[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Schadevrij aandokken en manoeuvreren


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

Veel vaardigheid en stalen zenuwen. Daarover moet een chauffeur beschikken die met een vrachtwagen achteruitrijdt.

Een effectief instrument om schade te voorkomen is Greensight van Groeneveld. Greensight geeft de chauffeur nauwkeurige en betrouwbare informatie over de vrije ruimte achter het voertuig.

Het obstakel detectie systeem met camera, heeft zich in praktijk bewezen. Zelfs aan de strenge DIN- en ISO-normen wordt voldaan. Met dit systeem voegt Groeneveld extra veiligheid en comfort toe.

Greensight is een actief cameradetectiesysteem, dat de chauffeur een compleet beeld van de situatie achter zijn voertuig heeft.

getfile.php?id=930

Lees hier het volledige artikel

Bron: RTL Transportwereld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons zit op bijna alle wagens zo'n greensight systeem en als het werkt , dan gaat dat best goed. Ook op de trailers.

Werkt dmv sensoren die op obstakels achter de wagen reageren. In de cabine zit een pieper die icm lichtsignalen de afstand ongeveer aangeeft, op trailers zit alleen de verlichting weggewerkt aan de voorkant van de onderrij-beveiliging van de trailer zodat de chauffeur hierop zou kunnen letten. Wordt in de praktijk bijna niet gebruikt door de trailerchauffeurs. Bij de laatste nieuwe bakwagens zit trouwens een achteruitrijcamera die veel beter werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wij hebben ook gewoon een camera achterop. Zodra je gewend bent aan het vertekende beeld, dan kun je heel rustig aandocken.

Je kan hem ook op spiegelbeeld zetten.

Dan lijkt het tenminste net alsof je zelf staat te kijken, achter je auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Verklaart u nader? Dan moeten er toch ook sensoren in de bumper of iig achterop de trailer/aanhanger ingebouwd zijn

Bij `ons` hebben ze ook van die dingen met softdocking, bij ons zitten die sensoren van die softdocking in de stoot blokken van de trailer. Alleen ca. 2 meter voor het object gaat ie vol in de ankers, dus als je te hard gaat... Dan moet je het gas indrukken en dan gaan de remmen er weer af, dan remt ie weer op ca. 50 cm, dan moet je weer gas geven en dan schiet je dus tegen he dok aan, dus echt softdocken vind ik het niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Verklaart u nader? Dan moeten er toch ook sensoren in de bumper of iig achterop de trailer/aanhanger ingebouwd zijn

Dat klopt je hebt een 2 of een 3 censor systeem die op je EBS systeem onder je trailer of in je truck zijn aangesloten, ik weet niet hoe hij bij een truck reageert maar bij een trailer gaat hij op de remmen na 3 sec lost hij de rem weer en kun je verder achteruit tot hij weer op de rem gaat dit is ongeveer 50 cm.(dit blijft hij door doen tot je zelf stopt of tegen het dok staat)

Heb geen ervaring met dit systeem, het klinkt leuk maar als je vol op je gas gaat en hij lost de rem schiet je volgens mij meer dan een halfe meter naar achteren.(het is dus ook niet de bedoeling om je rechter pedaal door de bodem te trappen)

Ik heb zelf ook meer vertrouwen in een camera dan zie je het:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat softdock systeem heeft ook wel een voordeel, als er iemand dicht achter staat remt hij dus ook,dus als er zo'n klojo te dicht achter staat (met z'n auto) en je ziet 'm niet in de spiegels remt de trailer en dit zou toch wel een paar ongevalletjes kunnen schelen...

Maar naar mijn mening was het systeem nog beter geweest als hij 2 cm voor een object ook nog zou inhouden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij heeft zeker ook voordelen maar let wel op bij een trailer of hanger dat deze alleen remt en niet wat er voor staat, dus als je wielen van de T of de A op een gladde ondergrond staan schuift hij gewoon door.

Vandaar mijn voorkeur van een camera, 2 spiegels en een extra oog achter op dan moet je het eigenlijks wel zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat klopt je hebt een 2 of een 3 censor systeem die op je EBS systeem onder je trailer of in je truck zijn aangesloten, ik weet niet hoe hij bij een truck reageert maar bij een trailer gaat hij op de remmen na 3 sec lost hij de rem weer en kun je verder achteruit tot hij weer op de rem gaat dit is ongeveer 50 cm.(dit blijft hij door doen tot je zelf stopt of tegen het dok staat)

Heb geen ervaring met dit systeem, het klinkt leuk maar als je vol op je gas gaat en hij lost de rem schiet je volgens mij meer dan een halfe meter naar achteren.(het is dus ook niet de bedoeling om je rechter pedaal door de bodem te trappen)

Ik heb zelf ook meer vertrouwen in een camera dan zie je het:ja:

Dus dat comuniceert ook samen met het motormanagement van de trekkende wagen en er moet dan wel een automaat in hangen. Beetje rare gewaarwording lijkt mij dat net als ESP, heel raar dat je oplegger inene begint te remmen in een bocht waar je met de zelfde snelheid door hobbelt als met een oplegger zonder ESP.

Dat softdock systeem heeft ook wel een voordeel, als er iemand dicht achter staat remt hij dus ook,dus als er zo'n klojo te dicht achter staat (met z'n auto) en je ziet 'm niet in de spiegels remt de trailer en dit zou toch wel een paar ongevalletjes kunnen schelen...

Maar naar mijn mening was het systeem nog beter geweest als hij 2 cm voor een object ook nog zou inhouden...

Zo heb ik in het begin van mij chauffeurs loopbaan dus een keer een motorkap opgekruld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast mebo 07

Als je dat waar het hier over gaat niet zonder die hulp middelen kunt........................nou ja dan weet ik niet of je wel op de goede plek zit!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ach het zal wel eens een paar achterlichten sparen, maar een beetje ..... rijdt de kar achteruit op een soepele RUSTIGE wijze, ook met automaten is dat mogelijk. Wanneer dat niet lukt......rijschool opnieuw?

Maar tis een leuk gadget voor op de kar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soft docken gaat me nooit lukken op de terminal in Trondheim, daar zitten gewoon veel te veel kuilen en hobbels in het asfalt :p

Daar kan je alleen met een harde bons docken, voordeel is wel dat als je de wagen vergeet op de handrem te zetten hij gewoon blijft staan bij het laden, ongeacht hoe hard ze de pallets der in zetten :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Dit zijn dan de uitzonderingen waarin het inderdaad moeilijk wordt om zonder kanllen te dokken. Uitgesleten vloer is hopeloos, vooral wanneer de blokken ook nog eens op een gevaarlijke hoogte (achterlichten) zitten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook met een normale schakelbak en met ABS op het trekkende voertuig werkt dit systeem om dat tegenwoordig ABS of EBS verplicht is dit is dus een systeem wat in combi met EPS/Asontlasting/Optrekas/Optie-load en ook Soft-dokking volledig op zich staat zolang het stroom krijgt voor zijn computer maar dat is logies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ook met een normale schakelbak en met ABS op het trekkende voertuig werkt dit systeem om dat tegenwoordig ABS of EBS verplicht is dit is dus een systeem wat in combi met EPS/Asontlasting/Optrekas/Optie-load en ook Soft-dokking volledig op zich staat zolang het stroom krijgt voor zijn computer maar dat is logies.

In het ADR zijn zelfs ESP en schijfremmen verplicht en willen ook nog de retarder verplichten, nog ff en dan verplichten ze rondom Airbags. Leuk bij het aandokken, gelijk zo'n plofzak achter de trailer. Kun je eerst een uur gaan staan vouwen:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zonder camera kun je ook heel rustig aandocken.

Inderdaad, bij voorkeur ff kijken naar auto's naast je. En indien mogelijk kijken naar het moment dat de rubber flappen gaan bewegen.

En over achteruit rij camera's: als je bij bochten achteruit in dat beeldscherm gaat turen, dan gaan er (nog) meer bumpers en treeplanken kapot gereden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden