[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf bij privegebruik?


Retteketed

Vraag

  • Forumlid

Gewoon ff een vraagje naar aanleiding van een hersenspinsel...

Stel dat een kantoorfiguurtje zijn c-rijbewijs heeft, en tijdens een verhuizing (bijvoorbeeld) een vrachtwagen huurt, hoe zit het dan met de tachograaf? En als je als vrachtwagenchauffeur, een vrachtwagen huurt (prive) om te verhuizen, moet hij dan ook zijn tachograaf gebruiken?

ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Heb niet alle posts gelezen, dus als ik iets dubbel post, sorry...

Wij hebben zelf naast het transport ook een verhuurbedrijf.

Zover mij bekend is als chauffeur zijnde is het als volgt:

Je dient geen registratie te hanteren als je een niet-commerciele, particuliere rit doet. Dus als je met je truck even naar de bouwmarkt gaat om wat op te halen, mag dat. Zolang het voor eigen gebruik is.

Datzelfde geldt ook voor rij en rusttijden. Prive ritten is hieraan niet gebonden. Dus als je bij ons bv prive een bakwagen huurt van 7,5T, met digitacho, ben je niet verplicht om deze te gebruiken. Dus als je een kennis van A'dam naar Wenen zou verhuizen, kan je dit gewoon doen.

Aan de andere kant echter... of er mee weg komt is een heel ander verhaal. Bij ons wordt altijd een huurcontract meegegeven, ook voor de geloofwaardigheid.

DUs het is een beetje dubbel, het hoeft niet, mag wel maar bij controle denk ik toch dat je nat gaat als je de ome agent niet kunt overtuigen.

Betreft de registratie en rij-rusttijden staat ook e.e.a in het daarbijhorende besluit, dus adviseer ik wel om dit toch nog even goed na te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast pierre meertens

er zijn een aantal dingen waar je geen plicht hebt om de tachograaf te gebruiken bv,

- als je voor de gemeente werkt op een auto, bv voor het strooien van zout oid ( gladheids bestrijding )

- riool dienst

- melk wagens

- bergings voertuigen.

- circus/kermis vervoer

Zelfs, al heb je ontheffing voor je chauffeurs diploma, ben je verplicht je tacho te gebruiken !!!

als je HELMAAL geen diploma plicht hebt, is geen van alle dingen van belang

( waaronder vallen :

- rijdende bibliotheek;

- rijdend bureau

- rijdende instructieruimte

- rijdende kantine

- rijdende medische dienst

- rijdende spaarbank

- rijdende tandverzorgingsdienst

- rijdende tentoonstellingsruimte )

als je minder dan 12 uur per week op een auto rijd, ben je ook verplicht de tacho te gebruiken.

ook is er nog deze vrijstelling :

Voertuigen voor goederenvervoer die door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw-, of visserijbedrijven worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 50 km van gebruikelijke standplaats van het voertuig, met inbegrip van het grondgebied van gemeenten waarvan de kern binnen deze straal is gelegen.

deze hoeven zich niet aan de tacho te houden, en hebben ook geen diploma plicht.

Voor prive doeleinden ben je niet tacho graaf plichtig, al ben je niet verplicht duuw er gewoon een tacho schrijf in, dat je toch kan aantonen wat je allemaal hebt gedaan, al is het niet van toe passing. kan bij evt aanhoudingen e.d. wat tramalant schelen.

Sommige dingen wijken misschien af van de vraag van het onderwerp, maar om wat extra informatie te verstrekken... ;)

gr pierre

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Goedemorgen,
Via Google kwam ik op jullie forum, dit ziet er erg mooi uit moet ik zeggen en vol met informatie.
Ik heb een aantal vragen welke in de lijn van deze topic ligt. Ik hoop dat iemand hier mijn onzekerheden hierover weg kan nemen.

Ik ben bezig om een Daf vrachtwagen te kopen met een laadbak van 7,8 x 2.5m en een totaal gewicht van 19000kg. Deze moet gebruikt worden voor Kartracing. In principe word hij alleen in de weekenden gebruikt, hooguit een keer op donderdag of vrijdag weg en zondag weer thuis. Het is de bedoeling dat er een slaap en werkplaats/ laadruimte in komt.

Ik ben hier en daar wel wat info tegengekomen maar weet niet of dat allemaal nog recent is?

-Als ik het goed gelezen heb? Dan blijft het een vrachtwagen als het werkplaats gedeelte meer dan 50% van de laadruimte is. Dus groter is dan het slaapdeel, zoals ik het nu wil hebben word dat 4,2m voor de werkplaats en 3,6 voor het slaapdeel?
-Klopt het dat als je de truck terug keurt naar 11990kg je dan geen eurovignet hoeft en alleen wegenbelasting en verzekering betaald?
-Stel hij word niet teruggekeerd, en blijft 19t zou ik dan ook vrijstelling voor het eurovignet kunnen krijgen?
-Heb ik ook tachograaf plicht? (auto is voorzien van een digitale tachograaf)
-Is een doorbraak van cabine naar bak (dmv sluis) verplicht om personen in de bak mee te kunnen nemen?

Ik weet dat het heel wat vragen zijn, al is er maar 1 die ik beantwoord krijg dan ben ik alweer een stap verder.

Alvast bedankt, Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ik denk dat je er verstandig aan doet het ILT (heet dat zo tegenwoordig) eens benaderd. Anders het RDW (die moeten immers de wagen keuren en zouden van de regels op de hoogte moeten zijn).

Het vervoer van personen is aan strenge regels gebonden, de stoel (en positie daarvan) moet gekeurd zijn.

Ga je enkel in NL of ook daarbuiten? Kan zo maar zijn dat wat in NL mag, in het buitenland NIET geaccepteerd wordt.

Suk6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er zijn twee zaken waar ik je zo antwoord op kan geven.

 

Een eurovignet is alleen verplicht op de autosnelweg. Blijf daar vanaf en je mag overal met je vrachtwagen rijden.

 

Als er een tachograaf in de auto zit, gewoon gebruiken. Ook als het wettelijk niet verplicht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^^^

 

Je kan beter een vignetnummer aanvragen. Dan kan je voor aanvang van een rit (of voor je de snelweg op rijdt) digitaal een dagvignet kopen en betaal je dus "slechts" die 8 (???) euro voor die dag.

 

Geen nodeloos omrijden en toch niet een klein fortuin kwijt voor iets wat je maar weinig gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je hem als camper laat keuren heb je nog meer voordelen : o.a. minder houderschapsbelasting , goed koper in verzekering  en volgens mij ook geen tacho plicht.

Als je mensen mee laat rijden in de laadbak moet dat op het kenteken staan en moeten er gordels in zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je je auto ombouwd naar mobiele werkplaats en woon/slaapruimte ben je niet tachograafplichtig,maar dan moet dat wel op het kentekenbewijs vermeld worden door de RDW.

DE tachograaf is verplicht in voertuigen die onder EU 561/2006 vallen:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0165&from=NL

 

Lees ( 4 ) van de inleiding en art 1.

 

Voertuigen die onder EU 561/2006 vallen zijn voertuigen van + 3500 kg die ingericht zijn voor het beroepsmatig vervoer van goederen of personen.

 

Als je hem terug laat keuren tot - dan12 ton ben je volgens mij ook niet eurovignet plichtig,maar daartoe neem je t beste contact op metde RDW.

Je bent zelfs niet betroffen onder het weekend rijverbod in Frankrijk en Duitsland.

 

En ook niet onder de Duitse maut,hoewel je je hier wel voor dient te registreren bij Tollcollect.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee,en met n omgebouwde vrachtwagen ook niet,je moet wel je kentekenbewijs aan laten passen( auto herkeuren dus) waaruit blijkt dat t voertuig niet voor goederenvervoer bestemd is.

 

Waar je wel op moet letten is dat je in Oostenrijk een GO BOX aan moet schaffen,omdat je boven de 3,5 ton niet onder de vignettenplicht valt,Evenals in Zwitserland,daar val je onder de PSVA regeling en betaal je een vast bedrag per dag dat je in Zwitswerland verblijft( zoals t vrachtverkeer vroeger ook).

Ook met n zware camper( + 3,5 ton) is dat zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels al heel veel info, maar het blijft gokken, niemand weet precies wat wel of niet mag. Keuren als camper lijkt mij niet handig, een campervword gezien als een personen wagen en dan moet je dus wegenbelasting betalen over het gewicht..in dit geval 10.430kg daar word je denk ik niet blij van?

Terug keuren is ook geen optie. Dit word dan 11990kg als je daar het ledig gewicht aftrekt blijft er niks over om te laden.

 

ik den k dat keuren als mobile werkplaats een goede optie is, daar ga ik me eens verder in verdiepen,

 

Nogmaals bedankt, Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei RaceTransporter:

. Keuren als camper lijkt mij niet handig, een campervword gezien als een personen wagen en dan moet je dus wegenbelasting betalen over het gewicht..in dit geval 10.430kg daar word je denk ik niet blij van?

 

 

ik den k dat keuren als mobile werkplaats een goede optie is, daar ga ik me eens verder in verdiepen,

 

Nogmaals bedankt, Marco

"n camper betaald kwart tarief .

Er zit hier toch iemand op het forum met 'n oude NOS wagen die zal toch ook wel e.e.a. weten ?

Mijn werkgever heeft indertijd 'n B.E. opleggertje gehad met 'n 4 persoons  trekkertje de oplegger was  voorin als camper , en achter als werk plaats ingericht .

Dat was wel 'n handig ding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei lientje:

Mag je 45 uur achter elkaar in een stilstaande wagen verblijven?

Of zien ze dat als rust die je in de wagen door brengt?

45 uur rust in een vrachtwagen doorbrengen mag niet toch? :nee:  :kill:

 

Die 45 urige rust heeft alleen betrekking op voertuigen die onder EU 561/2006 vallen,waar dus beroepsmatig goederen of personen mee vervoerd worden.

Een als camper herkeurde vrachtwagen is niet ingericht voor het vervoer van goederen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden