Spring naar bijdragen

Guus, Hemsedal.


Gast

Recommended Posts

  • Reacties 210
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Karel. Onze kingpen ligt VOOR de trekas. Win win dus.

Weet ik.

Die specificaties ken ik wel. Op zo'n specificatie maakte ik destijds toch ook m'n rekensommetje?

Ik denk dat we het vooral zo moeten zien: voor een trekker is de beste specificatie een "gewone" 2-asser. Dat er in jullie contreien 3-assers rondrijden is een noodzakelijk kwaad vanwege de hogere toegestane totaalgewichten. Dat manco hebben we hier in Nederland ook al met onze 50 ton. De rest van Europa heeft daar geen last van, die kunnen goed uit de voeten met een 2-asser.

In Zweden/Noorwegen kiezen ze bij een 3-asser (terecht) voor de goedkoopste optie, de sleepasser. Daarnaast heb ik nog wel eens met wat Deense vervoerders gesproken, alweer wat jaartjes geleden, en die voegden daaraan toe dat het enige probleem van een voorloper de standaard wielbasis van 4100 mm was/is. Dat klopt, want dan is een trekker met een normale oplegger altijd te lang voor Europese begrippen (Max 16,5 mtr). Met de opleggers die jullie hebben is dat probleem minder, omdat de opleggers zijn aangepast voor langere trekkers (de steunpoten) staan verder naar achteren. Daardoor kan er een langere trekker onder "jullie" opleggers, waar zo'n trekker met de meeste (oudere, standaard) Europese opleggers zou vastlopen op de steunpoten.

Dus de 3-assige trekkers zijn een noodzakelijk kwaad vanwege de hoger totaalgewichten ( 40+ ton) en niet vanwege de specifieke omstandigheden van sneeuw en gladde wegen. Daar hebben ze gewoon het beste van proberen te maken. Maar dat is niet omdat een normale 2-assige trekker niet zou voldoen voor de weersomstandigheden. Die 2-assige trekker komt gewoon tekort voor de hogere totaalgewichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We nemen een blokvracht Zalm. 33 pallets. En een 5 asser. 2 trekker, 3 trailer. Perfect verdeelt. Wat heeft de trekas, ton of 9-10. Mooi toch, maar wat als je dan doorslipt?

We nemen een blokvracht Zalm. 33 pallets. En een 6 asser. 3 trekker, 3 trailer. nog perfecter verdeelt. wat heeft de treksas. 9-10 ton. Ja dus ook. Nu gaat die slippen. We doen de trekas omhoog. Hoever wilt u? Helemaal omhoog? Goed trekken we hem helemaal omhoog. Dan kom je op ongeveer 18ton trekas druk. Zou die nog door slippen denkt U?

Nu nemen we die zelfde 3 asige trekker, maar dan die "ik" rij, als ik die as helemaal omhoog trekt, ga ik naar de 22 ton trekas druk. en 12 ton vooras druk.

Volgens mij is dit niet vitten!

Lees het eens wat je schrijft, 5 assen, 33 pallets is 9-10 ton op de trekas.

6 assen, 33 pallets is ook 9-10 ton op de trekas, de sleepas draagt dus niets?

Dezelfde vracht, 33 pallets bij de truck die jij rijdt (3 asser) en je trekt de sleepas op en je hebt ineens 11 ton meer op de trekas en een paar ton extra op de vooras.

Trek je dan 2 assen van de oplegger op? Anders zou ik niet weten waar je die 14 ton voorop ineens vandaan tovert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Effe de 'eeuwig durende vete' onderbreken met een vraag ;).

Ik hoor Guus tijdens het rijden op een gegeven moment zeggen: "we gooien er even de sper op".

Mij is altijd geleerd om die NOOIT te gebruiken tijdens het rijden vanwege bochten enz., omdat dan mogelijk het differentieel in de soep word gedraaid.

Is dat nou wel of niet het geval, of vraag ik nu iets heel doms :confused:??

Zeker geen domme vraag, maar onwetendheid of gepaste voorzichtigheid.

Als je een "zachte" ondergrond hebt maakt dat geen verschil, Pierre. Dan kan het wiel in de binnenbocht altijd nog iets doorslippen zodat de boel niet afbreekt.

Maar met beleid gebruiken kan dan zeker geen kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nog als aanvulling op mijn vorige post.

Die Deense vervoerders en hun motieven, waren vooral interessant om zij in die tijd nog een spilfunctie vervulden met hun internationale positie in het werk op zowel Scandinavische landen. Maar ook zuidelijker op de andere Europese landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Effe de 'eeuwig durende vete' onderbreken met een vraag ;).

Ik hoor Guus tijdens het rijden op een gegeven moment zeggen: "we gooien er even de sper op".

Mij is altijd geleerd om die NOOIT te gebruiken tijdens het rijden vanwege bochten enz., omdat dan mogelijk het differentieel in de soep word gedraaid.

Is dat nou wel of niet het geval, of vraag ik nu iets heel doms :confused:??

Als het glad is kan de sper geen kwaad Pierre, op droge stroeve weggedeeltes is het niet aan te bevelen, dan draai je het differentiel naar de Fillistijnen.

Jan heeft gewonnen.

bewerkt door Herman
Laatste regel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik hoor Guus tijdens het rijden op een gegeven moment zeggen: "we gooien er even de sper op".

Ik hoorde het ook toen ik het filmpje met geluid afluisterde.

Met volle "grip" op het gewone asfalt spettert er dan wat onder de wagen vandaan in een bocht. Maar ik vond het met name interessant omdat zoiets (bij wat bochten) het verschil aangeeft tussen een 2-assige trekker en een eventuele sleepasser. Met de sper erop gaat die sleepasser (zeker met de sleepas gelift) gegarandeerd rechtdoor in een (gladde) bocht. Een ketting op de stuuras rechtsvoor kan dat probleem iets verminderen, maar dat neemt de weerstand en neiging om rechtdoor te gaan door het starre tandem icm de sper nauwelijks weg.

aanvulling.

Hahahaha ...., Teddybeer en Herman waren sneller. en Accordracer ook.:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effe de 'eeuwig durende vete' onderbreken met een vraag ;).

Ik hoor Guus tijdens het rijden op een gegeven moment zeggen: "we gooien er even de sper op".

Mij is altijd geleerd om die NOOIT te gebruiken tijdens het rijden vanwege bochten enz., omdat dan mogelijk het differentieel in de soep word gedraaid.

Is dat nou wel of niet het geval, of vraag ik nu iets heel doms :confused:??

Pierre, het is een lange leerschool.

maar Guus maakt idd de "fout' (wat die altijd doet) om de sper "al" tegebruiken bij voorbaat. Hij speelt zijn laatste troef gelijk al uit.

Zou die auto niet meer willen. zijn ze kaarten op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de praktijk zal Willem toch gelijk hebben. Als ik met mijn 2 -asser een volle vracht moet laden, ben ik al gauw te zwaar op de trekas. Daar moet ik echt rekening mee houden. Als ik bijvoorbeeld 22 ton moet laden in 22 bigbags, dan zet ik er twee enkel voorin. Want anders ben ik geheid te zwaar op m'n trekas.Willem zal dat probleem niet hebben, integendeel die kan de zwaarste pallets altijd voorin zetten. Die zit altijd goed met z'n asdrukken, zolang hij z'n assen niet lift.En hij rijdt natuurlijk niet over een weegbrug met z'n assen gelift. Dat hij met z'n assen gelift, officieel te zwaar is, dat weten we inmiddels. Maar blijkbaar ligt ook de noorse politie daar niet wakker van. Zolang de gewichten op de weegbrug maar 'kloppen'.

En wat Willem volgens mij ook kan doen, is de voorste van de drie assen van de oplegger ontluchten of optrekken onder het rijden. Daarbij komt, die staan een stuk verder naar achteren dan gewone opleggers. Dus dat van die asdrukken, die Willem noemt, geloof ik graag. Weet alleen niet of het goed voor je banden is, 22 ton asdruk met 7 bar:eek::D.

Verder wel een mooie film Willem, maar als je nou die film hier neergooit, zet er dan meteen ook ff fatsoenlijke muziek onder:p. Ik vraag weer veel hé. Of misschien kunnen we bij Guus verzoeknummers indienen op z'n volgende opname;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zou die auto niet meer willen. zijn ze kaarten op.

Nou nee.

Daar zat ik bij het geluid juist op te letten. Toen kon ik ook horen wat hij zei. Hij verspeelde bewust z'n kruit niet en ook dat sprak hij ergens uit. Hij hield namelijk stevig het gas erop. En als je maar hoog in toeren rijdt, dan heb je dat nog over zodra je voelt dat je gaat doorslippen. je hebt dan de kans om je toeren te laten terugvallen, waardoor je koppel afneemt en dat je 'm gewoon weer oppakt.

Ik vond dat heel slim, vooral omdat hij dat ook uitsprak. Voor iedereen die wel eens wat vaker onder slechte omstandigheden heeft moeten pionieren, meteen een teken dat Guus zeker geen "domme" jongen is.

Hij hield wel zeker dus een paar goede kaarten nog achter de hand. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoezo? wat is de fout?

Dat doe je toch niet. Een geoefende kettinglegger die zijn zaken voor elkaar heeft rijd met een 10-15 minuten weer. Profs nog sneller. Ik denk dat Willemm bijvoorbeeld binnen 5 minuten weer bolt. Nee, dan afkoppelen en eerst eens kijken hoe het moet en of het allemaal wel past. Bakkie erbij en een peukie, je kent het wel.

Zo krijgt 'Gijs' de week wel vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is dit niet vitten!

Lees het eens wat je schrijft, 5 assen, 33 pallets is 9-10 ton op de trekas.

6 assen, 33 pallets is ook 9-10 ton op de trekas, de sleepas draagt dus niets?

Dezelfde vracht, 33 pallets bij de truck die jij rijdt (3 asser) en je trekt de sleepas op en je hebt ineens 11 ton meer op de trekas en een paar ton extra op de vooras.

Trek je dan 2 assen van de oplegger op? Anders zou ik niet weten waar je die 14 ton voorop ineens vandaan tovert.

Vitten is wat anders Herman, en dat weet jij ook wel.

De sleepas draagt zeker wel, maar niet zoveel. Plus dat de sleepas, met het langere chassies meer weegt.

DAARBIJ, wij rijden met Scaninaviesche trailers. Niks speciaals hoor. maar wij kunnen er "verder" onder.

Sleepas omhoog, betekent een langere wielbasis. En aangezien hetgewicht van de sleepas er bij komt, gaat het extra gewicht 2 kanten op. het meeste naar de trekas, en een deel naar de stuuras, en een deel naar de trailer assen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als de ondergrond beetje slipperig is dan kun je gerust in een bocht de sper erin zetten.

En sommige fitten wel op willem elke keer.... maar de topics van willem worden het beste bekeken. Kijk eens hoeveel volk dit topic leest.

als je bek maar groot genoeg is luisteren ze wel.:p

Of ze het begrijpen is vraag 2. LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo krijgt 'Gijs' de week wel vol!

Die laat zich die kant niet opsturen.

Dat "gejakker en gejaag naar een boot" daar zit te veel spanning op. Dat is voor een jongere generatie. Gewoon "naar beneden", desnoods in z'n achteruit. "Daarboven" hebben ze niks .., ja .. alleen bomen, heel veel bomen".:p

Haha .... , de week moet ook weer niet TE VOL worden ... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vitten is wat anders Herman, en dat weet jij ook wel.

De sleepas draagt zeker wel, maar niet zoveel. Plus dat de sleepas, met het langere chassies meer weegt.

DAARBIJ, wij rijden met Scaninaviesche trailers. Niks speciaals hoor. maar wij kunnen er "verder" onder.

Sleepas omhoog, betekent een langere wielbasis. En aangezien hetgewicht van de sleepas er bij komt, gaat het extra gewicht 2 kanten op. het meeste naar de trekas, en een deel naar de stuuras, en een deel naar de trailer assen.

Je schreef over dezelfde vrachten, nu kom je met andere opleggers aanzetten. Prima, maar dan tover je nog geen 14 ton extra op de schaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Sleepas omhoog, betekent een langere wielbasis. En aangezien hetgewicht van de sleepas er bij komt, gaat het extra gewicht 2 kanten op. het meeste naar de trekas, en een deel naar de stuuras, en een deel naar de trailer assen.

Die redenering klopt niet. Je moet kijken naar de schoteldruk, die verandert niet, of je de sleepas wel of niet lift. De schoteldruk verandert wel als je een opleggeras lift, maar niet als je een as van de trekker lift. En hoe de schoteldruk verdeelt wordt over de assen van de trekker, daar gaat het om.

Als je alleen de sleepas lift, dan ontlast je de stuuras, en wordt de auto moeilijker bestuurbaar, wat Karel ook al aangaf.

Het extra gewicht van de sleepas gaat dus alleen naar de trekas (soort hefboomidee) en hij krijgt er ook nog wat gewicht van de vooras bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wat Willem volgens mij ook kan doen, is de voorste van de drie assen van de oplegger ontluchten of optrekken onder het rijden.

Alleen de voorste? :nee:

Wat dacht u van alle 3 ..... :ja:

:p

Maar zonder gekheid.

Die voorste as ontluchten is toch niet zo moeilijk als u regelmatig daar in die hoek zit? Dan maakt het toch niet uit wat voor trekker ervoor staat? Ik denk dat we ons er niet op moeten verkijken dat er een heel verschil tussen zit met een trekker die gehuurd wordt bij KAV en een oplegger bij de TIP op goed geluk die kant op te gaan, of een spul wat helemaal uitgerust is voor het werk daar. Inclusief zandbakken voor de trekas. Tussen die 2 uitersten zit natuurlijk nog een hele wereld. En met een paar kleine aanpassing aan een wagen hoef je daar in de sneeuw echt niet als één van de eerste te stranden hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
. De schoteldruk verandert wel als je een opleggeras lift, maar niet als je een as van de trekker lift. En hoe de schoteldruk verdeelt wordt over de assen van de trekker, daar gaat het om.

.

Zoiets schreef ik ook al, maar dat heeft Willem nog niet gelezen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoorde het ook toen ik het filmpje met geluid afluisterde.

Met volle "grip" op het gewone asfalt spettert er dan wat onder de wagen vandaan in een bocht. Maar ik vond het met name interessant omdat zoiets (bij wat bochten) het verschil aangeeft tussen een 2-assige trekker en een eventuele sleepasser. Met de sper erop gaat die sleepasser (zeker met de sleepas gelift) gegarandeerd rechtdoor in een (gladde) bocht. Een ketting op de stuuras rechtsvoor kan dat probleem iets verminderen, maar dat neemt de weerstand en neiging om rechtdoor te gaan door het starre tandem icm de sper nauwelijks weg.

aanvulling.

Hahahaha ...., Teddybeer en Herman waren sneller. en Accordracer ook.:p

Ik was je ook voor Karel. :p

met een sleper(een goede) ga je namelijk niet rechtdoor.

Ik was die klim trouwens zonder kettingen omhoog gegaan. Niet omdat ik goed ben, paar puur door me asdruk.

Als je "huiswerk" wil doen. Dat staat er op Guus zijn site nog een intresant filmje, Ritje tromso of zo.

je zal naar meer als de helft moeten gaan. nadat die geladen heeft.

Op een gegeven moment gaat die rechtsaf richting Zweden. Grens Junkerdal. bekijk die "fijne" pukkel maar eens.

Ik ga daar aanstaande Dinsdag naar beneden. (Grens is niet eerder open)

Op www.yr.no kan je het weer volgen. Kijk maar voor Zweden, en Kijk maar voor Noorwegen. je zal zie in Zweden -3c, en in Noorwegen +3c. Ergens, en juist in die zak moet ik naar beneden. Of Zweden sneeuw heeft weet ik niet, maar Noorwegen heeft regen. Gaat echt super leuk worden. :ok:

En het stormt er een beetje, maar dat is bij zaak.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het extra gewicht van de sleepas gaat dus alleen naar de trekas (soort hefboomidee) en hij krijgt er ook nog wat gewicht van de vooras bij.

Precies!

Ik heb het rekensommetje zo niet paraat meer wat ik toen uitwerkte. En nu ook even geen zin om het weer helemaal uit te werken.

U moet erop tellen dat u met de sleepas (ALS u hem al helemaal los van de grond krijgt !!!!!!) zo'n 800 kg op 1.30 mtr achter de trekas aan ballast gaat hangen. Ik weet het niet meer precies uit m'n hoofd, misschien weet Kalakuski het nog .. Ik meen dat er uit kwam dat er dan ook meteen zo'n 1000 kg van de vooras werd gehaald. Met de schotel op de meest gunstigste positie, wat hij meestal niet staat omdat je dan met geen mogelijkheid een "vinger" nog tussen de cabine en de oplegger/koelmotor kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden