[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe en wat bij af en toe een ritje ?


Gast Markez

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben jaren beroeps chauffeur geweest en nu al 3 jaar niet meer vanwege verandering van mijn functie.

Nu vraag ik mij af of ik nog steeds af en toe een ritje kan doen ( 1x in het jaar) of zo.

Of hoe ik dit legaal kan aanpakken?

Ik vind het zonde om niets meer met mijn groot rijbewijs te doen terwijl ik het nog steeds leuk vind om een ritje te doen.

Het zou dan bij een eigengereider zijn die maar met zijn 2 en rijd op het buitenland.

heeft iemand hier tips voor hoe ik dit kan doen.

Ik hoor het graag.

Groet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hallo,

Ik ben jaren beroeps chauffeur geweest en nu al 3 jaar niet meer vanwege verandering van mijn functie.

Nu vraag ik mij af of ik nog steeds af en toe een ritje kan doen ( 1x in het jaar) of zo.

Of hoe ik dit legaal kan aanpakken?

Ik vind het zonde om niets meer met mijn groot rijbewijs te doen terwijl ik het nog steeds leuk vind om een ritje te doen.

Het zou dan bij een eigengereider zijn die maar met zijn 2 en rijd op het buitenland.

heeft iemand hier tips voor hoe ik dit kan doen.

Ik hoor het graag.

Groet.

Dag Markez.

Als je dit legaal aan wilt pakken is dat niet zo moeilijk hoor.

Spreek met dat bedrijf(eigen rijder) af dat je bij hem begint op oproep basis(een 0 uren contract)

Je moet voor de belasting dan een loonbelastings verklaring invullen,vul op dit formulier in dat de heffingskorting niet word toegepast(zie mijn link naar dit formulier),je gaat nu 42 % belasting betalen(leuker kunnen we t niet maken) over het bedrag wat je bij hem verdient(niet over de evt onkosten vergoeding,die is onbelast)

http://www.intropayrolling.nl/uploads/editor/loonbelastingverklaring.pdf

OP het einde van het jaar geef je bij de belasting deze inkomsten op,tesamen met de inkomsten van je reguliere baan,als blijkt dat je teveel betaald hebt krijg je dat zo teruggestort van de belastingdienst.

Als je op die loonbelastings verklaring dat n.l. niet aanvinkt kan het zijn dat de boekhouder van je baas maar 33.1 % belasting inhoud,omdat je met het totaal bedrag dat je bij hem verdient onder de € 18.945 blijft.(eerste schijf)

Op het einde van het jaar word al je inkomen bij elkaar opgeteld en je belastbaar inkomen bepaald,als er nu te weinig is afgedragen moet je dus bij betalen,en das niet leuk natuurlijk.

Je werkt nu niet"in het zwart",deze constructie is volkomen legaal,ik werk,(buiten mijn pre-pensioen) al 4 jaar zo bij verschillende werkgevers.

Ik weet niet of het nodig is in jouw geval,maar soms heb je toestemming nodig van je werkgever,om er een tweede baan op na te houden.

En verder moet je zorgen dat je een digitale bestuurderskaart hebt.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

En nu je zo lekker bezig bent, Peter, wat met die code 95....?

Ik zit starks in een zelfde situatie, zal geen beroeps meer zijn en wil eventueel best wel "eens" een ritje doen. Dien ik dan te beschikken over die code 95? En dit geldt dan ook voor Markez....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En nu je zo lekker bezig bent, Peter, wat met die code 95....?

Ik zit starks in een zelfde situatie, zal geen beroeps meer zijn en wil eventueel best wel "eens" een ritje doen. Dien ik dan te beschikken over die code 95? En dit geldt dan ook voor Markez....

Das een goeie Eddy,

Volgens mij wel,als je na 1950 geboren bent.

Als je regelmatig wat"bij kunt werken"is het misschien verstandig om te zorgen dat je deze code 95 hebt,ADR is sws verstandig als je jezelf aanbied als "interim"dit is steeds meer vereist.

ik heb zelf 1.5 jaar geleden mijn ADR certificaat vernieuwd op uitdrukkelijke wens van mijn oud werkgever,waar ik nog wel eens wat voor doe(op zijn kosten uiteraard :D).

Hoe is dat eigenlijk bij jullie in Noorwegen geregeld?jullie zijn geen lid van de Europese unie,maar volgen ze wel de richtlijnen?zoals ook in Zwitserland steeds meer de verschillende regels aangepast worden.

Als Markez een werkgever heeft waar hij een oproep contract mee heeft kan deze firma hem misschien van dienste zijn op een deel van deze code 95 opleiding voor hun rekening te nemen,er is in NL zo iets als het SOOB fonds ,misschien dat daar iets te halen valt,alhoewel,halen?:eek: t is meer brengen tegenwoordig.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Noorwegen heeft, helaas, nagenoeg ALLE flauwekul van de EU overgenomen, rij en rusttijden, code 95... Enkel hier wordt meer naar de geest van de wet gehandeld.

Ik dacht dat die code 95 niet van toepassing was bij een maximum aantal uren... kan het fout hebben.

Voor mijn incidentele ritten zou ik aan een digipas en rijbewijs genoeg hebben. ADR doe ik niet meer aan en heb ook geen belang bij cursus kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

Het was dan toch makkelijker dan ik dacht.Ik wil toch wel op save gaan bijvoorbeeld als ik aangehouden zou worden of dat ik een ongelukje veroorzaak.Dat weet je maar nooit van te voren.

Dan maar iets minder verdienen met dat ene ritje. Ik doe het voor de fun.

De digitale tacho kaart heb ik ook,deze heb ik eigenlijk nog niet hoeven gebruiken maar wel gehad van mijn vorige werkgever.

Naar die code 95 had ik ook even snel naar zitten kijken.Deze is toch pas veel later van kracht?

Aangezien ik niet van voor 1950 ben krijg ik later hier pas mee te maken.Erg lastig allemaal die code, ze moeten weer ergens geld vandaan halen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Hallo allemaal,

ik heb ongeveer een soortgelijke vraag.

Ik heb nu geen werk. Dus ik heb mezelf ingeschreven bij de uwv. (omdat ik nog nergens aan de slag kan)

Gister heb ik een telefoon gekregen van een kennis.

Die wil een vrachtwagen exporteren. En ik werd gevraagd of ik het naar de haven kan brengen. Dus het is gewoon eenmalig.

Kan ik daar mee in de problemen komen met de uwv, politie, belasting?

Alle informatie is behulpzaam.

Hij heeft een eigen bedrijf, en de vrachtauto word geexporteerd voor eigen gebruik.

De vrachtwagen staat op export-platen. Dus in principe val ik niet onder wet wegvervoer goederen, maar ik kan het gewoon fout hebben :D

bewerkt door Waller
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit mag je inderdaad gewoon doen. Je hebt niets te maken met NIWO o.i.d. want het is eigen vervoer, alleen is zwart werken nog steeds niet toegestaan ;). Je zult dit dus vrijwillig moeten doen of op 0-urencontract, maar ik heb geen idee hoe dat werkt met het UWV. Maar onderweg zul je weinig problemen ondervinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Das een goeie Eddy,

Volgens mij wel,als je na 1950 geboren bent.

Als je regelmatig wat"bij kunt werken"is het misschien verstandig om te zorgen dat je deze code 95 hebt,ADR is sws verstandig als je jezelf aanbied als "interim"dit is steeds meer vereist.

ik heb zelf 1.5 jaar geleden mijn ADR certificaat vernieuwd op uitdrukkelijke wens van mijn oud werkgever,waar ik nog wel eens wat voor doe(op zijn kosten uiteraard :D).

Hoe is dat eigenlijk bij jullie in Noorwegen geregeld?jullie zijn geen lid van de Europese unie,maar volgen ze wel de richtlijnen?zoals ook in Zwitserland steeds meer de verschillende regels aangepast worden.

Als Markez een werkgever heeft waar hij een oproep contract mee heeft kan deze firma hem misschien van dienste zijn op een deel van deze code 95 opleiding voor hun rekening te nemen,er is in NL zo iets als het SOOB fonds ,misschien dat daar iets te halen valt,alhoewel,halen?:eek: t is meer brengen tegenwoordig.:mad:

Euhh, ben van '54 ( krijg code automatisch )

Hoef geen scholing te doen en piepels vanaf ( HELP DESKUNDIGEN !! ) okt. nov. '55 wel.

Dus effe oppassen met bouwjaar :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Euhh, ben van '54 ( krijg code automatisch )

Hoef geen scholing te doen en piepels vanaf ( HELP DESKUNDIGEN !! ) okt. nov. '55 wel.

Dus effe oppassen met bouwjaar :confused:

[h=2]Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955[/h]Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie en het voeren van een bijbehorende code 95 op het rijbewijs. Zij krijgen deze code echter wél, om problemen met handhavers in het buitenland te voorkomen. Dáár zijn deze chauffeurs niet vrijgesteld. Deze chauffeurs hoeven geen verplichte nascholing te volgen. De einddatum van de code 95 wordt gelijkgesteld aan de einddatum van het rijbewijs.

Bron:Inspectie Leefomgeving en Transport - Vrijstellingen code 95 - nationaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 11 months later...
  • Forumlid
Hallo,

Ik ben jaren beroeps chauffeur geweest en nu al 3 jaar niet meer vanwege verandering van mijn functie.

Nu vraag ik mij af of ik nog steeds af en toe een ritje kan doen ( 1x in het jaar) of zo.

Of hoe ik dit legaal kan aanpakken?

Ik vind het zonde om niets meer met mijn groot rijbewijs te doen terwijl ik het nog steeds leuk vind om een ritje te doen.

Het zou dan bij een eigengereider zijn die maar met zijn 2 en rijd op het buitenland.

heeft iemand hier tips voor hoe ik dit kan doen.

Ik hoor het graag.

Groet.

Ik had het zelfde, ook af en toe rijden. In Engeland aangehouden en de situatie uitgelegd. De controleur was mild want hij vertelde alleen dat ik niet door mocht rijden zonder verlof/vakantiebrief tot aan het precieze rijdstip van einde 'andere' werk. Nouja..gebeld, 1 uur s nachts maar binnen een 1.5 uur gewacht maar toen kwam de fax.. Mocht door maar wel geregistreerd nu.. Altijd een volledige brief bij je hebben dus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik had het zelfde, ook af en toe rijden. In Engeland aangehouden en de situatie uitgelegd. De controleur was mild want hij vertelde alleen dat ik niet door mocht rijden zonder verlof/vakantiebrief tot aan het precieze rijdstip van einde 'andere' werk. Nouja..gebeld, 1 uur s nachts maar binnen een 1.5 uur gewacht maar toen kwam de fax.. Mocht door maar wel geregistreerd nu.. Altijd een volledige brief bij je hebben dus

Ja,t is allemaal wat meer boekhouding,maar dat doe ik ook altijd.

Ik schrijf,zodra ik klaar met een rit ben,de tijd en datum op(of maak een printje) en bij de volgende oproep weet ik gelijk te vertellen welke tijd en datum er op de aktiviteiten verklaring(vakantie brief) moet komen staan.

Rijdt ik ooit eens met een analoge schijvenauto word deze tijd"met de mantel der liefde"bedekt.:D omdat ik t te ingewikkeld vind om deze tijd weer in de digitach in te voeren( dat ik dus gewoon niet weet hoe t moet,in J&J taal :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden