[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Niwo vergunning aanvragen


Rick

Recommended Posts

  • Reacties 85
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Ik zal proberen om dit even wat meer naar het algemeen te trekken.

daar staat de vermogenspositie van je bedrijf in.

Zo'n vermogensopstelling (balans) voor een wat kleiner bedrijf zou er ongeveer zo kunnen uitzien:

[TABLE=width: 849]

[/TD]

[TD=colspan: 4]Balans "bedrijf X", per dd-mm-jjjj (datum)

[/TD]

ACTIVA

PASSIVA

[TD=colspan: 2]A ) Vaste Activa

[/TD]

[TD=colspan: 3]H ) Eigen vermogen (zakelijk)

[/TD]

[TD=colspan: 2]MAN Truck

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Botsabsorber

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]Eventueel gespecificeerd

[/TD]

Bestelbus

[TD=align: right]10

[/TD]

[TD=colspan: 3]Maar volgt automatisch uit:

[/TD]

[TD=colspan: 2]Hulpmateriaal

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]D - F - G, omdat balanstotalen

[/TD]

[TD=colspan: 2]Div uitrusting

[TD=align: right]10[/TD]

[TD=align: right]50[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]D + E, onderin, gelijk moeten zijn.

hier dus >

[TD=align: right]40[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]B ) Vlottende Activa

[/TD]

[TD=colspan: 3]G ) Langlopende schulden

[/TD]

[TD=colspan: 2]Debiteuren

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Zakelijke lening bankier

[TD=align: right]20[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Overige vorderingen

[TD=align: right]10[/TD]

[TD=align: right]20[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Zakelijke lening ????

[TD=align: right]10[/TD]

[TD=align: right]30[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]C ) Liquide Middelen

[/TD]

[TD=colspan: 3]F ) Schulden korte termijn

[/TD]

[TD=colspan: 3]Banksaldi beschikbaar (zakelijk)

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Crediteuren

[TD=align: right]10[/TD]

[/TD]

Kasgeld

[TD=align: right]10

[TD=align: right]20[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 2]Overige schulden

[TD=align: right]10[/TD]

[TD=align: right]20[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 3]D ) Totaal Activa ( A + B + C)

[TD=align: right]90[/TD]

[/TD]

[TD=colspan: 4]<< E) Totaal Passiva (is altijd gelijk aan D )

[TD=align: right]90[/TD]

[/TD]

[TD]

[/TABLE]

Genoemde bedragen/getallen zijn fictief en volgen (als het goed is) uit een administratie.

Vooral in kleinere ondernemingen is het van belang om "zakelijk" en privé gescheiden te houden. Ook al zie ik nog wel eens dat er in een kleiner bedrijf van alles door elkaar loopt, de "boekhouder" moet daar streng in zijn. "De zaak" mag er uiteindelijk niet de dupe van zijn als een ondernemer er privé soms wel eens een rommeltje van maakt. Of bijvoorbeeld slecht omgaat met z'n privé-uitgaven en af en toe nog wel eens de neiging heeft wat makkelijk om te gaan met de grenzen tussen "zaak" en "privé".

Als een boekhouder (of "accountant") z'n werk goed doet en de ondernemer goed begeleid, dan vindt de ondernemer z'n boekhouder meestal "een zeikerd". Dat kan soms tot verhitte gesprekken leiden, maar zo hoort het wel vaak te zijn. Tenminste, dat is mijn ervaring. Regelmatig gaan dus bijvoorbeeld bonnetjes of declaraties retour naar de ondernemer in privé via een "rekening-courant" (welke ook tot uitdrukking komt in de vermogensopstelling), omdat ze niet strikt zakelijk worden bevonden. De zaak moet "zuiver" blijven. Daaruit kan zelfs een vordering van "zaak" op de ondernemer (in privé) volgen, wanneer er bijvoorbeeld "de zaak" nog geld "tegoed" zou hebben van de ondernemer.

"De zaak" kan soms hartstikke leuk draaien, terwijl een ondernemer er privé een "rommeltje" van maakt. Dan is het toch zonde als zo'n bedrijf gewoon leuk draait, maar door een privé-situatie meegesleept wordt en kopje onder zou gaan.

>> Dit schrijf ik bewust in z'n algemeenheid. Maar ik pak de loop van deze discussie even op om richting dat Eigen vermogen van die zaak te gaan.

Het zakelijk eigen vermogen is de waarde die volgt uit de balans/vermogensopstelling. Niet van de ondernemer zelf (in privé), maar van zijn bedrijf. In mijn voorbeeld-balansje, rechtsbovenin bij "H". Dit bedrag, deze waarde, is van belang voor bijvoorbeeld de NIWO.

Een accountant moet alleen controleren of de "waarderingen" tot stand zijn gekomen volgens normen die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd.

Zoiets geldt bijvoorbeeld ook voor de waarderingen die de ondernemer (samen met de boekhouder) "hangt" onder A), links bovenin, van de vaste activa; Alles in de onderneming waar je omheen kan lopen, wat je kan vast pakken, of waar je tegenaan kunt schoppen. De waarde links bovenin, onder A), daar mag ook alleen een bedrag worden opgenomen, wat in een afzonderlijk lijstje (activa-staatje) wordt verantwoord en nader gespecificeerd.

Ik besef dat ik het hier allemaal wat simplistisch weergeef, maar misschien biedt het aanknopingspunten of wat duidelijkheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Misschien wel "handig" om de boekhouding door een AA te laten volgen.

Wij deden middels acountview de boekhouding zelf, maar maandelijks een update naar de boekhouder/AA. Deze zorgde voor een correcte boekhouding (de boekhouder en liet dit vervolgens door de AA checken. Waar nodig werden wij verzocht op kantoor te verschijnen en tekst en uitleg te geven, waarna alles in goed overleg werd doorgesproken. ALLE grote zakelijke investeringen werden eerst voorgelegd aan de AA, de prive investeringen (bv grotere aankopen) werden ook besproken.

Onze luxe wagen (fiat ducato aannemersuitvoering, dubbele gesloten cabine) stond op de zaak, was gunstiger en er volgde prive een bijtelling.

1 ding hebben we wel heel snel door gehad, de AA is aardig goed op de hoogte van wat er op de transportmarkt afspeelde (hij en zijn team) hadden diverse transportbedrijven als klant.

Ook het vergaren van nieuwe "vaste" opdrachtgevers werd besproken. Hierdoor hadden we toch een "handig mannetje" die ons zo af en toe weer terug op de wereld zette.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang je een eenmanszaak of v.o.f. hebt, lopen prive een zakelijk volgens mij altijd door elkaar. Althans, dat maakt voor de belastingdienst enz niet uit.

Als jij een lening wilt voor een auto, bijvoorbeeld, zullen de meeste geldverstrekkers ook kijken wat voor schulden jij prive hebt. Een dikke hypotheek of persoonlijke lening bijvoorbeeld, werken niet bepaald in het voordeel.

Daarnaast ziet de belastingdienst het geld dat jij er maandelijks voor jezelf uithaalt -je 'salaris' - ook gewoon als winst en zullen ze dat gewoon meerekenen als inkomen waarover je uiteindelijk belasting betaalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
@ HIT,

weet u zeker dat u dit wel allemaal op een forum wilt bespreken?

Ik vind dit nu niet echt een slimme zet om zomaar even je financiële situatie op een openbaar forum te bespreken! Wie weet wie er allemaal meeleest? Kunnen ook zomaar louche figuren zijn.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zal proberen om dit even wat meer naar het algemeen te trekken.

Zo'n vermogensopstelling (balans) voor een wat kleiner bedrijf zou er ongeveer zo kunnen uitzien:

Genoemde bedragen/getallen zijn fictief en volgen (als het goed is) uit een administratie.

Vooral in kleinere ondernemingen is het van belang om "zakelijk" en privé gescheiden te houden. Ook al zie ik nog wel eens dat er in een kleiner bedrijf van alles door elkaar loopt, de "boekhouder" moet daar streng in zijn. "De zaak" mag er uiteindelijk niet de dupe van zijn als een ondernemer er privé soms wel eens een rommeltje van maakt. Of bijvoorbeeld slecht omgaat met z'n privé-uitgaven en af en toe nog wel eens de neiging heeft wat makkelijk om te gaan met de grenzen tussen "zaak" en "privé".

Als een boekhouder (of "accountant") z'n werk goed doet en de ondernemer goed begeleid, dan vindt de ondernemer z'n boekhouder meestal "een zeikerd". Dat kan soms tot verhitte gesprekken leiden, maar zo hoort het wel vaak te zijn. Tenminste, dat is mijn ervaring. Regelmatig gaan dus bijvoorbeeld bonnetjes of declaraties retour naar de ondernemer in privé via een "rekening-courant" (welke ook tot uitdrukking komt in de vermogensopstelling), omdat ze niet strikt zakelijk worden bevonden. De zaak moet "zuiver" blijven. Daaruit kan zelfs een vordering van "zaak" op de ondernemer (in privé) volgen, wanneer er bijvoorbeeld "de zaak" nog geld "tegoed" zou hebben van de ondernemer.

"De zaak" kan soms hartstikke leuk draaien, terwijl een ondernemer er privé een "rommeltje" van maakt. Dan is het toch zonde als zo'n bedrijf gewoon leuk draait, maar door een privé-situatie meegesleept wordt en kopje onder zou gaan.

>> Dit schrijf ik bewust in z'n algemeenheid. Maar ik pak de loop van deze discussie even op om richting dat Eigen vermogen van die zaak te gaan.

Het zakelijk eigen vermogen is de waarde die volgt uit de balans/vermogensopstelling. Niet van de ondernemer zelf (in privé), maar van zijn bedrijf. In mijn voorbeeld-balansje, rechtsbovenin bij "H". Dit bedrag, deze waarde, is van belang voor bijvoorbeeld de NIWO.

Een accountant moet alleen controleren of de "waarderingen" tot stand zijn gekomen volgens normen die in het maatschappelijk verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd.

Zoiets geldt bijvoorbeeld ook voor de waarderingen die de ondernemer (samen met de boekhouder) "hangt" onder A), links bovenin, van de vaste activa; Alles in de onderneming waar je omheen kan lopen, wat je kan vast pakken, of waar je tegenaan kunt schoppen. De waarde links bovenin, onder A), daar mag ook alleen een bedrag worden opgenomen, wat in een afzonderlijk lijstje (activa-staatje) wordt verantwoord en nader gespecificeerd.

Ik besef dat ik het hier allemaal wat simplistisch weergeef, maar misschien biedt het aanknopingspunten of wat duidelijkheid.

Dit verhaal aan de accoutant laten lezen en geverifieerd met NIWO, met goed nieuws. Mijn vergunning wordt verlengd.

Het geen dat fout is gegaan is de afschrijving van de voertuigen, die is belastingtechnisch gedaan maar niet reeel.

Mijn Mannetje heeft nog geen twee ton op de teller staan maar was volgends de boekhouding nog maar 5.000 waard

de bus volgens de boekhouding maar 2.500 maar ook de verkeersborden en aanhangers ed. waren verkeerd gewaardeerd in de boeken.

Deze dingen zijn aangepast naar de dagwaarde en geen enkel probleem!

En voor de mensen die zoals:

@ HIT,

weet u zeker dat u dit wel allemaal op een forum wilt bespreken?

karel eerst redeneerde, doordat ik dit heb gedaan heb ik nu wel een antwoord dat klopt.

TNX Karel:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zolang je een eenmanszaak of v.o.f. hebt, lopen prive een zakelijk volgens mij altijd door elkaar (als je je administratie niet in orde hebt tenminste) . Althans, dat maakt voor de belastingdienst enz niet uit. Oh, zeker wel!

Als jij een lening wilt voor een auto, bijvoorbeeld, zullen de meeste geldverstrekkers ook kijken wat voor schulden jij prive hebt. Een dikke hypotheek of persoonlijke lening bijvoorbeeld, werken niet bepaald in het voordeel.

Daarnaast ziet de belastingdienst het geld dat jij er maandelijks voor jezelf uithaalt -je 'salaris' - ook gewoon als winst en zullen ze dat gewoon meerekenen als inkomen waarover je uiteindelijk belasting betaalt. Dat hoeft lang niet altijd zo te zijn.

Wanneer je niet een beetje fiscaal onderlegd bent is het gevaarlijk om dit soort uitspraken te doen. Bovendien maak je het voor Harm er nu niet bepaald doorzichtiger door.

@ HIT,

weet u zeker dat u dit wel allemaal op een forum wilt bespreken?

Of het verstandig is laat ik maar even in het midden, maar de openheid van Harm zegt mij wel dat het gewoon een eerlijke hardwerkende ondernemer is die niets te verbergen heeft. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Een Niwo vergunning kun je zelf toch ook goed aan vragen

Zo moeilijk is dat niet Gewoon zorgen dat er genoeg op de bank staat

Daar voor ga je toch niet lenen.

En heb je een straf blad. Dan kun je het vergeten

Of je gaat rijden op iemand anders zijn NIWO vergunning.

Huren dus. Zijn bedrijven genoeg die dat doen

Zijn er bij die vragen 0,10 de km.

Het is maar net wat je wilt

Huub

Er wordt maar 5 jaar teruggekeken. Dus als je iets hebt geflikt, en je houdt je 7 jaar lang koest, krijg jij gewoon je VOG toegezonden. Je moest eens weten hoeveel er rond lopen met een verleden op zak. In alle bedrijfstakken vindt je wel ex criminelen.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er wordt maar 5 jaar teruggekeken. Dus als je iets hebt geflikt, en je houdt je 7 jaar lang koest, krijg jij gewoon je VOG toegezonden. Je moest eens weten hoeveel er rond lopen met een verleden op zak. In alle bedrijfstakken vindt je wel ex criminelen.

Groet,

Reindert

Na zelf een tijdje op zo'n kantoor te hebben gewerkt kan ik meedelen dat dit iets anders is. NIWO kan en mag vergunningen weigeren naar aanleiding van de wet BIBOP, dit betekend dat per overtreding wordt gekeken naar gelang de strafmaat.

Voor de VOG bijvoorbeeld:

Belastingfraude 10 jr.

Boekhoudfraude 5jr.

Drugs 10jr.

accijns 5jr.

faillissiment 5jr.(echter gaat dit pas gelden na schuldsannering of schuldvereffening.)

Er zijn meer voorbeelden, te veel om op te noemen zo. Ik wil dus aangeven dat er verschillende tijdsbestekken aan hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden