Spring naar bijdragen

Guus, Hemsedal.


Gast

Recommended Posts

  • Reacties 210
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
de mijne is ook stuurbaar, maar ik snap t nog niet, hoe kan willem nou 3 ton meer krijgen op de trekas terwijl we beidde hetzelfde hebben als de achterste aan de grond staat

Dat probeer ik aan te geven.

De enige verklaring is dan dat de (schuif-)schotel (bij Kalakuski) verder naar achter ligt als bij u. Dat gebeurd vaak met trekkers die wisselende (Europese) opleggers erachter moeten "knopen". Anders komen ze in de knel met de steunpoten van de oplegger.

Het gevolg is dan dat men bij het heffen van de sleepas niet alleen het gewicht van de sleepas erbij pakt, maar ook - door het hefboom-effect - gewicht van de vooras overheveld naar diezelfde trekas. het gewicht waarmee de vooras wordt ontlast, komt er dan nog eens extra bij op de trekas (bovenop het extra gewicht wat de trekas al voor z'n kiezen krijgt krijgt/kreeg door het heffen van de sleepas).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik lees in willem zn rekenvoorbeeldje niet dat hij aan t schotelschuiven is.

Klopt. Maar op die stand heeft die schotel dan waarschijnlijk nog gestaan.

Dat gebeurt ook nog wel eens voor het "gemak". Want vooral bij opleggers met een koelmotor aan het kopschot houdt men anders maar zeer weinig ruimte voor de chauffeur tussen de achterkant van de cabine en de oplegger. Met aankoppelen (slegen etc.), of wanneer iemand bij de koelmotor wil zijn is dat allemaal maar "wringen".

En voor de wakkere geesten: Ja, men kan ook "licht en lucht" alvast aan- of afkoppelen als de trekker (nog) niet helemaal onder de oplegger staat. Dat is mij ook wel eens verteld. :D:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dank je Karel65, ben er ook heel kontent mee! het is idd een auto helemaal naar noorse maatstaven.

Deze was me gisteren helemaal ontglipt.

U schrijft "Noorse maatstaven". Maar weet u ook wat dat inhoudt, waarom bijvoorbeeld die assen van die oplegger zover naar achter staan?

Misschien wel leuk om nog even aan te vullen voor de geïnteresserden (en voor u om eens na te kijken op uw kentekenregistraties, hoe dat nu precies zit).

Dat komt omdat bijvoorbeeld Noorwegen een "brugformule" hanteert voor de toegestane totaalgewichten. De Duitse wetgeving kent dat principe bijvoorbeeld ook nog voor de 4-assers. Het betekent dat niet alleen de som van de aslasten bepalend is voor een bepaald totaal toegestaan gewicht, maar tevens dat er een formule gehanteerd wordt met betrekking tot de afstanden van de assen(-stellen) voor berekening van het totaal gewicht. De wielbasis binnen de combinatie is dan mede bepalend voor het totaalgewicht wat op de straat gebracht mag worden. Daarom zien we in Noorwegen bijvoorbeeld ook die opleggers met die ene as helemaal achterop, dan mogen ze zwaarder wegen. Of die voorwagen-aanhangercombinaties met die lange triangels.

De precieze formule van de Scandinavische landen ken ik zo niet, die zou ik moeten opzoeken. Maar voor Duitsland met de 4-assers is die extra voorwaarde (brugformule) bijvoorbeeld 5 ton per meter Wielbasis. Om aan het maximum, wettelijk totaalgewicht (voor een 4-asser) van 32 ton te komen, moet de afstand (Wielbasis) van de 1e as tot de laatste 4e as (32 ton gedeeld door 5 =) minimaal 6,40 mtr zijn (6.400 mm).

In Nederland kennen we bijvoorbeeld de 5-assers. Relatief korte voertuigen die toch de maximale 50 ton op de straat mogen brengen. Met een brugformule als in Duitsland of Noorwegen zou zo'n 5-asser gewoon een heel lang, niet-wendbaar voertuig worden.

Een voorbeeld voor zo'n as-opstelling vindt u HIER ( << klik !! < ).

post-11632-1394784948,9584_thumb.jpg

Knapen Trailers levert een nieuw model van de ‘moving floor’ oplegger af aan een Noorse klant. De oplegger is voorzien van een hydraulische zijwand die over de volle lengte opent.

In de Nordic landen is dit type trailers bijzonder populair maar de combinatie met een moving floor is relatief nieuw. Knapen leverde al eerder dit soort opleggers af in Noorwegen maar inmiddels is er hard gewerkt aan het verbeteren van het concept. De gekozen as-configuratie is typisch voor de Noorse markt in verband met de brugformule. Hoe groter de wielbasis hoe hoger het maximale GVW. De nieuwste Knapen trailer heeft als type aanduiding K502HSW. Op de foto de trailer tijdens de testen bij Knapen trailers.

De foto maakt meteen ook wel duidelijk waarom Noorwegen met haar brugformule voor hogere totaal gewichten, ook een land werd van 3-assige trekkers. Met de assen van de oplegger zover naar achteren, kom je aan een 2-assige trekker met zo'n max. 12 ton schoteldruk, simpelweg tekort.

Binnen de 40 à 44 ton totaalgewicht, gebaseerd op de wielbases van de normale Europese 13.60 oplegger, kan men doorgaans met het vertrouwde concept van 2 asjes op de trekker en 3 op de oplegger, zeer goed uit de voeten qua maximale aslasten en gewichtsverdeling.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is daar wel een heel mooi gebied,ben daar 2 jaar geleden op vakantie geweest.Liggen 2 echte haarspeldbochten in de klim,en na een stuk niemandsland kom je in een wintersportgebied met skiliften en pistes.

Als je de andere kant op rijd kom je bij de ferrie in het dorp een giga-amerikaanse truck bij een Noor in de tuin tegen.(zie foto mijn profiel):ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden