[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wat waren jullie grootste fouten toen je net begon (en eerlijk he ><)


Kai

Vraag

  • Forumlid

Rij nu sinds een aantal weken op een 10 kuub betonmixer wat wel fijn is dat deze meedraaiende assen heeft maar ik merk toch wel dat ik soms echt van die beginnersfouten maak haha.

Omdat mijn locaties echt overal kan zijn kom ik veel nieuwe situaties tegen waar steeds weer op een andere manier moet worden ingestuurd, mijn grootste fout tot nu toe was toen ik op een eenbaansweg,midden in de drukte van de stad met fietspad ernaast en van die reclame borden, het bouwterrein bijna direct na het hek paralel aan de weg achteruit moest insteken, heb daar zeker 10 min over gedaan hahaha me collega die over paar maanden met de vut gaat deed het welgeteld onder de 2 min.

Moet nog behoorlijk oefenen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
Op de markt in Parijs met deuren losrijden...was alleen ff vergeten de sper erop te gooien......zag in me spiegel ineens koeiekoppen over straat rollen:pff stoppen die koppen weer erin gooien en door:D

Ik heb hetzelfde gehad met halve koeien. Lossen bij een klant op de mercamadrid, bij deze man stond je al vrij schuin wat het lossen wel makkelijk maakt, je werd daar gelost met zo'n haak.

Ik haal de sperren er allemaal af (die man kreeg er een stuk of 30) en loop met de eerste naar achter om hem netjes voor de haak te hangen, springt die vent die de haak moest bedienen opzij dus wist ik genoeg. er kwamen er in een keer een stuk of 20 naar buiten zetten. De laatste sper van die baan had ik niet dicht gezet bij de vorige klant dus ze lagen gelijk allemaal binnen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hmm, dakluik lees ik net. Ik reed met een 141 en laadde op 'n zomerse dag bij Toledo kattenbakgrit bij een steengroeve (Tolsa s.a. meen ik). M'n pa was mee en die gasten liepen de oplegger vol terwijl wij in de kantine aan de koffie zaten. Ik werd na een half uurtje geroepen of ik de auto een meter of 5 naar voren wilde rijden. Ik had m'n dakluik (geen airco toen) standaard open staan in de zomer. Wat ik toen aantrof in de cabine.... Weken bezig geweest om alle stof te verwijderen!! Dik 30 jaar geleden, maar zo af en toe denk ik er nog wel eens aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Laatst moest er een vrachtwagen van een collega verzet worden, een VOLVO, de wagen had geen lucht meer, dus toen de wagen eenmaal lucht had ,de handrem eraf, in de versnelling, gaspedaal indrukken, alleen kwam ik geen meter vooruit. Ik weer luchtdraaien,ondertussen vloeken op die auto, weer in de versnelling en gas, weer niks, komt me pa eraan lopen: Wat is er ?? "Ja die klote auto komt niet van z'n plaats". Waarop pa antwoordt: "Heb je de knop onder de handrem dan wel ingedrukt??", stom eigenlijk want heb die knop vaakzat ingedrukt bij de FM van me pa....

dat is mij laatst ook overkomen nooit meer aan de trailer rem gedacht op de dashboard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

IN het begin van mijn "carriëre" :D stond ik een document te maken aan Bergh Autobahn,had daar effe wat gegeten het restaurant,achter de spediteuren en wilde,voor ik ging rijden nog even mijn luchtketels aftappen.

BIj de Scania 110 zaten er kraantjes op de ketel die n kwart slag moest draaien,de "natte ketel"liep eigenlijk niet zo erg goed,er zat behoorlijk wat slurry in.

Ikke,heel slim, :cool: een steeksleutel gepakt en draaide het hele kraantje er onderuit,met de druk er nog op natuurlijk.

Dat heb ik geweten;toen dat kraantje eruit kwam vliegen door de luchtdruk,spatte die hele plas derrie die in die ketel zat recht op de straatstenen,die kraan zat maar n cm of 30 boven de stenen.

En ik hing daar met mijn bek vlakbij.:stom:

Ik heb toen mijn tasje maar weer gepakt,en een schoon overhemd en ben maar weer terug gegaan om me te wassen,toen ik daar weer binnenkwam met mijn vette bek werd t een ogenblik muisstil in het lokaal(net als bij Stille Willie :angel:) en toen barstte er een oorverdovend gelach los.LOLLOLLOL

IK heb daarna nog best wel eens een verstopte natte ketel gehad,maar nam later toch maar een grote paperklip of dun ijzerdraad en stak zo,met geopend kraantje, door de slurrie heen,dat werkt wel net zo goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dakluiken zijn inderdaad handig,zeker in de zomer als het warm is en het snachts gaat regenen als je slaapt met dat luikje open :D Alles zeiknat,en probeer dan maar eens alles droog te krijgen met een paar handdoeken en een keukenrol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Dakluiken zijn inderdaad handig,zeker in de zomer als het warm is en het snachts gaat regenen als je slaapt met dat luikje open :D Alles zeiknat,en probeer dan maar eens alles droog te krijgen met een paar handdoeken en een keukenrol.

lekker in de zomer met de raampjes en het dakluik open bij de afvalboer balen plastic petflessen laden.

daarna maar hopen dat de airco alle vliegen de pijp uit krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hmm, dakluik lees ik net.

Doet mij ook aan een bijzonder voorval denken.

Bij van Heezik reed ik met een topsleeper met dakluik, en dat dakluik ging normaal maar op een klein kiertje open. Je kon hem wel verder opendoen, maar dan kon je hem niet vastzetten, dat kon wel door er een blokje hout of iets dergelijks tussen te leggen.

Omdat het anders nogal benauwd kon worden in die topsleeper, had ik dat dus gedaan.

's Middags kwam ik op de zaak, de auto moest even de garage in voor een beurt. En de volgende morgen kon ik met een lege auto naar Spijkenisse, rustig aan en op 't gemakje. Daar kreeg ik een lading proviand erin, en af richting het zuiden.

Dat ging wederom lekker op 't gemak, tot ik bij de drechttunnel kwam: file... Daar moest ik flink in de ankers, maar verrek, dat ding remde voor geen meter. Het schoot door mijn hoofd: 'wat hebben die klunzen gisteren in de garage met m'n auto gedaan?'

Met het zweet dat aan alle kanten uitbrak en trillende handen en mijn volle gewicht op het rempedaal kwam ik uiteindelijk heelhuids tot stilstand op de vluchtstrook, naast een rijtje luxewagens die ik bijna in elkaar had gefrommeld.

Ik wilde de telefoon al grijpen om tegen de chef-monteur te keer te gaan, tot ik eens goed keek naar het rempedaal: daar lag het blokje hout achter, dat normaal in de topsleeper lag:stom:.

(Dat was dus klaarblijkelijk tijdens het kantelen van de cabine in de garage naar beneden gevallen, precies achter het pedaal).

Altijd als ik daar langs rijd, schiet het weer door me heen, hier had ik bijna, door iets oerstoms,een paar mensen naar de andere wereld gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bloemlezing ( ik weet ze echt niet meer allemaal...)

1/ Tanger. Kom met combi laat aan,parking vol, strak langs muur gezet. 's Morgens 7 uur collega die vraagt of ik ff metertje vooruit kan zetten. Tuurlijk. Verschrikkelijke klap, lichtmast naar beneden. Stond net niet helemaal recht, kop van hanger...

Zit je dan, in je onderbroek achter het stuur, met 100 Marokkanen eromheen...

2/ Rondje Friesland met ouwe Volvo 88, nog nooit mee gereden. Bij klant binnen lossen, start t ding niet meer. Uiteindelijk monteur erbij. "Chauffeur, waarom staat de stopknop nog uit?" .....

3/ (diverse malen) prutsen en priegelen om aan te dokken, krapkrap...vervolgens weer naar voren rijden omdat de deuren nog dicht zijn...

4/ Slovenie, stukgoed lossen. Vreemd,midden in het land. Ikke rijden, dat bord met viaduct 3.80 zal wel niet kloppen toch? Dus wel. 150 km omgereden, klim naar dorp...ehmmm...20%. Boven 3 huizen en een kerk. Nee, zegt meisje in het winkeltje, postcode klopt niet.

Het dorp terug aan de oostenrijkse grens had wel de juiste postcode, maar dat was 150 km en een dag later...

5/ alle klanten erin, op weg naar Oostblok, bij Frankfurt Main ff checken...terug naar huis (Millingen) om mn paspoort op te halen.Gelukkig voor de tijd van de mobiele telefoon & satelliet...

6/ aanzetten bij sleutelklant De Kwakel, spanbandje loshalen (vol, geen ruimte voor stangen), snijgroen op denen, krappe diepe put, luchtvering vergeten. Stukkie vooruit, blijft wel staan. Ben 3 uur bezig geweest emmers terug op karren te zetten...

7/ paar jaar geleden, Frans verkeersinfarct door ijs, hele a7 dicht. Ikke slim, ikke alles binnendoor, baassie gebeld, kom op tijd...door extra verbruik, en ik ga geen thuiskomertje tanken bij Metz, halve zondag op het laatste hellinkje bij grens Thionville gestaan.

8/ rollen kunstgras laden, bij Montserrat, in oud kasteel. Spanbandjes over laatste laag, 4 stuks, zat. Laatste stuk Frankrijk maar binnendoor gegaan ivm steeds grotere overbreedte...

9/ sta ergens in Litouwen bij fabriek te wachten tot volgende dag. Mooi op parking, vlakbij stadje. Komen Polen en Bulgaren aan, gaan allemaal vrolijk stappen. ikke niet. Zit lekker te lezen. Komt 's avonds blondine-met-zonnebrik naast auto staan.

"Brauchen Sie eine Frau?"

"Nein, ich habe ein Buch."

.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
"Brauchen Sie eine Frau?"

"Nein, ich habe ein Buch."

.....

LOLHaha die vind ik wel goed. Maar wat is een zonnebrik? O moet zeker zonnebril zijn;).

Tank leeg rijden, heb ik ook een paar keer gehad:

Bij de Lely had je verschillende F-12's. En ik reed op eentje met 900 liter tank. Daarmee kon ik vanaf Geldermalsen altijd een heel eind komen. Meestal richting Marokko tankte ik in Baskenland, net over de Zwijnekop.

Op een keer moest ik met een andere F-12 weg, en de monteur zei, dat ik een beetje op moest letten, want de tankmeter was stuk. Ik checkte bij vertrek: tank vol, dus OK. Rijden maar. Net voorbij de Spaanse grens hield hij een paar keer in, en hield het op een gegeven moment voor gezien tegen een flauwe helling. Ik snapte er niets van. Liep dat kreng nou zo onzuinig. Ik keek nog eens naar de tank, toen drong het tot me door: maar een 600 liter tank:stom:.

Stond gelukkig op maar 1500 meter van een pomp.

Andere keer: we probeerden altijd met zo leeg mogelijke tank in Rusland te komen, daar is de diesel een stuk goedkoper. Op een keer kom ik op de grens een chauffeur van Getru tegen, en gezellig, we besluiten samen op te rijden. 'Maar ik moet wel net over de grens meteen even tanken hoor', zeg ik. O dat kan beter in Viborg (een stukje verderop), zegt die collega. Stom als ik ben, laat ik me omlullen. Hij voorop, en na tien kilometer sta ik zonder diesel, en hij rijdt door:hamer:.

Ook toen kon ik het gelukkig snel oplossen, even het laatste restje uit de tank van de koelmotor gezogen (wij tankten toch al nooit rode diesel).

Daar heb ik dus weer van geleerd, om gewoon m'n eigen plan te trekken en afentoe eigenwijs te zijn:cool:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

...zonnebril ja...vond het zo ook wel aardig toen ik eenmaal misgetypt had (de backspacetoets is voor klunzen zonder brein-oog-handcoordinatie zoals ik de uitvinding van de eeuw, wat heb ik vroeger zitten klooien met typ-ex...).

En dan denk ik dat ik de enige ben die zulke stomme blunders begaat. Ik ben er eerlijk in, na 28 jaar rijden en een boel landen heb ik, als ik in een chauffeurscafe kom (zo'n 4x per jaar dus) nog steeds het gevoel dat die mannen alles weten, en ik een beginnertje ben. Had ik vroeger veel last van, dat minderwaardigheidsgevoel, nu denk ik steeds vaker; zoek het uit met je grote verhalen.

Weet nog dat ik bij De Rooy (nee, beter zo; de rooy, gezien tegenwoordig...) reed, met bakken, Dafje 2700, werden we door iedereen meewarig bekeken (er reden nogal wat niet-truckers, zoals ik)...maar als ze naar het Oosten moesten waren we opeens vraagbaak...

Ook wel aardig, hoewel geen beginnersfout; had een nogal errug oude, ik geloof 2300. Na 8 weken ding in de rij neergezet in Son, naar huis, week later terug aan het werk, auto nergens te vinden. Glimlach bij Fred van de planning; ''goed zoeken, hij moet er staan''.

Bij de autotransporters ja. Hulpchassis zat ook maar met een paar bouten vast, hadden ze eraf geschroefd, snijbrander was basisgereedschap...en huppa....

Heb gezegd dat dat niet de bedoeling kon zijn, kreeg uiteindelijk een andere bakkenauto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En dan denk ik dat ik de enige ben die zulke stomme blunders begaat. Ik ben er eerlijk in, na 28 jaar rijden en een boel landen heb ik, als ik in een chauffeurscafe kom (zo'n 4x per jaar dus) nog steeds het gevoel dat die mannen alles weten, en ik een beginnertje ben. Had ik vroeger veel last van, dat minderwaardigheidsgevoel, nu denk ik steeds vaker; zoek het uit met je grote verhalen.

Herkenbaar...

Ik heb er zelfs op een forum last van... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Jadran Dus jij hebt ook nog bij de Rooy gereden? (hoofdletter vanwege prestaties in Dakar):p;).

Daar heb ik ooit nog eens gesolliciteerd. Ik was in principe aangenomen maar er was een 'maar': ik zou dan op een auto met rechts stuur komen, ze hadden toen net een engels bedrijf overgenomen. Of ik dat geen probleem vond?

Daar wilde ik een nachtje over slapen, zei ik.

Maar ben uiteindelijk bij een bedrijfje bij mij in de buurt begonnen.

Wel altijd heel gezellig met die de Rooy collega's onderweg:wijn:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Oja een lege tank heb ik ook nog gehad.Dat was echt stom.Ik had afgekoppeld in Tilburg en wist dat ik daar moest tanken anders zou Uden wel heel erg krap kunnen worden.Maar na een paar bakken koffie,even lullen over van alles en nog wat was ik dat tanken dus helemaal vergeten.Ik kwam gelukkig in Uden,sta bij de verkeerslichten (moest daar linksaf en dan heb je gelijk aan de rechterkant de pomp) het licht wordt groen ik geef gas en pruttel,pruttel,pruttel.Tank leeg op 100 meter van de pomp af :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@Jadran Dus jij hebt ook nog bij de Rooy gereden? (hoofdletter vanwege prestaties in Dakar):p;).

Daar heb ik ooit nog eens gesolliciteerd. Ik was in principe aangenomen maar er was een 'maar': ik zou dan op een auto met rechts stuur komen, ze hadden toen net een engels bedrijf overgenomen. Of ik dat geen probleem vond?

Daar wilde ik een nachtje over slapen, zei ik.

Maar ben uiteindelijk bij een bedrijfje bij mij in de buurt begonnen.

Wel altijd heel gezellig met die de Rooy collega's onderweg:wijn:.

Over die hoofdletters ga ik niet verder, wil geen discussies meer...

Ja, Engels bedrijf, Edcrest, hebben de auto's naar Nederland gehaald, iets met belasting....

Heb de eerste paar maanden met zo'n ding gereden, rechts stuur, went snel, alleen wist ik nooit met welke hand ik naar collega's moest zwaaien....

Heb heel wat plezier gehad met die ouwe dingen. Deden het altijd. En er ging gewoon 25 ton in, in Napels, wasmachines, op van die piepschuim paletten, 3 hoog, wel een paar rongen maar geen planken in de meeste bakken, en vastzetten met spanbanden deden we niet. Heb toen geleerd uit hoeveel gaten een auto bergop kan roken, Italie door naar Barcelona...

Tractoren laden In Beauvais, in een bakkie. Zolang de achteras maar binnen stond kon dr niks gebeuren, zeiden ze. Handrem, banden beetje laten leeglopen...nix vastzetten. Zag dr werkelijk niet uit. Heb toen een touwtje vastgemaakt om te controleren of ze werkelijk niet bewogen, vracht moest ergens in de Franse Alpen zijn.

Losadres, touwtje bekeken, geen cm bewogen...

Denk dat in het kader van ladingzekering je nu uit de maatschappij verwijderd wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heb toen geleerd uit hoeveel gaten een auto bergop kan roken, Italie door naar Barcelona...

Haha jij reed dus altijd voorop in de file die voor jou niet bestond.

Edcrest zo heette dat ja. Ik moet weer lachenLOL. Sorry Jadran, maar het was gewoon altijd lachen met dat volk, Engelsen, Belgen en ik weet niet wat, o ja een halve Joego;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In haven Rotterdam trailer aankoppelen. Dakraam open met mooi weer.

Na aankoppelen ferrytrailer ff proefremmen (dubbelcheck kingpin vast en check trailerrem).

Plotseling een heel zwembad water in cabine. Op trailer lag nog veel water door eerder gevallen (en opgevangen) regen.

Ik was zo nat als een zeiknatte kater en ook de cabine van m'n XF een soort jaccuzzi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan maar een van een chauffeur die nu al zo'n jaar of 20 werkt.....

Ik moet mijn spullen overhuizen ivm faillissement van het bedrijf waar ik huurde.

Ik huur netjes een semi en pomp met de luchtvering een laadbak van zijn pootjes en zet hem vast met vier spanbanden. Ik laat de luchtvering weer neer en wil wegrijden.... not.

Deze slimme chauffeur was vergeten van twee laadbakken vol met afzet materiaal(ongeveer 12ton/st) de pootjes ook in te trekken........

Komt er een jonge chauffeur naar mij toe "toch wel leuk om te zien dat domheid niet in de ervarenheid zit".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jaren terug op zaterdag klusde ik bij als monteur, koppelaar, overlader, manusje van alles dus. Bevriende transporteur heeft het druk dus haal ik ff trailertje op voor maandag. Met losse trekker heen, trailer zoeken, aanpikken, slangen eraan, stekkers erin, poten indraaien en gaan.. Uhm nee dus, trailer komt niet van de plek, handrem is er af, uhm ja, geen blokken voor de wielen. Uh ja en nu ??? Toen schoot me iets te binnen, hij heeft de rode en gele omgedraait, dus slangen opnieuw aansluiten en ja ik rol pfffff wat een geluk. Nog ff achterin kijken hoe het erin staat en gaan.

Later heb ik er zelf gewerkt, maar de slangen op de trekker waren ook omgedraait zodat je niet verkeerd kon aansluiten.

Ik weet zeker dat ik niet de enigste ben geweest die zo gestaan heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden