[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ook bij "ons" gaat het wel eens mis.


Gast

Recommended Posts

  • Forumlid
Afgelopen zondag reed ik achter een Deense charter van ons.

Heel langzaam ziet ik hem steeds meer naar rechts gaan.

Ik dacht bij me eigen, nou het word tijd dat je een beetje naar links stuurt.

Ik had het nog niet bedacht of POEEEEHHH, en een hele grote stofwolk.

Vol in de remmen, en jawel....... Zie de foto's.

http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/422603_261242907284461_100001962601977_560531_1130349024_n.jpg

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/404852_261243017284450_100001962601977_560533_540563762_n.jpg

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/419249_261243227284429_100001962601977_560535_785074957_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/430455_261243420617743_100001962601977_560537_673634655_n.jpg

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/404229_261242827284469_100001962601977_560530_1635423520_n.jpg

Chauffeur mankeerde niks, en ik kan hem niet helpen, dus ben ik weer door gereden.

Hij zal er nog wel een flinke tijd gestaan hebben, want adgelopen weekend zijn er heel wat vrachtwagens naast de weg gereden.

Druk weekje voor de bergers.

Heeft niks met ons temaken, maar zondag gingen deze ook van de weg. Ze hebben voor elkaar uitgeweken. :stom:

http://norran.se/2012/02/akommuner/bargningsarbete-pa-silvervagen/

Dat eerste ongeluk (waar jij achter reed), had dus waarschijnlijk niks met de gladheid te maken (?) Zoals jij het beschrijft, dat die geleidelijk naar rechts ging, zat hij misschien te dutten of hij pakte een boterhammetje van de bijrijderskant:p.

Dan heeft hij geluk gehad bij een ongeluk, dat er zoveel sneeuw lag, dat heeft de klap goeddeels opgevangen.

En dat andere ongeluk, dat is toch bekend, JP's kenne nie rije:rolleyes:;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 153
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Afgelopen vrijdag ging er een auto van de Duitse afdeling op zijn kant.

Trailer veltet ved Ersfjordeidet - Troms og Finnmark - NRK Nyheter

Trailervelt på Kvaløya - iTromso

Nou Willem, ik begin steeds beter te begrijpen dat jouw baas minstens 2 euro / km nodig heeft. Die verzekeringsmaatschappijen zijn ook niet achterlijk;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als meer mensen/transporteurs dat nou eens door zouden hebben......

Die ongelukken horen er gewoon bij. Er zijn maar heel weinig auto's die zonder schade het einde van der diensttijd halen.

De planner zal ook nooit boos/kwaad worden als je een auto kort rijd.

Heb er geen foto van gemaakt, maar die auto die ik verleden week overnam, had s'nachts een rendier dood gereden. Linkerkant had schade.

Paar weken geleden reed ik er 3 dood. Heb je ook een hoop schade van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb er geen foto van gemaakt, maar die auto die ik verleden week overnam, had s'nachts een rendier dood gereden. Linkerkant had schade.

Paar weken geleden reed ik er 3 dood. Heb je ook een hoop schade van.

Afgelopen zaterdag een documentaire zitten kijken over het leven boven de poolcirkel. En daar kwam ook jouw buurtje ter sprake. Die rendieren werden voor de winter samen gedreven door de herders, van het Sami-volk, en overgebracht naar 'winterweiden' waar ze genoeg voedsel konden vinden om de winter door te komen. Dat was vlakbij Tromso.

Dat was wel spectaculair om te zien. Helaas kan ik het niet terugvinden via 'uitzending gemist'. Het was van de VPRO.

Maar blijkbaar hebben die herders er nog heel wat laten lopen. Die beesten schijnen wel goed geld op te brengen voor het vlees.

Heb toendertijd op m'n ritje Moermansk ook zitten smikkelen in Ivalo;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die vrachtwagenongelukken overal daar "boven" bij jullie. Is dat dit jaar explosief veel of is dit (uh) "normaal" qua aantallen?

Buiten de toenamen van de Oostblok ongelukken, is er niks geks aan de hand.

Het is dus "normaal"

Nu is het nog winter. De komende weken gaan er nog veel meer. De ijzeltijd komt er weer aan. (Net zoals in het najaar.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was die kapot door de aanrijding met het rendier??

Ja.

Een rendier weegt ongeveer 80kg.

Als je hem/haar verkeerd raakt kan dat flink wat schade veroorzaken.

Een eland is veel erger. Daar zijn er wel heelveel minder van, maar een vrouwtjes eland weegt tussen de 400-600kg, en de mannetjes tussen de 600-800kg.

Als je een eland voor de auto staat, kijkt die je in de ogen aan. Zo hoog zijn ze.

Ooit een mannetjes eland dood gereden. Die raakte ik op zijn kont.

Dat was met een 4 serie, daar zit dat kleine grilletje net onder de voorruit, en zelfs die was kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgelopen zaterdag een documentaire zitten kijken over het leven boven de poolcirkel. En daar kwam ook jouw buurtje ter sprake. Die rendieren werden voor de winter samen gedreven door de herders, van het Sami-volk, en overgebracht naar 'winterweiden' waar ze genoeg voedsel konden vinden om de winter door te komen. Dat was vlakbij Tromso.

Dat was wel spectaculair om te zien. Helaas kan ik het niet terugvinden via 'uitzending gemist'. Het was van de VPRO.

Maar blijkbaar hebben die herders er nog heel wat laten lopen. Die beesten schijnen wel goed geld op te brengen voor het vlees.

Heb toendertijd op m'n ritje Moermansk ook zitten smikkelen in Ivalo;).

Zal proberen om een lang verhaal kort tevertellen.

Hier leeft idd het Samivolk.

Maar die leven in 4 landen. Noorwegen, Zweden, Finland en Rusland. Ze hebben ieder de eigen taal, maar ook de basis taal samisch. Ze hebben ook een eigen regering, en een eigen leger onderdeel in elk land.

Ondanks dat die mensen hier wonen. (En wij er mogen verblijven.) Heb je met die mensen niks temaken. Die leven zogezegt in der eigen wereld.

Die mensen leven ook der eigen leven.

Rendierteelt is hun voornaamste inkomstenbron.

Er leven hier dus eigelijk 2 soorten mensen, de Samen, en wij. Wij leven het normale leven zoals jullie dat ook leven, en hun leven hun leven.

Ik maak de vergelijking wel eens met de indianen. Die leven ook een ander soort leven.

Die winterweide's zijn niks anders als de plaatsen waar minder sneeuw valt. (Ja het is bekent waar de sneeuw valt.)

Het ging dan wel over Noorwegen die documentere, maar hier is het niet veel anders.

Hier ligt nu 80cm sneeuw, wat een normale hoogte is. In 80cm sneeuw kan een rendier moeilijk voedsel(mos) vinden, aangezien het beestje iets hoger is als en meter.

Ga ik hier 60km naar het zuiden, dan ligt daar ongeveer 20cm sneeuw. Dat is elk jaar zo.

Zou je hier dus rijden, dan kan je rond mijn woonplaats je ogen wel dicht doen, want je zal er bijna geen rendier vinden. 60km naar het zuiden zal je er meer tegen komen.

Dit klopt niet wat ik schrijf, maar ik zal het verhaal niet temoeilijk maken. Me punt is duidelijk hoop ik.

Wij weten dus waar de rendieren wel en niet lopen.

Rendieren lopen het hele jaar vrij rond. De samen, de eigenaars van die beesten weten precies waar ze lopen. Rendieren zijn namelijk kudde beesten.

3x per jaar worden de beesten samen gedreven, dat is een bekent iets. In die tijd lopen er geen rendieren rond. 3 keer per jaar is het namelijk slachttijd.

De herders laten dus niks vrij rondlopen. De eigenaar slacht en selecteert namelijk zelf.

Het weer, (Ik zei toch, een lang verhaal....) heeft ook invloed op die beesten.

Nu het winter is, heb je er eigelijk geen last van. Het is een witte wereld, en met hun bruine kleur stekken ze goed af. De enige last die je er van heb, is als ze de weg oversteken. Maar nu er zoveel sneeuw ligt kunnen ze niet hard lopen, en kan je ze zien aankomen.

Straks als de temp weer gaat stijgen, lees boven 0c komt, word de toplaag van de sneeuw hard, en kunnen ze niet meer graven in de sneeuw. Ze gaan opzoek. Ook op de weg.

De herders moeten ze dan gaan voeren, en mits ze dat goed doen, voeren ze ze in het bos. Echter zijn ze wel eens "lui" en gooien ze het voer "naast" de weg.

Hier niet zozeer, maar meer zuiderlijk strooit men zout op de weg. Zout trekt rendieren aan, omdat ze dat zout komen oplikken.

In de zomer krijg je weer met een ander probleem temaken. Namelijk de muggen. Wij kunnen naar binnen vluchten, maar een rendier kan dat niet.

Die zoeken de bescherming in de openvlakte. De weg dus.

Jij ben hier geweest JP, dus jij weet hoe groot het muggen probleem is, en wat ze met je doen?

Rendieren leven buiten, en zoeken hun oplossing.

Samen gevat weten wij dus wel waneer en waar er rendieren zijn/lopen.

Net zoals we dat ook van de elanden weten.

Maar een aanrijding voorkom je niet altijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan is het toch nog een duur grapje! De uiterlijke schade leek mee te vallen.

Ja en nee.

Als je mijn verhalen nog weet, of de filmpjes van Guus bekijkt, dan zie je dat de wegen hier leeg zijn.

In NL is het bv veel drukker. Daar kan je een aanrijding hebben, of een paaltje meenemen. Dat hebben wij hier eigelijk niet.

Als je in de Truckstar van Feb 2012 kijkt, dat stukje over wintertips vanuit Noorwegen.

Daar is die Actros bewust de greppel in gereden, omdat er iemand naar beneden kwam. Glijden, slippend, half over dwars. Dan moet je een keuze maken. De greppel in(En schade hebben) of er frontaal tegenop klappen.

Forumlid Sven week uit voor een eland. En reed daarme zijn auto totalloss. Uitwijken voor een beest moet je daarom nooit doen. Dan er maar frontaal boverop. Die schade is goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Forumlid Sven week uit voor een eland. En reed daarme zijn auto totalloss. Uitwijken voor een beest moet je daarom nooit doen. Dan er maar frontaal boverop. Die schade is goedkoper.

Zit je nou je vriendin uit Rotterdam weer te jennen?

Ik weet het ook niet hoor. Als ik de keus heb, tussen een gewei van een mannetjeseland door m'n voorruit of de greppel inrijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit je nou je vriendin uit Rotterdam weer te jennen?

Ik weet het ook niet hoor. Als ik de keus heb, tussen een gewei van een mannetjeseland door m'n voorruit of de greppel inrijden...

Ik jen niemand. Mensen begrijpen me niet. Das heel wat anders. :D

In het geval van jou keuze, jaag die elland maar dood. Das goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik jen niemand. Mensen begrijpen me niet. Das heel wat anders. :D

In het geval van jou keuze, jaag die elland maar dood. Das goedkoper.

Nee Willem ik jende jou ff:p. Een gewei door je voorruit is trouwens ook niet prettig, zeker niet ter hoogte van je eigen hoofd. Er was eens een charter van ST die dat is overkomen in Finland, meen ik.

Maar je verhaal over de Sami klopt helemaal met de documentaire die ik gezien had. Alleen jij vertelde weer andere details dan zij.

Dat verhaal over dat zout, doet me denken aan het verhaal van m'n vorige baas, die reed zelf ook. Misschien kon je hem wel. Die stond eens ergens in de middle of nowhere te slapen 's winters. Tot hij wakker werd van een raspend geluid. Dat bleken rendieren te zijn die het strooizout van z'n auto stonden te likken:D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dit topic niet teveel vervuilt word, en ik het nog lang zal blijven vullen. Dan ga je na verloop van tijd vanzelf wel en patroon zien.

De mensen die "onbekent" zijn krijgen de problemen.

Er ligt asfalt, dus we kunnen erheen..... Klopt, dat asfalt ligt er wel.

Ik maakte nu het praatje over de rendieren(elanden)

Maar ik kan dat praatje ook houden over sneeuw.

Of over ijs.(Is wat anders als sneeuw)

Ik kan ook een praatje maken over banden.

Of ik begin over kettingen.

Of over een auto.

Jij ken me JP, maar ik kan aardig praten. :p

Het gaat juist mis met die jongens die denken "stoer" werk tedoen.

Het werk is niet "stoer" het zijn de gedachtes die het "stoer" maken.

Op dit moment weet ik dat er hier ergens 5 Nederlanders rondrijden. Ik weet het, hun zullen niet weten dat ik het weet.

Hun rijden in het "onbekende" geef ook niks.

Maar 2 klikken met me muisknop, en ik weet wat ze gaan tegen komen. Ik wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook niet verzekeringstechnisch?

Jij doelt toch op. Of de greppel in, of die eland op de grill?

Verzekeringtechnische is een eland op de grill beter teverklaren. Uitgeweken voor een eland ook wel, maar dat ligt moeilijker.

Je heb namelijk geen dood beest.

Maar hoe dan ook. In alle 2 de gevallen ben je uitgereden. Je auto is gewoon goed kapot.

Nou ben je sneller gerepareert als je nog op de weg staat, als dat ze je eerst uit een greppel moeten komen bergen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Afgelopen zaterdag een documentaire zitten kijken over het leven boven de poolcirkel. En daar kwam ook jouw buurtje ter sprake. Die rendieren werden voor de winter samen gedreven door de herders, van het Sami-volk, en overgebracht naar 'winterweiden' waar ze genoeg voedsel konden vinden om de winter door te komen. Dat was vlakbij Tromso.

Dat was wel spectaculair om te zien. Helaas kan ik het niet terugvinden via 'uitzending gemist'. Het was van de VPRO.

Maar blijkbaar hebben die herders er nog heel wat laten lopen. Die beesten schijnen wel goed geld op te brengen voor het vlees.

Heb toendertijd op m'n ritje Moermansk ook zitten smikkelen in Ivalo;).

Vond dit idd ook erg mooi om te zien.......werkelijk prachtig!

@ Willem; Ja, dat wild is goed taai en kan idd flinke schade veroorzaken.

:angel: Ze schijnen idd lekker te smaken ja............maar persoonlijk maak ik'm liever op mijn manier klein:D

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan er maar frontaal boverop. Die schade is goedkoper.

Helemaal met je eens hoor, als het kan moet je het spul gewoon op de weg houden. Ik heb ooit nog net kunnen bijremmen voor een koe op de weg (in de ochtendschemering, stond nog niet een meter voor het beest stil) maar ik had gelukkig geen impuls om uit te wijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goededag Willem (als ik je zo mag noemen, iedereen noemt jou zo hier)

Ik weet niet of dat jij mij mee telt bij 5 Nederlandse chauffeurs die rond rijden in het Noorden, maar ik woon alweer 14 jaar in Finland, Hki, Jyväskylä en alweer 6 jaar in Oulu waar ik alweer 5 jaar bij Vähälä/Kiitolinja werk.

Ik rij op de lijn Oulu -Hki. 2 keer per week, en altijd s'nachts en ook afgelopen nacht met sneeuw gladingheid en vorst.

Maar ik denk niet dat mijn werk stoer is, nu ben ik 45 jaar oud dus de wilde haren zijn wel uitgevallen.

Ik ken jou volgens mij weten niet, maar misschien ook wel, ik reed meer dan 23 jaar geleden naar Rusland met ondermeer Guus onze reizende vriend je kan zelfs nog een paar foto.s terug vinden op Guus zijn side over transport naar Rusland en daar vond ik een paar foto,s van mijn oude Dafie.

Het weer hier in het Noorden (voor mij dan Finland) is altijd weer anders in de winter, het veranderd heel snel sneeuw, ijs en eiland's (hirvi) en rendieren (poro) de snelheid die we rijden is zo snel als het weer het toe laat, dat is nu dat was vroeger in Rusland en dat is ook in Noorwegen en Zweden.

Zomers kan je gaan en een gasje geven maar s'winters moet je soms rustiger aan doen.

En zoals je al vaak heb gezegd je moet je spullen in orde hebben en weten waar je aan begint en wat je kunt verwachten.

Tegenwoordig is het allemaal makkelijker met computers om te kijken op wegen naar foto's hoe een bepaald stuk weg of een gebied er uit ziet in de winter, maar nog steeds dan moet je oppassen.

Nu is het wel een lang verhaal geworden en ook een beetje off topic (sorry)

Groetjes Van Jeroen uit Oulu die reed vroeger bij W.Los uit Waddinxveen charter bij Ijzerman

bewerkt door Nederlandse Fin
Nu 46 jaar oud
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden