Spring naar bijdragen
Koerier

Kleine verhuizing naar Zwitserland

Recommended Posts

Iemand heeft mij gevraagd om wat huisraad van Nederland naar Zwitserland te vervoeren. Het gaat om een parasol, tapijt, hoekbank, een 2 en een 3 zitbank, een tafel met zes stoelen en zes verhuisdozen met servies.

Kan en mag ik dit met enkel een CMR vrachtbrief vervoeren? Moet ik dan stoppen bij de Duane? Waar moet ik verder nog op letten (behalve een wegenvignet).

Ik ga dit doen met een bestelwagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je klant zal de dozen moeten nummeren, en een lijst moeten maken met welke spullen er vervoert gaan worden.

BV, doos 1, keuken gerei.

Doos 2, boeken. Doos 3, CD,s etc.

daarbij precies opschrijven wat er vervoert gaat worden. Dus 1 eettafel, 6 stoelen. etc.

Dat kan gewoon op een A4tje. Die lijst hou je bij je CMR, en daarmee loop je binnen bij de Zwitserse douane. Verhuis goederen zijn vrij van invoer.

Maak de douane niet wijzer als dat ze zijn, en zeg dat je het doet voor vrienden van je. Gewoon even een partuclier ritje dus.

Zo werkt het naar Noorwegen teminste, en ik denk niet dat Zwitserland anders werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je snelle reactie.

Maar op mijn wagen pronkt in grote letters "internationalen Umzüge und Kurierdienste" (maar dan in het Nederlands) en heel groot mijn logo met daarin het woord transport verwerkt. :p

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij werkt het zo:

je laat in nl een t2 opmaken met eraanvast een gewaarmerkte lijst met vermelding van alle goederen van de inboedel (dit dokument laat je op de dichtbijzijnde plaats met douane in zwitserland zetten waar die mensen gaan wonen), diegene die gaat emigreren zal moeten zorgen dat er een bewijs van uitschrijving is uit nederland, dit bewijs van uitschrijving met de toestemming van de zwitserse regering/gemeente van inschrijving in zwitserland zal getoond moeten worden bij de douane aan de grens samen met t2 dok.

in zwitserland is het dan nog maar een formaliteit om het t dok aan te laten zuiveren met alle bijbehorende papieren .

dit was iig een paar jaar geleden zo......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, en?

Dat wil toch niet zeggen dat jij en die mensen voor wie je verhuist al jaren lang elkaars beste vrienden zijn. ;)

En met de huidige transportprijzen is toch elk transport een vriendendienst. LOL

Sommige leveren er zelfs geld op in. Waar vind je zulke vrienden nog? Nou in het transport. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
volgens mij werkt het zo:

je laat in nl een t2 opmaken met eraanvast een gewaarmerkte lijst met vermelding van alle goederen van de inboedel (dit dokument laat je op de dichtbijzijnde plaats met douane in zwitserland zetten waar die mensen gaan wonen), diegene die gaat emigreren zal moeten zorgen dat er een bewijs van uitschrijving is uit nederland, dit bewijs van uitschrijving met de toestemming van de zwitserse regering/gemeente van inschrijving in zwitserland zal getoond moeten worden bij de douane aan de grens samen met t2 dok.

in zwitserland is het dan nog maar een formaliteit om het t dok aan te laten zuiveren met alle bijbehorende papieren .

dit was iig een paar jaar geleden zo......

Uit TS zijn openingspost, ging ik er eigelijk van uit dat die mensen al in Zwitserland wonen.

De lijst met goederen bekijkende lijkt het mij geen volledige verhuizing. Maar het nabrengen van wat spullen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

zo kun je het ook zien, (ik had het niet zobegrepen, maar dat doe ik wel eens vaker:D), maar het blijft een feit dat als je met een busje aan de zwitserse grens komt, de kans erg groot is dat je moet stoppen en dan kan het wel eens een stief kwartiertje duren voordat je verder mag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zo kun je het ook zien, (ik had het niet zobegrepen, maar dat doe ik wel eens vaker:D), maar het blijft een feit dat als je met een busje aan de zwitserse grens komt, de kans erg groot is dat je moet stoppen en dan kan het wel eens een stief kwartiertje duren voordat je verder mag.

Misschien helpt het als je wat minder diesel snuift. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

[TABLE=width: 440, align: center]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Verhuizen

Huis in Zwitserland

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]verhuizen.jpgIn geval van emigratie zult u wellicht uw inboedel willen laten verhuizen naar uw huis in Zwitserland. Om met uw inboedel Zwitserland te kunnen binnenkomen, hebt u bepaalde invoerpapieren nodig. Indien u uw inboedel laat verzorgen, zorgt uw transporteur daarvoor.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Een dergelijke transporteur beschikt over een speciale douane afdeling die zorgt voor een probleemloze invoer bij de grens. U hoeft alleen een kopie van uw huurcontract of koopovereenkomst te tonen.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Verzorgt u de verhuizing zelf? Dan moet u zich tijdens openingstijden (doorgaans: kantoortijden) bij de douanepost melden met een kopie van uw huur- of koopovereenkomst, een bewijs van uitschrijving uit uw gemeente in Nederland, een inventarislijst en een ingevuld formulier Erklärung für Übersiedlungsgut.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]U bent in beginsel invoerrechten verschuldigd indien de goederen niet gedurende zes maanden in uw bezit zijn geweest. Over de transportkosten bent u geen BTW verschuldigd indien het transport plaats vindt binnen maximaal achttien maanden na de emigratiedatum.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Indien het niet gaat om een volledige inboedel, kunt u voordelig goederen laten vervoeren samen met andere partijen. Meer informatie op de site groupage.

[/TD]

[TD=class: maintext, width: 120, colspan: 3]emigratie_3.JPG

[/TD]

[TD=class: maintext, width: 120, colspan: 3][/TD]

[TD=class: maintext, width: 300]Wilt u met het oog op uw komende emigratie goederen uit Nederland naar Zwitserland meenemen en daarover na uitvoer de BTW terugontvangen? Dat kan, indien een bepaalde waarde niet wordt overschreden en u over een bewijs van uitvoer EG beschikt en de verkoper op de factuur een verklaring heeft geplaatst.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Voor informatie over het in- en uitklaren van goederen kunt u contact opnemen met de firma Rhenus bij Basel.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Bij het verlaten van de EU en het binnenkomen van Zwitserland, legt het douanekantoor het daadwerkelijk verlaten van de goederen uit de EU vast. Met het door de Zwitserse douane afgestempelde bewijs van uitvoer kunt u in Nederland een verzoek om restitutie BTW indienen.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Zie voor meer informatie de procedure bij uitvoer.

[/TD]

[TD=class: maintext, colspan: 8]Woont u in Zwitserland en koopt u in Nederland goederen die u in uw bagage naar Zwitserland, dus buiten de EU, brengt? Dan kunt u de door u betaalde BTW terugkrijgen indien het gaat om goederen met een hogere waarde dan EUR 50.- inclusief BTW en eventuele andere belastingen. U moet dan wel beschikken over een factuur. Zie voor de wijze waarop u de BTW van uw leverancier kunt terugkrijgen: teruggave BTW.

[/TD]

[/TABLE]

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De klant gaat niet naar Zwitserland verhuizen. Ze heeft een vakantiehuis in Nederland, dat heeft ze verkocht. De huisraad schenkt ze aan haar dochter in Zwitserland. Wellicht maakte mijn topictitel dit niet geheel duidelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zus woont ook in Zwitserland en laat wel eens door een verhuisbedrijfje spullen mee nemen, niet op een datum vastgeprikt maar als ze ruimte in de auto over hadden namen ze het mee voor een hele schappelijke prijs. Misschien kun je daar eens bij informeren of dat niet interessant is.

Er is verhuisverkeer zat die kant op..

Peet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je trailer staat nog steeds te wachten:D

dat lijkt me sterk Pieter, niet hier in t duuvese in ieder geval.

het is ook niet te hopen want de trekker is afgelopen maandag al wel opgehaald, voor een verdere rustpauze in het Hoofddorpse.

Trouwens, jij thuis op een gewone donderdag?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites