[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waar vraag je een vergunning aan voor een lang voertuig?


RRRRR_Ramon

Recommended Posts

  • Forumlid

Een hopelijk simpele vraag:

Bij welke instantie vraag je een vergunning aan voor een samenstel van voertuigen waarvan de lengte meer dan de wettelijk toegestane 18,75m bedraagt?

Enige uitleg is misschien handig... Ik rij sinds twee weken met een Ginaf 6x6 wide-spread X3335S met daarachter een Nooteboom semi-dieplader met schamelstel.

Lengte trekkend voertuig tot hart trekpunt = 8,38m, lengte aanhangwagen vanaf hart trekpunt = 10.68m. Dat maakt totaal 19,06m en dat is dus wettelijk 31cm te lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Normaal regelt, in geval jouw auto, de fabrikant dat voor je. Tenminste Terberg regelt het wel voor zijn klanten.

Aangezien GINAF momenteel niet echt soepel draait weet ik niet hoe dat daar nu verder gaat. Maar zij dienen een verklaring aan de RDW te geven dat jouw vrachtwagen er (technisch) geschikt voor is om vergunningsplichtig rond te rijden.

In jouw geval zou ik de werkgever contact laten opnemen met GINAF, Cosmo en zeker de RDW. Die geeft de vergunning af en kan dus je werkgever daar alles over vertellen.

Maar hebben jullie zo'n lange dieplader, of heb je een verlende 6 x 6? Met mijn 8 x 8 voor de 4 assige dieplader blijf ik nog onder 19 meter. En met een 3 assige semi kom ik op 18.45 uit.

Volgens mij worden de oprijplaten niet mee geteld in de totale voertuiglengte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij de RDW dus begrijp ik.

Het zit zo: de Ginaf is 2e hands gekocht bijna 2 jaar geleden nu. Deze is rechtstreeks van de vorige eigenaar overgenomen. Een jaar daarna is de 2e hands Nooteboom gekocht bij Agri-Produkt in Emmeloord. Ik keek dus pas op de papieren van beide voertuigen en bleek dus dat het samenstel te lang is voor de wet.

Het is inderdaad een iets verlengde 3 assige Ginaf met stuuras. Er zit een Palfinger kraan op en een Leebur haakarmsysteem. Het is een zwaar loeder van 20.500 kg leeg (met kipperbak) :eek:. De 3 assige Nooteboom is 10,96m lang. Als ik er een 6 meter zeecontainer op zet met de achterkant gelijk dan kan ik bijvoorbeeld m'n zandknijper nog makkelijk voor de container plaatsen.

Ik (en m'n werkgever ook) wil het gewoon in orde hebben. Ik heb geen zin in prenten en gezeik onderweg. Dus vandaar de vraag waar zo'n vergunning kan worden aangevraagd. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Ben je mal mannen.

Zowel de voorwagen als de aanhanger zullen apart niet langer zijn dan de wettelijke 12 meter. Afkoppelen en klaar. Ze sluiten je zomaar niet op.

Nou nou Karel,je denkt er nog al licht over,:D:D het zou wel eens een economisch delict kunnen zijn en dat moet zwaar bestraft worden:hamer::hamer::hamer::hamer::mad::mad:

Als t nu ging over een oud vrouwtje dat beroofd word,,:rolleyes::rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee hoor Freddie, daar krijg je geen problemen mee.

99 % van de regionale politie agenten heeft geen enkel benul van afmetingen of gewichten van dergelijke voertuigen.

Als je er al op wordt bekeurd dan is het door een team van de KLPD of het IVW. En die controleren eigenlijk alleen maar op de grotere parkeerplaatsen langs de snelwegen of op een steunpunt. Daar mag je vrij afkoppelen.

Wel heeft het KLPD steeds meer de neiging om het niet toe te staan om lading of voertuigen achter te laten. Het is iets te vaak gebeurt dat me het geloste deel niet weer kwam ophalen, ondanks toezeggingen.

Dit overkwam een machinist van de freesmij, die bij een controle er achterkwam dat zijn vergunning verlopen was. Hij mocht de asfaltfrees niet laten staan maar moest wachten tot er een vervangende dieplader was om over te laden. Blijkbaar waren ze bang dat ze een frees met een waarde van enkele tonnen (€ ;)) zouden "vergeten" op te halen. LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij betaald die schikking heus wel. Zo goed ken ik m'n werkgever wel (30 jaar privé en sinds 4 jaar zakelijk). Voor die 31 cm te veel lengte sluiten ze me inderdaad heus niet op. Het kan wel gebeuren dat de RVI/KLPD een spoedprocedure voor de RDW-vergunning gaan starten. Dan moet je inderdaad bij de voertuigen blijven en rij je pas weg als dat in orde is.

Ik ben er niet bang voor, het moet allemaal wel een beetje spannend blijven... ;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maak je niet druk jonge, van de 7 combi's die wij hebben is er niet een binnen de lengte,de langste is 20.30m en rijdt zo al jaren rond. Bij een controle koppel je hem af en haal je hem een paar uur later weer op.

Ja het leven is ''simpel''.....................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik heb hier ook een vraag over, een kennis van mij reed met een 3 assige trekker met een kraan er op. Daarachter een container chassis, totaal was deze auto te lang, als je dan met de TET gaat bellen kan je hier geen ontheffing voor krijgen. Het schijnt dat voor de ontheffing een container niet als lading word gezien.

Nu heb ik zelf ook wel eens te hoge open toppers gereden op een uitgeschoven euro. Dit deed ik gewoon op een doorlopende ontheffing, dit mag dus eigenlijk ook niet, wie weet hier meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat een container niet als lading gezien wordt kan wel kloppen. Als je de container anders zou laden zou je lading in je lading hebben. Voor een lege container ben je ook geen vrachtbrief nodig.

Bij ons stond in de vergunning dat deze geldig was voor 1 machine of 1 constructiedeel. En dan kun je een lege container als constructiedeel aanmerken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden