[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

ANPR Camera`s


DeBoshut

Vraag

  • Forumlid

Een vraag klinkt waarschijnlijk naief,wij betalen via internet de eurovignet volgend jaar hoef dat niet meer deze wet vervalt zoals ik begrepen hebt,toch wil ik weten of er een site bestaaat waar je kan zien op welke locatie deze ANPR of kenteken foto Camera`s staan of hangen ,bijvoorbaat dank ik je alvast alvast Don.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Voor zover ik weet is die lijst nergens beschikbaar ... en ook zijn er natuurlijk mobiele controles die overal en nergens kunnen worden opgesteld!

OP 01-01-2013 wordt het Eurovignet dus afgeschaft ... nu wil je weten waar die camera's staan???

Wil je dus in 2012 het risico nemen om geen Eurovignet voor je wagen(s) aan te schaffen???

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011/01/19/15-miljoen-euro-aan-naheffingen-en-boetes-voor-ontduiken-eurovignet.html

In dit bericht staat ook het een en ander over de controlewijze.

Boete is overigens niet zo heel erg hoog ...

Per 1 januari 2011 is de boete verhoogd van € 147 naar € 246. De boete kan bij herhaalde overtredingen oplopen tot enkele duizenden euro's.

De vraag is echter hoe groot is de pakkans. Je zou na de eerste boete van 246,- alsnog kunnen besluiten wel een vignet aan te schaffen. Het kan zijn dat je een heel jaar of meerdere jaren als je mazzel hebt eurovignet-vrij kunt rijden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Beste Angelique Wij komen nooit op rijkswegen en als dat wel gebeurd is dat een klein stukje,de oprijwagen die wij hebben rijd ongeveer een uur tot anderhalf uur per dag voor een graafmachine te verplaatsen ,voor de rest van de dag staat hij stil, we gebruiken bijna altijd de provinciale wegen of binnendoor ivm files,het komt weleens voor dat we een klein stukje rijksweg over moeten en dan is een boete wel erg hoog voor ons bedrijfje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Op 10-1-2012 om 14:44 zei DeBoshut:

of er een site bestaat waar je kan zien op welke locatie deze ANPR of kenteken foto Camera`s staan of hangen

 

https://nos.nl/artikel/2202418-politie-gaat-ook-binnenwegen-in-de-gaten-houden-met-camera-s.html

 

Inzoomen op de kaart.

 


 

Citaat

 

De politie breidt het aantal camera's dat kentekens van automobilisten checkt fors uit. Tweehonderd flitspalen op de binnenwegen worden uitgerust met ANPR-camera's

 

Momenteel heeft de politie op tachtig locaties ANPR-camera's, vooral langs de snelwegen. In 2015 is de politie begonnen met een uitbreiding van nog eens ruim vijftig plekken. Nu komen daar nog eens 200 camera's bovenop.

Meer verdachten spotten

De nieuwe camera's worden de komende weken bevestigd aan flitspalen op de binnenwegen. De politie hoopt zo meer verdachten te kunnen spotten. Die blijven nu grotendeels buiten beeld zolang ze de snelweg mijden.

"Als bijvoorbeeld een auto gestolen is, willen we hem wel graag zien voor hij de grens over is", zegt Ido Nap die bij de Nationale Politie eindverantwoordelijk is voor ANPR. "We willen daarom niet alleen zicht hebben op de snelwegen, maar ook op de provinciale wegen. Daarvoor hebben we een aantal strategische plekken uitgekozen."


 

 

.. en dan vooral dit stukje:

 

Citaat

Privacydeskundigen hebben bezwaar tegen het toenemend gebruik van ANPR. Nu mag de politie alleen nog de gegevens van verdachte voertuigen bewaren. Dinsdag praat de Eerste Kamer over een wetsvoorstel om de kentekengegevens van alle automobilisten, verdacht of niet verdacht, vier weken op te slaan. De Tweede Kamer is daar al mee akkoord.

 

"Het is een belangrijk gegeven in onze rechtsstaat dat je niet in het vizier van de overheid komt als je geen verdachte bent", zegt Rejo Zenger van Bits of Freedom. "Dat principe dreigen we nu te laten varen." Volgens Zenger is het maar afwachten waar de data in de toekomst voor worden gebruikt.

 

Citaat

Naast de politie hebben ook veel andere partijen ANPR-camera's, zoals het Openbaar Ministerie, gemeenten, de Belastingdienst, Rijkswaterstaat en private partijen. Hoeveel er precies in Nederland staan, is onbekend. Vermoedelijk zijn het er inmiddels duizenden. Ze worden vooral gebruikt voor verkeersmanagement en allerlei controles. Amsterdam heeft nu bijvoorbeeld camera's die controleren of brommers niet op fiets- en voetpaden rijden.

 

Verontrustend, dat er geen totaal aantal van actieve ANPR camera's bekend is. Als private partij kan je dus, kennelijk, zo'n ding ongeregistreerd gebruiken. Is er dan controle op de dataopslag?

 

Op zich begrijp ik wel dat het nuttig is om zo'n camera in te zetten als handhavingsmiddel zoals A'dam doet, maar het wordt op deze manier wel meer en meer een controlestaat in Neederland, vind ik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

 

1 uur geleden zei Durashift:

 

Het aantal ANPR camera's van de politie zou volgens het eerste citaat dus straks 80 + 50 + 200 = 330 gaan bedragen. Of beter, ze staan op 330 locatie's.

Goed dat men een verdacht of gestolen auto wil kunnen zien vóórdat de het land verlaat. Maar dáárvoor worden de nieuwe camera's niet bijzonder tactisch geplaatst...

 

Daarnaast zal de pakkans klein zijn: Als er een crimineel langs de camera rijdt, moet er ook maar net een politieauto in de buurt zijn...

(Een melding gedaan via 0900-8844 en als je dan na een kwartier eindelijk iemand aan de lijn hebt in de juiste regio, blijkt men géén enkel voertuig beschikbaar te hebben :()

 

Er is ook wel een andere mogelijkheid, namelijk grenscontrole's. Daarbij snijdt het mes aan twee kanten: De pakkans voor criminelen die Nederland ontvluchten wordt een stuk groter en tegelijk zullen minder criminelen Nederland binnenkomen.

Helaas blijkt dit idee politiek onbespreekbaar te zijn en dan kun je je afvragen of veiligheid wel de echte reden is voor het opstellen van een groot aantal camera's...

 

1 uur geleden zei Durashift:

Verontrustend, dat er geen totaal aantal van actieve ANPR camera's bekend is. Als private partij kan je dus, kennelijk, zo'n ding ongeregistreerd gebruiken. Is er dan controle op de dataopslag?

 

Op zich begrijp ik wel dat het nuttig is om zo'n camera in te zetten als handhavingsmiddel zoals A'dam doet, maar het wordt op deze manier wel meer en meer een controlestaat in Neederland, vind ik.

 

Ik vrees dat van een ANPR (of soortgelijke) camera die ongeregistreerd wordt gebruikt, ook de dataopslag niet gecontroleerd wordt. De camera is immers niet bekend, dus "bestaat" officieel niet.

Ik denk dat het vooral makkelijk is om een camera als handhavingsmiddel in te zetten. Met een camera kun je namelijk geen discussie aangaan en de bekeuringen komen vanzelf op je deurmat...

 

Maar volgens menigeen hier is de overheid gewoon te vertrouwen en dus: Gaat U rustig slapen, de overheid waakt over U. :cool:

 

 

 

Edit: Ik moet toegeven, camera's blijken stukken beter te zijn in het herkennen van strafbare feiten dan deze laffe agenten: http://regio.tpo.nl/2017/11/12/politie-020-geeft-toe-bewust-geen-relschoppers-opgepakt-tijdens-marokkanenfeest-mercatorplein 

 

 

 

 

 

bewerkt door Leeuw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Leeuw:

Ik vrees dat van een ANPR (of soortgelijke) camera die ongeregistreerd wordt gebruikt, ook de dataopslag niet gecontroleerd wordt. De camera is immers niet bekend, dus "bestaat" officieel niet.

Ik denk dat het vooral makkelijk is om een camera als handhavingsmiddel in te zetten. Met een camera kun je namelijk geen discussie aangaan en de bekeuringen komen vanzelf op je deurmat...

 

Maar volgens menigeen hier is de overheid gewoon te vertrouwen en dus: Gaat U rustig slapen, de overheid waakt over U. :cool:

Dit is ook mijn aversie tegen die camera. Ze gaan ooit tegen ons gebruikt worden. En wat die dataopslag betreft: de overheid en ICT is nou niet bepaald een goede combi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden