[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Iveco Stralis met trekkracht probleem


Bimmer

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo, ik rij op een Stralis 450 pk en sinds vorige week heeft 'ie plots moeite om op tempo te komen. Ook als ik leeg rij, ook wel eens met een open trailer, nog lichter. De motor werkt zich kapot om vooruit te komen maar heeft de grootste moeite om op snelheid te komen. Het is een automaat en bij een kleine helling, bijvoorbeeld op de snelweg en je moet over een brug bij een oprit, dan zakt 'ie al een paar kilometer terug en gaat hij al terugschakelen.

Vorige week vrijdag bij de dealer geweest en die hebben de computer uitgelezen maar geen enkele storing kunnen vinden in de electronica. Ook beide brandstoffilters hebben ze vervangen die nog niet zo heel lang geleden bij een hele grote beurt vernieuwd waren. Het voorfilter was wel wat vies, wat de monteur als het probleem zag. Diesel in de tank was schoon en helder. Je kon duidelijk het aanzuigpunt zien, dat vrij was. Ook het luchtfilter is nagekeken, maar dat was ook nog z.g.a.n.

De dealer weet het even niet meer. Zo gauw als een monteur tegenwoordig niks in de electronica kan vinden en de computer geeft geen foutmelding dan staan ze met de handen in het haar.

Ik hoop dat iemand van jullie tips heeft of misschien zelfs de oplossing?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Let ook ff of je tankdop/tankontluchting wel vrij is, heb het al een paar keer bij de hand gehad dat er vacuüm in de brandstof tank werd gezogen waar door er te weinig brandstof naar je motor komt. (ook auto's waar ze bij een garage het niet meer wisten)

Verder weet niet hoe oud of wat de truck zijn km ers zijn maar misschien te weinig turbo druk? zou ook mogelijk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Heb dat ooit ook eens meegemaakt met een 420.... Aanzuigbuis was niet geheel smetvrij, er zat een soort voorfilterje op dat te weinig diesel doorliet. Na modificatie was probleem over.

Indien nagenoeg zeker ALLE technische onderdelen (filters, pakkingen, slangen, turbo etc) in orde zijn en probleem nog steeds aanwezig is, is er nog een oplossing te vinden in tuning. Al mijn wagens liepen ook nog eens zuiniger na tuning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is een euro 5 met ad-blue, bj '06 met 330.000 km.'s

@trucker johan; waar moet ik exact op letten? Of m'n tankdop goed erop zit of wat? Waar zit dan de tankontluchting, is dat bovenop de tank iets van een ontluchtingsslang?

Het zijn niet de remmen, niet v/d trekker en niet v/d trailer. Met een apparaatje heeft de monteur de warmte nagemeten en die was goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De meeste trucks hebben dit op de tank, er zitten een 3 tal aansluiting van je leidingen op de tank 1 aanzuig 1 retour leiding en de laatste is dan een ontluchting(of beluchting) van je tank het kan zijn dat hij gewoon bij de achterkant van je tank naar beneden loopt, maar kan ook naar de binnenkant van het chassis gebracht zijn.

Deze leiding moet dus open zijn, bij ons heb ik het met een Volvo gehad dat hier wat modder in was gekomen en hier was opgedroogd waardoor de tank niet meer kon ademen.

Verder heb je het over 2 filters maar zit (misschien een stomme vraag) er toevallig ook nog een grofvuilfilter achter de tank of in het chassis wat mogelijk over het hoofd gezien wordt.

Het makkelijkste om te ontdekken is gaan rijden tot ja echt voelt dat hij niet meer wil trekken, stop dan en kijk snel of je een vacuüm geluid hoort bij het openen van je tankdop ..... als je tank niet te vol is en het droog weer is kun je desnoods ook de tankdop er ff af laten en dan gaan rijden en zien of hij dan die verschijning nog heeft.

De tankdop (op trucks komt dit niet vaak voor) kan ook voor het ademen zorgen door dat hier 1 of 2 kleine gaatjes in geboord zitten (zijn soms moeilijk te zien).

Wat ik ooit eens met een oude Daf heb gehad was dat er op de brandstofpomp een banjo bout zat waar een fijn koperachtig kous filtertje zat die verstopt zat, op een toeren tot ongeveer 1600 reed hij redelijk normaal maar daar na was het net of hij smoorde en kon hij niet op snelheid komen.

Het is misschien ook mogelijk dat zo'n bout op een ander plek zit maar in ieder geval voor of op de ingaande leiding van je inspuitpomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De meeste trucks hebben dit op de tank, er zitten een 3 tal aansluiting van je leidingen op de tank 1 aanzuig 1 retour leiding en de laatste is dan een ontluchting(of beluchting) van je tank het kan zijn dat hij gewoon bij de achterkant van je tank naar beneden loopt, maar kan ook naar de binnenkant van het chassis gebracht zijn.

Deze leiding moet dus open zijn, bij ons heb ik het met een Volvo gehad dat hier wat modder in was gekomen en hier was opgedroogd waardoor de tank niet meer kon ademen.

Verder heb je het over 2 filters maar zit (misschien een stomme vraag) er toevallig ook nog een grofvuilfilter achter de tank of in het chassis wat mogelijk over het hoofd gezien wordt.

Het makkelijkste om te ontdekken is gaan rijden tot ja echt voelt dat hij niet meer wil trekken, stop dan en kijk snel of je een vacuüm geluid hoort bij het openen van je tankdop ..... als je tank niet te vol is en het droog weer is kun je desnoods ook de tankdop er ff af laten en dan gaan rijden en zien of hij dan die verschijning nog heeft.

De tankdop (op trucks komt dit niet vaak voor) kan ook voor het ademen zorgen door dat hier 1 of 2 kleine gaatjes in geboord zitten (zijn soms moeilijk te zien).

Wat ik ooit eens met een oude Daf heb gehad was dat er op de brandstofpomp een banjo bout zat waar een fijn koperachtig kous filtertje zat die verstopt zat, op een toeren tot ongeveer 1600 reed hij redelijk normaal maar daar na was het net of hij smoorde en kon hij niet op snelheid komen.

Het is misschien ook mogelijk dat zo'n bout op een ander plek zit maar in ieder geval voor of op de ingaande leiding van je inspuitpomp.

Je bedoelt zo'n oude lijnpomp? Kan ie lang zoeken, zit er niet neer op. Elke cylinder heeft zijn eigen pompverstuiver. Als er 1 van die 6 niet helemaal jofel meer is trekt ie ook voor geen meter meer. Heeft de monteur ook naar de inspuitdruk van de pompverstuivers gekeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met een lekke kop pakking zou hij constant koel vloeistof moeten bij vullen lijkt me. Dit hele ad blue weet ik niks van. Maar zoals anderen hebben geopperd, er kan nog ergens een grof vuil filtertje zitten, die soms niet groter is als een vinger kootje.

Turbo kan je vaak horen, of openmaken en kijken of er overal olie is, dan kun je m weg gooien.

Maar er zijn al wat oplossingen verstrekt hier en vind zowel de intercooler als de verstuiver een goede mogenlijkheid. En inderdaad, de aparte pomp om druk te maken is enkel in het museum te bezichtigen... en enkele trekkers bij ons:D.

Laat je het ons weten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je bedoelt zo'n oude lijnpomp? Kan ie lang zoeken, zit er niet neer op. Elke cylinder heeft zijn eigen pompverstuiver. Als er 1 van die 6 niet helemaal jofel meer is trekt ie ook voor geen meter meer. Heeft de monteur ook naar de inspuitdruk van de pompverstuivers gekeken?

Een diesel met elekt er op hoeft niet perse een cumminrail motor te zijn kan ook met een aangepaste lijn of roterende pomp zijn.

Maar ook een hoge druk inspuiting heeft een perspomp en hier voor kan ook best wel een vervuiling zitten,maar ken het adblue systeem niet voldoende maar kan me in dat probleem eigenlijks ook wel vinden maar dacht dat ze hier eigenlijks wel naar gekeken hebben als dat probleem vaker voor komt.

Maar je weet nooit zo draagt ieder zijn steentje bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat nog wel eens voor wil komen als bij de eerste euro 5 stralissen, is de vuldruk/temp. sensor in het inlaatspruitstuk. Als de temperatuur hiervan afwijkt trekt het voertuig voor geen meter meer en geeft geen storing weer ( ook niet in uitleesapparatuur dealer ). Deze kunnen ze bij de dealer makkelijk controleren (wel met koud voertuig) dmv de buitentemp. te vergelijken met temp. vuldruk. Deze mag dan niet te veel afwijken. Laat even weten of dat het opgelost is. Groetjes, een Iveco monteur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Het probleem is verholpen. Heeft even geduurd ivm beschikbaar zijn voor garage bezoek. Het was uiteindelijk de combi sensor die de temperatuur van de inlaat lucht v/d turbo en de turbo druk moet doorgeven. Zoals Roeffie ook al aangaf, denk ik. Deze gaf continu een temperatuur aan van 90 graden en een te lage turbodruk. Lang leve de sensors!! Aangezien de temperatuur nog binnen de waardes lag gaf dit geen melding. Als ik nu gas geef lig ik weer achter op het bed, haha!!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Je monteur heeft een derde van de klus gedaan, brandstof filters vervangen is logisch, maar wat dacht hij van het volgende:

Lucht filters

Lucht inlaat kan een plastic zak ingezogen hebben

Luct inlaat en druk slangen kunnen inzuigen of los zitten, vooral onder druk ( Hoewel dat vaak ook herrie maakt)

Intercooler testen met een test kit op lekkage( hoewel meestal maakt het een klere herrie als je hard trekt)

Wat is de turbo boost druk? De diagnostic computer inpluggen en gaan rijden en even hard trekken met de voet op de remmen Uitkijken dat je de remmen niet kookt.:ok:

Wat is de uitlaat druk, mag niet meer zijn dan 3 inches mercury

Uitlaat testen, vooral als het euro 4 of 5 is met adblue, die verstoppen,

En de kwaal die je beschrijft is precies wat er gebuerd als de DPF kapot is, of verschoven is, ik heb een uitlaat gezien by een volvo waar DPF ( Roetfilter) zo verstopt was dat de uitlaat druk het ding 100 mm verschoof in de demper . En dat was met een wagen die 6 maanden oud was,

Haal de uitlaat los en rij even , oppassen voor vermogens verlies van de adblue systeem omdat de uitlaat los zit.

Veel monteurs kijken naar de elecrronica en als er niks staat dan weten ze het niet,

De eerste test met laag vermogen is lucht filter, intercooler, brandstof filters, olie verversen ( Ja dat maakt een verschil soms, en de vieze olie kan soms ook een verhaal vertellen, zit het vol met roet, zit het vol met brandstof?) en uitlaat druk testen

Basic Trouble shooting, ondanks de electronica heeft de motor toch nog steeds dezelfde elementen nodig als vroeger, brandstof, schone lucht aanvoer voor de turbo and schone lucht op druk na de turbo, en snelle vuile lucht afvoer.

Hope this helps

Rambler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een probleem tegenwoordig men moet het vak leren van uit een boekie (hier leer je de basis mee) het vak leer je pas in de praktijk en dan zie je dat die soms loodrecht tegen de theorie in gaat.

Men is tegenwoordig te veel met het papier bezig, maar praktijk is nog steeds de beste leermeester en dat wordt mij te veel uit het oog verloren.

Heb ooit eens tegen mijn baas gezegd liever een jongen van de BLO die werkt met zijn handen dan een met HTS en amper weet hoe een sleutel er uitziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden