[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

België: Transportfederatie wil 0,0 promille voor Vrachtwagenchauffeurs


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

De Belgische transportfederatie Febetra wil dat de alcohollimiet voor vrachtwagenchauffeurs verlaagd wordt naar 0,0 promille.

201105201558-1_dronken-chauffeur-vrijgesproken-omdat-resultaat-controle-in-het-frans-was-.jpg

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet werkt aan een plan dat de verkeersveiligheid in ons land moet optrekken. Volgens de krant De Morgen zou de alcohollimiet verlaagd worden van 0,5 naar 0,2 promille.

De woordvoerster van de staatssecretaris bevestigt dat er aan een plan wordt gewerkt, maar zegt dat er nog geen beslissing is genomen over het al dan niet verlagen van de alcohollimiet naar 0,2 promille.

0,0 promille voor vrachtwagenchauffeurs

In een reactie op het nieuws meldt de Belgische transportfederatie Febetra ondertussen dat alcohol en drugs niet samengaan met veilig rijden en het gebruik ervan dus verboden moet worden tijdens de werkuren.

Als het van Febetra afhangt, mogen vrachtwagenchauffeurs bij het uitoefenen van hun job geen druppel alcohol meer aanraken.

"Een vrachtwagenchauffeur die onder invloed zou rijden, is een gevaar op de weg", luidt het in een mededeling. Febetra benadrukt ook dat de vrachtwagenchauffeurs een voorbeeldfunctie hebben op het vlak van verkeersveiligheid.

Oudere bestuurders

Wathelet plant ook extra veiligheidsmaatregelen voor oudere bestuurders. Volgens Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil de staatssecretaris oudere bestuurders vanaf een bepaalde leeftijd aan een medische keuring onderwerpen. Vanaf welke leeftijd dat moet gebeuren, wordt nog onderzocht. Ook het aantal alcoholcontroles zal wellicht toenemen.

Bron: Knack.be

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

men moet gewoon de koe bij de horens pakken. Al die halve maatregelen daar heeft niemand iets aan. 0,0 promile is prima, wij hebben inderdaad een vb functie maar daartegenover staat dan wel dat IEDEREEN met een vb functie ook een vb moet zijn en daar schort het weleens.

Oudere bestuurders aan een fysieke controle onderwerpen zou ook niet slecht zijn maar men mag onze senioren wel niet immobiel maken, men wordt ouder maar fysiek blijft men ook veel langer fit dus ze moeten zich wel nog kunnen verplaatsen, men mag hen niet vastpinnen in hun hokje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

0,0 is toch nooit ingevoerd ...

Alcohol in het verkeer: dat kan echt niet meer!

Doel van de nieuwe regels is om de combinatie van drinken en rijden tegen te gaan. Want die combinatie is en blijft levensgevaarlijk. Je zou denken: waarom dan niet gewoon 0,0 promille? Daar is uitgebreid naar gekeken, maar het bleek niet te kunnen. Bijvoorbeeld omdat je door het eten van zoetigheid al kleine hoeveelheden alcohol in je bloed kan krijgen. Daarom is de grens gelegd bij die 0,2 promille. Maar eigenlijk betekent het gewoon: niet drinken, als je nog de weg op moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

0,0 kan nooit. Zoals ABS hierboven al schreef.

Maar ik zie het in Belgie al weer voor me. Sta je daar bv stil omdat je 24uur moet maken, denk je een pilsje tenemen...... Boete.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmmmm, moeten ze ook ff naar die dokwerkers daar kijken. Geen enkele meer nuchter na de eerste pauze. Blijkbaar heel normaal om daar een pintje te pakken onder werktijd en na werktijd ff de shop induiken voor en sixpackje onderweg.En maar klagen over dat de Oostblokkers niet zonder drank kunnen. De "Westblokkers" kunnen er ook wat van en dan doel ik niet alleen op Belgen,ook de Hollanders, Fransen, Duitsers, etc, etc, etc.........................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hmmmm, moeten ze ook ff naar die dokwerkers daar kijken. Geen enkele meer nuchter na de eerste pauze. Blijkbaar heel normaal om daar een pintje te pakken onder werktijd en na werktijd ff de shop induiken voor en sixpackje onderweg.En maar klagen over dat de Oostblokkers niet zonder drank kunnen. De "Westblokkers" kunnen er ook wat van en dan doel ik niet alleen op Belgen,ook de Hollanders, Fransen, Duitsers, etc, etc, etc.........................

O maar, ik denk dat binnen afzienbare tijd je ook nergens meer met drank op mag werken. De verzekeringen zullen daar wat al te graag opspringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee willem dat klopt niet. Wanneer je gaat rijden mag je geen promille in je bloed hebben. Als je je rust of wat dan ook moet nemen (voor alle duidelijkheid nachtrust niet die 45') mag je wel drinken natuurlijk.
Waarom dan niet gewoon 0,0 promille? Daar is uitgebreid naar gekeken, maar het bleek niet te kunnen. Bijvoorbeeld omdat je door het eten van zoetigheid al kleine hoeveelheden alcohol in je bloed kan krijgen. Daarom is de grens gelegd bij die 0,2 promille

0,0 is nooit ingevoerd omdat je ook door andere zaken een klein % in je bloed zou kunnen hebben ....

Daarom is de grens dus 0,2 promille en dat zou dus zo moeten blijven.

Natuurlijk moet je streven naar 0,0 ... maar op wettelijke basis is dit dus kennelijk niet mogelijk omdat er ook door andere voedingswaren alcohol in je bloedbaan zou kunnen ontstaan. Of je moet het eten van zoetigheden natuurlijk ook willen gaan verbieden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dat klopt maar, waar ligt de grens, hoeveel is 0.2 promille? Wat mag je dan drinken en of eten? Om deze discussie's te vermijden legt men 0.0 op. Mensen zijn altijd geneigd om de grenzen op te zoeken en dat is dan in elk geval duidelijk 0.0. Het staat de bevoegde instanties waarschijnlijk wel vrij om al dan niet te beboeten en dat zal de stok achter de deur wel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat klopt maar, waar ligt de grens, hoeveel is 0.2 promille? Wat mag je dan drinken en of eten? Om deze discussie's te vermijden legt men 0.0 op. Mensen zijn altijd geneigd om de grenzen op te zoeken en dat is dan in elk geval duidelijk 0.0. Het staat de bevoegde instanties waarschijnlijk wel vrij om al dan niet te beboeten en dat zal de stok achter de deur wel zijn.

Het kan dan wel gaan zijn dat mensen onterecht een boete krijgen ... of afhankelijk van de wettelijke regels & boetes zelfs hun rijbewijs voor bepaalde tijd zouden kunnen kwijtraken.

0.2 promille schijnt overigens over een te komen met een half glas bier (of één glas bier) ... da's zo goed als de nul-limiet dus.

Een echt goed antwoord is hier ook niet op te vinden omdat het % bij iedereen anders uitvalt === man/vrouw , hoeveel kg je weegt ... of je veel alcohol drinkt of helemaal niets en dan een keertje wel.

Tja, moeilijk hoor ... 0,0 zou beter zijn ... maar als er inderdaad mensen zijn die alcohol zelf aanmaken in hun eigen lichaam dan kun je die grens niet op 0 leggen.

Die groep zou dan onterecht een boete krijgen. Ik denk dat het handig zou zijn als de wetenschap hier eens wat meer onderzoek naar zou doen ... of mensen die meedoen aan zo'n onderzoek zo'n blaasgeval mee te geven en eens bij te houden zeg iedere 4 uur hoeveel % ze al dan niet in hun bloed hebben === zijnde GEEN alcohol gedronken of gegeten te hebben in de vorm van kersenbonbons of zo!!!

### ER zou m.i. ook intensiever gecontroleerd moeten gaan worden!!!

Lees : pakkans vergroten ... voor diegenen die niet willen luisteren en het dan maar moeten voelen ...

Voorlichtingscampagnes zijn er m.i. al voldoende geweest .... maar nog een keer een campagne starten zou aan de andere kant ook geen kwaad kunnen.

Campagne voor (en door) beroepschauffeurs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
willen en abs, vooral willem zou het moeten weten want hij woont tenslotte in het alcoholvrije scandinavië, tenminste als je een voertuig bestuurt.

het zijn allemaal smoesjes die jullie verzinnen en ter plekke bedenken.

in de eerste plaats praten jullie over procenten terwijl het om promille's gaat.

en men houd wel rekening met bepaalde zaken daarom is er ook altijd sprake van 0,0 promille terwijl men feitelijk 0,1 promille bedoeld.

enje kunt lullen als brugman, ik ben voor zo een regeling, liever nog gisteren dan vandaag.

voor beroepschauffeurs zou ik zeggen minimaal 6 maanden rijbewijs inttrekken, de rest kan het met 4 maanden wel af.

geen gelul, alcoholvrij gebak van krul, aanpakken die zuiperds die rijden, ik heb er nog niet 0.000001 promille medelijden mee.

Juustem:ok::ok::ok:, heb er ook geen medelij mee. Ben zo 2 collega's kwijtgeraakt door alcohol in het verkeer, dus 0,0 promile in het verkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat over Belgie he.

Kijk alcohol vrij ok. Maar die belgen gaan nog een boete uitschrijven als je na een dag werken een pilsje neemt, gevolgt door 11uur rust.

We hebben het vroeger al meegemaakt met het sleuteltje ''nog'' in de tachograaf.

Later met het rookverbod.

Of het niet mogen drinken op de bestuurdersstoel. Dan wel drinken met de contactsleutel in het contact.

En ze hebben slapende chauffeurs al wakker gemaakt voor alcohol controle, dan wel vignet controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
willen en abs, vooral willem zou het moeten weten want hij woont tenslotte in het alcoholvrije scandinavië, tenminste als je een voertuig bestuurt.

het zijn allemaal smoesjes die jullie verzinnen en ter plekke bedenken.

in de eerste plaats praten jullie over procenten terwijl het om promille's gaat.

en men houd wel rekening met bepaalde zaken daarom is er ook altijd sprake van 0,0 promille terwijl men feitelijk 0,1 promille bedoeld.

enje kunt lullen als brugman, ik ben voor zo een regeling, liever nog gisteren dan vandaag.

voor beroepschauffeurs zou ik zeggen minimaal 6 maanden rijbewijs inttrekken, de rest kan het met 4 maanden wel af.

geen gelul, alcoholvrij gebak van krul, aanpakken die zuiperds die rijden, ik heb er nog niet 0.000001 promille medelijden mee.

+1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

+1

Wat nou +1?

Of jij drinkt geen druppel, en heb daarom geen inleving in iemand die wel van een biertje kan genieten.

Of je ben een modaalridder die nooit iets fout doet.

Maar als de Belgen het doorvoeren, dan gaat het ook tegen je werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of jij drinkt geen druppel, en heb daarom geen inleving in iemand die wel van een biertje kan genieten.

Ik drink ongeveer 10 á 12 keer per jaar en ik weet dan zeker dat ik die dag niet hoef te rijden en de dag daarna ook niet.

Ben geen moraalridder hoor, Ik ging vroeger wel eens na het zuipen effe tanken in Duitsland, gelukkig nooit gepakt.....................................heb ik gelukkig afgeleerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden