder antwoord staat, omdat hij een lading ADR net zo behandeld als een gewone lading en dus zijn vrachtbrief niet goed heeft ingevuld, omdat hij het niet wist, is vertraging wel het minste wat je op zult lopen ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

...

en dus zijn vrachtbrief niet goed heeft ingevuld, omdat hij het niet wist,...

.

En weer zo'n ding waar mijn haren overeind komen....

De vervoerder (lees chauffeur) is in principe enkel verantwoordelijk voor een paar gegevens op de vrachtbrief. Helaas is het zo erg gesteld dat de vervoerder zelf zijn vrachtbrief moet mee nemen en zelf opmaken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In Nederland gaat het niet zo, gelukkig in België dus ook niet. Ik heb die verhalen van meerdere personen gehoord die in Duitsland examen hebben gedaan.

Mogelijk zijn het incidenten, mogelijk ook niet.

Bij het ILT (voorheen IVW) hebben ze ook een zeer gedegen opleiding gehad over gevaarlijke stoffen. Uit beroepsinteresse kijken ze dus met belangstelling naar vrachtwagens die dit vervoeren. Als de chauffeur dan op de meest simpele vragen zonder antwoord staat, omdat hij een lading ADR net zo behandeld als een gewone lading en dus zijn vrachtbrief niet goed heeft ingevuld, omdat hij het niet wist, is vertraging wel het minste wat je op zult lopen ;).

Iemand die als inspecteur bij de ILT gaat werken zal i.d.d. een uitgebreidere ADR opleiding moeten hebben als iemand die alleen gevaarlijke goederen vervoert.

Ook iemand die deze goederen gaat opslaan,verwerken of verpakken komt er niet met alleen een cursus ADR vervoer,die zal meer moeten weten.

Maar iemand die alleen ADR goederen vervoert hoeft m.i.niet meer te weten als wat op een eenvoudige cursus zoals in Belgie of Duitsland geleerd word,dat moet voldoende zijn.

Terwijl zo een chauffeur zich er terdege van bewust moet zijn dat hij met gevaarlijke stoffen onderweg is.

Het een sluit het andere niet uit.

En als zo een chauffeur zijn vrachtbrief niet goed invult,wat eigenlijk de klant moet doen,is dat natuurlijk niet goed te praten,maar zo iets zou voor kunnen komen bij iemand die slechts af en toe met ADR rijdt.

Iemand die dagelijks met gevaarlijke goederen werkt zal hier anders mee om gaan;als je iemand die dagelijks stukgoed werkt vraagt over vrijstellingen of samenladings verboden of verpakkingsgroepen,ik noem maar eens wat,zal hij je direct kunnen vertellen waar je dat antwoord kunt vinden.

Als je iemand die altijd met een tank benzine rondrijdt zo iets vraagt zal dat antwoord wat langer duren misschien,omdat deze man(of vrouw) zich hier eenvoudigweg nooit mee bezig houdt,terwijl deze dat op een cursus tank ook wel krijgt lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het gaat er niet om WAAR je het ADR haalt...het gaat erom dat het in duitsland NIET meer in de nederlandse taal mag vanaf 01.01.2012....heeft jouw duitse leraar dit ook bevestigd??? ga het sowieso in nederland doen alleen al wegens die rot uren...

Ik kan verzekeren(!) dat je nog steeds in Duitsland het ADR examen in het Nederlands kan doen, ben op dit moment bezig met de cursus en morgen is het examen.

Het enige is dat sommige opleiders hun licentie is verlopen en dat sommige IHK's (de examinerende instelling in D) niet langer Nederlandstalige examens aanbieden; de IHK van Emden verzekerde mij dat zij dit tot eind 2013 sowieso doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben op dit moment ook bezig met adr basis (stukgoed). Is een DUITSE cursus, die in het Nederlands word gegeven.

De eerste 7 uur heb ik in Nederland moeten doen, omdat deze 7 uur mee tellen voor de code 95.

s'Middags zijn we naar een andere locatie verhuisd in Duitsland.

Daar wordt/krijgen we het vervolg van de cursus, volgende week aansluitend examen in het nederlands.

Groetjes Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ah oke. Dag in NL, dag in D hoor je inderdaad het meest. Hoe ervaar je het niveau van de opleiding? Heb je het idee dat je genoeg leert voor de transporten die je met het diploma uit gaat voeren?

Begrijp me niet verkeerd, n.a.v. mijn eerdere commentaren in dit topic: Van mij mag iedereen in Duitsland examen doen en mag iedere Duitse aanbieder een opleiding opzetten om Nederlandse chauffeurs te kunnen opleiden. Mits de opleiding tenminste een redelijk niveau en diepgang heeft, en juist hierover hoor ik verschillende berichten. Ik zou graag horen dat het niveau daar prima is en mensen daar net zo goed opgeleid worden als in Nederland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat wil je meer weten over ADR dan wat je in de duitse cursus krijgt?

Een gevaarlijke stof is pas dan gevaarlijk zodra het uit de verpakking komt.....

Zolang je rijdt, zoals het hoort, zolang je laad en lost zoals het hoort, heb je HELEMAAL niets aan die extra ballast. Zodra het fout gaat, dien je te weten welke gevaarseigenschap de stof heeft en wat je moet doen en wat vooral niet. Dit alles krijg je op de duitse cursus te horen.

Het is nooit een exameneis geweest, zowel in het VLG als het ADR, dat je alle stofnamen met de bijbehorende nummers kent.

De duitse opleider leidt op voor het ADR (duits Gvvvsdggffdfghwh) en wordt binnen de EU erkent als een ADR opleiding. Wat is er dan mis mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Zo moeilijk is die cursus helemaal niet. Iedereen zegt wel van moeilijk bijna niet te doen. Als je gewoon de klasse 1 t/m 9 in je hoofd stampt dan ben je al een heel eind. Dus als er bijvoorbeeld gevraagd word wat is 2 en je kan dan zeggen gassen en wat is 3 brandbare vloeistoffen. Theorie examen valt ook wel mee is allemaal multiple choice vragen 25 voor basis dacht ik. Dit is gewoon heel erg goed lezen en neem de tijd er ook voor want die heb je ook gebruik het dan ook. Ik zag op mijn theorie examen dat sommige met een kwartier al klaar waren. Of ze weten het heel goed of ze hebben het zomaar ingevuld. En het mondeling examen daar zat ik zelf heel erg tegen op wat achteraf ook niks voor stelt. De examinator maakt eerst een praatje met je van bij wat voor bedrijf werk je. Zit je in het stukgoed of tankvervoer. Zeg je dus stukgoed wat ik dus ook doe. Krijg je helemaal geen vragen over de tank. Stond denk ik met 10 a 15 minuten weer buiten de deur met een 8.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk of niet, het gaat om vak kennis.

Ben ook behoorlijk éénkennig ( bitume ) maar wel bewust van het feit dat je met iets speciaals bezig bent, en daar gaat het om toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Ah oke. Dag in NL, dag in D hoor je inderdaad het meest. Hoe ervaar je het niveau van de opleiding? Heb je het idee dat je genoeg leert voor de transporten die je met het diploma uit gaat voeren?

Begrijp me niet verkeerd, n.a.v. mijn eerdere commentaren in dit topic: Van mij mag iedereen in Duitsland examen doen en mag iedere Duitse aanbieder een opleiding opzetten om Nederlandse chauffeurs te kunnen opleiden. Mits de opleiding tenminste een redelijk niveau en diepgang heeft, en juist hierover hoor ik verschillende berichten. Ik zou graag horen dat het niveau daar prima is en mensen daar net zo goed opgeleid worden als in Nederland.

De regels in Duitsland om te mogen opleiden zijn strenger dan in NL. Maar als je al je twijfels weg wilt laten nemen, nodig ik je van harte uit.

Groet, Simon Jolmers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 years later...
  • Forumlid

Ik zat gisteren bij het CBR, ik was vroeg gekomen om het één of ander door te nemen. Het leek er wel een chauffeurscafe zo druk was het er. Één groep moest tegelijk examen doen en na afloop bleek 70% sowieso geslaagd. Toch zaten er een paar faalhazen bij. Ik ben van mening dat als je gewoon een 3-daagse cursus volgt en een aantal maal het boek doorneemt je gewoon zou moeten slagen. Of je moet erg veel last van faalangst hebben en daardoor door de bomen het bos niet meer ziet, blijf dan gewoon weg bij zulke uitstapjes en rij gewoon geen ADR, dan loop je je ook niet op te vreten. Ik vraag me af waarom je in godsnaam ADR in Duitsland zou willen halen?! De vragen in het examen zijn zo moeilijk niet en het goede antwoord staat er altijd bij. Door degene die ik sprak die gezakt waren ging ik met aardig wat tegenzin naar binnen.. wat bleek, het was goed te doen, één foutje en nu klaar voor de komende vijf jaar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden