[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe zit het bij de expediteur?


rick07

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedeavond,

Ik en een collega zaten ons vandaag af te vragen of een expediteur ook een veiligheidsadviseur nodig heeft.

Hiermee bedoel ik twee soorten expediteurs:

- Die alleen bevracht, zonder eigen materiaal en warehouse

- Met eigen trailers, en eigen warehouse.

Ben benieuwd of jullie mij dit kunnen vertellen.

Groeten,

Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet het niet zeker, dus als het niet zo is...

blijf aardig tegen mij:angel:

volgens mij moet de transporteur met een bepaald aantal wagens deze in dienst hebben.

uiteraard behoord de belader wel alle kennis in huis te hebben waar het over gevaarlijke stoffen of andere veiligheids maatregelingen betreft.

dus als jij een geval heb ondergaan waarbij men denkt een chauffeur te hebben beladen er geen verantwoordelijkheid voor te hoeven dragen denk ik zomaar dat je er naast zit.

mocht het anders zitten moet je je verhaal duidelijker neer zetten.

dit zou bij de expediteur bekend moeten zijn wie deze verantwoording zou moeten dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik weet het niet zeker, dus als het niet zo is...

blijf aardig tegen mij:angel:

volgens mij moet de transporteur met een bepaald aantal wagens deze in dienst hebben.

uiteraard behoord de belader wel alle kennis in huis te hebben waar het over gevaarlijke stoffen of andere veiligheids maatregelingen betreft.

dus als jij een geval heb ondergaan waarbij men denkt een chauffeur te hebben beladen er geen verantwoordelijkheid voor te hoeven dragen denk ik zomaar dat je er naast zit.

mocht het anders zitten moet je je verhaal duidelijker neer zetten.

dit zou bij de expediteur bekend moeten zijn wie deze verantwoording zou moeten dragen.

Hoi Peggel,

Er is niks gebeurt gelukkig. En boos wordt ik niet zo snel hoor.

Wij zaten hier gewoon even hardop over na te denken. Maar iedere transporteur die ADR vervoerd moet een veiligheidsadviseur hebben. Als je ADR in je warehouse hebt dachten wij dat dit ook zo moest zijn.

Maar als je alleen bevracht hoe zit het dan???

Natuurlijk moet het dan duidelijk op de opdracht en de instructies staan, maar moet een expediteur die een vracht ADR van A naar B verkoopt ook een veiligheidsadviseur hebben???

Alvast bedankt voor je reactie:-)

Groeten,

Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Maar iedere transporteur die ADR vervoerd moet een veiligheidsadviseur hebben.

Ik denk dat je zomaar in je vraag je antwoord ook al gegeven hebt, een expediteur is geen vervoerder, zou die expediteur dan ook een cmr verzekering moeten hebben, nee dus.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

zie bijgaande link:Veiligheidsadviseur ADR

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Maar iedere transporteur die ADR vervoerd moet een veiligheidsadviseur hebben.

Ik denk dat je zomaar in je vraag je antwoord ook al gegeven hebt, een expediteur is geen vervoerder, zou die expediteur dan ook een cmr verzekering moeten hebben, nee dus.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

zie bijgaande link:Veiligheidsadviseur ADR

Hallo

Voor Nederland ben ik het niet eens met het antwoord van dieselsnuivertje

Je link is een verwijzing naar het Belgische KB. In Nederland is dit geregeld in de "regeling "veiligheidsadvsieur vervoer gevaarlijke stoffen". wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen - BWBR0010216

Deze regeling verwijst oa naar artikel 2 van de wet (WVGS) lid 1 a, d en e. Waaruit je kunt concluderen wanneer je bij welke activiteiten een VA nodig hebt.

Als mede bij welke hoeveelheden (gelijk als in Belgie)

Dan terug naar de vraag.

De expediteur die alleen bevracht zonder eigen materiaal en ruimte (makelaars-functie) zal volgens de regeling, geen VA nodig hebben. Ik kom daar later nog op terug.

De expediteur met eigen trailers en ruimte zal wel een veiligheidsadviseur nodig hebben, als deze boven een bepaalde hoeveelheid komt (zeg maar 1000 punten) en hij de activiteiten vervoeren (kijk even goed naar de definitie van vervoeren in het ADR), laden, lossen en nederleggen uitvoert.

Praktisch

Als de expediteur vanuit zijn ruimte zijn trailers gaat laden met gevaarlijke stoffen is hij zeer waarschijnlijk ook de belader. En neemt misschien wel de rol van afzender over. De gevaarlijke goederen zijn ook zijn ruimte binnen gekomen, ook dat is een activiteit die is beschreven in de wet. Daarnaast moet hij/zij weten of de trailer wel geschikt is om gevaarlijke stoffen te mogen vervoeren. Moet de trailer wel of niet een ADR type goedkeuring (EXII/EXIII, FL etc) hebben.

Hierdoor heeft een expediteur in het geval eigen ruimte en materiaal en goederen boven de 1000 punten wel een veiligheidsadviseur nodig.

De expediteur die alleen de makelaarsrol vervult, zal waarschijnlijk in zijn contracten wel hebben beschreven dat zijn transporteurs (degene die het vervoer daadwerkelijk verrichten) aan de juiste wet en regelgeving moeten voldoen. Dat is juridisch waarschijnlijk wel waterdicht. Discussies gaan pas ontstaan als de zending niet of te laat aankomt, dan mag de expedteur dat uitleggen aan zijn klant.

Bent u zo'n expediteur-makelaar......

Laat uw transporteurs controleren of zij in ieder geval aan de regelgeving kunnen voldoen. Dat laatste kan uw eigen, maar ook een extere, veiligheidsadviseur doen.

Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen.

Edwin van de Ven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Hallo

Voor Nederland ben ik het niet eens met het antwoord van dieselsnuivertje

Je link is een verwijzing naar het Belgische KB. In Nederland is dit geregeld in de "regeling "veiligheidsadvsieur vervoer gevaarlijke stoffen". wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen - BWBR0010216

Deze regeling verwijst oa naar artikel 2 van de wet (WVGS) lid 1 a, d en e. Waaruit je kunt concluderen wanneer je bij welke activiteiten een VA nodig hebt.

Als mede bij welke hoeveelheden (gelijk als in Belgie)

Dan terug naar de vraag.

De expediteur die alleen bevracht zonder eigen materiaal en ruimte (makelaars-functie) zal volgens de regeling, geen VA nodig hebben. Ik kom daar later nog op terug.

De expediteur met eigen trailers en ruimte zal wel een veiligheidsadviseur nodig hebben, als deze boven een bepaalde hoeveelheid komt (zeg maar 1000 punten) en hij de activiteiten vervoeren (kijk even goed naar de definitie van vervoeren in het ADR), laden, lossen en nederleggen uitvoert.

Praktisch

Als de expediteur vanuit zijn ruimte zijn trailers gaat laden met gevaarlijke stoffen is hij zeer waarschijnlijk ook de belader. En neemt misschien wel de rol van afzender over. De gevaarlijke goederen zijn ook zijn ruimte binnen gekomen, ook dat is een activiteit die is beschreven in de wet. Daarnaast moet hij/zij weten of de trailer wel geschikt is om gevaarlijke stoffen te mogen vervoeren. Moet de trailer wel of niet een ADR type goedkeuring (EXII/EXIII, FL etc) hebben.

Hierdoor heeft een expediteur in het geval eigen ruimte en materiaal en goederen boven de 1000 punten wel een veiligheidsadviseur nodig.

De expediteur die alleen de makelaarsrol vervult, zal waarschijnlijk in zijn contracten wel hebben beschreven dat zijn transporteurs (degene die het vervoer daadwerkelijk verrichten) aan de juiste wet en regelgeving moeten voldoen. Dat is juridisch waarschijnlijk wel waterdicht. Discussies gaan pas ontstaan als de zending niet of te laat aankomt, dan mag de expedteur dat uitleggen aan zijn klant.

Bent u zo'n expediteur-makelaar......

Laat uw transporteurs controleren of zij in ieder geval aan de regelgeving kunnen voldoen. Dat laatste kan uw eigen, maar ook een extere, veiligheidsadviseur doen.

Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen.

Edwin van de Ven

Hallo Edwin,

Hartelijk dank voor de informatie. We zaten hier zo maar eens over na te denken.. Maar het was dus al hoe ik dacht dat het was. Nogmaals dank voor de uitleg, het is allemaal wat duidelijker geworden nu.

Groeten,

Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden