[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Het Roken in een bedrijf voertuig


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

.Roken in bedrijfsvoertuigen

Omdat een bedrijfsauto ook als werkplek wordt gezien, mag daarin evenmin gerookt worden. Dit geldt dus ook voor leasesauto’s en vrachtwagens, zelfs als je alleen in het voertuig rijdt. Slechts als het voertuig jouw eigendom is en er geen andere werknemer in rijdt, dan geldt het rookverbod niet. Je mag dus van je werkgever verlangen dat hij de rokende werknemer erop aanspreekt dat het rookverbod ook voor de cabine van een vrachtwagen

Bron juristen nieuws

Het is zo erg dat de kosten op de werkgever of chauffeur verhaalt kunnen worden

Ook als je rookt met controlle kan er een zware boeten op staan In heel Europa

Huub

Of je het er mee eens bent of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Tja, een oude discussie...

Op zich zit er wat in hoor, daar niet van. Alleen moet je oppassen om niet enorm hypocriet te worden...

Vaak zijn ex-rokers de ergste, maar misschien is dit omdat ze bang zijn anders weer te beginnen?

Natuurlijk sta je 'in je recht', maar ten koste van wat? Ik ken een chauffeur van Zandbergen Limmen die al vroeg deze discussie is aangegaan, puur om gezondheidsredenen. Uiteindelijk heeft hij het nu voor elkaar, maar dat heeft heel wat moeite gekost... Je moet zo oppassen dat je niet de eeuwige 'pain in the arse' wordt voor een werkgever.

Ik ben er nu vier maanden van af (en zit nu met een voorhoofdsholte-ontsteking thuis :zegtniets:) en had laatst ook discussie met iemand van de laadploeg.

Op een vrije dag heeft mijn auto 400 mtr gereden: om geladen te worden en weer terug naar de parkeerplaats. Dan vind ik ook dat ze niet hoeven te roken in de cabine, klaar. Maar als een rokende collega een rit Zeeland heeft en rookt in de auto zal ik daar niets van zeggen. Dat deed ik nl. zelf ook altijd. Raam open, blikje water mee en niet meer binnen roken de laatste anderhalf uur. Nooit commentaar op gehad!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zo halloooo dat is al een jaar of 8 bekend, of ben ik de enige met deze wijsheid?

zelfs als je in Utrecht een peuk heb gerookt in je wagen, en in België houden ze je aan en ze ruiken het kan je een boete verwachten.

of ben je 10 jaar geleden gestopt met rijden Huub?:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goeie zaak.

Ik heb een schijthekel aan rokers in de auto.

Nemen ze de auto mee voor een nachtrit, overal kom je as en shag tegen de dag erop, en het meurt een uur in de wind.

In het handboek chauffeur staat vermeld dat het niet is toegestaan om te roken in de voertuigen.

En al heb ik meer dan 5 niet-roken stickers en plaatjes, ze hebben er gewoon lak aan.

A-sociaal vind ik het :hamer::mad:.

dat niet alleen:ja: ,

war dacht je van werkgevers die het NOG STEEDS goed vinden dat de chauffeurs roken in de cabine en lak hebben aan meldingen van chauffeurs als er iets niet correct is kwa de zetels waarop je zit en je werk moet doen :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er een sticker in zit rook ik niet anders wel. Moet ik onderweg maar wat vaker stoppen om te roken ......

Ik heb nog nooit gerookt!Dus ik moet een sticker in mijn cabine plaatsen?

Ik vind het hoogst vervelend als er iemand in mijn werk/ slaap / ruimte heeft gerookt,dat moet toch vanzelf sprekend zijn!

Kom nou toch!

Het is gewoon een kwestie van sociaal gedrag waar rokers problemen mee hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tsja roken doe je in je eigen tijd en niet onder werktijd, dus ook niet tijdens het rijden want dat is werktijd en je werkplek. Daarnaast vind ik het bijzonder goor als er in een auto cq. vrachtauto wordt gerookt. Als roker merk je het niet, maar alles, je stoel, bed, gordijnen en zelf het kunststof komt onder een dikke laag troep te zitten, bah. Hetzelfde liedje als mensen op een kantoor of in een garage, die gaan 20x per dag naar buiten om te roken en dat allemaal op kosten van de baas. Oneerlijk voor degene die niet roken en in die tijd doorwerken. Daarom vind ik het een goede regel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Heb jaren sigaren gerookt IN de vrachtwagen. Nooit de asbak gebruikt en altijd raam op kier. Nog nooit commentaar gehad bij het inruilen van de wagens.....

Je moet alleen NOOIT met een stilstaande wagen gaan roken....dat ga je ruiken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De meeste chauffeurs op dit forum zijn in loondienst en de wagen is dus van de baas en niet van de chauffeur.

Zolang de baas geen maatregelen neemt tegen de rokende collega's is het erg vervelend voor de "vaste" chauffeur van de wagen.

Zelf rook ik en zorg er altijd voor dat de wagen bij de "vaste" chauffeur terug komt zoals ik hem gekregen heb; zonder rotzooi, geen shag en as op/door de wagen en zeker geen brandgaten maken.

De meeste collega's van mij maken er dan helemaal geen probleem van er zijn er een paar die er wel een probleem mee hebben, goed dan neem ik hun wagen niet en moet het echt dan maar niet roken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, het blijft een heel moeilijk punt. Ikzelf vindt dat anti rook gedoe een beetje overtrokken, 20 jaar terug stonden de sigaretten bij een verjaardag nog op tafel in zo'n glas. Naast de pepsel sticks en de chips. 10 jaar later rook ik zelf en wordt ik naar het balkon verbannen. Prima ga ik buiten staan. Niemand die er last van heeft.

Heeft een collega een anti rook sticker, rook ik niet in die auto. Heeft hij geen sticker en moet ik ermee rijden, bel ik hem op en vraag of het mag of niet. Zo kan het ook. Gelukkig hoef ik zelden op een andere auto, enkelt bij onderhoud of keuring eigen trekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb nog nooit gerookt!Dus ik moet een sticker in mijn cabine plaatsen?

Ik vind het hoogst vervelend als er iemand in mijn werk/ slaap / ruimte heeft gerookt,dat moet toch vanzelf sprekend zijn!

Kom nou toch!

Het is gewoon een kwestie van sociaal gedrag waar rokers problemen mee hebben.

Tis maar net hoe je het bekjjkt ik word ziek van die geurboompjes, heb er al eens een auto om geweigerd, dan maar een dag niet roken......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook bij ons zijn er duidelijke regels voor "springers". Alle vaste chauffeurs hebben een vaste auto, roken ze niet, en willen ze ook niet dat er in "hun" auto gerookt wordt, dan kunnen ze op de planning "niet rokers" stickers krijgen. Als deze sticker door een "springer" genegeerd wordt, volgt er een officiële waarschuwing, 2e keer is het exit.

ook in "mijn" auto wil ik niet dat er gerookt wordt, ik moet er in slapen, dus............ (en geen sticker, dan mag er in gerookt worden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rook zelf niet en reed mee in mijn wagenpark als er iemand vrij had of ziek was.

Vond het vervelend als er gerookt was, de hele hut stinkt erna.

Iedere vrijdag/zaterdag moest de chauffeur de auto van binnen schoon maken, ten eerste, omdat een auto van binnen en buiten schoon moet zijn,

ten tweede, de auto een betere restwaarde heeft als deze van binnen en buiten goed is onderhouden en ten derde, niet onbelangrijk, we kunnen allemaal ziek worden of om een andere reden bellen dat je niet kunt rijden,

nou dan hoort de collega in een schone auto zijn werk te kunnen doen en zich niet moeten ergeren aan de auto van zijn collega.

Moet zeggen dat iedereen zich goed aan de regels hield, vertelde het een keer, stond in het handboek, dus duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben een roker en ik rook in me wagen, en idd vroeger werd er niet moeilijk om gedaan....

Ik heb me (eigen)wagen en ik val er niemand mee lastig(lang leven Brussel)

Straks ga ik meer betalen aan ziektekosten, prima maar laat de dikke mensen, niet sporters, mensen in de bouw enzo ook meer betalen:ok:

Ja een wagen hoort schoon te zijn aan de binnenkant, maar iedere wagen zal ruiken...zweet, roken, boompjes, diegene die koken in hun wagen of bier drinken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een roker en ik rook in me wagen, en idd vroeger werd er niet moeilijk om gedaan....

Ik heb me (eigen)wagen en ik val er niemand mee lastig(lang leven Brussel)

Straks ga ik meer betalen aan ziektekosten, prima maar laat de dikke mensen, niet sporters, mensen in de bouw enzo ook meer betalen:ok:

Ja een wagen hoort schoon te zijn aan de binnenkant, maar iedere wagen zal ruiken...zweet, roken, boompjes, diegene die koken in hun wagen of bier drinken....

Dit hebben zij wel meer geprobeerd in te voeren. Maar zoals je al aangeeft, kunnen anderen met bijvoorbeeld overgewicht ook meer gaan dokken! Of mensen met een gevaarlijke sport.

Gewoon lekker blijven paffen die peuk!

'Rokers moeten meer premie dokken' | Spitsnieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit hebben zij wel meer geprobeerd in te voeren. Maar zoals je al aangeeft, kunnen anderen met bijvoorbeeld overgewicht ook meer gaan dokken! Of mensen met een gevaarlijke sport.

Gewoon lekker blijven paffen die peuk!

'Rokers moeten meer premie dokken' | Spitsnieuws

Woningen die dichtbij industrien staan of mensen in de grote steden vanwege evt luchtvervuilingen

Beroepen met een risico

Vind dit alles echt de plank mis slaan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ook bij ons zijn er duidelijke regels voor "springers". Alle vaste chauffeurs hebben een vaste auto, roken ze niet, en willen ze ook niet dat er in "hun" auto gerookt wordt, dan kunnen ze op de planning "niet rokers" stickers krijgen. Als deze sticker door een "springer" genegeerd wordt, volgt er een officiële waarschuwing, 2e keer is het exit. (en geen sticker, dan mag er in gerookt worden)

Ik kan dit gewoon copieëren. Bij Koopman is het precies het zelfde. Ik vindt dit een goede regel!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden