[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Invoeren begin/einde land


europeaan

Recommended Posts

  • Forumlid

IK heb (gelukkig) niet zo veel meer gewerkt met de digitach

Ik doe tegenwoordig meestal dag(of nacht) ritten met autos waar dit instrument inzit.

Nu ga ik echter ook wel eens een hele week met en digitale tachoauto op stap.

Nu is mijn vraag:

Als ik s'avonds stop onderweg zet ik de tachograaf op rust(het bedje) verder niet,en maak min 9 uur rust(liever 11),kaart blijft er gewoon in.

Moet ik nu ook handmatig "einde land" invoeren????

Als ik stop en de kaart eruit neem(op de zaak) vraagt hij er zelf om,maar moet t ook als ik de kaart er niet uithaal en gewoon rust maak.

Ik kon t nergens vinden,vandaar dat ik een beroep doe op de expertise,alhier aanwezig.:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Bedankt reindert,die van De Burgh had ik al doorgelezen maar kom er niet aan uit.al deze handleidingen behandelen eigenlijk alleen dagritten.

IK denk dat ik het wel goed doe hoor,gewoon rust invoeren en verder niks,maar wil t zeker weten.

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Peter,

nee, waarom zou je dat doen? Onderweg doe ik alleen land veranderen als ik controle heb en de kaart eruit moet. Of met pech dat je in de garage staat en monteur erin moet rijden misschien (maar ik heb een Volvo, daar sta je nooit mee met pech).

Dus gewoon alleen op rust zetten, meer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Hee Peter,

nee, waarom zou je dat doen? Onderweg doe ik alleen land veranderen als ik controle heb en de kaart eruit moet. Of met pech dat je in de garage staat en monteur erin moet rijden misschien (maar ik heb een Volvo, daar sta je nooit mee met pech).

Dus gewoon alleen op rust zetten, meer niet.

De FH750 Frans? :cool:

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Einde land is hetzelfde als einde dienst, gewoon invoeren dus.

Je mag zelf bepalen of de kaart er in blijft of eruit gaat tijdens het overnachten in de wagen.

Alleen als jij overnacht en je kaart er altijd inzit, dan moet dat ook altijd zo blijven, dus niet de ene nacht eruit en de andere erin.

Op de standplaats haal je dus de kaart eruit.

dan geeft ie automatisch aan welk land sta je stil en geeft 'einde dienst'.

Onderweg moet je dat zelf invoeren, is verplicht zelfs.

met de papieren tacho schreef je ook begin en einde plaats op.

tegenwoordig is dat dus gewoon land geworden met de digitach.

Als het goed is, hoort er bij je digitacho een soort van instructieboekje, daarin moet beschreven staan hoe en wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom moet je altijd hetzelfde doen?

Als je de ene nacht de kaart erin laat, en de volgende nacht de kaart eruit, maakt toch niet uit.

Zodra je de kaart er weerin doet, vul je rust in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja eigenlijk maakt het niets uit. het is wel zo als je elke nacht de kaart eruit haalt, dan vraagt ie automatisch einde land.

De meningen zijn enigzins verdeeld,ik denk dat ik t maar gewoon blijf doen zoals voorheen:s'avonds op rust zetten,kaart erin laten.

Als ik "einde land" invoer s'avonds,en s'morgens" begin land" vergeet in te voeren is t ook niet goed,vreesch ick.:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, waarom zou je in hemelsnaam de kaart uit de auto halen als je onderweg bent. Kijk, kom je op de standplaats en ga je naar huis, ja, maar onderweg?

Of is dat omdat hij anders misschien 1 schijf overschrijft op je chauffeurspas? :banaan:

De Deense politie vind het wel goed als je de tacho er altijd uithaalde. Kreeg je nooit gezeik mee als je dat deed...

Mijn tip: gewoon die tachokaart erin laten zitten, en verder niet kloten met die tachograaf. Das nergens goed voor. Dat ding weet zelf wel wat die moet doen. En als je op safe wil spelen, bel je naar IVW, die tegenwoordig anders heten. Hieronder de link en het telefoonnummer. Doe eens ruig, bel ze, stel ze je vraag, en zet het antwoord hier neer.

Home - Inspectie Leefomgeving en Transport

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik vul wel altijd eindland in als ik ga rusten. Heb echter nog nooit het beginland ingevoerd. reden daarvan is dat die hetzelfde is als de auto niet verplaatst is en ik de kaart laat zitten.
ja dat kan ook, in principe kunnen ze zien dat de auto niet verplaatst is, dus ja einde land, is automatisch begin land.

Dat was op de analoge kaart niet anders,einde plaats op de ene kaart is begin op de andere kaart.......maar vergat het maar eens in te vullen.

In Belgie moest je zelfs voluit je voornamen op de kaart vermelden,je zou er,als goed katholiek maar een stuk of 5 hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, waarom zou je in hemelsnaam de kaart uit de auto halen als je onderweg bent. Kijk, kom je op de standplaats en ga je naar huis, ja, maar onderweg?

Of is dat omdat hij anders misschien 1 schijf overschrijft op je chauffeurspas? :banaan:

De Deense politie vind het wel goed als je de tacho er altijd uithaalde. Kreeg je nooit gezeik mee als je dat deed...

Mijn tip: gewoon die tachokaart erin laten zitten, en verder niet kloten met die tachograaf. Das nergens goed voor. Dat ding weet zelf wel wat die moet doen. En als je op safe wil spelen, bel je naar IVW, die tegenwoordig anders heten. Hieronder de link en het telefoonnummer. Doe eens ruig, bel ze, stel ze je vraag, en zet het antwoord hier neer.

Home - Inspectie Leefomgeving en Transport

Goei idee,k heb ze n meeltje gestuurd,afwachten dan maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Prins Bernhard had gewoon een probleem gehad in België.

Stel je voor dat die een keer een ritje had moeten doen:

Bernhard Leopold Friedrich Eberhard Julius Kurt Karl Gottfried Peter von Lippe- Biesterfeld.:p

LOL:D Dat had de digitale tacho nooit aangekund met deze naam en spontaan doorgebrand :D

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Prins Bernhard had gewoon een probleem gehad in België.

Stel je voor dat die een keer een ritje had moeten doen:

Bernhard Leopold Friedrich Eberhard Julius Kurt Karl Gottfried Peter von Lippe- Biesterfeld.:p

Aha,nu weten waarom hij nooit chauffeur geworden is.

Alhoewel;als je zo een naam hebt en je mag hem dan op een West Vlaams meiske haar buikje schrijven ben je toch een bevoorrecht mens,dan hoef ik geen prins te zijn.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@scania-1001

Beetje jammer dat je een cursusleider heb gehad die niet weet waar hij het over heeft. Je bent namelijk wettelijk verplicht om begin en einde land in te voeren.

Tevens wil ik nog even aangeven waarom dit ook dagelijks moet gebeuren, je start niet altijd op dezelfde plek. Denk aan de veerboot trein functie.

Je geeft op de boot bij einde land Nederland in en wanneer je in Engeland aankomt geef je begin land Engeland in wanneer je het voertuig van de boot rijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

(Als ik s'avonds stop onderweg zet ik de tachograaf op rust

Doe eens ruig, bel ze, stel ze je vraag, en zet het antwoord hier neer.

Home - Inspectie Leefomgeving en Transport

Goei idee,k heb ze n meeltje gestuurd,afwachten dan maar.

Het mailtje wat ik hun stuurde:

Wat te doen als ik een meerdaagse rit maak met een auto waarin een digitale tachgraaf is geplaats.

Moet bij het einde van de dienst,bij het begin van de dagelijkse rust ook de landcode van het land waar de dagelijkse rust begint worden ingevoerd,indien de bestuurderskaart blijft zitten?

Of volstaat het om de tachograaf alleen op rust te zetten??

In welke EU verordening kan ik hier iets over vinden??

In afwachting van uw antwoord .

Groeten

Peter

En hier hun antwoord:(De dag erop al)

[TABLE=width: 100%]

Geachte heer ,

In de Europse Verordening 3821/85 artikel 15 lid 5 staat het volgende beschreven:

De bestuurder voert in het aan bijlage I B beantwoordend controleapparaat het symbool in van het land waar zijn dagelijkse werkperiode begint, en dat van het land waar die periode eindigt. Een lidstaat kan bestuurders van voertuigen die op zijn grondgebied binnenlands vervoer verrichten echter verplichten bij het landsymbool

nadere geografische gegevens te verstrekken mits deze door de betrokken lidstaat vóór 1 april 1998 aan de Commissie zijn meegedeeld en hun aantal niet meer bedraagt dan twintig.

Het invoeren van deze gegevens geschiedt op initiatief van de bestuurder en kan ofwel geheel handmatig plaatsvinden, ofwel automatisch indien het controleapparaat verbonden is met een plaatsbepalingssysteem via

satelliet.

Heeft u nog vragen? Neemt u dan contact op met ons meld- en informatiecentrum.

Hoogachtend,

Meld- en Informatiecentrum

ILT/Handhavingsbeleid

Inspectie Leefomgeving en Transport

Nieuwe Uitleg 1 | 2514 BP | Den Haag

Postbus 16191 | 2500 BD | Den Haag

088 489 0000 (lokaal tarief)

www.ilent.nl)

Dus even EU 3821/85 opgezocht:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31985R3821:NL:HTML

en wat staat daar:(in art 15,lid 5)

5. De bestuurder moet op het registratieblad de volgende gegevens aanbrengen:

a) naam en voornaam, bij het begin van het gebruik van het blad;

b) datum en plaats, bij het begin en aan het einde van het gebruik van het blad;

c) nummer van de kentekenplaat van het voertuig waarop hij werkt, vóór de eerste rit die op het blad wordt geregistreerd, en vervolgens, indien van voertuig wordt gewisseld, tijdens het gebruik van het blad;

d) kilometerstand:

- vóór de eerste rit die op het blad wordt geregistreerd,

- aan het einde van de laatste rit die op het registratieblad wordt geregistreerd,

- indien van voertuig wordt gewisseld gedurende de werkdag (kilometerteller van het gebruikte voertuig en kilometerteller van het voertuig dat zal worden gebruikt),

[/TABLE]

Zal blij zijn als er tacho is met GPS over een paar jaar, weer wat gezever minder.

Zoiets als Ger dacht ik ook,dit verwijst naar de analoge versie van de tachograafschijf,voor de zekerheid iedere avond maar einde land invullen dan,er zijn al voor mindere dingen geld uit de zak geklopt.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar hoezo onduidelijk hè... Maar het IWV beantwoord tenminste wel, da's wel weer positief.

Ik weet het niet. Ik heb het nog nooit gedaan met de digitacho, en ook nog nooit problemen mee gehad. En wordt toch wel regelmatig aangehouden.

Met de analoge tacho is het anders, daar schreef ik wel altijd het land achter de plaats.

De mierenneuker zal je ervoor laten betalen. Maar gelukkig kom ik zelden in Duitsland, dus weinig last van mierenneukers :D.

Maar stel je drukt altijd op de digitacho het land in, en hij wil de mier gaan neuken, dan pakt hij je toch wel ergens anders op, op spanbanden die volgens het label te oud zijn, of dat je maar 32 spanbanden hebt gebruikt, terwijl de Duitse wet zegt dat je als je geen antirutschmatten hebt voor die lading eigenlijk 268 goedgekeurde spanbanden nodig hebt. En zelfs al zou je 268 goedgekeurde spanbanden bij hebben, dan vinden ze wel weer iets anders, dat het tafeltje in je cabine voor de voorruit niet Tüv gekeurd is... Of dat er in het set reservelampjes een lampje zit wat defect is, of niet Tüv gekeurd... Ja Duitsland... Geweldig... :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik haal gewoon elke avond pas er uit. Dan vraagt ie om het land. Vergeet ik het ook niet.

En waarom haal je je pas er elke avond uit? Ik zie daar het nut niet van in.

Lijkt een beetje op de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken...

Die digitacho snapt alles zelf vrij goed. Dat ding moet je gewoon z'n werk laten doen en zo weinig mogelijk aankomen. Als ik controleur was en zou zien dat je elke nacht je pas er uit haalt, zou ik me afvragen waarom. Kijk, dat je een kunstgebit elke avond uit je mond haalt, dat snap ik. Maar een pas eruit halen die in feite maar 1x per 3 weken uitgelezen hoeft te worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En waarom haal je je pas er elke avond uit? Ik zie daar het nut niet van in.

Lijkt een beetje op de belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken...

Die digitacho snapt alles zelf vrij goed. Dat ding moet je gewoon z'n werk laten doen en zo weinig mogelijk aankomen. Als ik controleur was en zou zien dat je elke nacht je pas er uit haalt, zou ik me afvragen waarom. Kijk, dat je een kunstgebit elke avond uit je mond haalt, dat snap ik. Maar een pas eruit halen die in feite maar 1x per 3 weken uitgelezen hoeft te worden...

zoals ik al schreef, dan vergeet ik het land ook niet in te voeren. En stel dat ik snachts op een parking mijn auto moet verzetten, staat het niet op mijn pas. Meestal vragen ze bij controle alleen om de pas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden