[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mag je niet als Nederlandse chauffeur in België werken?


andre1958

Recommended Posts

  • Forumlid

Zou hij bedoelen dat je als Nederlander zijnde met een NL rijbewijs NIET in een wagen mag rijden op een buitenlands kenteken?

Gold dit niet alleen voor personenwagens?

Je kunt dit het beste navragen bij de Douane / Belastingdienst denk ik.

Hier gaat het echter om een vrachtwagen die voor je werk door de werkgever ter beschikking is gesteld.

Dat lijkt mij anders dan personenwagens waar het de Belastingdienst natuurlijk om de BPM gaat ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou hij bedoelen dat je als Nederlander zijnde met een NL rijbewijs NIET in een wagen mag rijden op een buitenlands kenteken?

Dat mag je wel.

Ik rij nog steeds met me Nederlandse rijbewijs. En ook op div kentekens.

Gold dit niet alleen voor personenwagens?

Dan mag het ook. Denk bv als je een luxe auto huurt in het buitenland op vakantie.

Wat niet mag, is als inwoner van NL permanent een auto rijden op buitenlands kenteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zou hij bedoelen dat je als Nederlander zijnde met een NL rijbewijs NIET in een wagen mag rijden op een buitenlands kenteken?

Gold dit niet alleen voor personenwagens?

Dan mag het ook. Denk bv als je een luxe auto huurt in het buitenland op vakantie.

Wat niet mag, is als inwoner van NL permanent een auto rijden op buitenlands kenteken.

Het wordt anders als jij met die in het buitenland gehuurde luxe wagen (met buitenlands kenteken) in Nederland wilt gaan rijden.

(Waarschijnlijk bedoelde "FiveStar" op zo'n situatie.)

De ANWB alarmcentrale heeft daarom bij veel steunpunten in het buitenland auto's staan met Nederlands kenteken.

(van bijvoorbeeld Logixcs)

Deze gaan na inlevering in Nederland weer mee met de autotransporters die gestrande auto's ophalen.

Ik kreeg een paar jaar geleden in Zwitserland een vervangende auto met NL kenteken, en er stond slechts 35 KM op de teller.

Vroeg mij dus al af hoe die wagen in Zwitserland was gekomen :confused:

Van douane.nl:

U rijdt in een buitenlands huurvoertuig:

Als u als inwoner van Nederland in het buitenland een motorrijtuig huurt en daarmee gebruikmaakt van de Nederlandse wegen, dan moet u BPM betalen. Onder voorwaarden kunt u vrijstelling krijgen van BPM. De belangrijkste voorwaarde is dat het huurcontract van het motorrijtuig uiterlijk eindigt op de 2e dag na het gebruik van de weg in Nederland.

Onder voorwaarden kunt u ook vrijstelling van BPM krijgen voor een vervangend huurvoertuig dat u gebruikt in het geval van autopech, ongeluk of diefstal van uw eigen auto.

In alle andere gevallen geeft de Douane u bij een 1e constatering een ‘informatieformulier buitenlandse kentekens’. U wordt dan in de gelegenheid gesteld om uiterlijk op de dag volgend op de constatering het motorrijtuig buiten Nederland te brengen of af te leveren bij de Nederlandse vestiging van het verhuurbedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

T.S zou ook bij een Belgisch bedrijf kunnen werken en daar met een auto met Belgisch kenteken rijden,als vertegenwoordiger of service monteur,dat mag,ook in NL, als hij daar zijn werk mee doet.

Privekilometers mag hij daar echter niet mee maken.

Maar we horen niks meer van T.S. zodat het gissen blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmmm. Ik heb bij een Nederlands bedrijf gewerkt met een aftakking in Duitsland en heb een half jaar op een Duitse wagen gereden. Ben een paar keer aangehouden, stonden ze raar te kijken dat er een Hollander achter die hoepel (mercedes SK he) zat:D. Maar heb nooit van ze gehoord dat het niet mocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Gewoon, op een vrachtwagen. :D

Ja, als ik eerst al het antwoord post, dan wordt zelfs jij ineens een slimme jongen.......:p

De ANWB alarmcentrale heeft daarom bij veel steunpunten in het buitenland auto's staan met Nederlands kenteken.

(van bijvoorbeeld Logixcs)

Deze gaan na inlevering in Nederland weer mee met de autotransporters die gestrande auto's ophalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
waarom mag je als nederlanse chauffeur als je in belgie werkt niet in nederland rijdenwie kan mij daar antwoord op geven
dat is al heeeeeel lang zo ....je moet een Belgisch domiciel hebben oftewel verblijfplaats...is in princiepe met de NL ook altijd zo geweest...of nog steeds...de Oostblokkers die hier werken staan ingeschreven op een gezamelijk adres...alleen voldoen die niet aan CCV-B die inmiddels is afgeschaft....t zit allemaal heel krom in elkaar...ik ben met die vraag al bezig sinds 1995...lang genoeg dus....en ben er nog steeds niet uit...je bent een zelfde probleem geval als ik? :banaan: code b70 op je rijbewijs? :D zoek maar op...nergens meer te vinden waar het voor is, ik weet het wel...je kan beter een pools adres hebben en daar je rijbewijs omzetten...heb je meer kans dat je je eigen land in mag LOL....sorry hoor :zegtniets: dit speelt al heel lang, maar als je er niet mee te maken heb...snap je die vraag ook niet...stuur maar pb....

even kort en bondig mn bericht aangepast...met een NL nationaliteit en een B kenteken ben je niet bevoegd NL binnen te komen... dit speelt echt al heeeel lang...maar ja...zullen zien...dr zullen wel weer paar zijn die beter weten....

kans dat ik daar weer niet op reageer..uit ervaring met dit forum, maar ook mn ervaring met dit probleem (eigen ondervinding vandaar vraag naar pb)

voor de rest niet meer bereid voor commentaar...alleen serieuze vragen....via pb...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmm. Ik heb bij een Nederlands bedrijf gewerkt met een aftakking in Duitsland en heb een half jaar op een Duitse wagen gereden. Ben een paar keer aangehouden, stonden ze raar te kijken dat er een Hollander achter die hoepel (mercedes SK he) zat:D. Maar heb nooit van ze gehoord dat het niet mocht.

Bij ons bedrijf zitten permanent Duitse chauffeurs (allemaal vaste wagen) op auto's met NLs kenteken. Bedrijf heeft verder geen buitenlandse vestiging. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit. :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij ons bedrijf zitten permanent Duitse chauffeurs (allemaal vaste wagen) op auto's met NLs kenteken. Bedrijf heeft verder geen buitenlandse vestiging. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat zit. :confused:

Volgens mijn bronnen mag elke Europese chauffeur(werknemer) in de Europese Unie op elke truck van de Europese Unie rijden in elk Europees land. Ongeacht wat voor kentekenplaat er op de truck hangt.

Het kenteken maakt niets uit voor bedrijfsvoertuigen.

Wel word er onderscheid gemaakt in de privé situatie. Dus controle op personenwagens.

Een Nederlandse chauffeur van bijvoorbeeld Heisterkamp mag gewoon in Nederland zijn toertjes maken met een trekker met Poolse platen.

Een Duitse chauffeur in Nederlandse dienst mag ook gewoon zijn toertjes maken binnen Nederland met een trekker met Nederlandse platen.

Een Belgische chauffeur mag dus op een Nederlandse trekker door Europa rijden.

In Europa geld vrij verkeer van personen en goederen.

Een werknemer krijgt betaald naar het land waar zijn werkgever is gevestigd. Die Duitse chauffeurs van jullie krijgen dus precies dezelfde betaling en arbeidsvoorwaarden.

Een Nederlandse chauffeur zou volgens mij probleemloos op een truck met Belgische platen mogen rijden, zowel in Belgie als in Nederland.

Ik denk dat topic starter zijn vraag niet goed heeft gesteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mijn bronnen mag elke Europese chauffeur(werknemer) in de Europese Unie op elke truck van de Europese Unie rijden in elk Europees land. Ongeacht wat voor kentekenplaat er op de truck hangt.

Het kenteken maakt niets uit voor bedrijfsvoertuigen.

Wel word er onderscheid gemaakt in de privé situatie. Dus controle op personenwagens.

Een Nederlandse chauffeur van bijvoorbeeld Heisterkamp mag gewoon in Nederland zijn toertjes maken met een trekker met Poolse platen.

Een Duitse chauffeur in Nederlandse dienst mag ook gewoon zijn toertjes maken binnen Nederland met een trekker met Nederlandse platen.

Een Belgische chauffeur mag dus op een Nederlandse trekker door Europa rijden.

In Europa geld vrij verkeer van personen en goederen.

Een werknemer krijgt betaald naar het land waar zijn werkgever is gevestigd. Die Duitse chauffeurs van jullie krijgen dus precies dezelfde betaling en arbeidsvoorwaarden.

Een Nederlandse chauffeur zou volgens mij probleemloos op een truck met Belgische platen mogen rijden, zowel in Belgie als in Nederland.

Ik denk dat topic starter zijn vraag niet goed heeft gesteld.

Dat is heel krom geregeld. Ik kom bij een firma vandaan met vestigingen in Nederland(hoofdvestiging), België en Roemenië. Er zitten op een aantal Belgisch gekentekende trekkers een Nederlandse chauffeur. In de trekker moet volgens de Belgische wet een huurovereenkomst liggen dat de trekker is verhuurd aan de Nederlandse vestiging en dat er een Nederlandse chauffeur mee rondkachelt. Dat er dezelfde bedrijfsnaam op staat doet er niet toe. Ik heb die kromme regelgeving nooit begrepen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is heel krom geregeld. Ik kom bij een firma vandaan met vestigingen in Nederland(hoofdvestiging), België en Roemenië. Er zitten op een aantal Belgisch gekentekende trekkers een Nederlandse chauffeur. In de trekker moet volgens de Belgische wet een huurovereenkomst liggen dat de trekker is verhuurd aan de Nederlandse vestiging en dat er een Nederlandse chauffeur mee rondkachelt. Dat er dezelfde bedrijfsnaam op staat doet er niet toe. Ik heb die kromme regelgeving nooit begrepen

Sjemigggg maak mij gek! (ben ik toch al maar dat wist je) goddddgloeiienddddekk..prrrrzegniks...en daarom moest ik verhuizen 1995????? k voel me, behoorlijk genaaid door deze regering...maarrrrr wel een paar NL vrienden dr bij zoals jullie :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sjemigggg maak mij gek! (ben ik toch al maar dat wist je) goddddgloeiienddddekk..prrrrzegniks...en daarom moest ik verhuizen 1995????? k voel me, behoorlijk genaaid door deze regering...maarrrrr wel een paar NL vrienden dr bij zoals jullie :D
Zo heel krom is dat niet hoor en die regeling is er niet alleen voor Belgie,dat is Europees:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:033:0082:0085:NL:PDF artikel 2

( met dank aan Karel,die dat ooit eens heeft opgezocht voor me,:angel::ja:)

Je mag dus als Nederlander met een buitenlandse auto rijden A: als je direct bij dat bedrijf in loondienst bent of B;als jou baas een auto huurt van een bedrijf in een andere lidstaat en jij bij hem(je baas) in loondienst bent.

Je dient op verzoek zowel het huurcontract als je arbeids overeenkomst te kunnen tonen.

En ik denk ook dat RD gelijk heeft,T.S stelt zijn vraag verkeerd,maar we horen m niet meer,jammer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sjemigggg maak mij gek! (ben ik toch al maar dat wist je) goddddgloeiienddddekk..prrrrzegniks...en daarom moest ik verhuizen 1995????? k voel me, behoorlijk genaaid door deze regering...maarrrrr wel een paar NL vrienden dr bij zoals jullie :D

Nooit iets van gemerkt, of zou het komen omdat ik nog gekker ben:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Nooit iets van gemerkt, of zou het komen omdat ik nog gekker ben:p

Kluppie beginnen ? :p

Oh, en heb net weer het nieuwe huurcontract binnen, kunnen we weer 9 (jaaa, is net een zwangerschap) maanden onbezorgd rondtuffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

mijn mannetje is van oorsprong dus Belg, woont al 25 jaar in Ned. is Nederlander geworden (heel verstandig hahaha), rijdt voor een Belgisch bedrijf, sterker nog heeft nog nooit anders dan voor Belgische bedrijven gereden (herstel, 1x uitstapje naar Lehnkering/van Ruiten gemaakt), hij rijdt overal en heeft daar nog nooit problemen mee gehad. Kan aan mij liggen maar ik begrijp de vraag dus niet zo goed vrees ik, zoals Haven van Antwerpen dus ook al aangaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumlid

Ik werk als nederland die IN NL woont al 5 jaar bij een belgse firma op een belgse vrachtwagen, nooit niet gehoord dat het niet mag.

Er stond wel een poos geleden in de krant een NL persoon die in NL woont die een boete kreeg voor het rijden in een BE busje omdat zijn baas een vestiging had net over de grens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat mag je wel.

Ik rij nog steeds met me Nederlandse rijbewijs. En ook op div kentekens.

Dan mag het ook. Denk bv als je een luxe auto huurt in het buitenland op vakantie.

Wat niet mag, is als inwoner van NL permanent een auto rijden op buitenlands kenteken.

Rij in Nederland met Abu Dhabi Kenteken maar woon wel in de UAE ander mag het weer net niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik werd vandeweek door een belgische concollega aangesproken op het feit dat ik als nederlander, in dienst van een Nederlandse firma, rondreed op een trekker van een belgische dochteronderneming. Dat kon goed geld kosten zei ie en daar zal wel een kern van waarheid in zitten denk ik na dit topic te hebben gezien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden