[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

BTB België wil hoger loon LZV-chauffeurs maar stuit op verzet


664Freedom

Recommended Posts

  • Forumlid

Nu de proef met LZV's in Vlaanderen dichterbij komt, komen ook meningsverschillen aan het licht.

Zo wil vakbond BTB een hoger loon voor deze chauffeurs. De transportfederaties vinden dit niet nodig.

images?q=tbn:ANd9GcQE9ymPO2WtCpp-VL0ZJ3eROl5eWqK5uJq8PD70VcbN3CdmnSqz

bronvermelding afbeelding

Nu de federale drempel genomen is en Vlaams minister Crevits een proef met ecocombi's of lange en zware vrachtwagens (LZV's) op Vlaams grondgebied voorbereidt, raken de gemoederen daaromtrent stilaan verhit.

De transportarbeidersbond BTB-ABVV dringt opnieuw aan op een concreet aantal maatregelen die met name de chauffeur van dergelijke vrachtwagencombinaties beter moeten beschermen en belonen.

Meer bepaald eist de vakbond:

  1. een apart statuut voor ........ lees hier het gehele Nieuwsartikel

Bron: De Lloyd NV

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Meer bepaald eist de vakbond:

1. een apart statuut voor de LZV-chauffeur, gelet op de vele extra competenties die het rijden met zo'n ecocombi vraagt. Onder meer inzake concentratie, veiligheid, lading, wegcode.

2. een goede en extra opleiding, meer bepaald 14 uur vorming per jaar (2 dagen) ten laste van de werkgever met aflevering van een attest dat vijf jaar geldig blijft.

3. een hogere verloning, onder de vorm van 10 euro bruto loontoeslag per dag.

Op dat gezaag en gezever in 1 en 2 na, vind ik de eis onder 3 helemaal terecht. Want al dat opleiden en een aparte status voor die chauffeurs maakt het allemaal weer nodeloos ingewikkeld en minder flexibel.

Gewoon per gewerkte dag op een LZV dan 10,- euro bruto. Bij een volle maand gewerkt op een LZV ruim 200,- euro extra. Niets mis mee. Ik kan me niet voorstellen dat werkgevers daar moeilijk over zouden doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Belgie doet iedere werkgever moeilijk als hij extra moet betalen.

Dat is niet alleen in belgie hier ook zo lang het niet in de cao wordt geregeld kan je lang wachten .:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, dit is normaal een combinatie met een trekker + oplegger(voorste van de foto)+wipkar. Andere LZV is een motorwagen+dolly+oplegger(achterste deel van de foto).

Edit. Even foto's opgezocht

Mei004-BorderMaker.jpg

Foto afkomstig van transportfotos.nl

Andere combinatie kan ik zo snel even niet vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden