[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanpassingen t.b.v. autotransporters


Karel65

Recommended Posts

  • Forumlid
Kennis van me reed er kort achter en zei dat het 1 grote ijsbaan was daar op de 61.Daar vanuit gaande had die dus wel winterbanden moeten hebben

Dat zou best kunnen hoor. Dat er uiteindelijk zo over geoordeeld zal worden.

Een heel ander verhaal vind ik altijd de gewichtsverdeling op zulk soort combinaties. Er wordt natuurlijk gepast en gemeten om er 3 van die vrachtwagens op te krijgen. Ik heb nooit met zo'n ding gereden, ook niet op de weegbrug gehad, maar ik vraag me altijd af hoe zo'n combi zich laat sturen bij een nat wegdek of zelfs een glad wegdek.

Ik heb ze namelijk wel eens zwiepers zien maken wanneer ik erachter reed op een mooi schoon wegdek, dat ik dacht: Poepoe ......!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een heel ander verhaal vind ik altijd de gewichtsverdeling op zulk soort combinaties..!

Ik heb er ook nooit mee gereden, maar ik weet dat het zwaar tegenvalt. Wij kunnen het al merken als we 1 of 2 personenwagens achterwaarts achter op de aanhanger hebben staan. Laat staan 2 vrachtwagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij kunnen het al merken als we 1 of 2 personenwagens achterwaarts achter op de aanhanger hebben staan.

U bedoelt achteruit erop gereden en dan (dus) de motorblokken naar de achterzijde van de kar?

Laat staan 2 vrachtwagens.

Dat dacht ik ook ja. Als de dissel gaat zitten rommelen in de vangmuil dan gebeurt er best wel wat. Als ik de foto's van de auto uit dit topic goed heb bekeken, zit de vangmuil nog vrij ver achter de tandemstel van de motorwagen ook (er zitten tenminste nog een soort gereedschapsbakken achter het tandem). Benieuwd als die wipkar gaat rommelen wat de chauffeur dan nog op de vooras/stuuras te vertellen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Juist, ik ken het vrachtwagentransport niet, maar een lichte personenauto voorop de aanhanger en twee zware achterop de aanhanger voel je klapperen in de koppeling. Dus geen druk op de kogel en de aanhanger gaat een eigen leven leiden.

Vriend Putter is al eens in Duitsland van de weg gehaald vanwege vermeende dronkenschap, hij had volgens bellers de volle 3 banen en de vluchtstrook nodig gehad..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Achter het tandemstel zitten de tanks, er is in het midden geen ruimte meer voor, deze wagens zijn eigen ontwerp De Rooy, ze worden als gewone 4x2 bakwagen gekeurd en op kenteken gezet, en daarna in Son door de Polen in de garage in tweeën gehakt en tussen de assen word het chassis verlaagt en de voorloopas er op gemonteerd.

Als ik de boel zie dan kan het niet anders als dat het uitermate uit balans rijdt, maar er moet zoveel mogelijk mee in 1 rit.

Ik kom regelmatig in die garage, is daar een drukte geweest met nieuwe wagens opbouwen, gelukkig rijdt ik met witgoed voor De Rooy vanuit Oud Gastel, hoef ik daar niet elke dag te zijn.

Valt me trouwens op dat dit een NL gekentekende Ginaf is, daar zijn er niet zoveel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Achter het tandemstel zitten de tanks, er is in het midden geen ruimte meer voor, deze wagens zijn eigen ontwerp De Rooy, ze worden als gewone 4x2 bakwagen gekeurd en op kenteken gezet, en daarna in Son door de Polen in de garage in tweeën gehakt en tussen de assen word het chassis verlaagt en de voorloopas er op gemonteerd.

Nu u het schrijft, inderdaad, dat zijn de dieseltanks achter het tandem.

Zo te zien zit er geen voorloopas onder (gebouwd), maar een luchtgeveerd tandem, met 16 ton toegestaan gewicht.

Valt me trouwens op dat dit een NL gekentekende Ginaf is, daar zijn er niet zoveel van.

Zo bijzonder is dat niet.

Als zo'n voertuig zo stevig onderhanden wordt genomen, voldoet het niet meer aan de fabrieksspecificaties van DAF voor de keuring. Dan moet er een aparte (incidentele) typegoedkeuring voor worden afgegeven op basis van nieuwe berekeningen en specificaties van de/een fabrikant. Voor een grote fabriek als DAF wordt dat voor kleinere aantallen dan vaak te duur, of is het onmogelijk om dat proces van berekeningen en aanmeldingen etc. te doorlopen.

Dan wordt er uitgeweken naar een kleinere fabrikant, in dit geval GINAF, om die doorberekende gegevens aan te leveren bij de RDW (of Tüv), mede inzake de productaansprakelijkheid.

Toen u dit schreef schoot me opeens weer te binnen dat De Rooy dezelfde ingrepen in het verleden ook bij Volvo's toepaste (achter de cabine chassis afzagen en een nieuw, eigen chassis verdiept aanbrengen). In dergelijke gevallen bij Volvo's komt Terberg dan meestal in beeld om de technische berekeningen en specificaties voor de toelatingskeuring voor z'n rekening te nemen.

Zo hadden bijvoorbeeld de eerste Volvo volume trekkers (4x2, schotelhoogte 95 cm) ook geen "Volvo" op het kenteken als merk. Het was een puur Nederlandse "uitvinding" en de Volvofabriek stond daar in eerste instantie niet achter. Niet omdat het een "slecht" ontwerp zou zijn, maar omdat de technische veranderingen aan het voertuig niet meer aan de bestaande, lopende typegoedkeuring en productspecificaties van Volvo bij de RDW voldeden. Die eerste volumetrekkers kregen toen het merk "Nebim" (van de Nederlandse importeur/dealer in Waddinxveen) op het kenteken.

Wat dat betreft zijn Nederlanders nog steeds inventief en hebben ze op dat gebied een naam hoog te houden in het (internationale) transport. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar de aanhanger heeft wel een pools kenteken.

Heeft dat nog een speciale reden dan?

Dat gebeurt vaker, komt volgens mij, maar weet dit nog niet zeker, omdat de hanger eigenbouw is en in nl moeilijk op kenteken te krijgen is, en het is handig met boette's die komen ook nooit binnen.

De Rooy is goed in namaken in ieder geval, voor ons hebben ze de ouderwetse renova afzetbakken gekloont, zo komen we nooit van die oude rotzooi af.

@Karel65 de as die er voor zit is een doorgezaagde en van een U uitsparing voorziene 6 of 8 tons asje, deze word luchtgeveerd gemonteerd met de balgen onder een hoek omdat het anders niet past die U word er in gemaakt om de aandrijfas er door te laten lopen.

En Ginaf is juist wel bijzonder, bij de meeste staat er gewoon DAF op de grille, Ginaf's zijn er maar een paar van in huize De Rooy.

En het vreemde wat me een tijdje geleden opviel, er stonden 10 nieuwe 4x2 daf bakwagen chassis zonder opbouw met NL kenteken erop vers uit de DAF fabriek, deze worden in Son doorgehaald en worden dan 6x2 zoals die hier op de foto staat, hoe doen ze dit met het kenteken??? dat is mij vooralsnog een raadsel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Karel65 de as die er voor zit is een doorgezaagde en van een U uitsparing voorziene 6 of 8 tons asje, deze word luchtgeveerd gemonteerd met de balgen onder een hoek omdat het anders niet past die U word er in gemaakt om de aandrijfas er door te laten lopen.

Interessant om te weten. Dank u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als ik weer in Son kom zal ik proberen een foto te maken als dit lukt, word wel lastig want ik ben al een keer op de vingers getikt toen ik foto's van de dubbelkop achter op het terein wilde maken, die staat daar langzaam weg te rotten.

Het is geen vriendelijke zooitje daar, zit je in Oud Gastel een stukje beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De truck uit dit verhaal is een Ginaf 6x4. In feite is dit een omgebouwde CF85. Ginaf heeft het DAF naafreductie tandemstel aangepast met Albion naven (dus zonder naafreductie).

De eerste "test truck" met deze configuratie was een XF105 SC. Hiermee heeft De Rooy ervaring opgedaan en is daarna overgegaan op een CF.

De naafreductieassen hebben een lager ashuis welke uitermate geschikt is voor de trucks van De Rooy. In combinatie met 19 inch wielen en remmen kan het chassis mooi laag blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De truck uit dit verhaal is een Ginaf 6x4. In feite is dit een omgebouwde CF85. Ginaf heeft het DAF naafreductie tandemstel aangepast met Albion naven (dus zonder naafreductie).

De eerste "test truck" met deze configuratie was een XF105 SC. Hiermee heeft De Rooy ervaring opgedaan en is daarna overgegaan op een CF.

De naafreductieassen hebben een lager ashuis welke uitermate geschikt is voor de trucks van De Rooy. In combinatie met 19 inch wielen en remmen kan het chassis mooi laag blijven.

U ook bedankt voor deze interessante info.

Leuk om dat te lezen en daar wat meer van te weten allemaal. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden