Spring naar bijdragen

Vrachtwagen trekt bergingsauto mee


marco555

Recommended Posts

  • Forumlid
Gewoon alles verhalen op deze Litouwer met zijn zomerbanden! Als bedrijf moet je gewoon weten dat je in Noorwegen in deze maanden verplicht bent winterbanden op de velgen te hebben!

En de berger in Noorwegen moet een vrachtwagen op zomerbanden gewoon later verrekken in deze winterperiode! Wacht maar gewoon tot alles ontdooit is, maar trek je er nu echt niet uit!

Groet,

Reindert

en zoals t filmpje laat zien zijn de wegen daar ook hardstikke breed! duurt de winter ook maar een dag of 3.

dus ja idd die ltouwer (of kan mij t verrekken wie) kun je daar gewoon laten staan!

met je eerste punt ben ik t trouwens wel eens... meen dat ze zo iets in duitsland ook hebben? als je geen winteruitrusting hebt ben je verantwoordelijk voor het ongeval/hinder.

zou toch wat meer op gecontroleerd moeten worden op de grens (of in t binnenland).

dan maar op een P staan blijven tot de goede rommel er is! (doet de duitser ook als je er met gladde banden staat! )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 78
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Leuk bedacht Reindert, maaruh....als we dat hier zouden doen zoals jij voorsteld (verrekken) dan is eind november Noorwegen op ALLE wegen niet meer bereikbaar vanwege de vele gestrande "specialisten" en kunnen we er niet meer door.

Frans, dit is in de regio van Sandnessjoen gebeurd, Sandnessjøen - Wikipedia

Vandaag hebben wij hier in het Vestland weer een pakje sneeuw gehad, is gisteravond begonnen. Maar nu met + 10 gr is de weg weer zwart. Boven (vanaf Ã…lesund/ Trondheim is het gewoon wit.

(heb gister nog een km of 40 hier verderop met een kleine actie met de Rode Kruis ambulance nog kettingen moeten leggen.

Dus, NEE, de winter is nog niet over!

Sandnessjøen is het bestuurlijk centrum van de gemeente Alstahaug in de provincie Nordland in Noorwegen.

De gemeente ligt op het eiland Alsten aan rijksweg 17 die in Steinkjer van de E6 aftakt en naar Bodø loopt. Deze kustweg komt langs Brønnøysund, Nesna en Ørnes die, zoals Sandnessjøen, aanlegplaatsen van Hurtigruten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb het filmpje en paar keer bekeken maar het lijkt wel of de bergingsauto eerst aan het glijden gaat richting vangrail en de trailer gaat er achteraan.
Maar als je het filmpje ziet is het net dat die berger al begint te glijden al voordat de trailer naar de vangrail gaat.

Nee Shompie, dat is gezichtsbedrog.

Dat rode wat u rechts naast de oplegger ziet verschijnen, dat is de rode cabine van die Volvo trekker van die Litouwer. Dat is niet de berger.

Die Litouwer heeft de sper er niet op en krijgt opeens grip op het linker trekaswiel van de trekker. In plaats dat hij het gas eraf haalt, houdt hij het er juist op en stuurt naar links. Hij blijft grip houden op en zo duwt hij zichzelf ("over" de naar links ingestuurde voorbanden heen) met de voorzijde naar de vangrail, van de weg af.

De rest zien we in het filmpje. De berger kant geen kant op en wordt meegesleurd en van de weg afgetrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk bedacht Reindert, maaruh....als we dat hier zouden doen zoals jij voorsteld (verrekken) dan is eind november Noorwegen op ALLE wegen niet meer bereikbaar vanwege de vele gestrande "specialisten" en kunnen we er niet meer door.

Frans, dit is in de regio van Sandnessjoen gebeurd, Sandnessjøen - Wikipedia

Vandaag hebben wij hier in het Vestland weer een pakje sneeuw gehad, is gisteravond begonnen. Maar nu met + 10 gr is de weg weer zwart. Boven (vanaf Ã…lesund/ Trondheim is het gewoon wit.

(heb gister nog een km of 40 hier verderop met een kleine actie met de Rode Kruis ambulance nog kettingen moeten leggen.

Dus, NEE, de winter is nog niet over!

Sandnessjøen is het bestuurlijk centrum van de gemeente Alstahaug in de provincie Nordland in Noorwegen.

De gemeente ligt op het eiland Alsten aan rijksweg 17 die in Steinkjer van de E6 aftakt en naar Bodø loopt. Deze kustweg komt langs Brønnøysund, Nesna en Ørnes die, zoals Sandnessjøen, aanlegplaatsen van Hurtigruten zijn.

Dank je Eddy, da's best hoog dan in Noorwegen.

Jij woont in de buurt van Bergen, toch? Is het daar nu dan +10, maar vandeweek toch nog sneeuw?

Daar kun je er dus niks van zeggen?

Hoe zit dat nu precies met die winterbandenplicht dan? Ik dacht altijd dat je (van 1 oktober tot 1 mei??) iets van 7 sneeuwkettingen bij moest hebben. En als je die bij hebt, is het goed. Ongeacht wat voor banden erop liggen. Maar hoe is de wet dan? Moet je 7 sneeuwkettingen + winterbanden hebben? En winterbanden op oplegger is niet verplicht hè? Maar las daar iets van Willem van, over een Euro-Trailer ofzo, daar zitten die niet op bij ThermoTransit, en bij andere weer wel... Maar als je 7 sneeuwkettingen bij hebt, maar alles super bevroren is (dus eigenlijk een ijsbaan), dan heb je aan die sneeuwkettingen ook weer niks he? Heb je weer ijskettingen nodig? Meer die zijn volgens de wet niet verplicht of wel? Maar Willem (hij is nog niet online :D), zou die dan 7 sneeuwkettingen bij hebben een een aantal (4?) ijskettingen?

En dan heb je nog voorloopas en nasleepas, dat maakt volgens Willem ook weer uit (zelfs die 2 onderling, dus niet tenopzichte van een 2 asser)...

Komt wel veel bij kijken bij Noorwegen rijden hè.

Nal (forumlid) was laatst ook helemaal bovenin Noorwegen las ik ergens dacht ik. Da's een collega van Guus on Tour? Verder komen er niet veel hier op het forum in het noorden hè? Net als die Freightline-auto's, die komen voornamelijk Oslo, en dan eens Oslo - Bergen ofzo, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar die berger nam de verantwoordelijkheid om 'm omhoog te slepen.

De enige "fout" (bewust tussen aanhalingstekens) die de berger gemaakt zou kunnen hebben, is dat hij die Volvo heeft aangespannen in het linkse trekpunt in de bumper (de bestuurderskant).

Een sleep heeft altijd de neiging om "recht aan de draad" te gaan hangen. Dat zou dan de neiging naar rechts (bij linkse aanspanning) van de trekker kunnen hebben versterkt. Maar ik kan uit het filmpje niet halen waar het trekoog in de bumper bij die Volvo is gedraaid. Dus dat is speculeren.

En dan heb je nog voorloopas en nasleepas, dat maakt volgens Willem ook weer uit (zelfs die 2 onderling, dus niet tenopzichte van een 2 asser)...

Mijn ervaring met een sleepasser is dat men daar nog sneller te maken krijgt met het effect wat hier optreedt bij die Volvo van die Litouwer.

Doordat je verhoudingsgewijs weinig druk hebt op de stuuras (vooras) kun je sturen wat je wilt. Helemaal wanneer de sleepas nog eens gelift wordt. Maar wanneer je grip hebt/krijgt stuurt de trekas de auto, en niet de ingestuurde voorwielen van de trekker. Die voorwielen gaan glijden in plaats van rollen, ongeacht hoe je aan het stuur zit te plukken. De grip onder de trekas bepaalt welke kant je opgaat (links of rechts, of misschien wel recht vooruit als je links en rechts gelijke grip hebt).

"Spelen" met het rechtervoetje op het gaspedaal is bijna alles in zulke situaties. En een beetje gevoel op je wagen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ja, woon tussen Bergen en Voss. We hebben vannacht weer sneeuw gehad en nu weer zon.

Frans, en alle anderen die het willen weten:

Krav til dekk i vinterperioden Wettelijke eisen aan de banden in de winter:

  • Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype profieldiepte minimaal 3 mm (ongeacht band type!!!)
  • Pigger er bare tillatt pÃ¥ vinterdekk (unntak for motorsykkel) piggdekk (spikes) enkel toegestaan op WINTERBANDEN
  • Kjøretøy til og med 3500 kilo mÃ¥ ha piggdekk pÃ¥ alle hjul dersom du velger piggdekk Voertuigen tot en met 3,5 t moeten op alle of geen wielen pigg hebben (dus alles of niets)

Kjøretøy over 3500 kilo må ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel Voertuigen boven 3.5 t moeten dezelfde soort banden hebben op 1 as, dus bv pigg op aandrijf en piggfritt op stuuras (links en recht dezelfde dus)

Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm Buiten de wintertijden profieldiepte minimaal 1,6 mm

Statens vegvesen anbefaler minst 5 mm mønsterdybde i vinterhalvåret. StatensVegvesen aanbeveelt echter minimaal 5 mm in de winter

  • Fra og med første mandag etter 2. pÃ¥skedag til og med 31. oktober Vanaf maandag 2e paasdag tot 31 oktober GEEN spikes toegestaan

I Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene fra og med 1. mai til og med 15. oktober. In Nordland, Troms en Finnmark 1 mei tot en met 15 oktober

Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk. Je mag ALTIJD met piggfritt (spikes vrije) winterbanden rijden

Du kan bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene dersom føret krever det . Je MAG kettingen en spikes altijd gebruiken indien de omstandigheden dit verlangen....

Kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre. Dette må du som sjåfør vurdere. Behoefte aan grip gaat boven wet, dit door de chauffeur te beoordelen...

Kettingen:

Voor trekker/oplegger dien je in de winterperiode of in die periode waar je sneeuw en ijs kunt verwachten 7 PASSENDE kettingen bij je te hebben

1 op de stuur as, 4 voor de trekas (2 indien je die supersingles op de trekas hebt) en 2 voor de oplegger.

Er wordt niet gesproken over sneeuw of ijs kettingen.

Dit lezend zou je denken dat je dus gewoon met je west europeesche wintersloffen hier kan en mag rijden, maar.....

Er is een soort kapstok artikel dat vrij vertaald zegt dat je ten aller tijden banden moet hebben die op dat moment en op die weg goede grip hebben.....En dan ga je dus regelmatig "nat" met de west europeesche sloffen!!!

En ook met gewone sneeuwkettingen.

Hoop dat het duidelijk is....

Kjettinger på tungbil - vegvesen.no link naar de kettingen

Dekk og kjettinger - vegvesen.no link naar de banden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je naar de weg kijkt, zie je dat daar sneeuw opligt. De berger zal dan altijd op kettingen rijden.

Als een berger je komt helpen, gaat die eerst bij ze eigen kettingen leggen.

Wat er volgens mij gebeurt is is gewoon een kwestie van gladigheid.De winter duurt hier nog een maandje.

Zoals je dus ziet is de weg wit. Dit is vastgereden sneeuw. Overdag komt de temp net boven nul. En dan met het zonnetje erop maakt dat de bovenste sneeuw smelt. En s'nachts weer opvriest. Het word dan een mooie ijsbaan. En als daar een beetje verse sneeuw opvalt zie je de gladigheid niet meer.

Als je naar het filmpje kijkt zie je links een bergwand beginnen. Het smeltwater wat daarvanaf komt loopt op de weg en vriest op.

En juist op die plaats glijd die vrachtwagen weg. Die berger gleed er niet weg omdat die op kettingen staat.

@Frans, verleden week was het +10c hier. Gisterenavond was het hier -16c. Nu overdag is het -4c en sneeuwt het soms.

In hartje winter gebeurt er niet zoveel. Deze tijd (En het najaar.) gebeuren de meeste ongelukken.

Op/met sneeuw kan je wat. ijs is wat voor problemen zorgt.

En veel buitenlanders vergissen der eigen rond deze tijd. Die denken het is ''zomer'' hier.

Neem bv je eigen. Jij had +22c. Stel dat je een vrachtje Noorwegen kan krijgen. Denk jij dan, hei, het kan daar nog wel eens winter zijn.....

Vele niet. En dan komen ze hier...... SHIT winter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Murphy: Misschien een rare vraag. Maar wordt er daar in Noorwegen niet net als hier dagelijks gestrooid bij gladheid? Of is dit strooien onbegonnen werk?

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal ik antwoorden.

Nee er word niet gestrooit. Klein beetje in en rond de grote steden, maar voor de rest niet.

In de klimmen en afdalingen willen ze soms wel eens zand/grind strooien, maar reken er maar niet op.

In Noorwegen wonen 5miljoen mensen, waarvan een heel groot deel in groot Oslo woont. En noorwegen is bijna 3000km lang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kravet om tilstrekkelig veggrep veier tyngre. Dette må du som sjåfør vurdere. Behoefte aan grip gaat boven wet, dit door de chauffeur te beoordelen...
En daar loopt het in de rest van europa nogal spaak.

Niet de letterlijke regel,

maar wel de interpretatie ervan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Zal ik antwoorden.

Nee er word niet gestrooit. Klein beetje in en rond de grote steden, maar voor de rest niet.

In de klimmen en afdalingen willen ze soms wel eens zand/grind strooien, maar reken er maar niet op.

In Noorwegen wonen 5miljoen mensen, waarvan een heel groot deel in groot Oslo woont. En noorwegen is bijna 3000km lang.

Het had gekund. Maar je zou toch verwachten dat de Noren als geen ander weten hoe gevaarlijk sommige passen en kimmen op hun wegen zijn. Maar ik weet hoe groot dit land Noorwegen is. En ja, als je op een stuk gaat strooien verwacht men dat de rest ook gedaan zal worden. Om alles in Noorwegen te kunnen strooien, heb je natuurlijk al gauw een paar 1000 mensen en een paar 1000 strooiwagens nodig. Eigenlijk best wel begrijpelijk maar daarentegen ook wel gevaarlijk.

Eind mei begin juni zou normaal gesproken alle sneeuw ellende in Noorwegen voorbij moeten zijn.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

@Karel65: Het is helaas ook een stukje van sensatie waar de kranten graag aan mee doen.

Off-topic: Persoonlijk zou ik geen eens een rijder helpen of afslepen welke op zomer banden staat. Iedere transporteur waar ook ter wereld, moet weten dat het in Noorwegen verplicht is om winter banden om de velgen te hebben. Ik had deze chauffeur ter plaatse bevolen eerst winter banden te monteren eer ik zou helpen. Maar dit is gewoon een persoonlijke gedachte!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert

Landendocumentatie afdeling Noorwegen.

Aparte voorschriften bij weersomstandigheden:

Winterbanden zijn verplicht, indien men op wegen rijdt of gaat rijden waar sneeuw en ijs verwacht kunnen worden. Aan te bevelen is om niet minder dan 5 mm op de banden te hebben!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het is helaas ook een stukje van sensatie waar de kranten graag aan mee doen.

In dit geval vind ik dat wel begrijpelijk.

Op de één of andere manier is het nogal gedetailleerd vastgelegd. En aangezien er gelukkig geen doden bij te betreuren zijn, praat het toch wat "makkelijker" over zo'n gebeurtenis. Er zitten allicht interessante punten in waar we misschien weer wat van kunnen leren of opsteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
Er zitten allicht interessante punten in waar we misschien weer wat van kunnen leren of opsteken

Het is vaak gewoon weer van the show must go on. Er wordt uitgezocht wie schadeplichtig is en men gaat verder. Men zou in deze de Noren op hun controlerende plichten kunnen wijzen en meer niet. De verplichting en de verantwoordelijkheid ligt ten alle tijden bij een vervoerder en niet bij een controlerende partij. Wat kost nu meer, een landendocumentatie of een complete vrachtwagen. Maar goed, er zijn wel meer bedrijven welke in mijn ogen een vergunning niet waard zijn.

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Reindert
]Dan moet de landendocumentatie wel de juiste info geven.[/color]

Murphy geeft die in DEZE (<< klik !! < ) bijdrage. Dus als u even terugleest ...

Winterbanden zijn niet verplicht in Noorwegen. Het gaat meer om de diepte van het profiel en de kettingen.

Ja beste man, ik heb dit echt wel gelezen. Maar dat is nu juist zo verneukeratief. In mijn landendocumentatie staat duidelijk omschreven waar ik aan dien te voldoen als ik met de vrachtwagen richting Noorwegen ga. Wie heeft er nu gelijk? Noorwegen met hun uitleg, of mijn landendocumentatie? Je mag er toch wel vanuit gaan dat een TLN toch wel goed op de hoogte is, of niet dan.

Maar buiten dit, blijft het mijns ziens onverantwoordelijk om zonder winter banden met sneeuwkettingen in de wintermaanden door Noorwegen te rijden!

Groet,

Reindert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reindert, wat jij zegt werkt niet. (Altijd.)

Neem het weer in NL maar. Verleden week prachtig voorjaars/zomers weer, en nu is het weer een stuk kouder met aanstaande nacht ook nachtvorst aan de grond.

Moet je nou de winterbanden er nog onderhouden in NL? Of zou je ze na het warme weer van verleden week gewisselt hebben?

Verleden week was het in Scandinavie ook warm. +10c, en zuidelijk nog warmer. Ook hier is de kou terug gekomen.

Terwijl je verleden week op mooie schone wegen reed, zit je nu op sommige stukken weer op ijs en sneeuw terijden.

Wij/ik hebben het makelijker. Ik sta rondom nog op winterbanden. Die gaan we halverwegen Mei pas wisselen. Voor ons/mij is het zo erg niet als ik die winterbanden helemal kapot rijd met warm weer, want ze gaan bij ons maar 1 winter mee. Volgende winter gaat die weer op nieuwe winterbanden.

In NL wisselen ze ook winterbanden, maar wel met de bedoeling dat die 2 of 3 winters meegaan. Op die banden blijf je niet rijden als het warm weer word. Want je ziet de banden bijna letterlijk slijten met warm weer.

En nog iets. 7 kettingen zijn minimaal verplicht. Wat voor maakt niet uit. Ik heb geen idee hoeveel kettingen ik met deze auto bij me heb, maar ik denk toch minimaal 10. Waarvan het meerendeel ijskettingen zijn.En dan ook nog in 2 verschillende soorten. (+maten.)

Wij hebben auto's die voornamelijk hier boven blijven, en daar hangen wel 20 kettingen aan de auto. In alle soorten en maten.

Met de oude auto's hadden we zandstrooiers voor de trekas hangen. Met deze auto's Onspot=automatische kettingen.

Ps, in het zuiden kan je dat misschien flikken om niemand tehelpen. Als je ooit hier boven zou komen, moet je dat niet flikken. Het is een ongeschreven wet dat je verplicht ben om testoppen, en tehelpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet de landendocumentatie wel de juiste info geven.

Murphy geeft die in DEZE (<< klik !! < ) bijdrage. Dus als u even terugleest ...

Winterbanden zijn niet verplicht in Noorwegen. Het gaat meer om de diepte van het profiel en de kettingen.

Winterbanden zijn echt wel verplicht in Noorwegen. (Als de omstandigheden daar naar zijn.)

Zonder winterbanden ben je ten alletijden schuldig. (Zelfde regel als in Duitsland.) En de bekeuringen zijn duur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Juist deze informatie wordt meer en meer bekritiseerd in Noorwegen. Daar 99,9% van de noren wel winterbanden gebruikt, is het nu juist de WETTELIJKE onderbouwing die er ontbreekt en waardoor de politie (en Satans Wegwezen) niet kan optreden tegen "specialisten" die ongeschikte banden gebruiken.

Hoewel het kapstok artikel een hoop kan indekken is het niet genoeg. Daarnaast is de noorse transportsector (behalve de bergers) het spuugzat dat ze keer op keer stilstaan omdat er "weer een buitenlander" dwars staat.

Helaas is het nu zo dat winterbanden enkel aan te raden zijn...niet verplicht!

Willem, lees/raadpleeg de site van Satans Wegwezen....Ze zijn er zelf ook niet gelukkig mee, geloof me!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar buiten dit, blijft het mijns ziens onverantwoordelijk om zonder winter banden met sneeuwkettingen in de wintermaanden door Noorwegen te rijden!

Kijk, en ondanks dat ik het toch al tig keer heb geschreven.....

Jij vind winterbanden dus noodzaak. En sneeuwkettingen.

Zie dit topic. http://www.chauffeursforum.nl/verhalen/34444-soms-het-erg-lang-tobben.html

Die vond sneeuwkettingen ook genoeg.

In sneeuwkettingen zit het woord sneeuw. Lijken mij handige kettingen voor sneeuw.

Er zijn ook ijskettingen. Daarin zit het woord ijs. Die lijken mij handig op ijs.

En wat schreef ik eerder. Sneeuw is het probleem niet. ijs wel. Dus wat denk jij tegaan doen op je winterbanden met sneeuwkettingen als het een ijsbaan word?

Naar de Uithof moet je gaan met je schaatsen, en niet met je ski's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Murphy, die hoef ik niet teraadplegen. Ik weet dat ze bij ons genoeg bekeuringen betaald hebben voor het niet hebben van winterbanden op de trailers. (De Europa trailers.)

Ps, waarom gaan ze bij een controlle altijd kijken wat er op de zijkant van een (trailer)band staat?

Doen ze niet omdat winterbanden niet verplicht zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden