[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Deense of Noorse achterbumper trailer


Rick

Recommended Posts

  • Reacties 247
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Bekende combinatie in Naaldwijk.:cool:

[ATTACH=CONFIG]47585[/ATTACH]

Sorry voor de rukkwaliteit van de foto, achterlijke Blackberry ken geen foto's maken.

In het weekend zet ik hem weleens bij de rotonde in Naaldwijk inderdaad (woon ik dichtbij) Als hij stilstaat kan ik hem beter als reclamebord gebruiken ipv stoffig worden in m'n hal :D

Gisteren op een andere plek in de buurt:

fu182v.jpg

Gr. Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja dat is zo te bestellen in Amerika. Ga ik als ik weer eens wat gespaard heb wel doen. Het rijd op zich nog best zo, qua gewicht val het ook wel mee. Shoveltje weegt 1,5 ton, kraantje 3,5 ton.. sloophamer denk 250 kg. Mag 5400 kg laden op kenteken. Lading had voor het mooie iets verder naar achteren moeten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"Goed" fout? Alleen dit stukje is al interessant :D

Het is een oplegger. Hoe zit het dan bij een semie dieplader volgens jou? En wat is de voorkant van de oplegger?

Graag een onderbouwing, dan weet ik zelf in ieder geval zeker of ik "goed" fout zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat is een oplegger?, volgens de wet gewoon een aanhanger.

hetzelfde geld voor een semi dieplader ook dat is een aanhanger.

Toch worden alle verschillende typen getrokken materieel keurig apart omschreven hoor Freddie.

Onder andere in de Regeling Voertuigen ( << klik !! < ).

autonome aanhangwagen: aanhangwagen met carrosserietype DB met ten minste twee assen, waarvan er ten minste één een gestuurde as is, en uitgerust is met een ten opzichte van de aanhangwagen verticaal beweegbare trekinrichting die minder dan 100 kg belasting overbrengt op het trekkende voertuig; in ieder geval wordt als autonome aanhangwagen aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een autonome aanhangwagen is;
dolly: aanhangwagen met carrosserietype DA, DB of DC, bestemd voor:

  • a.het koppelen van een oplegger aan een trekkend voertuig waarbij de dolly de voorzijde van een oplegger draagt;
  • b.het dragen van de achterzijde van in de lengte ondeelbare lading, indien deze lading het chassis van het voertuig vervangt;
  • c.het koppelen van een ontheffingsplichtige oplegger aan een trekkend voertuig, waarbij de dolly de massa van de lading verdeelt over de achteras(sen) van het trekkend voertuig en de as(sen) van de dolly; of
  • d.het dragen van één van de assen van een motorvoertuig; de afsleepdolly;

in ieder geval wordt als dolly aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een dolly is;

middenasaanhangwagen: aanhangwagen met carrosserietype DC en met een stijve dissel waarvan de as(sen), indien gelijkmatig belast, zich dicht bij het zwaartepunt van het voertuig bevindt (bevinden), zodat slechts een geringe statische verticale belasting van ten hoogste 10% van de met de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen overeenkomende belasting of van 1.000 kg, waarbij de lichtste belasting van toepassing is, wordt overgebracht op het trekkende voertuig; in ieder geval wordt als middenasaanhangwagen aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een middenasaanhangwagen is;
oplegger: aanhangwagen met carrosserietype DA dat ontworpen is om aan een opleggertrekkend voertuig of aan een dolly te worden gekoppeld en dat op het trekkende voertuig of de dolly een aanzienlijke statische verticale belasting overbrengt; in ieder geval wordt als oplegger aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een oplegger is;

Er is dus wel degelijk onderscheid tussen een voertuigcombinatie bestaande uit trekkend voertuig+aanhanger en een trekker+oplegger (geleed voertuig).

Zie bijvoorbeeld ook, o.a. vanaf bladzijde 6 ( << klik !! < ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb je ook gekeken naar overstekende lading aan de voorkant buiten de laadvloer?

Bij aanhangers wordt de laadvloer niet genoemd. Het gaat erom dat de lading niet voorbij de "voorste punt" mag steken. De voorste punt is de voorste punt, dus: de koppeling.

Maar nu heeft Rick geen "aanhanger", maar een "oplegger" (stiekem even gespiekt bij RDW :p ).

Dus Rick mag met gewone lading maximaal tot aan de maximale kopstraal van 2.04 mtr vóór de koppeling/kingpin/of-hoe-we-het-ook-willen-noemen gaan. Een addertje onder het gras zou in dat geval nog kunnen zijn dat er dan ook een "vast" deel van de oplegger/laadruimte zich moet uitstrekken tot die 2.04 mtr vóór de koppeling, dat weet ik niet precies hoe men daar in de praktijk mee omgaat.

Verder lijkt het mij dat Rick bij ondeelbare lading gewoon gebruik kan maken van de wettelijke voorziening dat die lading dan maximaal 4.30 mtr vóór de vooras van zijn gekoppelde Ford mag uitsteken. Ik heb de gewichten van zijn trekkende Ford namelijk niet allemaal opgezocht. Daarvoor geldt in ieder geval:

Artikel 5.18.13 Regeling Voertuigen, onder 1 a ( < klik !! < )

  • 3°.de lading aan de voorzijde van personenauto’s, bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg en driewielige motorrijtuigen niet meer dan 1,00 m voor het voertuig mag uitsteken;
  • 4°.de lading aan de voorzijde van bedrijfsauto’s met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg niet meer dan 4,30 m voor het hart van de voorste as van het voertuig mag uitsteken;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom geen F650 of een Peterbilt? :D

Ben wel rustig op zoek naar iets zwaarders, maar dan wordt het wel een "gewone" vrachtwagen. Dus als er iemand nog een mooie wagen met haakarm systeem en een kraan met roteerfunctie heeft... Deze kan je inruilen met eventueel bijbetaling van mijn of jouw kant! (hangt uiteraard v/d auto af)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden