[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR : Parkeren ONDER TOEZICHT


Recommended Posts

  • Forumlid

Het ADR schrijft voor dat je een voertuig geladen met gevaarlijke stoffen volgens het ADR moet parkeren onder toezicht!

En als dat niet mogelijk is zijn er nog een aantal opties/andere voorgeschreven mogelijkheden.

Onder toezicht van wie denk ik dan?

Met andere woorden .... als je in de wagen blijft slapen / bij de wagen blijft === dan ben JIJ toch dat TOEZICHT?

Of verstaat de wetgever 'onder toezicht' een derde partij?

* je bent immers toch niet de gehele tijd wakker om 'toezicht' te kunnen houden? *

maw als er toezicht is, jijzelf mag je dus ook op een parking bij een tankstation blijven staan of op een industriegebied.

Maar stel je bent in de buurt van waar ook een BEWAAKTE parkeerplaats is en je hebt nog tijd op je schijf om daar te komen, wat dan?

Dus afhankelijk van wat de wetgever verstaat onder toezicht mag je gerust in je wagen blijven slapen op een onbetaalde parking bij een wegrestaurant/tankstation of wat dan ook? Of moet je wettelijk gezien nu toch doorrijden naar die bewaakte parking (die geld kost)?

# ik zal d'r wel weer eens te diep over na willen denken hoor ... #

Als het TOEZICHT er niet is ... jij dus lekker thuis in je bed ligt! ;)

a) Een door een bewaker gecontroleerde parkeerplaats, waarbij de bewaker op de hoogte moet zijn van de lading in het voertuig.

als dat niet mogelijk is ...

b) Een openbare of particuliere parkeerplaats voor voertuigen waarbij de kans op aanrij-schade uitgesloten moet worden geacht

als dat ook niet mogelijk is ...

c) Een geschikte openbare ruimte .... afgescheiden van de openbare weg en van woningen etc

Persoonlijk denk ik dat je alleen moeilijkheden kunt gaan krijgen wanneer er iets gebeurt is ... = dan HAD je door moeten rijden naar die Bewaakte parking in Roosendaal ipv 'goedkoop' bij EttenLeur te gaan staan. Mogelijk desnoods door ietswat over je rij/rusttijden heen te gaan om die veilige parkeerplaats te bereiken .....

Dat je niet in de bebouwde kom mag gaan staan met gevaarlijke stoffen lijkt mij absoluut logisch ... maar zelfs het APV van een gemeente kan zijn uitgerold over haar industriegebieden! <sommige gemeenten maken het hun burgers en buitenlui graag erg moeilijk>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"onder toezicht" beetje een kreet waarmee de wetgever (als 'ie kwaadwillend is) alle kanten mee op zou kunnen gaan!

M.i. zolang je bij je voertuig blijft is staat het onder toezicht!

Zelfs (vreemd genoeg) als je slapende bent ... ;)

:zegtniets: I am taking this to far :ja::zegtniets:

Bij alles wat ik nu lees & studeer denk ik al ... weet ik al weet ik al .. blablablablabdiebla ...

't zou mooi zijn als je alleen de zaken zou hoeven leren die in de afgelopen jaren veranderd zijn!

En/of daar regelmatig updates over zou krijgen = taak van de veiligheidsadviseur m.i. van het bedrijf waar je werkzaam bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeeel af en toe parkeer ik het spul geladen tegenover het politie bureau, als je dan ff tussendoor thuis gaat knagen en 2 of 3 uurtjes later weer vertrekt schep je eigenlijk al een precedent!

In de meeste gemeenten verteld de politie verordening gewoon dat het verboden is om geladen met ADR zooi in de bebouwde kom te staan.

Hoe dan ook, we trekken altijd aan het kortste eindje, dus is preek, of boete, DE oplossing!

Waarom zou je toch in de lieve vrede die ... chauffeur een kans geven.

Groet± Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hallo Hans/Fleur en Angelique.

De wetgever bedoelt met onder toezicht verschillende dingen.....

In dit geval is het niet echt duidelijk maar ik zal zijn bedoelingen proberen te vermelden.

Als het gaat over het parkeren bedoelt hij dat er iemand is die er naar kijkt.

Inderdaad als je zelf in de cabine zit en je "bewaakt" je voertuig is het oke.

Als je ligt te slapen en verder kijkt er niemand naar, zal hij er wat meer moeite mee hebben.

Even naar het toilet 200 meter verder op is ook niet echt onder toezicht.

Overigens niet helemaal duidelijk uit jullie verhalen...

Niet alle stoffen moeten onder toezicht staan conform 8.4 vanhet ADR. Dat is afhankelijk of de gevaarlijke stof de bijzondere bepaling S1 (6) of S14 t/m S24 heeft.

Lees ADR 8.4 nog maar eens goed door of laat je veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen er eens een uitdraai van maken.

Voldoende mogelijkheden om er creatief mee om te gaan.

Dan kennen we ook nog hfs 1.10 van het ADR. Als je gevaarlijke stof is ingedeeld als een stof waar 1.10 op van toepassing is dient in het beveiligingsplan te zijn opgenomen waar je je voertuig parkeert tijdens het normale vervoersproces. De rijtijdenwet is onderdeel van een normaal vervoersproces. MAW je planner weet dat je regelmatig pauze dient te houden.

Voor wie het wil nalezen... 1.10.3.2.2.c)

Wat echt niet mag Hans is je voertuig in de bebouwde kom parkeren en daarna vrolijk wegrijden. De wet vervoer gevaarlijke stoffen (en niet het ADR) schrijft duidelijk voor dat je de bebouwde kom moet vermijden.

Je mag er alleen komen als je er moet zijn om te laden en te lossen of indien er redelijkerwijs geen route buiten de bebouwdekom beschikbaar is.

Als je het na wilt lezen ..... Artikel 11 van de WVGS En die is op internet eenvoudig te vinden.

Namens de Vereniging voor VeiligheidsAdviseurs vervoer gevaarlijke stoffen.

Edwin van de Ven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier in belgie , is dat een lachertje.

Ik heb een 3 tal jaar met een gas tankwagen gereden , en stond soms met 20.000 kgr vloeibare zuurstof , op een parkeerstrook vlak langs een N weg geparkeerd , een heel weekend.

Daar ik dit ook link vond , heb ik verschillende instanties gebeld ( politie , brandweer tot zelfs in leuven bij de autobaan politie ) en niemand kon mij een juist antwoord hierop geven .

Ik stond buiten de bebouwde kom ( gemeente ) en dan mag je tijdloos parkeren . ( wel stonden er huizen langs op 10 meter) .

Ikzelf vond het eigenlijk onverantwoord , en daarom ben ik er ook mee gestopt .

Stel dat er een auto , achteraan op knalde en in brand vloog , dan was het een RAMP.

Dit is een 8 tal jaar geleden geweest , hoe het nu zit weet ik niet .

Al denk ik , dat ze het nu nog niet weten , want er staat nog steeds een ADR vrachtwagen hier een beetje verderop langs die N weg , vrij regelmatig geparkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier in belgie , is dat een lachertje.

Ik heb een 3 tal jaar met een gas tankwagen gereden , en stond soms met 20.000 kgr vloeibare zuurstof , op een parkeerstrook vlak langs een N weg geparkeerd , een heel weekend.

Daar ik dit ook link vond , heb ik verschillende instanties gebeld ( politie , brandweer tot zelfs in leuven bij de autobaan politie ) en niemand kon mij een juist antwoord hierop geven .

Ik stond buiten de bebouwde kom ( gemeente ) en dan mag je tijdloos parkeren . ( wel stonden er huizen langs op 10 meter) .

Ikzelf vond het eigenlijk onverantwoord , en daarom ben ik er ook mee gestopt .

Stel dat er een auto , achteraan op knalde en in brand vloog , dan was het een RAMP.

Dit is een 8 tal jaar geleden geweest , hoe het nu zit weet ik niet .

Al denk ik , dat ze het nu nog niet weten , want er staat nog steeds een ADR vrachtwagen hier een beetje verderop langs die N weg , vrij regelmatig geparkeerd.

Als ik in hét ADR boek 2009-2011,uitgegeven door ESI in Ieper kijk,op blz 204;aanvullingen per land,Belgie,staat daar:

Voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren ​en voorzien zijn van oranje borden moeten,behalve in geval van noodzaak,gebruik maken van de autosnelwegen.

Daar is laatst hier nog een discussie over geweest:

http://www.chauffeursforum.nl/transport-en-de-praktijk/31990-adr-transit-verbod-2.html

Lees Posting 22,de vraag aan ESI en het antwoord.

dan is het maar net wat de controleur "noodzaak"vind;als hij het met jou eens is dat je daar t weekend parkeert is er niks aan de hand(tot er een onder knalt),als hij vind dat "noodzaak"alleen laden of lossen is,heb je een probleem.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat was net het probleem , niemand wou daarin zijn verantwoordelijkheid nemen .

Maar als er èèntje onder knalde was hier de halve straat weg , en ik denk dat ze mij dan alles af namen wat ik bezat.

Zo wetten zijn er gewoon gemaakt , om wanneer het fout loopt , de schuld te kunnen afschuiven.

En je zal zien , de chauffeur trekt dan steeds a h korste eind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Overigens niet helemaal duidelijk uit jullie verhalen...

Niet alle stoffen moeten onder toezicht staan conform 8.4 van het ADR. Dat is afhankelijk of de gevaarlijke stof de bijzondere bepaling S1 (6) of S14 t/m S24 heeft.

Lees ADR 8.4 nog maar eens goed door of laat je veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen er eens een uitdraai van maken.

Voldoende mogelijkheden om er creatief mee om te gaan.

Dan kennen we ook nog hfs 1.10 van het ADR. Als je gevaarlijke stof is ingedeeld als een stof waar 1.10 op van toepassing is dient in het beveiligingsplan te zijn opgenomen waar je je voertuig parkeert tijdens het normale vervoersproces. De rijtijdenwet is onderdeel van een normaal vervoersproces. MAW je planner weet dat je regelmatig pauze dient te houden.

Voor wie het wil nalezen... 1.10.3.2.2.c)

Ik vervoer UN1203 = Benzine dus.

Die valt voor zover ik nu begrepen heb (morgen en overmorgen op cursus voor ADR herhaling) onder dat terrorisme-gedoe en Beveiligingsplan.

ADR boeken === de echte boeken (dus geen cursusboek) heb ik niet.

(wel de oudere ... maar die zijn lang niet meer up to date & te goed opgeborgen!)

Overnachten doe ik met name bij Snelwegparking of op het Depot, net hoe het uitkomt want ik probeer mijn uren vol te rijden.

In ieder geval nooit in de Bebouwde Kom.

Toen ik Bitumen reed stond de wagen altijd in het weekend in de Waarderpolder, JW Lucasweg bij de PWN.

Niet echt onder toezicht dus ... maar wel op een industriegebied.

Onderweg overal en nergens ... veel chauffeursrestaurants maar ook bij de klant voor de deur.

Helaas krijg ik de PDF file niet open .. => conform 8.4 van het ADR

Klopt het dat er S20 bij staat in kolom 16?

Lesboek doorgebladerd maar ik kom nergens een uitleg/verklaring voor S20 tegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vervoer UN1203 = Benzine dus.

Die valt voor zover ik nu begrepen heb (morgen en overmorgen op cursus voor ADR herhaling) onder dat terrorisme-gedoe en Beveiligingsplan.

Helaas krijg ik de PDF file niet open .. => conform 8.4 van het ADR

Klopt het dat er S20 bij staat in kolom 16?

Lesboek doorgebladerd maar ik kom nergens een uitleg/verklaring voor S20 tegen

De S-bepalingen staan in ADR 8.5.1,

S17: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 1.000 kg bedraagt

S18: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 2.000 kg bedraagt

S19: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 5.000 kg bedraagt

S20: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 10.000 kg in verpakte goederen bedraagt of 3.000 liter in tanks overschrijdt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ADR boeken === de echte boeken (dus geen cursusboek) heb ik niet.

Helaas krijg ik de PDF file niet open .. => conform 8.4 van het ADR

Klopt het dat er S20 bij staat in kolom 16?

Lesboek doorgebladerd maar ik kom nergens een uitleg/verklaring voor S20 tegen

Hier staat t,alles wat je van het ADR wilt(niet moet) weten:

ADR 2011 (files) - UNECE

14 pdf'jes waar je alles kunt vinden,is wel in t Engels.

veel leesplezier. :D

Stationeren staat in Annex b part 8.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vervoer UN1203 = Benzine dus.

Die valt voor zover ik nu begrepen heb (morgen en overmorgen op cursus voor ADR herhaling) onder dat terrorisme-gedoe en Beveiligingsplan.

ADR boeken === de echte boeken (dus geen cursusboek) heb ik niet.

(wel de oudere ... maar die zijn lang niet meer up to date & te goed opgeborgen!)

Overnachten doe ik met name bij Snelwegparking of op het Depot, net hoe het uitkomt want ik probeer mijn uren vol te rijden.

In ieder geval nooit in de Bebouwde Kom.

Toen ik Bitumen reed stond de wagen altijd in het weekend in de Waarderpolder, JW Lucasweg bij de PWN.

Niet echt onder toezicht dus ... maar wel op een industriegebied.

Onderweg overal en nergens ... veel chauffeursrestaurants maar ook bij de klant voor de deur.

Helaas krijg ik de PDF file niet open .. => conform 8.4 van het ADR

Klopt het dat er S20 bij staat in kolom 16?

Lesboek doorgebladerd maar ik kom nergens een uitleg/verklaring voor S20 tegen

Hallo AngeliqueBS

Bij benzine staat inderdaad S20.

Dwz:S20: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 10.000 kg in verpakte goederen bedraagt of 3.000 liter in tanks overschrijdt.

Je voertuig moet onder toezicht staan als je meer dan 3000 liter vervoerd. (ik ga er even vanuit dat je dat in tanks vervoerd (FL vtg))

Omdat dit Un nummer van de klasse 3 is met verpakkingsgroep II, is ook ADR 1.10 van toepassing en moet je bedrijf eigenlijk een beveiligingsplan hebben.

Mbt je wetboeken...

Als chauffeur (tenzij je eigen rijder bent) zou je inderdaad voldoende moeten hebben aan je lesboeken en de aanvullende informatie van het bedrijf.

Oude boeken weggooien en alleen met de geldende regelgeving werken

De afzender en je planner/werkgever zijn verantwoordelijk dat jij je werk normaal uit kunt voeren en dienen te controleren of je aan de regelgeving voldoet. (ADR 1.4 veiligheidsplichten van de betrokkenen)

Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen

Edwin van de Ven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank voor alle antwoorden ... :zegtniets:maar ik wil er altijd het fijne van afweten ;)

Morgen EXAMEN en me alleen maar ff gaan concentreren op het minimum wat ik volgens de richtlijnen van het CCV moet weten ;)

Dat gaat dus wel goedkomen. Eerst mondeling en daar baal ik wel van, had het liever andersom gehad.

'ts alleen verrot vroeg op weer ... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dank voor alle antwoorden ... :zegtniets:maar ik wil er altijd het fijne van afweten ;)

Morgen EXAMEN en me alleen maar ff gaan concentreren op het minimum wat ik volgens de richtlijnen van het CCV moet weten ;)

Dat gaat dus wel goedkomen. Eerst mondeling en daar baal ik wel van, had het liever andersom gehad.

'ts alleen verrot vroeg op weer ... :D

Probeer dan om er heel vroeg te zijn.

Meestal lukt het wel om je schriftelijk eerder te doen, tenminste als er een plaats over is in het lokaal.

Toen ik op moest was ik er ook vroeg en stond alweer buiten voor de tijd dat ik er eigenlijk moest zijn.

En natuurlijk geslaagd.

Groet Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Probeer dan om er heel vroeg te zijn.

Meestal lukt het wel om je schriftelijk eerder te doen, tenminste als er een plaats over is in het lokaal.

Toen ik op moest was ik er ook vroeg en stond alweer buiten voor de tijd dat ik er eigenlijk moest zijn.

En natuurlijk geslaagd.

Groet Harrie

Schriftelijk 09.10

Mondeling 08.30 ... veel vroeger zullen ze wel niet beginnen :D

... ben nog ziek ook verdi***** darmen zijn nu wel zo'n beetje leeg maar ik durf ook niets te eten nu.

Voel me niet zo best (geen zenuwen ... gewoon ziek waarom nu?)

Jammer ... maar ik ga toch ... helaas vanavond dan maar niet naar het bedrijfsfeest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Schriftelijk 09.10

Mondeling 08.30 ... veel vroeger zullen ze wel niet beginnen :D

Ja hoor afgelopen zaterdag ,mondeling 8.00 uur

schriftelijk 9.10

Trouwens ik had 2 keer een 8 als cijfer :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@AngeliqueBS

Alvast gefeliciteerd met je nieuwe ADR-certificaat!

Dank je.

En JA ... GESLAAGD dus!

Mondeling 8

Schriftelijk 10

:D ... al die zorgen voor niets geweest ... hoewel ik heb best wel hard geleerd!

En dat heeft zo zijn resultaten afgeworpen dus.

Ik kan er weer 5 jaar tegen aan met m´n gevaarlijke stoffen.

Ja hoor afgelopen zaterdag ,mondeling 8.00 uur

schriftelijk 9.10

Trouwens ik had 2 keer een 8 als cijfer engel.gif

Netjes!!!

Ook Zevenhuizen???

Ik was niet op mijn best (buikgriep) .... ´s avond ook (helaas) niet naar het bedrijfsfeest geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dank je.

En JA ... GESLAAGD dus!

Mondeling 8

Schriftelijk 10

:D ... al die zorgen voor niets geweest ... hoewel ik heb best wel hard geleerd!

En dat heeft zo zijn resultaten afgeworpen dus.

Ik kan er weer 5 jaar tegen aan met m´n gevaarlijke stoffen.

Netjes!!!

Ook Zevenhuizen???

Ik was niet op mijn best (buikgriep) .... ´s avond ook (helaas) niet naar het bedrijfsfeest geweest.

Niet goed geleerd Lique:D

Mondeling 10

schriftelijk 9, 1 foutje bij de afdeling explosieven:rolleyes:

Ik heb mijn examen ook in Zevenhuizen gedaan en de cursus in Moerkappelle:ja: Kan alleen ff niet meer op de naam van die kerel komen, Franse achternaam dat weet ik nog wel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet goed geleerd Lique:D

Mondeling 10

schriftelijk 9, 1 foutje bij de afdeling explosieven:rolleyes:

Ik heb mijn examen ook in Zevenhuizen gedaan en de cursus in Moerkappelle:ja: Kan alleen ff niet meer op de naam van die kerel komen, Franse achternaam dat weet ik nog wel

Cees Manteau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

4 zaterdagen

Zomaar een vraagje,misschien off topic:waarom in NL 4 zaterdagen en in Belgie op vrijdag en zaterdag cursus en de week daarop zaterdagochtend examen(voor de herhalingscursus stukgoed)

Je mag met het NL certificaat niks meer dan met een B certificaat,of een BY , RO of ,,,,,,,?????? certificaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden