[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Minimum asdruk


europeaan

Recommended Posts

  • Forumlid

wat ik er zo uit haal is dat 20 tot 25% procent van het gewicht op de stuuras van het voertuig zitten.

ze kunnen je nooit pakken voor minimumasdruk.

als jij een fabriekaf trekker-oplegger hebt, en je rijdt leeg door dat land, wat willen ze dan doen, ja sorry u bent te licht.

gelul dus, wagen is door rdw goedbevonden, dus daar wil ik nog wel even een boom over opzetten met de heren agenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een minimum asdruk,het z.g Adhäsionsgewicht.:rolleyes:

Dat is in principe ook een gewone Europese regel hoor Europeaan.

En op zich ook helemaal niet zo spannend. Onder normale omstandigheden voldoet iedereen daar moeiteloos aan. Een gewone trekker weegt op een fabrieksspecificatie al snel 4 a 5 ton op de stuuras/vooras. Zo'n trekker weegt een ton of 7 a 8 schoon aan de haak, dus is het gewicht op de stuuras/vooras al snel zo'n 50% of meer en ruim boven die genoemde 20%. Een "beladen" 2-assige trekker mag 18 a 20 ton wegen (beladen), dan zou er minimaal 20% (een kleine 4 ton) op de vooras/stuuras moeten zitten.

Een beladen 3 assige bakwagen mag zo'n 26 a 28 ton wegen, dus 20% van dat beladen gewicht (zo'n 5,5 ton) moet dan op de vooras/stuuras komen. Ook dat weegt de 3 asser al ongeveer zonder belading.

In Zwitserland kennen ze ook 4 en 5 assers. Stel dat zo'n wagen (de 5-asser) het maximaal toegestane gewicht zou mogen wegen van 40 ton, dan is 8 ton op de 1e stuuras/vooras voldoende om beladen aan de eis te voldoen. Een 8-tons vooras (of 9 ton) is eigenlijk vrij standaard bij een bakwagen, ook bij een 4 of 5-asser dus die eis wordt zelfs in het geval van de volle 40 ton max op een solo-voertuig (zonder aanhanger of oplegger) al gehaald.

Die eisen zijn dus heel goed aan te voldoen.

Het enige wanneer het "spannend" zou kunnen worden is bij 3 assige bakwagens met een zware kraan achterop. Of zoals ze in Zwitserland ook wel gebruiken; 4-assers met een bladgeveerde standaardopstelling van de assen met 2 assen voor en 2 assen achter. Dan kan de 2e vooras/stuuras niet hefbaar zijn ivm de bladvering en wordt het gewicht van het voertuig toch verdeeld over de beide voorassen. In die specifieke gevallen, met een zware achteroverbouw en een leeg solo-voertuig, dan zou het er wel eens om beetje om kunnen spannen. Zeker als men met een hefbare sleepas rijdt. Maar juist in Zwitserland zie je dan toch weer vaak een dubbel aangedreven tandem, dus dan blijven die 2 aangedreven assen best wel aan de grond.

Ik ben wel benieuwd hoe u nu speciaal op dit onderwerp komt. Ik had (nog) niet vernomen dat het op dit moment een hot item is. Ben best wel heel benieuwd dus ..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ze kunnen je nooit pakken voor minimumasdruk.

Op zich natuurlijk wel.

En de gedachte achter die 20% is ook best wel een goede gedachte. Ik heb o.a. met Kalakuski wel eens zitten stoeien over rijden in de sneeuw met 6x2 trekkers in de goedkoopste uitvoering, namelijk de uitvoering met sleepas. Hier in Nederland zijn we doorgaans gewend om wat meer geld uit te geven voor voorloopas trekker, maar in Scandinavie letten de vervoerders blijkbaar nogal op "de centjes" en worden nog steeds de veel goedkopere sleepassers volop ingezet. (Haha .., en veel Nederlandse transporteurs die denken dat het iets speciaal, "stoer" Scandinavisch is zo'n sleeper, maar het is gewoon "zuinigheid" :p Ze kunnen of willen geen paar 1000 euro extra voor een degelijke voorloper betalen.)

Maar zo'n sleepasser kan dus rare capriolen uithalen als de schotel niet goed op de plek geplaatst kan worden en de vooras onvoldoende gewicht krijgt. Juist om dergelijke gevaren van het vrijwel onbestuurbaar zijn van de auto tegen te gaan, daarvoor is die 20% op een stuuras/vooras ooit bedacht. Hoewel er vrijwel nooit naar gekeken werd, is het best wel bijzonder dat het nu via het bericht van Europeaan aandacht krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je hebt echt interesse in de beroepsgroep Karel! Het lijkt bijna een obsessie te worden.! ;)

Nee hoor (geen obsessie!).

Techniek is mijn basis. Cijfertjes mijn werk en het rijden is m'n hobby eigenlijk geworden na zelf ook chauffeur te zijn geweest. De interesse en de band met de beroepsgroep waarmee je onderweg bent geweest is dan niet gek. want daar gaat het om "mensen". De rest zijn allemaal maar "kille, levenloze dingen". Tenminste, met een uitdraai uit een grootboek of een balans, of een stuk ijzer met een paar wielen eronder of een bepaalde berekening kan ik niet echt een "band" hebben of houden. En ook niet mee discussiëren.

U wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee hoor.

Techniek is mijn basis. Cijfertjes mijn werk en het rijden is m'n hobby eigenlijk geworden na zelf ook chauffeur te zijn geweest. De interesse en de band met de beroepsgroep waarmee je onderweg bent geweest is dan niet gek. want daar gaat het om "mensen". De rest zijn allemaal maar "kille, levenloze dingen". Tenminste, met een uitdraai uit een grootboek of een balans, of een stuk ijzer met een paar wielen eronder of een bepaalde berekening kan ik niet echt een "band" hebben of houden. En ook niet mee discussiëren.

U wel?

Weet ik niet, heb ook wel eens iets gelezen van uw pen over mensen zonder gezicht, alleen cijfertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet ik niet, heb ook wel eens iets gelezen van uw pen over mensen zonder gezicht, alleen cijfertjes.

Daar wordt ik in eerste instantie voor betaald.

Als het goed is haalt u auto's op door geheel Europa en steekt u daar al uw kennis en kunde in, dat is uw vak om die auto's te halen en te brengen waar het van u verwacht wordt. Dan is het op dat moment ook niet uw eerste belang van wie die auto nu precies is, wat voor "soort" mensen het zijn, af ze aardig zijn of niet aardig, of ze misschien voor het eerst van hun leven gestrand zijn, of voor de zoveelste keer, of ze erg in spanning hebben gezeten toen ze met 3 kinderen op de achterbank "stilvielen".

U heeft uw professie (maar ook hobbies en interesses), ik de mijne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar wordt ik in eerste instantie voor betaald.

Als het goed is haalt u auto's op door geheel Europa en steekt u daar al uw kennis en kunde in, dat is uw vak om die auto's te halen en te brengen waar het van u verwacht wordt. Dan is het op dat moment ook niet uw eerste belang van wie die auto nu precies is, wat voor "soort" mensen het zijn, af ze aardig zijn of niet aardig, of ze misschien voor het eerst van hun leven gestrand zijn, of voor de zoveelste keer, of ze erg in spanning hebben gezeten toen ze met 3 kinderen op de achterbank "stilvielen".

U heeft uw professie (maar ook hobbies en interesses), ik de mijne.

Klopt aardig, ik ben chauffeur.

Het maakt dus niet uit of ik dode auto's vervoer of dode vis, die vis wordt ook niet gevraagd of ie wel een goede jeugd heeft gehad of niet.

Maar, mijn gedachte was gewoon even een slinger dat iemand die gewoon interesse heeft in een bepaalde beroepsgroep er misschien meer van weet dan menig werknemer die in die branche werkzaam is.

Dit even n.a.v. de vraag die ik je afgelopen weekend per pb stelde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit even n.a.v. de vraag die ik je afgelopen weekend per pb stelde.

Dat had iedereen je wel kunnen vertellen Herman... je vraagde het 2 jaar terug aan mij per PB......

:ja:

Hij wilde weten aan welke kant van de weg te rijden.............:rolleyes: Oh wel,,, er zijn geen domme vragen.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Dld zijn er ook minumum aslasteisen, in Nl ook in Dld 25% stuuras + 25% aangedreven, in Nl resp 20 om 20%.

(5:13:13 of 5:18:18 dacht ik R.V.V)

Hiermee zou een LZV alleen dubbel aangedreven 60 ton mogen wegen, 5x trekas = 57,5ton

@ Karel post 3 dat het gewicht wordt verdeeld over de twee stuurassen, maakt niet uit het %gestuurd blijft gelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben wel benieuwd hoe u nu speciaal op dit onderwerp komt. Ik had (nog) niet vernomen dat het op dit moment een hot item is. Ben best wel heel benieuwd dus ..... ;)

Omdat er sinds enige tijd op gecontroleerd,en bekeurd word in der Schweiz,met name op de grote muizenval, genaamd Ersfeld.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat ik er zo uit haal is dat 20 tot 25% procent van het gewicht op de stuuras van het voertuig zitten.

ze kunnen je nooit pakken voor minimumasdruk.

als jij een fabriekaf trekker-oplegger hebt, en je rijdt leeg door dat land, wat willen ze dan doen, ja sorry u bent te licht.

gelul dus, wagen is door rdw goedbevonden, dus daar wil ik nog wel even een boom over opzetten met de heren agenten.

Dat zal dan een zeer dikke boom worden,want dat win je niet van de kantonal polizisten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een beladen 3 assige bakwagen mag zo'n 26 a 28 ton wegen, dus 20% van dat beladen gewicht (zo'n 5,5 ton) moet dan op de vooras/stuuras komen. Ook dat weegt de 3 asser al ongeveer zonder belading.

wat ik er zo uit haal is dat 20 tot 25% procent van het gewicht op de stuuras van het voertuig zitten.

ze kunnen je nooit pakken voor minimumasdruk.

.

Ik denk dat het met een leeg voertuig ook niet zo n vaart zal lopen,de problemen zullen beginnen als je lading niet juist verdeeld is,denk hierbij aan een auto die met adressen werk onderweg is,je kunt dan niet altijd de meest gunstige gewichts verdeling aanhouden.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hiermee zou een LZV alleen dubbel aangedreven 60 ton mogen wegen, 5x trekas = 57,5ton

Dat klopt.

Die discussie ie er tussentijds ook even geweest. De RDW heeft dat even toegepast zo op de kentekens en voorzover ik weet is daar later weer een uitzonderingsbepaling op gekomen zodat het toch weer 60 ton werd met 1 aangedreven as. Men had vanaf het begin bij het afgeven van de kentekens en totaalgewichten voor LZV's nooit aan die minimale 20% gedacht. Tot er eens iemand bij de RDW dat regeltje per ongeluk opmerkt en ook ging toepassen. Dat gaf toen nogal wat "storm".

Het geeft vooral aan dat we "teveel" regels hebben die niet anders zijn dan een discutabel resultaat van onderhandelingen en consensus. Want waarom totaal maar 40 ton in Europa, of 50 ton in Nederland? Waarom 16,50 voor een trekker oplegger combinatie? Waarom 9 uur tijtijd en 2x per week maximaal 10 uur? Waarom in België wettelijk maximaal 12 ton op een trekas, in Frankrijk zelfs 13 ton en in Nederland maximaal 11,5 ton .. ??

In Frankrijk is 13 ton op een trekas wettelijk gewoon toegestaan, in Nederland pleeg je bij eenzelfde trekasgewicht een economisch delict en doe je aan concurrentievervalsing , rijdt iemand het asfalt kapot en lapt alle regels rond verkeersveiligheid aan z'n laars ... Daar staan dus hoge straffen op zulk crimineel en onverantwoord gedrag ..! :stom:

@ Karel post 3 dat het gewicht wordt verdeeld over de twee stuurassen, maakt niet uit het %gestuurd blijft gelijk.

Zo zou ik 'm ook proberen uit te leggen als de nood aan de man kwam. :p

Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat u dat waarschijnlijk nooit gaat "winnen". En dan ook vooral met de achtergrond van de regel dat het is bedacht om te zorgen dat een voertuig bestuurbaar blijft. Bij 2 stuurassen vóór (aan de grond), zal er dus per as die minimale 20% van het voertuiggewicht op de schaal gebracht moeten worden. Er is namelijk sprake van 2 assen, dus 2x minimaal 20% voor die assen apart. Vooral de Zwitser een klein beetje kennende, gaat u dat echt niet van 'm winnen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Omdat er sinds enige tijd op gecontroleerd,en bekeurd word in der Schweiz,met name op de grote muizenval, genaamd Ersfeld.:mad:

Oké.

Ik was eigenlijk vooral benieuw wie er daar een klein beetje "wakker is geworden" en waardoor. Toen ik het las, moest ik namelijk meteen aan de 5-assers denken. Daar zijn die Zwitsers nu een paar jaartjes mee aan het experimenteren en die "drukken" nogal wat (eigen) vervoerders met trekker-opleggers "van de weg". Ik probeer die ontwikkeling een beetje van een afstand te volgen en men ziet nogal wat "spannende configuraties" die op de weg gekomen zijn (betonpompen, dubbel aangedreven tandem. etc.).

Ik vroeg het mezelf stiekem al een tijdje af wanneer men de val hier eens een beetje op zou krijgen wanneer "het eerste nieuwtje er vanaf was". Want zeker met sneeuw, rijden er "apparaten" in de rondte waarvan je zo op een foto al kan zien dat het "ongeleide projectielen" moeten zijn. Vooral als daar nog eens "lokaal" mee wordt gereden en met de kreet "dat men nu met deze compacte 40-tonners overal kan komen, ook op plaatsen die voor de normale trekker-opleggers ooit ontoegankelijk en onbereikbaar waren".

Vandaar dus mijn interesse. Maar als mijn gedachte zou kloppen, dan is het natuurlijk niet vreemd dat het ook aan Erstfeld terecht komt via de binnenlandse tam-tam. Als je er niet op controleert, weet je zeker dat je er nooit een boete voor zult uitschrijven aan (óók) een "buitenlander". TE mooi en TE makkelijk geld om niet even meteen mee te nemen als die buitenlander daar toch staat. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op zich natuurlijk wel.

En de gedachte achter die 20% is ook best wel een goede gedachte. Ik heb o.a. met Kalakuski wel eens zitten stoeien over rijden in de sneeuw met 6x2 trekkers in de goedkoopste uitvoering, namelijk de uitvoering met sleepas. Hier in Nederland zijn we doorgaans gewend om wat meer geld uit te geven voor voorloopas trekker, maar in Scandinavie letten de vervoerders blijkbaar nogal op "de centjes" en worden nog steeds de veel goedkopere sleepassers volop ingezet. (Haha .., en veel Nederlandse transporteurs die denken dat het iets speciaal, "stoer" Scandinavisch is zo'n sleeper, maar het is gewoon "zuinigheid" :p Ze kunnen of willen geen paar 1000 euro extra voor een degelijke voorloper betalen.)

Maar zo'n sleepasser kan dus rare capriolen uithalen als de schotel niet goed op de plek geplaatst kan worden en de vooras onvoldoende gewicht krijgt. Juist om dergelijke gevaren van het vrijwel onbestuurbaar zijn van de auto tegen te gaan, daarvoor is die 20% op een stuuras/vooras ooit bedacht. Hoewel er vrijwel nooit naar gekeken werd, is het best wel bijzonder dat het nu via het bericht van Europeaan aandacht krijgt.

Juist, Karel. En darom hebben we hier die schotel niet op de af fabriek stand zitten.

Wel uitkijken met jouw opmerkingen over "zuinigheid"..... Wordt niet altijd gewaardeerd!

Ik heb zelf een sleper gehad (gekocht) en ik kan je vertellen dat de prijsverschillen MINIMAAL waren.

Trouwens, kom maar eens hier rijden met een voorloper en dan met een sleper, wil je dan (nadat je de broek hebt gewassen) nog wel eens horen.....

:D

bewerkt door Murphy
drukfoutje....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tja daar zit wel wat in denk ik, onze voorlopers (volvoos daffen en mercedessen) hebben allemaal stukken uit de trekas banden de nalopers wel of niet gestuurd niet....... dus met slepers meer grip dan met voorlopers:ja: hoorde laatst wel dat scania standaard de druk van de vering van de 2e as verlaagd als hij stil staat om meer druk te hebben......

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
onze voorlopers (volvoos daffen en mercedessen) hebben allemaal stukken uit de trekas banden de nalopers wel of niet gestuurd niet....... dus met slepers meer grip dan met voorlopers:ja:

Wat die dingen met elkaar te maken hebben, begrijp ik niet.

Ik denk dat ze bij u op de zaak de schotelposities dan eens moeten nakijken, of de afstelling van de luchtvering. Het zou ook nog kunnen dat er op de voorlopers een te lage schotel is gemonteerd of dat de luchtvering te ver kan zakken.

Zoals u het stelt heeft het - mijns inziens - niets met sleepassers of voorlopers te maken. Alleen dat het rubber/loopvlak van de banden op de achterste as (bij een voorloper is dat de trekas) bij het manoeuvreren in de chassisbalken/nek van de oplegger "haken".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden