[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

HAK vrachtwagen rijdt op eigen groenten


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid



Groentefabrikant HAK neemt vandaag de eerste 'groene' HAK vrachtwagen in gebruik. De truck rijdt op Liquified Bio Gas (LBG), afkomstig van de vergisting van rest- en groenteafval. De groentefabrikant wil de komende jaren volledig overstappen naar dit type duurzame vervoersmiddelen voor de belevering van afnemers. Door het rijden op biogas wordt in de gehele logistieke keten een CO2 reductie van maar liefst 80% gerealiseerd ten opzichte van fossiele brandstof. Ook zijn de vrachtwagens vijf keer stiller dan conventionele vrachtwagens die op diesel rijden.

Image.aspx?object=News&type=large&image=HAK-truck_rijdt_op_groenten_1019515.jpg

De overstap naar biogas maakt HAK samen met haar vaste vervoerspartner Van der Nat Transport Opslag Distributie in Giessen. Deze vervoerder rijdt dagelijks met gemiddeld tien vrachtwagens door Nederland om afnemers te beleveren. De nieuwe trucks op biogas moeten dit zware wegtransport op termijn sterk verduurzamen.

Eén van de ambities van de groentenfabrikant op het terrein van duurzaamheid, is om de 'koolstof voetafdruk' met 50% te reduceren in de komende vijf jaar. Dit willen ze onder andere met de biogas-vrachtwagens bereiken. Het biogas ontstaat bij de vergisting van restafval en groenteafval, wat overigens niet bij HAK zelf plaatsvindt.

Duurzame distributie is niet het enige onderdeel van het MVO programma van de groentenfabrikant. Zo zet het bedrijf in op energie- en waterbesparing en committeert zich hiervoor aan de Meerjaren Akkoorden met energiereductiedoelstellingen voor de gehele groenteverwerkende branche.

Ook het stimuleren van een gezond voedingspatroon voor de Nederlandse bevolking maakt al jaren deel uit van de maatschappelijke rol van de fabrikant. In 2009 werd hiervoor het HAK Groente Instituut opgericht. Belangrijkste doelstelling van het Groente Instituut is voorlichting over groenten, met als doel de groenteconsumptie onder de Nederlandse bevolking te verhogen. Ook speelt HAK een voortrekkersrol bij de aanbeveling van de overheid om de zoutconsumptie in Nederland te verlagen en heeft sinds de zomer 2009 het zoutgehalte over de gehele productlijn met zo'n 30% verlaagd, plus een range van acht producten met '0% toegevoegd zout' op de markt gebracht.

Bron: Petrochem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nep....

Beetje de cabine groen spuiten enz, maar hoeveel energie kost het om de groenten naar dat bedrijf te rijden waar ze er gas van maken, en hoeveel energie kost dat?. En er word geen word geschreven over de miljoenen glazen potten en blikken op de plaatselijke vuilnisberg.

Kijk, je kunt ook gewoon verse groenten kopen.................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Recycle... klinkt engels maar eigenlijk nog nooit gezien hier:angel:

Was ik alweer vergeten, al die glasbakken, 6 vuilnisbakken bij ieder huis enz.

Wij eten ook appelmoes enz, maar om er nou gelijk zo over op te scheppen dat ze goed voor t miljeu zijn.... het is gewoon een verkoop praatje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Recycle... klinkt engels maar eigenlijk nog nooit gezien hier:angel:

Was ik alweer vergeten, al die glasbakken, 6 vuilnisbakken bij ieder huis enz.

Wij eten ook appelmoes enz, maar om er nou gelijk zo over op te scheppen dat ze goed voor t miljeu zijn.... het is gewoon een verkoop praatje.

Het zou mij niks verbazen dat het eigen vervoer is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
:ja: Lang verhaal kort: Er zat bij HAK een vriendje van de firma Nabuurs op kantoor, Uiteindelijk raakte v/d Nat het HAK werk kwijt aan Nabuurs en na een jaar of 3(?) was het vriendje inmiddels verhuisd naar Nabuurs als werkgever en is HAK weer met hangende pootjes terug naar v/d Nat gegaan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Werkt vaker zo in het transport... Een grote klant van mijn werkgever (met mooi werk ook nog) haalde iemand binnen als expeditie-chef van Bolk uit Almelo.

Inderdaad... :bey::bey:

Inmiddels is dit bedrijf ondanks een goedkopere vervoerder ook al zeker de helft kleiner geworden; en 'het mannetje' weer terug op het nest.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden